Gezocht - externe harde schijf voor langdurige back-up

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-04 16:01
Ik zoek een?
Ik zoek een externe harde schijf van 1 tot 2 TB - klein dus. Voornaamste doel van de HDD moet degelijke levensduur zijn. Ik wil er namelijk een back-up op van mijn foto' (voornamelijk: kinderen).

De back-up kan ik zelf periodiek maken, dus de HDD zal bijv. elke 1-2 maanden aangesloten zijn op mijn desktop.

Wat is je budget?
100-200 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur. Ik zie bij pricewatch natuurlijk van alles staan, maar veel reviews hebben het over defecten, iets wat mij onhandig lijkt vanwege de back-ups van foto's.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het betreft een back-up van Google Photos (toekomst; Proton Drive). Advies over een evt. 2e backup (misschien gewoon 2HDD's?) is welkom - stiekem toch bang dat een externe HDD de geest geeft en ik dan al mijn foto's kwijt ben.

Ik denk overigens dat ik al mijn Google Photos (originele kwaliteit staat nu op mijn desktop via Google Takeout) laat comprimeren bij Google zodat ik - in mindere kwaliteit - de content in ieder geval daar nog heb.

[ Voor 10% gewijzigd door TheProf82 op 19-01-2024 10:29 ]

Beste antwoord (via TheProf82 op 19-01-2024 13:01)

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56
Ik ken geen specifieke merken die bedoelt zijn voor langdurige opslag en in mijn ervaring blijft het een loterij of de hardware daadwerkelijk lang mee gaat. Je kan beter zorgen dat je genoeg backups heb dan je een eventuele defect of een eigen fout kan opvangen. Voor backups heb je de 3-2-1 vuistregel om het risico op dataverlies te minimaliseren, met oog op randsomware is 3-2-1-1 beter.
- 3 backups.
- 2 verschillende media. Zodat als een media stuk gaat je niet alle backups kwijt bent.
- 1 backup offsite.
- 1 backup offline.

Het spreekt wellicht al voor zich, maar voor de volledigheid: Drie kopieen die onafhankelijk van elkaar zijn, zodat als een kopie verloren gaat heb je nog twee kopieen over. Uiteraard ga je die drie kopieen niet op een apparaat zetten, immers als dat apparatuur stuk gaat ben je alsnog alles kwijt, bij voorkeur ook verschillende merken. De beide eenen kan je prima combineren in apparaat. Het belangrijke is dat geografische scheiding is tussen de verschillende backups zodat brand, overstroming, inbraak, etc er niet voor kan zorgen dat je alle kopieen in een klap verliest, maar ook offline (uit en bijvoorkeur ook losgekoppeld) zodat een eventuele cryptolocker niet alle kopieen onbruikbaar kan maken.

Persoonlijk zou ik bij dergelijke data gaan voor minimaal 2 maar liever 3 externe schijven, met drie heb je meer marge. Daarnaast als je er drie hebt kan je de offsite wil vernieuwen zonder dat alle backups op een locatie zijn.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
TheProf82 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:17:
Advies over een evt. 2e backup (misschien gewoon 2HDD's?) is welkom - stiekem toch bang dat een externe HDD de geest geeft en ik dan al mijn foto's kwijt ben.
Dit is natuurlijk een non-argument voor een backup, want dan heb je de data altijd ook ergens anders. Een backup is juist bedoeld voor als je data op (een) andere plek(ken) weg is.

Wat is dus samenvattend je plan? Waar staat de data, hoe waardevol is het en welke oplossing zoek je op dit moment?

/Edit: ultiem is natuurlijk de 3-2-1 regel voor backup (3 kopieën, 2 verschillende media, 1 offsite). Ik heb zelf een vrij simpele implementatie die zeker niet perfect is maar dat is data op de pc, die wordt gebackupt naar een zelfbouw nasje op basis van een RP4 en offsite alle belangrijke zaken ook in een cloudservice.

Er zijn veel variaties en veiligheidsstappen in te bouwen. Alleen even een externe schijf aanschaffen "die heel erg betrouwbaar is" is geen backup als je de originele data niet ook nog ergens anders hebt. Die betrouwbare disk kan immers ook gewoon stuk.

[ Voor 33% gewijzigd door br00ky op 19-01-2024 12:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56
Ik ken geen specifieke merken die bedoelt zijn voor langdurige opslag en in mijn ervaring blijft het een loterij of de hardware daadwerkelijk lang mee gaat. Je kan beter zorgen dat je genoeg backups heb dan je een eventuele defect of een eigen fout kan opvangen. Voor backups heb je de 3-2-1 vuistregel om het risico op dataverlies te minimaliseren, met oog op randsomware is 3-2-1-1 beter.
- 3 backups.
- 2 verschillende media. Zodat als een media stuk gaat je niet alle backups kwijt bent.
- 1 backup offsite.
- 1 backup offline.

Het spreekt wellicht al voor zich, maar voor de volledigheid: Drie kopieen die onafhankelijk van elkaar zijn, zodat als een kopie verloren gaat heb je nog twee kopieen over. Uiteraard ga je die drie kopieen niet op een apparaat zetten, immers als dat apparatuur stuk gaat ben je alsnog alles kwijt, bij voorkeur ook verschillende merken. De beide eenen kan je prima combineren in apparaat. Het belangrijke is dat geografische scheiding is tussen de verschillende backups zodat brand, overstroming, inbraak, etc er niet voor kan zorgen dat je alle kopieen in een klap verliest, maar ook offline (uit en bijvoorkeur ook losgekoppeld) zodat een eventuele cryptolocker niet alle kopieen onbruikbaar kan maken.

Persoonlijk zou ik bij dergelijke data gaan voor minimaal 2 maar liever 3 externe schijven, met drie heb je meer marge. Daarnaast als je er drie hebt kan je de offsite wil vernieuwen zonder dat alle backups op een locatie zijn.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
br00ky schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Dit is natuurlijk een non-argument voor een backup, want dan heb je de data altijd ook ergens anders. Een backup is juist bedoeld voor als je data op (een) andere plek(ken) weg is.

Wat is dus samenvattend je plan? Waar staat de data, hoe waardevol is het en welke oplossing zoek je op dit moment?

/Edit: ultiem is natuurlijk de 3-2-1 regel voor backup (3 kopieën, 2 verschillende media, 1 offsite). Ik heb zelf een vrij simpele implementatie die zeker niet perfect is maar dat is data op de pc, die wordt gebackupt naar een zelfbouw nasje op basis van een RP4 en offsite alle belangrijke zaken ook in een cloudservice.

Er zijn veel variaties en veiligheidsstappen in te bouwen. Alleen even een externe schijf aanschaffen "die heel erg betrouwbaar is" is geen backup als je de originele data niet ook nog ergens anders hebt. Die betrouwbare disk kan immers ook gewoon stuk.
Mijn plan is als volgt.

1) Google Photos bevat originele kwaliteit data.
2) Ik download de data op mijn desktop.
3) Ik bewaar een kopie van de originelen op desktop en externe HDD
4) Ik comprimeer de data in Google Photos om ruimte te besparen in de cloud.

Dit proces wil ik dan periodiek herhalen. Ik denk gezien het feit dat ik drie backups heb (waarvan eentje in mindere kwaliteit) dat een reguliere consumenten HDD prima zou moeten voldoen. Het grootste risico is brand of bijv. ransomware of anderzijds schade aan mijn woning waarna ik alleen de matigere kwaliteit foto's nog heb. Maar ook dat probleem is te overzien voor me.

Ander advies altijd nog welkom, dit topic doet me al weer realiseren dat 2 backups buiten Google (desktop en HDD beter is. Dank daarvoor.

[ Voor 15% gewijzigd door TheProf82 op 19-01-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
TheProf82 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:59:
Het grootste risico is brand of bijv. ransomware of anderzijds schade aan mijn woning waarna ik alleen de matigere kwaliteit foto's nog heb. Maar ook dat probleem is te overzien voor me.
Je kunt het inderdaad zo ver dicht timmeren als je wilt. Je kunt uiteraard vrij gemakkelijk wapenen tegen ransomware door je backupstrategie aan te passen en meerdere oudere versies te bewaren. Dat risico neem ik zelf op de koop toe. De cloud is wat dat betreft relatief standalone want die backupt niet automatisch. Mocht hier de boel afbranden en mijn pc en nas verloren gaan of er dringt hier een ransomvirus binnen, dan heb ik altijd de cloud nog waar alles ook in jpg en raw staat.

Wat je uiteindelijk zelf nodig vindt, is helemaal up to you. Hetzelfde geldt voor welke HDD je aanschaft. zoals @squaddie ook aangeeft. Backblaze houdt statistieken bij, daar zou je naar kunnen kijken als dat je helpt beslissen. Op de testmethode is wel wat af te dingen omdat de testopstelling niet met thuis te vergelijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
Dank @br00ky . Ik kan hiermee door.
Pagina: 1