Verwarming met stadsverwarming - Verkoeling met warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hvandijk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-07-2024
Mijn vraag
Op dit moment wordt ons huis gebouwd en deze wordt standaard aangesloten op stadsverwarming voor de vloerverwarming en tapwater.
Nu hebben wij de ambitie om ook vloerverkoeling te gaan gebruiken, maar is dit tot op heden niet mogelijk bij de leverancier van de stadsverwarming.

Ik vroeg mij af of iemand ervaring, tips/advies heeft voor het idee om naast de stadsverwarming ook een warmtepomp te installeren welke enkel gebruikt wordt in de zomer, naast de stadsverwarming, om de vloerverkoeling te leveren.
Op die manier is stadsverwarming verantwoordelijk voor warm tapwater en de warmtepomp verantwoordelijk voor koeler water om door de buizen van de vloer te laten lopen.

Ik weet niet of het uberhaupt technisch mogelijk is, maar wellicht is hier iemand die hier wat meer over kan/wil zeggen.

Relevante hardware die ik gebruik
Ik weet dat de installateur een Honeywell module gaat installeren, maar nog niet exact welke versie.
Mogelijk valt daar ook nog wat invloed op uit te oefenen waar nodig.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door hvandijk op 19-01-2024 10:08 ]

Beste antwoord (via hvandijk op 19-01-2024 11:02)

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:45
Ook in een zeer goed geïsoleerde woning is de koeling van een WP een leuk 'gratis extraatje' die je krijgt bij je 'verwarming'. Het gaat je niet lukken om je woning daarmee op een constante lage temperatuur te houden. Je hebt hooguit een paar graden winst ten opzichte van geen vloerkoeling.
En zoals eerder genoemd dus het nadeel dat de relatieve luchtvochtigheid stijgt doordat koudere lucht minder vocht kan bevatten dan warmere lucht en een L/W WP geen vocht uit de lucht haalt.
Dat is ook één van de redenen waarom de koeling maar beperkt is. Als je 'harder' zou koelen, dan krijg je een natte vloer door de condens.

Dus helemaal eens met bovenstaande adviezen. Als je toch een WP gaat plaatsen, gebruik die dan ook om te verwarmen.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Een warmtepomp verwarmd goedkoper dan de GJ/kWh kosten van eigenlijk elk warmtenet. Dus als je toch geld gaat uitgeven aan een L/W warmtepomp dan kun je deze beter ook inzetten voor verwarmen.
Daarmee ben je ook van het duale probleem af.

Zelfs als je niet van het vastrecht af kan. Maar als dat niet kan is tapwater wel voordeliger via het warmtenet.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 19-01-2024 10:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:35
Vloerkoeling is mooi, omdat je het 'gratis' bij je warmtepomp krijgt. Maar heeft ook zijn nadelen. Mijn ervaring is dat het vooral de scherpe kantjes eraf haalt door een stukje terug te koelen, maar verwacht geen wonderen. Grootste nadeel is dat de luchtvochtigheid toeneemt.

Hoeveel ruimtes wil je koelen? Is een (multi) split-airco een optie voor jou? Die kan verder terugkoelen en daarnaast ook ontvochtigen.

[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 19-01-2024 10:23 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
technisch mogelijk: ja
logisch qua prijs voor alleen koelen: nee, want er is geen subsidie voor warmtepomp bij nieuwbouw dus je bebt zomaar 15k kwijt
effectief koelen: ook mwa, vloerkoeling doet een paar graden er af maar je kunt het niet op 20C houden als t buiten >30C is. met airco kun je veel beter/meer koelen.

ik zou voor 3000-4500 een airco laten plaatsen en klaar.

• hvandijk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-07-2024
Joris748 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:20:
Vloerkoeling is mooi, omdat je het 'gratis' bij je warmtepomp krijgt. Maar heeft ook zijn nadelen. Mijn ervaring is dat het vooral de scherpe kantjes eraf haalt door een stukje terug te koelen, maar verwacht geen wonderen. Grootste nadeel is dat de luchtvochtigheid toeneemt.

Hoeveel ruimtes wil je koelen? Is een (multi) split-airco een optie voor jou? Die kan verder terugkoelen en daarnaast ook ontvochtigen.
Bedankt voor je reactie!
Het idee is, omdat het nieuwbouw is, dat de ruimtes zeer goed geïsoleerd zijn, dus als je vloerverkoeling in zet dat het kan zorgen voor een geleidelijke constante koeling (versus een apparaat te gebruiken die de ruimte in korte tijd naar x graden moet brengen).

Wij krijgen de vloerverwarming over 2 verdiepingen en het idee is dat in ieder geval op de BG de woonkamer/keuken worden gekoeld en op de eerste verdieping 2 ruimtes.

Een airco is een optie, maar gebruikmaken van de al aanwezige buizen in de vloer lijkt mij veel mooier/efficiënter.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
Ook in een zeer goed geïsoleerde woning is de koeling van een WP een leuk 'gratis extraatje' die je krijgt bij je 'verwarming'. Het gaat je niet lukken om je woning daarmee op een constante lage temperatuur te houden. Je hebt hooguit een paar graden winst ten opzichte van geen vloerkoeling.
En zoals eerder genoemd dus het nadeel dat de relatieve luchtvochtigheid stijgt doordat koudere lucht minder vocht kan bevatten dan warmere lucht en een L/W WP geen vocht uit de lucht haalt.
Dat is ook één van de redenen waarom de koeling maar beperkt is. Als je 'harder' zou koelen, dan krijg je een natte vloer door de condens.

Dus helemaal eens met bovenstaande adviezen. Als je toch een WP gaat plaatsen, gebruik die dan ook om te verwarmen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Een L/W systeem kan wel condenserend koelen overigens… maar dan moet het volledige leiding werk luchtdicht geïsoleerd worden en fancoils met condenswater afvoer ophangen. Dat is mogelijk lastiger dan een airco systeem :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
hvandijk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Het idee is, omdat het nieuwbouw is, dat de ruimtes zeer goed geïsoleerd zijn, dus als je vloerverkoeling in zet dat het kan zorgen voor een geleidelijke constante koeling (versus een apparaat te gebruiken die de ruimte in korte tijd naar x graden moet brengen).

Wij krijgen de vloerverwarming over 2 verdiepingen en het idee is dat in ieder geval op de BG de woonkamer/keuken worden gekoeld en op de eerste verdieping 2 ruimtes.

Een airco is een optie, maar gebruikmaken van de al aanwezige buizen in de vloer lijkt mij veel mooier/efficiënter.
mooier: misschien wel maar je gaat er minder comfort mee behalen tegen veeeeeel hogere kosten. Dus om dat nou efficiënter te noemen ...;-)
Pagina: 1