Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shakes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 31-07 17:57
Hallo,

We hebben in 2017 een Atlantic Loria Duo 10kw warmtepomp laten plaatsen. Afgelopen zondag kwam er error 66 en blijkt de buitenunit defect. Monteur langs laten komen en de compressor functioneert blijkbaar niet meer.

Monteur vertelde direct dat het de vraag is of het verstandiger zou zijn gehele buitenunit te vervangen ipv enkel compressor. Aangezien het laatste het duurste onderdeel zou zijn en arbeidsintensief is.

Lang gewacht op finaal antwoord maar nu blijkt er geen complete buitenunit beschikbaar te zijn. Onderdelen, vanwege EU regelgeving (yay EU!), moeten geleverd worden maar levertijd is blijkbaar twee weken en finale prijs moet me nog geoffreerd worden. Nieuwe versie(s) van Atlantic buitenunits werken klaarblijkelijk niet op onze warmtepomp.

Derhalve mijn vraag, zijn er andere mogelijkheden ? Definitieve prijs nog niet bekend maar lijkt enkele duizenden te gaan kosten. Ik vrees dat andere merk buitenunits niet compatibel zullen zijn (eigen merk blijkbaar al niet meer...). Wat zijn de meeste gangbare merken momenteel waar in toekomst qua onderhoud, vervanging en reparatie minder gedoe mee zal zijn? Na 6.5 afschrijven is geen feest maar twee weken in kou zitten en geld erin blijven pompen misschien ook geen goede oplossing.

Bedankt! /In de kou zitten dagenlang en waarschijnlijk nog twee weken met deze oplossing... deprimerend.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
De eerste gedachte van de monteur snap ik wel. Indien een buitenunit leverbaar is dan kan die met nieuwe subsidie geinstalleerd worden. Dat is altijd goedkoper dan een flinke reparatie.

Maar als er geen nieuwe buitenunit leverbaar is dan is een nieuwe compressor het best denk ik. Met een beetje geluk kun je er dan weer 10 jaar tegenaan.

Als je toch alles nieuw wilt:
Wat betreft service en leverbaarheid reserveonderdelen heb ik CV ketel fabrikanten die ook warmtepompen maken zoals Vaillant of Nefit veel hoger zitten dan de Aziatische merken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shakes
Dank! Vervangen buiten unit bleek niet mogelijk. Uit productie en nieuwe types niet compatibel. Auw.

In koud huis zetten is niet erg plezant. Het wordt gelukkig warmer maar desalniettemin genoodzaakt voor reparatie te gaan. Op langere termijn ga ik kijken naar water/water. Was namelijk niet zo onder indruk van prestaties in winter qua energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:25
Ik lees even mee.. Ik heb dezelfde WP toevallig maar vrees hier ook een beetje voor, juist om jouw redenen.

Persoonlijk zou ik ook meewegen wat de toekomst gaat doen.. Wat ga je b.v. doen als er weer iets stuk gaan? Hoelang blijven onderdelen nog leverbaar? Het cv werk ligt er al, de koelleidingen ook al.. Daarmee is in principe vervanging wel 'plug & play' en zou je met een nieuwe binnenunit + buitenunit klaar moeten zijn.

Volgens mij mag je maar 1x subsidie krijgen toch per adres? Indien dat niet zo is, zou ik serieus overwegen om de hele boel te vervangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
ID-College schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:17:
Volgens mij mag je maar 1x subsidie krijgen toch per adres? Indien dat niet zo is, zou ik serieus overwegen om de hele boel te vervangen..
Er is nog geen limiet

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shakes
ID-College schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:17:
Ik lees even mee.. Ik heb dezelfde WP toevallig maar vrees hier ook een beetje voor, juist om jouw redenen.

Persoonlijk zou ik ook meewegen wat de toekomst gaat doen.. Wat ga je b.v. doen als er weer iets stuk gaan? Hoelang blijven onderdelen nog leverbaar? Het cv werk ligt er al, de koelleidingen ook al.. Daarmee is in principe vervanging wel 'plug & play' en zou je met een nieuwe binnenunit + buitenunit klaar moeten zijn.

Qua onderdelen is men volgens mij verplicht binnen Europa tot 10j (vanaf fabricage) lang te leveren ofzo?

Alles vervangen kost meer dan 10k ofzo al gaat subsidie er dan vanaf.

We hopen nu dat er misschien tweedehands unit beschikbaar is, daarmee tijd kopen. Al vrees ik van niet maar poging waard. Daarna willen we bodem/water warmtepomp. Wilden we eigenlijk in 2017 al maar destijds te weinig tijd m.b.t. verbouwing dus als we nu goedkope(re) fix kunnen doen, leggen we van de zomer het leidingwerk in de tuin. Daarna is dan veel werk gedaan voor nieuwe warmtepomp op basis van bodemwarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:25
Shakes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Qua onderdelen is men volgens mij verplicht binnen Europa tot 10j (vanaf fabricage) lang te leveren ofzo?

Alles vervangen kost meer dan 10k ofzo al gaat subsidie er dan vanaf.

We hopen nu dat er misschien tweedehands unit beschikbaar is, daarmee tijd kopen. Al vrees ik van niet maar poging waard. Daarna willen we bodem/water warmtepomp. Wilden we eigenlijk in 2017 al maar destijds te weinig tijd m.b.t. verbouwing dus als we nu goedkope(re) fix kunnen doen, leggen we van de zomer het leidingwerk in de tuin. Daarna is dan veel werk gedaan voor nieuwe warmtepomp op basis van bodemwarmte.
10k? Is dat hun offerte of jouw eigen inschatting..?
10k klinkt wel als extreem veel voor het alleen vervangen van 2 delen.. dan zou ik meerdere bedrijven benaderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shakes
Dat was wat ik betaald had 6 jaar geleden (incl installatie). Tenminste, dat zat iets onder de 10k, negen iets.

Dus mijn assumptie was dat het nog immer ongeveer dit kost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Shakes schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:51:
Dat was wat ik betaald had 6 jaar geleden (incl installatie). Tenminste, dat zat iets onder de 10k, negen iets.

Dus mijn assumptie was dat het nog immer ongeveer dit kost ?
Is je salaris ook nog ongeveer zoveel als 6 jaar geleden?
ID-College schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:47:
[...]

10k? Is dat hun offerte of jouw eigen inschatting..?
10k klinkt wel als extreem veel voor het alleen vervangen van 2 delen.. dan zou ik meerdere bedrijven benaderen..
Afwachten wat er precies moet gebeuren. De stroomkabels etc liggen er in ieder geval al. En de boiler kan blijven. Wat nog meer kan blijven hangt af van welk type je precies koopt. Mogelijk blijft er niet zo gek veel meer.

[ Voor 42% gewijzigd door busscherski op 23-01-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
@Shakes ben benieuwd hoe dit is afgelopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shakes
TvanW schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:58:
@Shakes ben benieuwd hoe dit is afgelopen
We hebben de compressor laten vervangen, want we zaten in de kou en alles vervangen leek te rigoreus. Vervanging werkt tot nu toe goed.

Echter heeft de binnenunit nu een probleem. Mijn vermoeden is dat het onderhoud niet goed is uitgevoerd maar dat is moeilijk te bewijzen. Ze zeggen niet aan het onderdeel gekomen te zijn (en monteur is al weg), ook al zou het volgens onderhoud volgens het boekje iedere moeten gebeuren. Welles/nietus verhaal. Nu lekt warm water weg uit de boiler. Men claimt het niet te kunnen repareren zonder groot risico dat we weken zonder verwarming zitten.

Om van gezeik af te zijn andere installateur gezocht en besloten helemaal nieuwe installatie te laten plaatsen. Zonde van geld maar we waren er wel klaar mee en twijfels bij initiële installatie en latere onderhoudspartij. Gehele ervaring van WP niet bepaald positief...

Hoop doet leven en hopelijk nu probleem vrije installatie (gebeurt over enkele weken). Tot die tijd draait de Atlantic nog door, het verliest enkele liters per week die we nu opvangen. Wanneer die vervangen is ga ik hem zelf eens rustig bekijken wat probleem was/is.

Indien iemand buitenunit wil kopen met vrijwel nieuwe compressor laat me weten :+) Binnenunit werkt ook behalve het domme boiler deel...
Pagina: 1