Enviolonaaf levensduur en vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbwvandijk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11-2024
Een Enviolonaaf op een E-bike gaat zo'n 20.000 km mee in goed eomstandigheden. Is deze naaf te vervangen en loont dat de moeite in kosten? Op mijn huidige E-bike heb in twee-en-een-half jaar 12.000 km gereden (met derailleur en ketting). Ik wil een nieuwe E-bike met Enviolonaaf (handgeschakeld) kopen en daar heel lang mee kunnen doen. De 20.000 km ga ik zeker halen. Iemand enige ervaring hiermee, of tips? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 14:49

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb één e-bike in de familie met een NuVinci 360 naaf die tegen de 20.000km aan zit.
Die naaf werkt verder nog prima, maar zou nu een nieuwe set schakelkabels kunnen gebruiken.

Persoonlijk verwacht ik niet dat zo'n naaf na 20.000 plots kapot is. Ook heb ik geen idee hoe de duurzaamheid van zo'n naaf verschilt t.o.v. de competitie (Shimano of e.v.t. zelfs Rohloff). De Enviolonaaf is verder een erg prettige combi met een middenmotor.

Of het vervangen van een naaf de moeite is hangt helemaal af van de rest van de fiets. Zelf verwacht ik dat je de rest van de fiets ook redelijk afschrijft na 20.000 km. Je kunt nu moeilijk voorspellen hoe de rest van de onderdelen (o.a. de accu) zich houden na 20.000 km.
Bij een Shimano kun je soms het binnenwerk overzetten als de behuizing nog goed is, maar geen idee of dat bij de Enviolo ook zo is. Ik verwacht van niet en dan zul je het wiel moeten overspaken, dat kost al snel 100 euro of meer.

Ik heb ook ooit een fiets door weer en wind naar zo'n 50.000 km gefietst, de Nexus 8 Premium deed het toen nog prima, maar er was op dat punt zo veel mis met de fiets dat reparatie niet meer loonde. Ik heb ook wel eens gehoord van iemand met een Rohloff fiets die op een gegeven moment het frame verving. Tsja, is het dan nog wel dezelfde fiets? En zijn al die reparaties die je krijgt na 20.000 - 30.000 km de tijd en frustraties waard?

Ik verwacht dat iedere 30.000 - 50.000 km een nieuwe E-bike kopen qua betrouwbaarheid en tijd de meest verstandige oplossing is.

If you do not change direction, you may end up where you are heading