Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-04 10:15
Ik ben met tweedehands onderdelen een PC in elkaar aan het zetten en ik heb een i5 9500 en GTX 1070 op de kop getikt. Nu probeer ik nog een moederbord erbij te krijgen maar daar loop ik wat op vast omdat ik eigenlijk PCIe niet goed begrijp.

Kijk ik bijvoorbeeld naar H310-moederborden, dan zie ik dat dit chipset maximaal 16 PCIe lanes ondersteunt. De i5 9500 ondersteunt ook 16 PCIe lanes ondersteunt, maar ik begreep dat dit losstaat van de chipset, waardoor je in feite 32 PCIe lanes hebt. Daarvoor moet het PCIe-slot wel direct verbonden zijn met de processor om dit voor elkaar te krijgen, anders gaat dit alsnog over de chipset en deel je het dus met andere I/O.

Maar hoe kom ik erachter welk moederbord een 16x PCIe-slot heeft dat direct in contact staat met de processor? Neem ik bijvoorbeeld het goedkoopste bord uit de pricewatch uitvoering: ASRock H310CM-DVS dan heeft deze een PCIe 2.0 1x en een PCIe 3.0 16x (PCIE2: x16 mode), maar in de online manual staat niet of dit direct met de processor verbonden is en de informatie tussen haakjes maakt het ook nog onduidelijk of het nou PCIe 2.0 of 3.0 is.

Dan begrijp ik ook nog eens niet wat voor invloed de chipset op het aantal geheugenmodules heeft als de geheugenmodules direct met de processor verbonden zijn. Of zit ik überhaupt helemaal verkeerd met mijn gedachtes?

Beste antwoord (via Howmessages op 19-01-2024 17:19)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Howmessages schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:39:
Is dat een zekerheid, of kan de fabrikant stiekem niet toch een 16x PCIe-slot op de chipset aansluiten waardoor het in feite een 4x PCIe wordt?
Dan zegt de fabrikant gewoon dat het een fysiek 16x-slot is en 4x electrisch. Dat staat dan gewoon op de website beschreven.

Je geeft zelf al bij dat B365-bordje aan:
2 x PCI Express 3.0 x16 Slots (PCIE1/PCIE3: single at x16 (PCIE1); dual at x16 (PCIE1) / x4 (PCIE3))
Bij het gebruik van beide slots is het 1e slot nog steeds 16x. Dat is dus gewoon de cpu en de andere 4 zijn via de chipset.

De enige sloten die van de cpu moeten komen zijn 8x en 16x electrische sloten Die kunnen niet van een chipset komen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 21:32
Ik ruik een veronderstelling dat de chipset voor vertraging Zou zorgen.
Dat is niet het geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Daar zou ik toch wel graag wat meer uitleg bij willen, want daar lees ik gemixte verhalen over. Bijvoorbeeld dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.cgdirector.com/wp-content/uploads/media/2021/03/Pro-vs-chipset-allocated-lanes.jpg
While choosing a motherboard, you must ensure that the PCIe slots you plan to use are directly connected to the processor. You can run a PCIe slot wired to the chipset, but you will risk running into bottlenecks.

A sure way to identify your physical PCIe x16 slot connection would be to identify the lanes allocated to it, as 16 or 8 lanes will directly link with the processor. The topmost PCIe-Slot is almost always connected to the CPU, but do consult your Motherboard manual to make sure this is correct.
Dit doet mij vermoeden dat het bord uit mijn voorbeeld ook het 16x PCIe-slot direct verbindt met de processor, maar dat het toch geen zekerheid is. Aan de hand van foto's heb ik ook geprobeerd te identificeren waar de fysieke lanes heengaan en dan lijkt het er toch meer op dat deze naar de chipset gaan. Ben ik dan niet beperkt tot 4 lanes die ook nog eens gedeeld worden met de rest waardoor een flinke bottleneck ontstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 16:38
ik zou dan kiezen voor een moederbord die dit wel goed heeft gespecificeerd. dan betaal je wat meer voor maar dan weet je zeker dat je niet de PCIe lane deelt of minder lanes hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:30
Als ik de specificaties van de H310 chipset er bij pak heeft die van zichzelf maar 6 PCI-e 2.0 lanes. De 16x PCI-e 3.0 moet dan wel rechtstreeks met de processor verbonden zijn lijkt mij.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Een i5 9500 heeft 20 PCI-E lanes, waarvan er 4 naar de chipset gaan.

Er kunnen dus nooit apparaten die meer dan 4 lanes nodig hebben, hun volledige snelheid halen omdat er een bottleneck is van chipset naar chip.

Een 16x-slot dat met 16 lanes is aangesloten is dus altijd via de cpu.

Dat gaat op voor alle reguliere consumenten-chipsets sinds de de 1e Core-i cpu, behalve de X58 en X79 en X99.

Je maakt je dus druk om werkelijk niets.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 19-01-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik wil niet zeuren, maar aangezien je het moederbord toch nog niet hebt, is het niet slimmer een AMD 3600 voor een paar tientjes aan te schaffen? Die is qua performance vergelijkbaar met een 10-serie intel (de opvolger van je 9500 dus) en de moederborden waar de AMD in past bieden ook nog een upgrademogelijkheid naar een 5000 serie. Bij jou stuit je meteen op een doodlopende weg.

[ Voor 26% gewijzigd door br00ky op 19-01-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

7Sins schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 01:37:
Ik ruik een veronderstelling dat de chipset voor vertraging Zou zorgen.
Dat is niet het geval :)
De chipset is nooit met 16 PCIe lanes met de CPU verbonden.
De CPU zal het werk moeten doen voor de GPU, op z'n minst al de aanlevering van data.

CPU via PCIe x16 rechtstreeks naar GPU
vs
CPU via PCIe x4 naar de chipset en dan naar de GPU
....

GPU via de chipset verbinden zal altijd voor vertraging zorgen (tenzij er een heel aftandse, trage GPU gebruikt wordt).
Geen idee waarom je zou beweren dat dat niet zo is.

@TS;
Ga er maar van uit dat een moederbord by default 1 PCIe x16 slot heeft wat rechtstreeks met de CPU verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Master_duck schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:21:
ik zou dan kiezen voor een moederbord die dit wel goed heeft gespecificeerd. dan betaal je wat meer voor maar dan weet je zeker dat je niet de PCIe lane deelt of minder lanes hebt
Dat lijkt een goed idee, maar dat blijkt nog best lastig. Een bord als de uitvoering: ASRock B365 Pro4 heeft dit bijvoorbeeld ook niet specifiek gespecificeerd. Als geeft 'dual at x16 (PCIE1) / x4 (PCIE3)' mij het vermoeden dat de onderste PCIe via de chipset verloopt en daardoor maar 4 lanes krijgt.
GWBoes schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:30:
Als ik de specificaties van de H310 chipset er bij pak heeft die van zichzelf maar 6 PCI-e 2.0 lanes. De 16x PCI-e 3.0 moet dan wel rechtstreeks met de processor verbonden zijn lijkt mij.
Dat lijk mij ook logisch, maar op het web is men het daar niet automatisch mee eens, en dus lijkt het een gok te zijn.
White Feather schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:31:
Een i5 9500 heeft 20 PCI-E lanes, waarvan er 4 naar de chipset gaan.

Er kunnen dus nooit apparaten die meer dan 4 lanes nodig hebben, hun volledige snelheid halen omdat er een bottleneck is van chipset naar chip.

Een 16x-slot dat met 16 lanes is aangesloten is dus altijd via de cpu.

Dat gaat op voor alle reguliere consumenten-chipsets sinds de de 1e Core-i cpu, behalve de X58 en X79 en X99.

Je maakt je dus druk om werkelijk niets.
Is dat een zekerheid, of kan de fabrikant stiekem niet toch een 16x PCIe-slot op de chipset aansluiten waardoor het in feite een 4x PCIe wordt?
br00ky schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:45:
Ik wil niet zeuren, maar aangezien je het moederbord toch nog niet hebt, is het niet slimmer een AMD 3600 voor een paar tientjes aan te schaffen? Die is qua performance vergelijkbaar met een 10-serie intel (de opvolger van je 9500 dus) en de moederborden waar de AMD in past bieden ook nog een upgrademogelijkheid naar een 5000 serie. Bij jou stuit je meteen op een doodlopende weg.
De doodlopende weg zie ik niet als zo'n groot probleem. Als ik ga upgraden zal het waarschijnlijk weer een nieuwe combinatie moederbord en processor worden omdat een upgrade naar een CPU twee generaties nieuwer het in mijn ogen niet waard is.
Croga schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:51:
@TS;
Ga er maar van uit dat een moederbord by default 1 PCIe x16 slot heeft wat rechtstreeks met de CPU verbonden is.
Ik heb de vraag voor dit boord ook bij Informatique gelegd in de hoop dat zij het mij kunnen vertellen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Howmessages schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:39:
Dan zegt de fabrikant gewoon dat het een fysiek 16x-slot is en 4x electrisch. Dat staat dan gewoon op de website beschreven.

2 x PCI Express 3.0 x16 Slots (PCIE1/PCIE3: single at x16 (PCIE1); dual at x16 (PCIE1) / x4 (PCIE3))
Bij het gebruik van beide slots is het 1e slot nog steeds 16x. Dat is dus gewoon de cpu en de andere 4 zijn via de chipset.

De enige sloten die van de cpu moeten komen zijn 8x en 16x electrische sloten Die kunnen niet van een chipset komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
White Feather schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:37:
[...]

[...]

Daar heb je een goed punt, zo had ik het nog niet bekeken. Dan kan ik voorlopig verder met mijn zoektocht, dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Ik vroeg mij overigens nog wel af wat de relatie is tussen RAM en de chipset. Waarom kan een moederbord met een H310-chipset maar 2 geheugenmodules aan als RAM direct verbonden is met de processor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Goede vraag, ik heb daar het antwoord niet op.

Ook de snelheid van Ram zou niet chipset-afhankelijk moeten zijn. Ook dat gaat immers rechtstreeks naar de cpu.

Het support voor ECC-geheugen dat er was (misschien nog steeds is) op sommige Core i3’s is ook gewoon maar ingeschakeld en zit standaard in de hele Core-i cou’s. Daar zou het echter uit gehaald kunnen worden door het doorbranden van specifieke delen van de chip.

Ik denk dat het eerder door Intel aangepast is in de chipset data voor gebruik in biossen. Dit om onderscheid te kunnen maken in hun product-portfolio.

Heel officieel worden er maar 2 ranks per kanaal ondersteund op een H310 chipset. Je kunt dus wel een bord maken met 4 Dimm-sloten, maar als je ieder slot vult, kun je ze alleen maar volledig aanspreken als het allemaal single rank geheugen is.

[ Voor 17% gewijzigd door White Feather op 21-01-2024 13:16 ]

Pagina: 1