2.5gbps naar zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjbrouwer
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-08 14:12

tjbrouwer

De cheddarboer

Topicstarter
Goedenavond,

Morgen krijg ik 2,5 Gbps glasvezel in mijn huis, ik heb nagedacht over hoe ik de volledige snelheid naar mijn zolder krijg, onderstaande installatie is momenteel, maar de Archer C1200 geeft me niet vol snelheid naar PC1. (Enigste pc met 2.5gbps poort)
Ik zat te denken om de Deco X20 te dumpen en 2 kabelverlengers te gebruiken om de volledige snelheid te krijgen.
PC1 met een netwerkkaart om internet naar PC2 en server te sturen lijkt mij ook een optie. Een andere optie zou zijn om de Archer C1200 in te ruilen met een 2,5 Gbps router, maar ze zijn vrij duur IMHO.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp0D9MnO_-RfZ36YG8Z1jqtWlYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UG1zirkSnjMGpljCxEcZqqmg.png?f=fotoalbum_large

Groeten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Koop 2.5Gbps switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:04

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Gebruik je die C1200 als router of als access point?
Als ik het goed heb (Google...) ondersteund deze helemaal geen 2.5 Gbps dus indien je deze als router gebruikt zul je deze toch moeten vervangen en/of de Nokia van je ISP gebruiken als router.
Dan inderdaad 2.5Gbps switches erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:52
Je kunt inmiddels goedkope switches kopen op AliExpress

YouTube: Taking a Look at a Cheap PoE Switch from keepLiNK
YouTube: Ultimate CHEAP 2.5GbE Switch Guide

[ Voor 28% gewijzigd door jeroen3 op 19-01-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:26
Normale tplink 2.5 gbit switch is ook niet duur toch?

uitvoering: TP-Link TL-SG105-M2

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bespaar jezelf heel veel geld en teleurstelling neem een 1 Gb internet verbinding. Alleen als je met een heel groot huishouden die allemaal heel veel verkeer genereren ga je het verschil merken.
Voor een enkele connectie zal het eerder toeval zijn dan regel dat je zoveel bandbreedte krijgt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:13
Zowel je Deco x20 als je Archer c1200 ondersteunen niet meer dan 1 Gbps.

Opties die je dan hebt:
- 1 kabel van modem naar zolder , op zolder afsplitsen d.m.v. 2.5 / 10 Gbps switch naar je apparatuur.
- Deco's en Archer vervangen door spul met 2.5Gbps passthrough
- Genoegen nemen met 1Gbps

Let er op dat volgens de site van Delta je model waarschijnlijk maar 1 LAN-poort heeft welke 2.5Gbps (Oranje) ondersteund , de andere zijn 1Gbps poorten (Geel)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:00

lasharor

7 december 2004

Frogmen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:00:
Bespaar jezelf heel veel geld en teleurstelling neem een 1 Gb internet verbinding. Alleen als je met een heel groot huishouden die allemaal heel veel verkeer genereren ga je het verschil merken.
Voor een enkele connectie zal het eerder toeval zijn dan regel dat je zoveel bandbreedte krijgt.
Er zijn genoeg scenarios te bedenken om wel 2,5 Gbps in huis te nemen. Ik zelf heb een 1 Gbps verbinding. Maar ben een sneller intern netwerk aan het overwegen. Het werken met bestanden (Foto/video) op mijn (SSD) Nas is echt merkbaar anders met een snellere verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
lasharor schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Er zijn genoeg scenarios te bedenken om wel 2,5 Gbps in huis te nemen. Ik zelf heb een 1 Gbps verbinding. Maar ben een sneller intern netwerk aan het overwegen. Het werken met bestanden (Foto/video) op mijn (SSD) Nas is echt merkbaar anders met een snellere verbinding.
Klopt helemaal maar dan is er een interne reden voor een snel intern netwerk, duidelijk iets anders dan het hier gevraagde. Persoonlijk zou ik dan nog steeds liever die bestanden bij bewerken lokaal hebben maar dat is een keuze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik vind alles boven de 50mbit internet overdreven (tenzij je bv grote games download). MEestal belast je een lijn niet boven de 30mbit

Mrja boeie, ik vind het argument, omdat het kan, wel een hele belangrijke op tweakers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt nu al Gbit liggen. Ga er eerst eens mee werken, en kijk in je netwerk analytics van je Deco (als die ze hebben) of je daadwerkelijk zoveel gebruikt ook.
Ik kan je bij deze geven: die pijplijn naar buiten is leuk, maar je:
1- bent afhankellijk van de serverende partij (en alles wat er aan ISP's en andere netwerken tussen zit)
2- zult vermoedelijk zien dat je zelfs al heb je een compleet gezin wat alles streamt en doet, niet boven de 250 a 300 Mbit uit gaat komen.

Maar meten is weten - want iedere situatie is anders.

Persoonlik zou ik zeggen: tenzij jij bij voorbaat weet dat je 2,5 Gbit netwerksnelheid naar de sites of bedrijven kunt halen waar je 8 uur per dag mee werkt, OF je hebt afnemers van jouw eigen netwerkje / server die heel snel hun data willen, heb je echt 0,niks aan die snelheid.

Maar ga eerst maar eens meten, je hebt net dat contract afgesloten dus je bedenktijd is toch al over en terug kunnen ga je niet. ;)

EN idd, als jij 2,5Gbit in huis wilt heb je voor koper switches nodig die 2,5Gbit ondersteunen, simpel as that. Trunking over twee kabels kan ook, maar is verreweg een onhandiger en duurdere oplossing, want extra kabels plus je je hebt in je device ook twee netwerkpooten nodig. Of 3 eigenlijk, want 2,5Gbit over twee Gbit poortjes red je ook niet :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:11

FreakNL

Well do ya punk?

lasharor schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Dan moet je NAS wel dat soort schrijfsnelheden ondersteunen. Bij SSD is dat zo maar de meeste mensen proppen er toch spinning in

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 19-01-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Dan moet je NAS wel dat soort schrijfsnelheden ondersteunen. Bij SSD is dat zo maar de meeste mensen proppen er toch spinning in
zolang je geen random reads/writes hebt trek je met spinning ook wel de 1gbps dicht hoor..
alleen hoevaak dat voor komt is een 2de :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Over de discussie wat je nu echt in praktijk gebruikt:

Robert Webbe had daar mooi stukje over in Delta artikel:
Maar, Robert, wat moet jij eigenlijk met een 8Gbit-verbinding? Gebruik je die snelheid ook echt?

Robert: “Eerlijk gezegd gebruik ik het voornamelijk voor het maken van indrukwekkende speedtests. Het is gewoon gaaf, maar momenteel ook nog overkill voor dagelijks gebruik. Het is overigens een snelheid die ook niet meer leverbaar is: Delta had een tijdelijke aanbieding om de diensten van hun glasvezelnetwerk te promoten, voor 69 euro per maand. Maar alle gekheid op een stokje: het is veel belangrijker dat je wifi thuis perfect werkt. Onlangs heb ik getest of mijn gezin het zou merken als ik iedereen een snelheidscap zou geven van 50Mbps down en 25Mbps up, vergelijkbaar met een Ziggo Basic-abonnement. Wat denk je? Niemand thuis heeft het gemerkt! Je moet echt je best doen om in de praktijk voor dagelijks gebruik boven de 50Mbit-bandbreedte uit te komen. Ook wanneer de kinderen met vrienden en vriendinnen aan het streamen waren, kwamen we meestal niet boven de 30 tot 35Mbit. Maar tweakers vinden natuurlijk altijd wel een usecase voor hoge snelheden.”
Content providers serveren streams met een significant lagere snelheid dan je lijn aan kan.
Ze kunnen wel sneller, ze doen het bewust niet.

In een youtube stream zie je dat bv ook Het buffer stukje loopt heel langzaam op tov van wat je afspeelt. Ik weet zeker dat youtube genoeg capaciteit heeft om die video in 1x in te laden (heb 1gbit down) maar dat voegt voor de kijker niet toe en kost youtube extra capaciteit.

Het enige moment dat ik mijn gbit lijn waardeer boven de 50mbit die ik had is games downloaden via Xbox Gamepass. Maar ook daar zie je dat streaming weer veel meer in opkomst is. Xbox game streamen kost je een megabit of 10.

Maar dat ben ik, sommige andere mensen hebben juist wel die snelheden nodig.

Pagina: 1