Graag zou ik de expertise van mede-tweakers inroepen om mij te helpen bij het maken van de juiste beslissing.
Situatie:
- Op dit moment liggen er 9x325Wp (= ~2700 kWh opbrengst) panelen op de zuidkant (LINKS in het plaatje).
- Verder heb ik nog 800Wp op het tuinhuisje op het Noorden (=~480 kWh opbrengst).
Verder van belang:
- Er zijn twee meters aanwezig (zie topic secundair allocatiemodel)
- Primair allocatiepunt is nu Tibber
- Secundair allocatiepunt is een salderingspartij (nu Engie)
- Ik kan de verbruiksgroepen, panelen en auto schakelen tussen PAP en SAP
- Dit is een handmatige actie dus zal ik niet vaak doen
Verbruik op jaarbasis
- Huishouden 2p met Quooker en inductie koken: 2500 kWh
- Warmtepomp: 3000 kWh
- Auto: 3000 kWh (ik laad 99% van de tijd via Tibber 's nachts tegen 15ct/kWh incl belastingen)
- Toekomstige situatie: 1000 kWh voor airco's (gedeeltelijk direct verbruik door panelen)
Mogelijke situatie (upgrade panelen)
- Verhuizen van de huidige 9 panelen naar de Noordzijde (dus naar rechts op het plaatje)
- Plaatsen van 11 nieuwe panelen naar de Zuidzijde (3-fasen omvormer)
Vorig jaar wilde geen enkele (grote) club hieraan beginnen. Alleen maar afwijzingen of 'standaard offertes' voor het dak op het zuiden helemaal vol (dus niet lezend dat er al panelen liggen).
Nu is de situatie natuurlijk anders, door enorme prijsverlagingen en consumenten die geen panelen meer willen vanwege afbouw salderingsregeling.
Ik heb dus een partij / eenmansbedrijfje gevonden (risico met garantie dus) die het volgende aanbied:
- Verplaatsen 9 panelen incl eventueel nieuw montagemateriaal wat nodig is
- Plaatsen 12x435Wp Jinko panelen
- Plaatsen 3-fasen omvormer incl. het kabeltraject
- Alle benodigdheden inbegrepen
- Betaling na oplevering/installatie.
- EUR 4.100 incl 0% BTW.
Dit lijkt me helemaal geen verkeerde prijs. Dat komt neer op EUR 0,79 per wattpiek inclusief het verleggen van die andere 9 panelen!
Hoe denken jullie hierover? Qua prijs lijkt me dit geen verkeerd aanbod toch? Als ik het vergelijk met andere aanbieders? Of is dit te mooi om waar te zijn?
Ik had bedacht dat de opbrengst na installatie als volgt is:
Zuidvlak: 5220Wp * 0,9 = 4.700 kWh
Noord: 2925Wp * 0,6 = 1.755 kWh
Tuinhuis (lager): 800Wp * 0,6 = 480 kWh
Totaal: ~7000 kWh
Verbruik op jaarbasis is zo'n 6500 kWh exclusief auto. Die auto kan ik natuurlijk laden op goedkope momenten via Tibber (en dat verbruik dus nooit salderen).
Volgend jaar kunnen we waarschijnlijk natuurlijk minder salderen. Maar ik had me het volgende bedacht:
- Ik laat de panelen terugleveren op het allocatiepunt met salderingsregeling voor de zomermaanden waarbij zonne-energie bijna niets waard is (juni, juli, augustus)
- En de panelen laat ik terugleveren op het allocatiepunt met Tibber als de prijs van stroom toch wat hoger is.
- Een mogelijkheid is ook altijd nog om de SAP puur te gebruiken voor de auto, en dan de vrijstelling aan te vragen voor de energiebelasting (dit is een mogelijkheid).
Hoe berekenen jullie in zo'n geval de terugverdientijd?
Plaatje ter indicatie:
Situatie:
- Op dit moment liggen er 9x325Wp (= ~2700 kWh opbrengst) panelen op de zuidkant (LINKS in het plaatje).
- Verder heb ik nog 800Wp op het tuinhuisje op het Noorden (=~480 kWh opbrengst).
Verder van belang:
- Er zijn twee meters aanwezig (zie topic secundair allocatiemodel)
- Primair allocatiepunt is nu Tibber
- Secundair allocatiepunt is een salderingspartij (nu Engie)
- Ik kan de verbruiksgroepen, panelen en auto schakelen tussen PAP en SAP
- Dit is een handmatige actie dus zal ik niet vaak doen
Verbruik op jaarbasis
- Huishouden 2p met Quooker en inductie koken: 2500 kWh
- Warmtepomp: 3000 kWh
- Auto: 3000 kWh (ik laad 99% van de tijd via Tibber 's nachts tegen 15ct/kWh incl belastingen)
- Toekomstige situatie: 1000 kWh voor airco's (gedeeltelijk direct verbruik door panelen)
Mogelijke situatie (upgrade panelen)
- Verhuizen van de huidige 9 panelen naar de Noordzijde (dus naar rechts op het plaatje)
- Plaatsen van 11 nieuwe panelen naar de Zuidzijde (3-fasen omvormer)
Vorig jaar wilde geen enkele (grote) club hieraan beginnen. Alleen maar afwijzingen of 'standaard offertes' voor het dak op het zuiden helemaal vol (dus niet lezend dat er al panelen liggen).
Nu is de situatie natuurlijk anders, door enorme prijsverlagingen en consumenten die geen panelen meer willen vanwege afbouw salderingsregeling.
Ik heb dus een partij / eenmansbedrijfje gevonden (risico met garantie dus) die het volgende aanbied:
- Verplaatsen 9 panelen incl eventueel nieuw montagemateriaal wat nodig is
- Plaatsen 12x435Wp Jinko panelen
- Plaatsen 3-fasen omvormer incl. het kabeltraject
- Alle benodigdheden inbegrepen
- Betaling na oplevering/installatie.
- EUR 4.100 incl 0% BTW.
Dit lijkt me helemaal geen verkeerde prijs. Dat komt neer op EUR 0,79 per wattpiek inclusief het verleggen van die andere 9 panelen!
Hoe denken jullie hierover? Qua prijs lijkt me dit geen verkeerd aanbod toch? Als ik het vergelijk met andere aanbieders? Of is dit te mooi om waar te zijn?
Ik had bedacht dat de opbrengst na installatie als volgt is:
Zuidvlak: 5220Wp * 0,9 = 4.700 kWh
Noord: 2925Wp * 0,6 = 1.755 kWh
Tuinhuis (lager): 800Wp * 0,6 = 480 kWh
Totaal: ~7000 kWh
Verbruik op jaarbasis is zo'n 6500 kWh exclusief auto. Die auto kan ik natuurlijk laden op goedkope momenten via Tibber (en dat verbruik dus nooit salderen).
Volgend jaar kunnen we waarschijnlijk natuurlijk minder salderen. Maar ik had me het volgende bedacht:
- Ik laat de panelen terugleveren op het allocatiepunt met salderingsregeling voor de zomermaanden waarbij zonne-energie bijna niets waard is (juni, juli, augustus)
- En de panelen laat ik terugleveren op het allocatiepunt met Tibber als de prijs van stroom toch wat hoger is.
- Een mogelijkheid is ook altijd nog om de SAP puur te gebruiken voor de auto, en dan de vrijstelling aan te vragen voor de energiebelasting (dit is een mogelijkheid).
Hoe berekenen jullie in zo'n geval de terugverdientijd?
Plaatje ter indicatie:
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb