Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PV uitbreiding - zeer goedkope offerte ontvangen. Te mooi?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:47
Graag zou ik de expertise van mede-tweakers inroepen om mij te helpen bij het maken van de juiste beslissing.

Situatie:
- Op dit moment liggen er 9x325Wp (= ~2700 kWh opbrengst) panelen op de zuidkant (LINKS in het plaatje).
- Verder heb ik nog 800Wp op het tuinhuisje op het Noorden (=~480 kWh opbrengst).

Verder van belang:
- Er zijn twee meters aanwezig (zie topic secundair allocatiemodel)
- Primair allocatiepunt is nu Tibber
- Secundair allocatiepunt is een salderingspartij (nu Engie)
- Ik kan de verbruiksgroepen, panelen en auto schakelen tussen PAP en SAP
- Dit is een handmatige actie dus zal ik niet vaak doen

Verbruik op jaarbasis
- Huishouden 2p met Quooker en inductie koken: 2500 kWh
- Warmtepomp: 3000 kWh
- Auto: 3000 kWh (ik laad 99% van de tijd via Tibber 's nachts tegen 15ct/kWh incl belastingen)
- Toekomstige situatie: 1000 kWh voor airco's (gedeeltelijk direct verbruik door panelen)

Mogelijke situatie (upgrade panelen)
- Verhuizen van de huidige 9 panelen naar de Noordzijde (dus naar rechts op het plaatje)
- Plaatsen van 11 nieuwe panelen naar de Zuidzijde (3-fasen omvormer)

Vorig jaar wilde geen enkele (grote) club hieraan beginnen. Alleen maar afwijzingen of 'standaard offertes' voor het dak op het zuiden helemaal vol (dus niet lezend dat er al panelen liggen).

Nu is de situatie natuurlijk anders, door enorme prijsverlagingen en consumenten die geen panelen meer willen vanwege afbouw salderingsregeling.

Ik heb dus een partij / eenmansbedrijfje gevonden (risico met garantie dus) die het volgende aanbied:
- Verplaatsen 9 panelen incl eventueel nieuw montagemateriaal wat nodig is
- Plaatsen 12x435Wp Jinko panelen
- Plaatsen 3-fasen omvormer incl. het kabeltraject
- Alle benodigdheden inbegrepen
- Betaling na oplevering/installatie.

- EUR 4.100 incl 0% BTW.

Dit lijkt me helemaal geen verkeerde prijs. Dat komt neer op EUR 0,79 per wattpiek inclusief het verleggen van die andere 9 panelen!

Hoe denken jullie hierover? Qua prijs lijkt me dit geen verkeerd aanbod toch? Als ik het vergelijk met andere aanbieders? Of is dit te mooi om waar te zijn?

Ik had bedacht dat de opbrengst na installatie als volgt is:
Zuidvlak: 5220Wp * 0,9 = 4.700 kWh
Noord: 2925Wp * 0,6 = 1.755 kWh
Tuinhuis (lager): 800Wp * 0,6 = 480 kWh

Totaal: ~7000 kWh

Verbruik op jaarbasis is zo'n 6500 kWh exclusief auto. Die auto kan ik natuurlijk laden op goedkope momenten via Tibber (en dat verbruik dus nooit salderen).

Volgend jaar kunnen we waarschijnlijk natuurlijk minder salderen. Maar ik had me het volgende bedacht:

- Ik laat de panelen terugleveren op het allocatiepunt met salderingsregeling voor de zomermaanden waarbij zonne-energie bijna niets waard is (juni, juli, augustus)
- En de panelen laat ik terugleveren op het allocatiepunt met Tibber als de prijs van stroom toch wat hoger is.
- Een mogelijkheid is ook altijd nog om de SAP puur te gebruiken voor de auto, en dan de vrijstelling aan te vragen voor de energiebelasting (dit is een mogelijkheid).

Hoe berekenen jullie in zo'n geval de terugverdientijd?

Plaatje ter indicatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pasn68W_7wXwExzQUqTENrMyipA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mcQJXrTeqXF8Hwojg3f1NxT6.jpg?f=user_large

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Beste antwoord (via radeoxx op 29-08-2024 11:17)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
12 panelen =1200 euro
12 x onderconstructie = 460 euro
25 mtr DC bekabeling en aarde incl stekkers =40 euro
25 mtr AC bekabeling 5x4mm2 35 euro
1 3 fase omvormer 6 kW 1200 euro
1,5 dag werk 750 - 900 euro afhankelijk van het uurtarief

Tja, het kan, maar bij garanties kun je er inderdaad nar fluiten, jammer de bammer. Terugverdientijd, niet geheel onbelangrijk maar niet heel relevant als je nog gewoon kan salderen. Dat blijft echt nog wel even, niet te druk om maken.

Alle reacties

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 15:50
de panelen zijn 12*130 = 1560 goedkoper vergeleken met de piek prijzen van vorig jaar.
En dan nog is het goedkoop als ik met die prijs reken, dus moet er ergens op bespaard worden wat anderen niet doen.

Kan diegene een project van hem tonen?

[ Voor 48% gewijzigd door IplugNplay op 18-01-2024 18:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• RobertV70
12 panelen =1200 euro

Tja, het kan, maar bij garanties kun je er inderdaad nar fluiten, jammer de bammer. Terugverdientijd, niet geheel onbelangrijk maar niet heel relevant als je nog gewoon kan salderen. Dat blijft echt nog wel even, niet te druk om maken.

• radeoxx
Allereerst: dank jullie wel voor de reacties en het meedenken!
IplugNplay schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:37:
de panelen zijn 12*130 = 1560 goedkoper vergeleken met de piek prijzen van vorig jaar.
En dan nog is het goedkoop als ik met die prijs reken, dus moet er ergens op bespaard worden wat anderen niet doen.

Kan diegene een project van hem tonen?
Ik zal hem eens vragen of hij een voorbeeld heeft. Ik kreeg overigens wel een nette offerte op briefpapier met een KvK die ook klopt.

Die panelen zijn nu ongeveer 75 euro per stuk had ik gezien. Jinko 435Wp.
RobertV70 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:58:
12 panelen =1200 euro

Panelen zijn ongeveer 75 euro per stuk als je een beetje zoekt. Dan moet het wel kunnen toch? Kijk de vraag is, hoeveel is garantie waard? Want hoe veel clubs geven daadwerkelijk thuis zodra je het nodig hebt (1)? En (2) hoe ga je zoiets als degradatie meten en hard maken? Je hebt ook nog variatie in weer, vervuiling, etc.

Is deze prijs te mooi om waar te zijn of is het gewoon realistisch? En wat denken jullie, nu het salderen op de tocht staat, investeren of maar laten?

• RobertV70
Ik ben installateur, als een klant mij belt met problemen na de installatie dan komen we langs, 100%. Degradatie, dat is aan de fabrikant, niet de installateur.

Het gaat meer om zaken als lekkage, of storingen in de installatie zelf, DC bekabeling of stekkers die slecht aangesloten zijn waardoor de hele boel uitvalt. Storingen in de meterkast na aanleg van de panelen omdat er verkeerd is aangelegd, isolatiefouten, na 6 maanden omvormer defect, bel je met de fabrikant, levert een omvormer bij jou aan huis, wie sluit hem aan, zelf dan maar doen? of een andere installateur betalen om dat te doen, geld ook voor defecte panelen, wie gaat die vervangen en dan komt de factuur, oeioei, 400 euro want was een ochtend werk. Daar moet je aan denken.

[ Voor 64% gewijzigd door RobertV70 op 19-01-2024 00:19 ]

• radeoxx
RobertV70 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 00:11:
Ik ben installateur, als een klant mij belt met problemen na de installatie dan komen we langs, 100%. Degradatie, dat is aan de fabrikant, niet de installateur.

Het gaat meer om zaken als lekkage, of storingen in de installatie zelf, DC bekabeling of stekkers die slecht aangesloten zijn waardoor de hele boel uitvalt. Storingen in de meterkast na aanleg van de panelen omdat er verkeerd is aangelegd, isolatiefouten, na 6 maanden omvormer defect, bel je met de fabrikant, levert een omvormer bij jou aan huis, wie sluit hem aan, zelf dan maar doen? of een andere installateur betalen om dat te doen, geld ook voor defecte panelen, wie gaat die vervangen en dan komt de factuur, oeioei, 400 euro want was een ochtend werk. Daar moet je aan denken.
Ja dat is waar natuurlijk.

Maar de grote vraag is:

1) Staat een offerte die 1,5 keer zo duur is garant voor een betere service? Ik denk van niet. Even belangrijk om te weten is dat eigenlijk niemand hier een offerte voor wilt uitbrengen!
2) Is het sowieso zinvol om te investeren in panelen? Of kan ik beter gewoon die 3000 kWh salderen en de rest via Tibber (auto) op slimme momenten laden?

[ Voor 3% gewijzigd door radeoxx op 19-01-2024 12:40 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
1) Prijs is zelden garantie voor service. Bij lage prijs is extra service wel heel lastig met rokende schoorsteen.
wat we hier ook schrijven: jij zal moeten besluiten, wij zitten niet met de gevolgen.

2) je kan de kostprijs per opgewekte kWh berekenen bij afschrijving over een zekere periode. voor je bestaande en uitgebreide opties.
en dan evalueren of je er met de stroomhandel voldoende aan kan verdienen.

Zakelijke beslissing :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:12
Mijn collega doet dit erbij met wat leerlingmonteurs. Die is ook zo scherp maar zou direct bij hem kopen. Want hij heeft alle steun van de fabrikant en komt 100% ook langs bij evt problemen.
Waarom zou iemand met offerte van bv 6K het beter doen, die heeft schijnbaar minder belang in het werk.
Misschien ligt het hem omdat die even werk nodig heeft en in de buurt woont.
Bel m gewoon eens dat geeft vaak al aan in stem en beleefdheid wat het voor persoon is.

• radeoxx
Mijn elektricien is langsgeweest en wij gaan een kabel trekken naar boven om e.e.a. alvast voor te bereiden.

Als ik jullie alvast wat mag vragen.

We denken er over om 5x 2,5mm naar boven te trekken voor deze panelen (12*435Wp). Volgens de tabellen op internet is dit voldoende (circa 13-15 meter kabellengte).

Maar: we gaan de kabels trekken door de gasleiding die niet meer wordt gebruikt. Dit is dus geen PVC. Denken jullie dat dat gaat, of zal ik toch maar kiezen voor het trekken van een kabel buitenom, langs de gevel (minder gewenst)?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-11 18:49
Een stalen beschermbuis, geen koper anders geeft dat verwarring.. ook geen labels op de buis ofzo.
De kabel mag zelfs zonder beschermbuis worden gemonteerd (behalve door de muren of vloeren).
Vroeger deden we niets anders, werd dan met SOM (of die vierkante) zadels om de 30 cm vast gezet en O-wee dat een gleufje scheef stond!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• radeoxx
natural colour schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:18:
Een stalen beschermbuis, geen koper anders geeft dat verwarring.. ook geen labels op de buis ofzo.
De kabel mag zelfs zonder beschermbuis worden gemonteerd (behalve door de muren of vloeren).
Vroeger deden we niets anders, werd dan met SOM (of die vierkante) zadels om de 30 cm vast gezet en O-wee dat een gleufje scheef stond!
Dankje voor je reactie. Ik begrijp alleen nog niet helemaal wat je bedoelt. Moeten we een stalen beschermbuis eromheen monteren? En dit zonder labels?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-11 18:49
Die oude gasbuis mag je gebruiken als buis naar boven, ik denk zelfs met losse draden, vermits deze buis van staal is en niet van koper, koper kan nog steeds gebruikt voor water, dus dat geeft verwarring als iemand in de toekomst een "waterleiding" in de muur tegenkomt...
De oude gasleiding mag niet geel geverfd zijn; dat is de kleur voor een gasleiding of labels hebben met opschrift 'gasleiding' want ook dit kan tot verwarring leiden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• rookieblue
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:11
Of het mijn voorkeur zou hebben om die gasbuis te gebruiken weet ik niet. De volgende klussert ziet er natuurlijk geen elektrapijp in.
En die buis moet dan trouwens geaard worden als ik me goed herinner.
Pagina: 1