Boven koud, (radiatoren) Beneden warm (vloerverwarming).

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-06 13:33
Hallo Ik ben Thomas (40) en onlangs verhuisd. Woning is circa 90m2. Woonkamer met open keuken op de begane grond wordt verwarmd door vloerverwarming. Eerste verdieping (3 kleine slaapkamers en badkamer) wordt verwarmd door radiatoren. De (Pellet-) CV staat beneden. Ik ben een leek, maar zie naast de CV een vat voor water, een pomp en een verdeler met thermostaatknop. Die staat op 53 graden. Op de eerste verdieping is er een tweede verdeler weggewerkt in een kast.

Beneden wordt het behaaglijk warm. Misschien wel te warm soms. Boven is het koud. 12 graden, 15 graden en heel soms, met veel zon, 16/17 graden.

Er staat of iets niet goed ingesteld, of we moeten toe naar een situatie waar de radiatoren boven geregeld worden door een andere thermostaat dan die beneden. Zone-verwarming is niet nodig, want de kamers boven hoeven niet afzonderlijk van elkaar verwarmd te worden. Dat is denk ik ook erg prijzig. Hopelijk is het mogelijk om bijv een thermostaat te plaatsen boven op de verdeler aldaar. Zodat de temperatuur boven geregeld kan worden los van de temperatuur beneden.

Ik ben een echte leek op dit gebied, maar zoek graag dingen uit en leer graag bij om alles te kunnen begrijpen.
In eerste instantie hoop ik dat er iets verkeerd ingesteld staat en ik het zo kan oplossen. En anders moet ik dus gaan kijken naar oplossingen om boven los van beneden te verwarmen.
Hoop dat iemand me verder kan helpen.

Thomas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je laat helaas weg de hoe en wat van de 2e verdeler.
Plaats eens wat foto's van vat, pomp, verdelers, thermostaat(kranen) en leidingen.

Er lijkt onvoldoende warmwater naar boven te gaan. Dus door je vloerverwarming beneden iets te knijpen (minder water en / of lagere temperatuur) gaat er in verhouding meer warmte naar boven. 1e stap.

Weet nu niet of die 53° voor de vloerverwarming is, dat zou dan eerder richting 35-40° moeten zijn. (stap 1)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
De tweede verdeler, zit op de eerste verdieping en (met mijn leken-verstand) die is denk ik voor de radiatoren boven. Die heeft overigens geen thermostaat. Volgens mij is die 53 graden dd voor de vloerverwarming want die zit beneden, maar zeker ben ik daar niet van. 53 lijkt dan idd hoog he? Ik zou 'm naar 35-40 kunnen zetten, maar misschien wel slim om dan eerst zeker te weten dat die niet voor de radiatoren boven is en wel degelijk voor de vloerverwarming. Het kan niet 1 gesloten systeem zijn voor zowel radiatoren als vloerverwarming, toch? Omdat radiatoren een hogere temp nodig hebben dan vloerverwarming? Wat is een normale (gemiddelde) temperatuur voor radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Een verdeler met een thermostaatkraan is meestal voor vloerverwarming, om te voorkomen dat de vloer te heet wordt en gaat scheuren. De VV heeft meestal genoeg aan 35-40°. Probeer eens een dag wat het doet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

paQ

foto's zeggen zoveel meer dan.....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Ik heb even een paar foto's gemaakt ter verduidelijking. Hopelijk helpt dat.

Er is dus een groot vat voor water. Een pomp, de CV en een verdeler beneden (met thermostaatknop). Boven alleen een verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PUj6WxAXkPmhx28d55wkm6w8V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8J3RZLRyPI6RzSog0Q8amFC8.jpg?f=fotoalbum_large

(beneden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4uNdUe3gENh2GzInEkFG8AvA1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7k8NKZsf8HIapYKkmBk7v93t.jpg?f=fotoalbum_large

(Pomp - beneden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OosxSRB5IJQRfJPIpBTHSDLuZlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwMOPyaQ1hLBxGJcqgane7bD.jpg?f=fotoalbum_large

(Boven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Misschien domme vraag, maar hoe warm zijn de leidingen boven? Wat voel je als je de messing koppelingen vastpakt?

Achtergrond (ben geen techneut), de verdeler boven lijkt geen mengverdeler te zijn (geen pomp, geen thermostaat), dus waar krijgt ie z'n warme water vandaan? Het ziet er recenter uit dan de installatie beneden dus waar vandaan is de aanvoer/afvoer afgetakt?

Misschien staat er ergens een klep dicht omdat de vorige bewoners boven geen warmte wilden om zo geld te besparen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Zonder zoneregeling (al is het 2 zone's, boven en beneden; waarbij je boven dan een referentieruimte neemt, degene die het moeilijkst warm raakt, en de rest via thermostaatkraan insteld op gewenste temperatuur) wordt dit een moeilijke oefening, want wind en zoninstraling verstoren steeds het evenwicht wat je zoekt.

Door beneden de vloer al wat te verlagen in temperatuur, zal die sneller knijpen en komt er meer warmte boven; mogelijks moet je ook voetventiel op retour vloerverwarmingsverdeler wat meer dicht draaien.

Welk thermostaatprogramma gebruik je?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
naftebakje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:09:
Zonder zoneregeling (al is het 2 zone's, boven en beneden; waarbij je boven dan een referentieruimte neemt, degene die het moeilijkst warm raakt, en de rest via thermostaatkraan insteld op gewenste temperatuur) wordt dit een moeilijke oefening, want wind en zoninstraling verstoren steeds het evenwicht wat je zoekt.

Door beneden de vloer al wat te verlagen in temperatuur, zal die sneller knijpen en komt er meer warmte boven; mogelijks moet je ook voetventiel op retour vloerverwarmingsverdeler wat meer dicht draaien.

Welk thermostaatprogramma gebruik je?
Als het niet op te lossen is door de instellingen aan te passen (in eerste instantie temperatuur thermostaat vloerverwarming naar 35-40 ipv 53) dan kwam ik ook uit bij zone-verwarming. Dat is -vrij prijzig- en het huisje is maar 90m2. Ik vraag me dan meteen af: de vorige bewoners (geïmmigreerd) moeten hier toch ook normaal verwarmd geleefd hebben? De boel is uit 2016 dus niet eeuwen oud.

Zoneverwarming met 1 zone beneden en 1 boven zou al voldoende zijn. Boven een badkamertje en 3 kleine slaapkamers. Dus die mogen allemaal op dezelfde temperatuur / tegelijk verwarmd of niet verwarmd. Dan zou er een thermostaat moeten komen op de gang boven of op 1 vd kamers. Waar zou zo;n thermostaat dan moeten komen? Op de verdeler boven? Oftewel, hoe werkt het praktisch dat als een sensor boven apart de temperatuur meet, dat er dan apart verwarmd wordt boven en niet beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ThomasBHJensen En hoe is het vandaag gegaan? Met de VV op 40°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Heb 'm gisteravond ingesteld op 40°. Duurt natuurlijk best wel even voor het effect merkbaar gaat zijn denk ik?
Lastige is ook dat de temperatuur buiten natuurlijk net nu van flink koud naar 11 graden is gegaan, dus dat maakt het vooralsnog ook lastig om er iets van te zeggen. Mara ik houd vandaag de radiatoren in de gaten. Ook heb ik slimme thermometers/hygrometers in alle kamers boven staan. Dus ik kan over een paar dagen eens de waardes uitlezen en kijken of er een significant verschil is. Maar zoals gezegd, de gestegen buitentemperatuur heeft nu natuurlijk minstens zon groot effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Maar je huis is uit 2016 en boven wordt het 12 graden? Heb je zeker geen WTW ventilatie?

Je hebt niet gereageerd op de vraag naar de thermostaat, dus hoe stuur je de kachel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Sorry voor de onduidelijkheid, het huis is uit 1930 en in 2016 is er verbouwd. De huidige Pellet- CV en radiatoren en dergelijken zijn (vermoed ik) uit die tijd (2016).

Wbt de thermostaat; de Pellet-Cv is verbonden met een thermostaat-achtig aparaat waar ik de temperatuur kan instellen. Die zit in de hal. In de woonkamer/keuken zit een meer standaard thermostaat waar ik de temperatuur kan aflezen, maar die volgens de vorige bewoner niet functioneert om de temperatuur in te stellen. Dus alleen aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
Pomp wat hoger zetten, die na het vat, en de radiatoren boven ontluchten.
Doe dit terwijl je beneden de thermostaatknop op de vloerverwarming even tijdelijk op 20C zet.

Alle water zal dan boven door de radiatoren willen stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Ik zou zeggen: zorg dat je uitvogelt hoe het systeem met 2 thermostaten nu werkt (niet toevallig die in de gang die temperatuur in het opslagvat regelt door de pelletCV in te schakelen. En los daarvan de woonkamerthermostaat die de circulatiepomp tussen opslagvat en radiatoren en verdeler aanstuurt), en zorg dat je naar een systeem gaat waar je een dag/weekprogramma kan gebruiken.
Gebruik nachtverlaging om extra warmte te hebben op de radiatoren als dat nodig is ('s ochtends en 's avonds wil je een warme badkamer, dan kan je bekomen door wat nachtverlaging waardoor 's ochtends zeker verwarmd wordt, en door 's avond een half graadje omhoog te gaan).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1