Buren gaan een nieuwe woning bouwen met boor/-heipalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 09:29
Onze buren gaan binnenkort starten met de bouw van hun nieuwe woning. Het begin met de grondwerkzaamheden voor de fundering is gemaakt. Ze geven aan dat er 25 palen van een meter of 11 de grond in gaan. Ze wisten niet of ze die kwamen heien of dat deze geboord zouden gaan worden. Nu zitten wij in een gebied met kleigrond waar veel woningen last hebben van verzakkingen of scheuren. Onze jaren 30 woning is compleet vrij van schuurvorming (als een van de weinige in de buurt). Echter nu ga ik mij toch een beetje zorgen maken wat er naast ons gaat gebeuren. De palen zullen op 8 meter van onze schuur en op 18 meter van ons huis de grond in gaan. Dit heeft natuurlijk invloed op de bodem. De druk in de grond zal veranderen. Is het niet zo dat de aannemer die dit gaat doen een 0-meting van onze woning wat betreft scheurvorming moet komen uitvoeren?

Meer een WON probleem => schopje

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 18-01-2024 16:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:26
0-meting is volgens mij niet verplicht, je kan het altijd vragen. Ook zou ik je eigen huis goed documenteren met foto's voor eventuele schade. Stond vandaag nog op nu.nl dat er veel meer schade/rechtzaken ontstaat met aannemers, klussen en buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 15:48
Moeten moet de aannemer niks als dat niet is vastgelegd. Echter het lijkt mij wel handig om de buren een keer uit te nodigen met een bak koffie en ze te vertellen dat je graag wilt omdat je dan beter slaapt. Als je dan slim bent doe je de 0 meting. Voorkomt later het wellus niettus verhaal, want bewijs maar dat die scheur nieuw is en niet 5jaar oud en je die nu gratis wilt laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als het een beetje aannemer is laat hij een bouwkundige vooropname doen bij omliggende panden. Als het niet wettelijk verplicht is, doet hij dat wel vanuit verzekeringstechnisch oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:48
Wat is bij zoiets gebruikelijk? dat je zelf een 0-meting doet of de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Je kan natuurlijk ook preventief zelf de aannemer aanschrijven en aangeven dat er nu geen enkele scheurvorming is, en hij dat voor de werkzaamheden zelf ook kan komen vaststellen. En dat je ‘m aansprakelijk zal stellen als er schade optreedt.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 18-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
KNed schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:44:
Wat is bij zoiets gebruikelijk? dat je zelf een 0-meting doet of de aannemer?
Ik wil best zelf die 0-meting laten doen. Het zijn de kosten niet. Echter vraag ik me wel af hoe sterk je juridisch staat als er daadwerkelijk schuren komen. Die aannemer zal dan waarschijnlijk zeggen dat het in de tussentijd ook ergens anders door kan zijn ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Je staat zeker niet zwakker :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Precies, zeker als de 0-meting door een externe partij is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49

Croga

The Unreasonable Man

Sunri5e schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:46:
Die aannemer zal dan waarschijnlijk zeggen dat het in de tussentijd ook ergens anders door kan zijn ontstaan.
Mwah, ook rechters kennen Ochams Razor wel hoor. Je kunt er rustig van uit gaan dat als het tot een zaak komt en die rechter krijgt voorgeschoteld "Huis goed, heien, huis slecht" dat ie een argument "Ja maar het kan ook wat anders zijn" ongezien van tafel veegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Mwah, ook rechters kennen Ochams Razor wel hoor. Je kunt er rustig van uit gaan dat als het tot een zaak komt en die rechter krijgt voorgeschoteld "Huis goed, heien, huis slecht" dat ie een argument "Ja maar het kan ook wat anders zijn" ongezien van tafel veegt.
Dat denk ik dan ook weer niet. Als er sprake van achterstallig onderhoud is bij het huis van de @Sunri5e en dat kan aangetoond worden en dat is een belangrijke reden waardoor het huis slecht is geworden icm het heien dan is het echt een ander verhaal. Een rechter zal echt niet ongezien iets van tafel vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
PolarBear schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:50:
[...]

Dat denk ik dan ook weer niet. Als er sprake van achterstallig onderhoud is bij het huis van de @Sunri5e en dat kan aangetoond worden en dat is een belangrijke reden waardoor het huis slecht is geworden icm het heien dan is het echt een ander verhaal. Een rechter zal echt niet ongezien iets van tafel vegen.
Het huis is 2,5 jaar geleden totaal maar dan ook echt totaal gerenoveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
epicfailguy23 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:38:
Moeten moet de aannemer niks als dat niet is vastgelegd. Echter het lijkt mij wel handig om de buren een keer uit te nodigen met een bak koffie en ze te vertellen dat je graag wilt omdat je dan beter slaapt. Als je dan slim bent doe je de 0 meting. Voorkomt later het wellus niettus verhaal, want bewijs maar dat die scheur nieuw is en niet 5jaar oud en je die nu gratis wilt laten maken.
Nee, en ik snap ook niet waarom men dit altijd verwacht. Leuk als het gebeurt, maar ik heb zelf dit wel gedaan en het zorgde alleen maar voor meer ellende. De buren van TS hebben een notificatie gegeven wat er gaat gebeuren en dan hou je daar zelf rekening mee dat er geluidsoverlast komt. De hele straat hoeft niet op de koffie daarvoor of hun mening kwijt.

Hier bij mij op de polder zijn 3 wijken platgegooid en afgelopen 4 jaar zowat iedere maand wel geheid werd. Daar is ook geen woningbouw geweest die langs iedereen met een kop koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49
Sunri5e schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Het huis is 2,5 jaar geleden totaal maar dan ook echt totaal gerenoveerd.
Dan is schade duidelijk door werking van materialen van de renovatie i.p.v. het heien :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
com2,1ghz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Nee, en ik snap ook niet waarom men dit altijd verwacht. Leuk als het gebeurt, maar ik heb zelf dit wel gedaan en het zorgde alleen maar voor meer ellende. De buren van TS hebben een notificatie gegeven wat er gaat gebeuren en dan hou je daar zelf rekening mee dat er geluidsoverlast komt. De hele straat hoeft niet op de koffie daarvoor of hun mening kwijt.

Hier bij mij op de polder zijn 3 wijken platgegooid en afgelopen 4 jaar zowat iedere maand wel geheid werd. Daar is ook geen woningbouw geweest die langs iedereen met een kop koffie.
Het gaat niet om geluid. Het gaat erom dat zijn woning schade kan oplopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Dus het advies is om zelf even voor 300 euro zo'n meting uit te laten voeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
No Hands schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Het gaat niet om geluid. Het gaat erom dat zijn woning schade kan oplopen.
Als er een aanzienlijke kans is op schade dan gaan ze ook niet heien. Een heier haal je ook niet van markplaats vandaan die weten ook wat ze doen en zijn verantwoordelijk voor schade. Die doen metingen. Kans op schade is er altijd, maar dat zijn dingen die dan achteraf afgehandeld worden.
Die buren gaan heus niet zeggen dat ze van het plan gaan afzien.

Een woningbouw gaat ook niet een nulmeting laten doen bij alle woningen. Bij schade wordt er achteraf gekeken hoe dit hersteld kan worden. Anders wordt het vrijwel onmogelijk om te kunnen verbouwen.

https://bouwrecht-advocaat.nl/schade-door-heien
Onrechtmatig handelen
Een voorwaarde voor aansprakelijkheid van de heier is tevens dat de hei-aannemer ‘onrechtmatig' heeft gehandeld handelen’. Dit is bijvoorbeeld het geval als de hei-aannemer geen- of onvoldoende vooronderzoek heeft verricht naar de situatie ter plekke, of heeft nagelaten maatregelen te nemen om schade zoveel mogelijk te voorkomen, bijvoorbeeld door het plaatsen van damwanden of het kiezen van een minder belastende heimethode.

Onrechtmatige handelen is dus niet alleen het incorrect handelen, maar ook het nalaten van specifieke handelingen.

De hei-aannemer doet er derhalve verstandig aan in alle opzichten zorgvuldig te werk te gaan en rekening te houden met alle omstandigheden. Zo kan hij in de meeste gevallen aansprakelijkheid voorkomen.

Wie is aansprakelijk?
Als hoofdregel geldt dat degene die de schade daadwerkelijk heeft veroorzaakt, daarvoor aansprakelijk is. Degene die de schade heeft veroorzaakt is de feitelijke uitvoerder van de heiwerkzaamheden.
Zo heb ik acherlijke buren die over de zeik gingen omdat hun vader 3 dagen na het plaatsen van mijn dakkapellen een lekke band kreeg vanwege een schroefje en volgens hun dit 100% door mijn verbouwing kwam. Dat ik even 40 euro moest betalen voor een propje en eventueel 150 euro voor een nieuwe band.

Dus er valt altijd wel wat te zeiken.

Dus ik begrijp de concerns van TS, maar de buren zijn niet verplicht om hun plannen af te stemmen met de buren. Zo te horen hebben ze hun plannen duidelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:39
........en toen werd er gewoon geboord.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
olafmol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:47:
........en toen werd er gewoon geboord.....
En dat doet niets met de bodem zeg je? Dan heb je het mis. Dit zorgt voor een totaal andere drukverdeling in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-06 14:08

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
In de link ie eerder werd genoemd stond dit. Misschien handig om te doen?

Vreest u heischade? Stel de aannemer ( en eventueel zijn opdrachtgever) dan (op voorhand) aansprakelijk met behulp van een juridisch correcte voorbeeldbrief. Met deze brief stelt u de aannemer of opdrachtgever aansprakelijk en verzoekt u een zogeheten 'nulmeting'. U kunt deze modelbrief bestellen bij de website Recht & Raad door te klikken op: voorbeeldbrief aansprakelijkstelling bouwschade

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-06 13:45
ik heb op nog geen 2 meter afstand van mijn jaren 60 woning laten heien, kleigrond en palen van 11 meter, geen probleem. Je voelt het wel binnen maar ik vond het erg meevallen. Als er op de weg 5 meter verderop een klein rupskraantje rijdt heb je daar door resonantie meer last van.

Vraag inderdaad even de buurman op de koffie voor een 0 meting. Daar heeft hij gek gezegd ook profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:09
worldfastest schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:54:
In de link ie eerder werd genoemd stond dit. Misschien handig om te doen?

Vreest u heischade? Stel de aannemer ( en eventueel zijn opdrachtgever) dan (op voorhand) aansprakelijk met behulp van een juridisch correcte voorbeeldbrief. Met deze brief stelt u de aannemer of opdrachtgever aansprakelijk en verzoekt u een zogeheten 'nulmeting'. U kunt deze modelbrief bestellen bij de website Recht & Raad door te klikken op: voorbeeldbrief aansprakelijkstelling bouwschade
Voeg aanvullend ook foto’s toe van je huis en dan met name van de punten waar bij de buren schuren zijn ontstaan (uitgaande van identieke woningen). Laat tevens de brief aangetekend versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-06 09:46
Sunri5e schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:32:
Is het niet zo dat de aannemer die dit gaat doen een 0-meting van onze woning wat betreft scheurvorming moet komen uitvoeren?
Niet verplicht. Wil je zeker weten dat je geen problemen hebt: Zelf laten uitvoeren. Dan heb je altijd bewijs dat de scheuren er niet waren.
Sunri5e schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:36:
Zou het zeker doen. Toen de buurman aan het uitbouwen ging hebben wij het als buren wel gedaan. Dit puur om zeker van te zijn dat we later geen verrassingen hebben. Dan kost het maar een paar honderd euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-06 13:30
Volgens mij moeten ze voor de CAR verzekering met heien een nulopname van dichtbijzijnde buren doen.
Schade van heien kan heel erg verschillen per geval. Het ligt aan je eigen fundering, hoe slap de grond is tussen de bovengrond en de draagkrachtige laag, hoe vochtig het is etc.
Ik zou bij je buren navragen of ze van plan zijn om een nulopname te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Er vind een sondering plaats en daar komt een heiadvies uit. Weet je wat hier uit is gekomen?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:45
Een funderingsadvies zegt niets over type funderingspalen (geboord, prefab of stalen buizen). Alleen over de noodzakelijke lengte van de palen. Op basis waarvan de constructeur het ontwerp bepaald.

Zoals gezegd ga in overleg met de buren en deel je zorg. Maar misschien hadden ze (of de aannemer) al bedacht om een ander paaltype toe te passen. In kleigrond is geboorde palen niet verstandig, omdat de kwaliteit niet gegarandeerd is.

Eventueel kun je de aannemer trillingsmeters laten plaatsen. Bij teveel trilling moet dan worden gestopt met heien van prefab palen. Eventueel kun je het bouwtoezicht van de gemeente hier ook op vragen toe te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18
Sunri5e schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:49:
[...]

En dat doet niets met de bodem zeg je? Dan heb je het mis. Dit zorgt voor een totaal andere drukverdeling in de grond.
Zoals je aangeeft "De palen zullen op 8 meter van onze schuur en op 18 meter van ons huis de grond in gaan" Op dat soort afstanden zal een boorpaal echt geen invloed meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:53

jjust

Het leven is een strijd

Sunri5e schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:36:
Als een nul-meting 300 euro kost dan zou ik dat doen. Al was het maar voor mijn gemoedsrust. Je baalt als een stekker als je straks wel schade hebt en je hebt die nulmeting niet gedaan.

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als je je zorgen maakt zou ik het doen.

[ Voor 14% gewijzigd door jjust op 19-01-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:21
jjust schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:42:
[...]

Als een nul-meting 300 euro kost dan zou ik dat doen. Al was het maar voor mijn gemoedsrust. Je baalt als een stekker als je straks wel schade hebt en je hebt die nulmeting niet gedaan.

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als je je zorgen maakt zou ik het doen.
Je kan ook gewoon zelf 100 foto's van je gevel maken, ben je een half uurtje mee bezig. Mochten ze zelf geen nul meting doen en er wel een scheur ontstaan dan heb je als enigste bewijs en sta je dus wel sterk. 300 euro nu weggooien voor een hypothetisch probleem veroorzaakt door externen is wel heel makkelijk geld uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:25
Sunri5e schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:32:
Ze geven aan dat er 25 palen van een meter of 11 de grond in gaan. Ze wisten niet of ze die kwamen heien of dat deze geboord zouden gaan worden.
Wanneer je nou eerst eens na probeert te gaan of ze überhaubt gaan heien dan kun je, wanneer dat zo is, van tevoren toch ook zelf foto's / filmpjes maken van je huis?
Wanneer ze gaan boren dan zou ik me niet zoveel zorgen maken, dat levert hoegenaamd geen trillingen op waarvan gebouwen naast het perceel schade gaan oplopen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Yaksa schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Wanneer je nou eerst eens na probeert te gaan of ze überhaubt gaan heien dan kun je, wanneer dat zo is, van tevoren toch ook zelf foto's / filmpjes maken van je huis?
Wanneer ze gaan boren dan zou ik me niet zoveel zorgen maken, dat levert hoegenaamd geen trillingen op waarvan gebouwen naast het perceel schade gaan oplopen.
de dieselgenerator trilt dan idd harder dan wat er van de palen afkomt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:53

jjust

Het leven is een strijd

remielowik schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:14:
[...]

Je kan ook gewoon zelf 100 foto's van je gevel maken, ben je een half uurtje mee bezig. Mochten ze zelf geen nul meting doen en er wel een scheur ontstaan dan heb je als enigste bewijs en sta je dus wel sterk. 300 euro nu weggooien voor een hypothetisch probleem veroorzaakt door externen is wel heel makkelijk geld uitgeven.
Nou dat ligt er maar aan. Je maakt geen topic aan op Tweakers als je het niet belangrijk vindt. Als het je stress geeft en je kunt het financieel dragen lijkt het mij geen weggegooid geld. Ja tuurlijk kan je zelf foto's maken maar wie weet wat je allemaal moet fotograferen? Wat als je precies hetgene vergeet waar je achteraf problemen mee krijgt? Hoe toon je aan dat het recente foto's zijn etc etc.

Daarom zei ik ook dat als je het belangrijk vindt dan kan ik mij voorstellen dat het goed is voor je gemoedsrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
Aantonen dat foto's recent zijn: recente krant mee er op zetten. Dat weet iedere gijzelnemer toch ;)

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:37
Ik werk bij een aannemer als uitvoerder.

Ik zit nu op een werk in de binnenstad met veel oude panden om mij heen.

Hier zouden stalenbuispalen ingaan maar door de constructeur werden al boorpalem geadviseerd. Dit ook zo gedaan.

Vanuit de car verzekering was het ook een vereiste dat er een 0 meting werd verricht en een week voor het boren werden trillingsmeters geplaatst.

Als de buurman zijn achterdeur (welke klemde) dicht gooide gaf dit al meer trillingen dan de boor/heistelling. Omdat de meters een week eerder hingen konden we in gaten houden of er al trillingen uit de buurt waren, denk aan vrachtwagens etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:32
@Sunri5e

Ik woon ook in een dergelijk huis, en zou zelf ook die 300 euro gewoon uitgeven voor een 0 meting door een door mij gekozen partij.

Kan die aannemer van mij betreft nog een eigen 0-meting doen, maar dan heb ik in ieder geval een rapport achter de hand mochten ze gaan discussiëren of een scheur er nou wel of niet al zat.

Die 1000 foto's zelf maken zie ik ook als extra, je kan maar foto's hebben als je ze nodig hebt.
Foto's kosten niks, en je gooit ze over een tijdje gewoon weer weg.

OH en de megatip: zet even wonen aan bij je rechtsbijstandverzekering.
Ik was te laat toen het gedoe al begonnen was.

Je gaat er vanuit dat alles goed gaat, en vaak is dat ook zo.
Maar als er ellende is, zeker met verbouwingen, geeft dat veel stress en verhitte gesprekken.

Better safe than sorry.

[ Voor 23% gewijzigd door FRANQ op 07-02-2024 11:23 ]

Pagina: 1