Zekering / aardlek voor 1 apparaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 17:36
Hoop dit ik dit in het juiste forum post...

Ik heb een wat oudere PC die een probleempje heeft: af en toe is er ergens sluiting o.i.d. als ik hem aanzet en springt de stop / aardlek (? is al even geleden, weer niet meer welke) eruit. Prima natuurlijk maar dit trekt natuurlijk ook andere zaken mee.
Doe ik hem nog eens aan dan is vaak alles goed en komt het niet meer voor, tot (soms) de volgende keer dat ik hem op spanning zet.

Ik wil de PC opknappen en kijken of ik het probleem kan vinden en verhelpen. Is natuurlijk niet echt handig als ik met trial-and-error de sluiting probeer te vinden en telkens klapt de boel er uit.

Bestaat er zoiets als een stekkerblok met een zekering & evt. aardlek beveiliging die ik ertussen kan zetten en die eerder tript dan mijn meterkast? Alternatief is dat ik een groep zoek waar nog (bijna) niets op zit maar ik denk dat ik die niet hier heb.

Ik ben niet super onderlegd op elektrisch gebied dus weet niet of dit een open deur is of dat het misschien wel helemaal niet mag of kan. Zoek graag advies / suggesties of hulp. Heb wel gezocht op Internet maar lijk niets te kunnen vinden. Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:26
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat het meer ligt aan de aanloopstroom van de wat oudere voeding dan aan ergens sluiting.

Een nog kritischere aardlekautomaat voor je PC is volgens mij niet zo snel mogelijk. Wat je wel kan proberen is een inrushcurrent limiter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:42
Looney11 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:33:
Wat je wel kan proberen is een inrushcurrent limiter.
Beetje merk voeding heeft al een inrush PTC erin zitten, goedkope natuurlijk niet, want kost geld. ;)
Misschien is deze voeding aan z'n einde met slechte elco's.

@ErikJan2
Wat zijn de specs van je pc? (voeding leeftijd)
Schakel je de pc (voeding) compleet uit?
Gaat de aardlek of de groepszekering eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Dank. De PC is een mid/high-end desktop uit 2015. Werkt nog snel en perfect op Win10 (16Gb RAM, i70-6700K, ASUS Maximus VIII Gene Mobo, EVGA GTX970), voeding is een Corsair RM550. Ik vermoed dat de hardware nog goed moet zijn.
Systeem na shutdown altijd van spanning afgehaald na gebruik via extern stekkerblok (dacht eerst dat die het probleem was maar ik gebruik die nu voor mijn nieuwe PC en nooit last gehad meer).
Ik weet dus niet meer 100% zeker of het de aardlek was of de zekering, nu ik erover nadenk geloof ik dat het de zekering was (maar niet 100% zeker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heb je niet nog ergens een voeding om even uit te wisselen? Anders heb je al voor 3 tientjes een voeding....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
memphis schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:48:
Heb je niet nog ergens een voeding om even uit te wisselen? Anders heb je al voor 3 tientjes een voeding....
Nope... en ik weer niet of het de voeding is natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt wel losse aardlekbeveiligers met een fors lagere schakelstroom, maar die zijn best prijzig.
Ik zou ook eens een andere groep proberen.

Ow en kijk ook eens hoe oud je aardlekschakelaars zijn, de meeste worden steeds gevoeliger als ze ouder worden en vaker afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Dank, zit in nieuw huis nu, maar het huis waar het mis ging was nog geen 25 jaar oud...

Vroeger had je toch zekeringen in apparaten, zo'n 'glaszekering'. Ik schat dat de PC niet meer vermogen trekt dan 500 W (gezien ook de voeding die erin zit). Dus een 3A zekering is al heel ruim en zou er ver voor de huis-stop uit moeten vliegen dan.
En als zo'n glaszekering er ook is in de vorm van zo'n zekering die in mijn meterkast zit (maar dan dus 3A in plaats van 16A) dan zijn we er toch? Dat lijkt me toch simpel?

Of begrijp ik het niet goed (dat moet haast wel ;-))? Maar wat mis ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zekeringen zijn er niet voor een aardlek dus een kans dat dat het is indien de PC dan ook op een geaard stopcontact zit.
Als dat het geval is kan je ook even een niet-geaard stopcontact proberen, of misschien de stekker even omdraaien.
Zit de PC al op een niet-geaard stopcontact en dan ook niet 1 van de randapparaten zal je wel bijna denken dat het een inschakel piek is. Dan zou ik op zeker de automaat in twijfel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Ik haalde vroeger ook altijd de spanning van m'n pc en dacht geld te besparen, maar m'n bios batterij ging sneller leeg zodat ik die elk jaar moest vervangen.
Ook merkte ik dat sommige voedingen opstartproblemen kunnen geven. (inrush)
Al m'n problemen gingen weg nu ik de pc voeding aan hou.
Randapparaten gaan nog wel uit via een master/slave stekkerdoos.
Ik hoop dat je iets hier aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Dank, mijn BIOS batterij is maar 2 keer in iets van 8 jaar leeg geraakt. Problemen heb ik verder ook nooit gehad (totdat het mis ging vlak voordat ik een nieuwe PC kocht in 2023).
Maar je tip is OK en ik begrijp het inderdaad. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
memphis schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:00:
Zekeringen zijn er niet voor een aardlek dus een kans dat dat het is indien de PC dan ook op een geaard stopcontact zit.
Als dat het geval is kan je ook even een niet-geaard stopcontact proberen, of misschien de stekker even omdraaien.
Zit de PC al op een niet-geaard stopcontact en dan ook niet 1 van de randapparaten zal je wel bijna denken dat het een inschakel piek is. Dan zou ik op zeker de automaat in twijfel trekken.
Ik weet niet of het een aard probleem is of een spanningspiek. In het tweede geval kan een extra, lager gezekerde, 'stop' helpen maar die lijken niet te bestaan dus.
In het eerste geval vraag ik me dan (als leek) af waarom ik niet een aardlek tussen mijn PC en het stopcontact kan zetten (in plaats van in de meterkast) die ook weer iets eerder tript als er een lek naar aarde zou zijn.
En mocht het een aardlek probleem zijn, dan stopt aansluiten op een niet geaarde stekkerdoos inderdaad het probleem (maar dan is het wel minder veilig lijkt me toch?).
Al met al moet ik het misschien gewoon eerst maar eens proberen hier in het nieuwe huis, misschien gebeurt er idd helemaal niets en lag het aan de automaat zoals jullie aageven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Heb je nog steeds problemen als je je pc voeding aan houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Zoals gezegd: het probleem trad altijd alleen af en toe op bij aanzetten van de stekkerbalk (en aan de stekkerbalk lag het niet want die gebruik ik nu elke dag voor iets anders en nooit problemen gehad).
Als de PC aanstond was er nooit een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Stekkerbalk..... volgens mij had je dat niet geheel uitgelegd.

Dus met 1 knop schakelde je meerdere apparaten tegelijk in? Tja, dat kan een flinke piek geven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Stekkerbalk: zie mijn tweede post

Ik heb dit 5 of 6 jaar met die stekkerbalk gedaan (PC & scherm), altijd goed gegaan tot laatste paar maanden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hell-Slave
Dan is je probleem waarschijnlijk weg als je je pc voeding gewoon standby laat gaan als je je pc hebt uitgezet.
Het is waarschijnlijk inrush op de piek van de sinus, of terwijl max inrush.
Je kan een inrush limiter proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Of de aangesloten apparaten op het stekkerblok sequentieel inschakelen. Of minder apparaten erop aansluiten.

Dat het een aantal jaren goed heeft gewerkt kan prima. Maar voedingen verouderen en omgevingen veranderen. Misschien heb je in de loop van de tijd wel meer aangesloten op het stekkerblok of aan de pc. Of iets vervangen zoals je scherm of versterker of wat er dan nog meer aan hangt. Het kan zo veel zijn, terwijl er niets stuk is. De inschakelstroom is gewoon net ff te hoog.

Ik vermoed daarom dat het inrush current is. Of noem het een stroompiek (geen spanningspiek).
Zeker als het maar heel soms voorkomt, wordt die kans groter.

Tot tot slot heb ik nog een beetje een botte tijdelijke test oplossing voor het begrenzen van inrushcurrent: heb je ergens een lange haspel van 10 a 20m? Eentje met dun koperdraad erin? (3x 1.5mm). Rol die helemaal af (!) En hang die voor je stekkerblok. Dit helpt (vanwege spanningsval) prima tegen een gigantische inrush current en helpt je vast te stellen dat het dat ook echt is. Namelijk: als het nu niet meer voorkomt, dan was het dat.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 22-01-2024 23:23 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Ik ga eens wat proberen. Dank allemaal voor de suggesties. Laat evt. nog wel even weten hoe het is gegaan (maar weet nog even niet wanneer ik er aan toekom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Gisteren aangesloten (via een lange -dikke- verlengkabel op een stopcontact die op een groep zit waar momenteel nog niets anders op zit).
Geen problemen gehad. Onduidelijk dus wat het is geweest maar hopelijk is het opgelost.
Nogmaals dank voor de feedback en suggesties :-)
Pagina: 1