Hoofdaansluiting smelt door, oorzaak en hoe te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-05 16:15
Hallo Mede-tweakers

Een klushuis in de familie, waarbij ik heb geholpen met de aanleg van elektra, heeft het idee gehad om van het gas af te gaan. Dit mede door elektrische vloerverwarming te gaan gebruiken (ja verbruikt veel stroom... ja ben ik mee eens dat dit niet de beste keuze is... daar gaat dit topic dan niet over). Daarnaast zitten er diverse boilers door het huis (keuken, bijkeuken, badkamer).

Alles is naar mijn insziens goed verdeeld over de groepen en fases. Maar toch smelt de hoofdaansluiting zo nu en dan door. Graag wil ik jullie meenemen in het aansluitschema en ben ik op zoek naar een mogelijke oplossing om dit te voorkomen. Enexis en zij staan namelijk niet te wachten om elke keer de hoofdaansluiting te vervangen.

Fase 2 was de probleemdoener, waarop wij een nieuwe "logische verdeling" hebben gemaakt, zie onderstanad overzicht van de groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPn1WKKHqPHVOsK7hAaLPYwaGX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijhKcUKvBXbn29K2Cwpq6iCH.png?f=fotoalbum_large
De lege groepen worden nog ingevuld met voortuin/achtertuin en eventueel andere verwarming (ze komen er langzaam achter dat de elektrische vloer verwarming toch best veel stroom slurpt)

Het betreffen:
-aardlekschakelaar 2-polig 40A 30mA type A
-installatieautomaat 1-polig+nul 16A B-kar
-aardlekschakelaar 4 polig 40A 30mA Type A
-krachtgroep 3-polig+nul 16A B-Kar

Hoofdaansluiting 3x25A

Na deze nieuwe verdeling is fase 1 de probleemdoener geweest. Mijn vermoeden is dat dit komt door de zware (piek) belasting.

Zal er tussen de aardlekschakelaars en de hoofdschakelaar een extra component tussen geplaatst moeten worden om dit te voorkomen? Zo ja wat is verstandig?

edit: het lijkt alsof de aardlekschakelaars in serie zijn aangesloten, dat is niet het geval. ze staan allemaal parallel naast elkaar.

edit2: afbeelding geupdatet n.a.v. fout op bij aardlek 1 (fase 1) & aansluitwaarde woning toegevoegd

Heel erg over isntallaties => schopje naar DEI

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 18-01-2024 14:54 ]

Beste antwoord (via BlietZ op 18-01-2024 15:01)

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-05 22:33
BlietZ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Ik zie dat ik een fout heb gemaakt met noteren, aardlek 1 heeft op automaat 2 "koelkast + wcd's" ipv "oven + wcd's". Koelkast op automaat 3 hoort er niet te zijn.

Use case voor 3x35 is er zeker, maar wil graag zeker weten of ik het niet in huis kan oplossen.
3x35 A is dit jaar iets van 1300 euro meer aan vastrecht. Dan is het zogenaamde voordeel van de electrische vloerverwarming gelijk weg.

Wellicht kunnen ze automaten instaleren ipv smeltzekeringen. Dan heb je de netbeheerder niet nodig als de hoofdzekering er een keer uit klapt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Hoeveel A zijn je hoofdzekeringen, en welke kookplaat en oven hebben ze?

25A is 5.7kW

Probleem met de hoeveelheid elektrische elementen (vvw en boilers) is dat deze aan/uit zijn en niet modulerend en dus funest zijn voor je gelijktijdigheid.

Ik denk dat je dit 'slim' moet gaan maken door een vorm van load balancing toe te passen. Of de aansluiting verzwaren.

Maar het echte probleem heb je al genoemd.

[ Voor 70% gewijzigd door Pejdref op 18-01-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
Pejdref schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:49:
Hoeveel A zijn je hoofdzekeringen, en welke kookplaat en oven hebben ze?
Hoofdaansluiting is 3x25a (aan TS toegevoegd)

Kookplaat & oven is max 10.6kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Op Fase 1 heb je dus:
- 3 ovens
- 2 boilers
- Vloer verwarming
- Kookplaat

Wetende dat een kookplaat rustig 10kW kan trekken op een goede dag en je hoofdzekering waarschijnlijk maximaal zo'n 17kW aan zal kunnen kan ik me voorstellen dat een oven, de vloerverwarming en de kookplaat bij elkaar dat ding wel leeg zullen trekken.

Al met al zou ik ze met een dergelijke set aan apparaten adviseren om naar 3*35A te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
Croga schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:55:
Op Fase 1 heb je dus:
- 3 ovens
- 2 boilers
- Vloer verwarming
- Kookplaat

Wetende dat een kookplaat rustig 10kW kan trekken op een goede dag en je hoofdzekering waarschijnlijk maximaal zo'n 17kW aan zal kunnen kan ik me voorstellen dat een oven, de vloerverwarming en de kookplaat bij elkaar dat ding wel leeg zullen trekken.

Al met al zou ik ze met een dergelijke set aan apparaten adviseren om naar 3*35A te gaan.
Ik zie dat ik een fout heb gemaakt met noteren, aardlek 1 heeft op automaat 2 "koelkast + wcd's" ipv "oven + wcd's". Koelkast op automaat 3 hoort er niet te zijn. (TS aangepast)

Use case voor 3x35 is er zeker, maar wil graag zeker weten of ik het niet in huis kan oplossen.

[ Voor 6% gewijzigd door BlietZ op 18-01-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:55
Wat anderen hier ook al zeggen. Je hebt te maken met veel aan/uit apparaten die veel A vreten. Je zult aan loadbalancing moeten doen om e.e.a. nog te laten werken.

Waarom boilers die 2,5 kW trekken? Waarom geen boilers die ook een 1 kW stand o.i.d. hebben? Ja....het opwarmen duurt langer, et doch je piekbelasting is lager. Dat is belangrijk, zeker met electrische verwarming.

Ik denk dat je er niet aan gaat ontkomen om je aansluiting te verzwaren naar 3x35A.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat de wasmachine en droger bij deze apparaten nog een selectieschakelaar hebben? Anders mogen ze niet op dezelfde groep.

Zelfde geldt overigens voor de oven en wcd's.

Er is geen vaatwasser?

11.6 kW aan CoP 1 hoofdverwarming, ouch...

[ Voor 31% gewijzigd door pagani op 18-01-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als het "domme boilers" zijn die er goed tegen kunnen als de stroom afgeschakeld wordt terwijl ze aan staan kun je ook nog gebruik maken van "Wasmachine / droger schakelaars" zoals zoiets:

https://www.sandervunderi...ne-droger-schakelaar.html

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou een offerte aanvragen voor automaten ipv smeltzekeringen.
Ik zit zelf op het randje van 3x 25A (of eigenlijk er ver overheen) hoofdautomaat klapt er een enkele keer per jaar uit en dan zet ik hem weer terug.

offtopic:
Bij zulke onhandige keuzes weiger ik gewoon mee te helpen, je gaat je nu in bochten wringen om het mogelijk te maken, en straks als het allemaal af is en dan nog steeds mank werkt en/of duur in gebruik is. Heb je nog een aanzienlijke kans dat ze komen klagen ook (been there, done that, got 10 shirts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:56
Je hebt nu vrij veel keukenspullen (over/boiler) op fase 1 staan.
Mik wat ovens door naar de andere fases.
Ovens en boiler in keuken/bijkeuken zullen vrij vaak tegelijk worden gebruiken, terwijl de badkamer vv en boiler niet rond etenstijd worden benut.

Maar je hebt wel vrij veel grote verbruikers....

Heb je trouwens echt een 3f oven?

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 18-01-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
jeroen3 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:24:
Je hebt nu vrij veel keukenspullen (over/boiler) op fase 1 staan.
Mik wat ovens door naar de andere fases.
Ovens en boiler in keuken/bijkeuken zullen vrij vaak tegelijk worden gebruiken, terwijl de badkamer vv en boiler niet rond etenstijd worden benut.

Maar je hebt wel vrij veel grote verbruikers....
Hier ben ik het mee eens. Grootverbruikers op 1 groep die ook nog eens tegelijkertijd aan kunnen. Dat gaat niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

25A * 230V = 5.750VA = ~5,7kW (boilers zijn power factor 1).

Op die ene fase heb je 2x een 2kW boiler = 4kW, en de vloerverwarming a 2,5kW = 6,5kWh totaal.

Dat knalt altijd zodra die een tijdje gelijktijdig aan staan.

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 18-01-2024 14:27 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
Ik ben bewust van de grote verbruikers. Mogelijk kan hier nog een verdeling gemaakt worden naar een andere fase. Met de tuin die er nog aan komt + mogelijk andere manier van verwarmen raak ik dan op de andere fases nog steeds in de knoei.

Op verdelen na, is er dus geen een mogelijkheid om stroom verbruik vanuit de meterkast te limiteren per aardlek? (zodat de hoofdaansluiting niet doorsmelt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
BlietZ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:31:
Ik ben bewust van de grote verbruikers. Mogelijk kan hier nog een verdeling gemaakt worden naar een andere fase. Met de tuin die er nog aan komt + mogelijk andere manier van verwarmen raak ik dan op de andere fases nog steeds in de knoei.

Op verdelen na, is er dus geen een mogelijkheid om stroom verbruik vanuit de meterkast te limiteren per aardlek? (zodat de hoofdaansluiting niet doorsmelt natuurlijk).
Je maakt het wel nogal moeilijk om het probleem niet op te lossen. Die 3 elektrische vloerverwarmers zijn net zo veel als 3 extra ovens die je in je woning plaatst. Dat is best een uitzonderlijke situatie.
Daar moet je echt wat aan doen en dan is het probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jawel je kan de stroom meten en op basis van die informatie groepen/aparten in of uitschakelen.. maar het is gewoon dweilen met de kraan open met die vloerverwarming erbij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-05 22:33
BlietZ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Ik zie dat ik een fout heb gemaakt met noteren, aardlek 1 heeft op automaat 2 "koelkast + wcd's" ipv "oven + wcd's". Koelkast op automaat 3 hoort er niet te zijn.

3x35 A is dit jaar iets van 1300 euro meer aan vastrecht. Dan is het zogenaamde voordeel van de electrische vloerverwarming gelijk weg.

Wellicht kunnen ze automaten instaleren ipv smeltzekeringen. Dan heb je de netbeheerder niet nodig als de hoofdzekering er een keer uit klapt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Stel dat je alles netjes verdeelt... Van de beschikbare 17kW heb je al 10kW in de vloer zitten die met dit weer 24/7 aan zal staan. L1 heeft ook nog eens 2x2kW aan boilers en als daar de waterkoker/koffie niet onder valt komen die wel uit de keuken-wcd's op L1. L2 is redelijk veilig zolang je wasmachine en droger niet gelijktijdig inschakelt en L3 krijgt het moeilijk als je onder de douche stapt.

Daar bovenop ook nog een kookplaat die waarschijnlijk voor 80% op L1/L2 leunt tenzij je de oven gebruikt. 8)7 Als je de vloerverwarming uit zet komt het wel goed....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:51

Septillion

In de meterkast kan je stroom niet limiteren nee. Nouwja, je zou overal een 10A automaat kunnen zetten maar dan gaat het gewoon uit als het te veel is :+ Want in de basis is het een constant voltage net en is stroom dus alleen maar het gevolg van het gevraagde vermogen.

En ik denk dat je kan schuiven tot je een ons weegt, met zo veel elektrisch vermogen voor verwarmen ga je gewoon altijd in de knoop zitten met

Tenzij je eventueel daar een loadbalancer voor zou kunnen vinden en/of het niet aan-uit geschakeld weet te maken. Maar zelfs dan blijft het een bak vermogen waar je u tegen zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
Erwin_83 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Septillion schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:53:
In de meterkast kan je stroom niet limiteren nee. Nouwja, je zou overal een 10A automaat kunnen zetten maar dan gaat het gewoon uit als het te veel is :+ Want in de basis is het een constant voltage net en is stroom dus alleen maar het gevolg van het gevraagde vermogen.

En ik denk dat je kan schuiven tot je een ons weegt, met zo veel elektrisch vermogen voor verwarmen ga je gewoon altijd in de knoop zitten met

Tenzij je eventueel daar een loadbalancer voor zou kunnen vinden en/of het niet aan-uit geschakeld weet te maken. Maar zelfs dan blijft het een bak vermogen waar je u tegen zegt...
jadjong schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:50:
Stel dat je alles netjes verdeelt... Van de beschikbare 17kW heb je al 10kW in de vloer zitten die met dit weer 24/7 aan zal staan. L1 heeft ook nog eens 2x2kW aan boilers en als daar de waterkoker/koffie niet onder valt komen die wel uit de keuken-wcd's op L1. L2 is redelijk veilig zolang je wasmachine en droger niet gelijktijdig inschakelt en L3 krijgt het moeilijk als je onder de douche stapt.

Daar bovenop ook nog een kookplaat die waarschijnlijk voor 80% op L1/L2 leunt tenzij je de oven gebruikt. 8)7 Als je de vloerverwarming uit zet komt het wel goed....
Als ik meerdere antwoorden als beste antwoord zou kunnen markeren had ik dat gedaan _/-\o_

Met de info van jullie allemaal kunnen er beter gefundeerde keuzes gemaakt worden dankjewel!

[ Voor 20% gewijzigd door BlietZ op 18-01-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:13
Een stukje theoretische onderbouwing is hier te vinden:
https://www.nen.nl/media/...llen_tegen_overstroom.pdf

Dit vergt dat je datasheets van de overstroomtoestellen moet vergelijken met die van de hoofd(overstroom)beveiligingen. Als basisregel geldt dat een groepszekering 16~20A (factor 1,6) bedraagt voor een 3x25A aansluiting.

[ Voor 41% gewijzigd door MOmax op 18-01-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 07:34

Glewellyn

is er ook weer.

In hoeverre zie je mogelijkheden om de verwarming en boilers slim te schakelen? Bij overbelasting op een fase zet je even de verwarming en/of boiler op die fase uit. Als er weer voldoende vermogen beschikbaar is schakel je hem weer in.

Als voorbeeld:
Je huidige gebruik per fase is niet moeilijk uit te lezen door bij voorbeeld een HomeWizard P1 Meter te gebruiken.
Je zou een WiFi-schakelaar kunnen zetten voor de vloerverwarming en boilers, let daarbij wel even op het te schakelen vermogen. Bij voorbeeld de Shelly Pro 1 (Die mag max 16A schakelen)
Via bij voorbeeld HomeAssistant of Domoticz kan je het op- en afschakelen relatief eenvoudig automatiseren.

Edit: Als alternatief zou je ook nog kunnen kijken naar een thuisaccu waarmee je die pieken kan opvangen, dat is wel een duurdere oplossing maar het kan misschien interessant zijn omdat het salderen van je PV ook ooit zal ophouden.

[ Voor 14% gewijzigd door Glewellyn op 18-01-2024 15:29 . Reden: Thuisaccu? ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Erwin_83 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:43:
Yup. En daar zullen veel mensen aan moeten geloven de komende jaren....
Dat is natuurlijk pure symptoom bestrijding. Dat lost niets op, het maakt het alleen iets eenvoudiger te herstellen. Persoonlijk zie ik graag oplossingen in plaats van lapmiddeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:37
Vroeger werden boilers vaak met nachtstroom verwarmd, dus alleen 's nachts. Kun je er geen tijdklok tussen zetten? Als die overdag als de vloerverwarming aan staat niet meer aan gaan dan scheelt dat een stuk.
Inductie kookplaten zijn soms softwarematig te beperken in maximaal verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 21:26
Tja... Dit is natuurlijk wel allemaal héél kortzichtig geweest met dergelijke keuzes, en die vermogens optellen had natuurlijk makkelijk vooraf gedaan kunnen worden.
Gevalletje goedkoop is (al héél snel) duurkoop.

Alleen de boilers en E-VVW is samen al 15.6kW aan vermogen. Dat is dus al tegen het maximumvermogen van alle drie de fases, als de voor de rest in huis niks aan zet.
Dit zijn ook nog eens apparaten die allemaal langere tijd aan staan, dus élk ander (verwarmings) apparaat in huis wat tegelijkertijd aangezet wordt, kan een zekering laten trippen.

En dan heb je het dus maar over één apparaat extra. Als er meerdere tegelijk aan moeten kunnen staan (wat altijd wel het geval is... kookplaat, wasmachine, waterkoker, oven, droger, koffiezetapparaat, vaatwasser, stofzuiger, strijkijzer enz...), dan kan de boel al afschakelen.
Dan is dus eigenlijk de enige optie om over te schakelen naar 3x35A met de huidige apparaten, willen ze nog een beetje zorgeloos in huis apparaten kunnen gebruiken.

Het echte probleem is natuurlijk de vloerverwarming.. maar laten we dit even as-is, en kijken we naar de next best thing:
Misschien is het een optie om naar de boilers te kijken.. ?
Waarom uberhaupt 3 losse boilers?
Als ze die allemaal eruit gooien, en vervangen door één grote warmtepomp-boiler, dan heb je een groot deel van de verwarmers weggestreept, want de warmtepompboiler verbruikt véél minder vermogen, en is ook nog eens veel efficienter.
Ja, die kost 2300 euro in aanschaf (200-270 liter), maar als je daarmee nét kan voorkomen dat ze die 1300 euro per jaar aan extra netbeheerkosten moeten uitgeven, dan is het een no-brainer natuurlijk..
Eenmalig 2300 euro, of jaarlijks 1300 euro extra..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Deze mensen krijgen straks toch een gigantische energierekening op deze manier?
Is dat totaal geen issue?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05 22:50
Croga schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Yup. En daar zullen veel mensen aan moeten geloven de komende jaren....

[...]
Natuurlijk niet.
Wanneer je all-electric gaat met een warmtepomp is 3x25A meestal meer dan voldoende.
Zowel in onze huidige woning als vorige woning zou een 1x40A al voldoen als we de kookplaat zouden limiteren op 5 of 6kW (wat in praktijk zelden gehaald wordt, maar net voor die ene keer met kerst wanneer je veel tegelijk kookt handig is zodat je dan niet de boel overbelast).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ivow85 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:09:
Natuurlijk niet.
Wanneer je all-electric gaat met een warmtepomp is 3x25A meestal meer dan voldoende.
Voor TS is het niet voldoende. Voor ons ook niet. En noch TS noch wij zijn uniek in Nederland.

Ik zeg niet dat iedereen het nodig heeft maar nagenoeg ieder niet-rijtjeshuis zal niet voldoende hebben aan 3*25A.

De uitdaging zit hem in de spreiding van gebruik. Wellicht dat daar wat mee te doen is hoor; als je huis een beetje geïsoleerd is kun je best tijdens het koken de verwarming uit zetten; dat uurtje gaat het verschil niet maken. Dingen als niet de wasmachine aan zetten wanneer je aan het koken bent of niet alle ovens tegelijk aan. Maar het betekend wel minder comfort en ik weet niet of mensen genoeg bereid zijn om dat in te leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Croga schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 06:12:
[...]

Voor TS is het niet voldoende. Voor ons ook niet. En noch TS noch wij zijn uniek in Nederland.

Ik zeg niet dat iedereen het nodig heeft maar nagenoeg ieder niet-rijtjeshuis zal niet voldoende hebben aan 3*25A.
Het huis waar de TS over spreekt heeft geen WP maar elektrische vloerverwarming. Dat zijn in beton gegoten gloeilampen die voor 1kW aan warmte ook 1kW aan stroom verbruiken. Zou je hier een lucht/water warmtepomp gebruiken dan is het maximale verbruik 5x lager. Daarnaast kan een warmtepomp minder vermogen leveren als dat niet nodig is, de elektrische vloerverwarming heeft twee standen en staat daardoor aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

jadjong schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 06:25:
Het huis waar de TS over spreekt heeft geen WP maar elektrische vloerverwarming. Dat zijn in beton gegoten gloeilampen die voor 1kW aan warmte ook 1kW aan stroom verbruiken. Zou je hier een lucht/water warmtepomp gebruiken dan is het maximale verbruik 5x lager. Daarnaast kan een warmtepomp minder vermogen leveren als dat niet nodig is, de elektrische vloerverwarming heeft twee standen en staat daardoor aan of uit.
Het probleem waar TS over spreekt leeft bij -7 graden buiten. Ook een warmtepomp haalt dan zeker geen COP5, je komt dan op maximaal zo'n COP3 en vaak zelfs verder richting de 2. Laten we alsjeblieft een beetje realistisch blijven.
Daarnaast zijn er meer dan genoeg electrische verwarmingen die ook gewoon op verschillende standen gezet kunnen worden. Ik weet niet of dat op gaat voor de vloerverwarming van TS maar de electrische kachel die ik gebruik om ad-hoc ruimtes te verwarmen heeft gewoon 4 standen.

Ik ben het met je eens dat er andere en/of betere manieren zijn maar het punt blijft dat de huidige transitie andere eisen aan onze aansluitingen vereist dan wat we 20 jaar geleden deden. Voorheen konden wij ook met 1*35A af, nu hebben we toch echt 3*25A nodig en voordat we klaar zijn verwacht ik naar 3*35A te zullen moeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

De uitdaging zit hem in de spreiding van gebruik. Wellicht dat daar wat mee te doen is hoor; als je huis een beetje geïsoleerd is kun je best tijdens het koken de verwarming uit zetten; dat uurtje gaat het verschil niet maken. Dingen als niet de wasmachine aan zetten wanneer je aan het koken bent of niet alle ovens tegelijk aan. Maar het betekend wel minder comfort en ik weet niet of mensen genoeg bereid zijn om dat in te leveren.
Het probleem bij TS is toch echt de 10kW aan COP 1 verwarming waarmee per fase al 60% van de beschikbare capaciteit gebruikt wordt. En daarnaast nog COP1 boilers.
Een 9kW warmtepomp gebruik maar 60% van de capaciteit op één fase.

Er is bij dezelfde vraag maar met een warmtepomp gewoon extra beschikbaar van 6 a 7kW.
Ons all-electric huis heeft alleen tijdens het koken soms korte pieken in het afgenomen vermogen die hoger liggen dan de 8kW die een éénfase 35A hoofdaansluiting kan leveren.
Gewoon omdat het kan maken we wel gebruik van 3x25A, maar daarop hebben we een riante overcapaciteit.

Zelfs met een grote woning en 14kW warmtepomp met 3-fase compressor zal die WP op vol vermogen maar iets van 7 of 8A per fase trekken. Dan heb je bij 3x25A nog ongeveer 4kW per fase "over" voor het overige huishoudelijke verbruik. Dan kunnen er per fase gewoon nog 2 zware apparaten tegelijkertijd aan. Iets wat in de woning waar TS het over heeft gewoon écht niet gaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ivow85 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:04:
Zelfs met een grote woning en 14kW warmtepomp met 3-fase compressor zal die WP op vol vermogen maar iets van 7 of 8A per fase trekken. Dan heb je bij 3x25A nog ongeveer 4kW per fase "over" voor het overige huishoudelijke verbruik. Dan kunnen er per fase gewoon nog 2 zware apparaten tegelijkertijd aan. Iets wat in de woning waar TS het over heeft gewoon écht niet gaat.
Ergens heb je wel een punt. Ik heb even snel de berekening voor ons huis gedaan en met een 14kW warmtepomp zouden wij af moeten kunnen.
En hoewel COP5 redelijk overdreven is in Nederland is zelfs COP2 al een halvering van de verbruikte stroom en dus het benodigde vermogen.

Het enige wat dan nog roet in het eten zou gooien zijn electrische autos. Aan de andere kant; onze lader is erg goed in loadbalancing en dat zou betekenen dat tijdens het koken de autos gewoon op een laag pitje gezet worden. Niet zo'n probleem omdat ze toch 's nachts gewoon vol door kunnen blijven laden.

Wellicht is er toch een case om inderdaad met 3*25A, zelfs in een 100 jaar oud vrijstaand huis, af te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-05 21:34
[...]

Ieder huis zonder gekke dingen heeft genoeg aan 3x25. Ook all electric met warmtepomp e.d.

Koken trekt in de meeste gevallen helemaal niet zoveel stroom. 2 ovens op verschillende fases. Ik ben er echt van overtuigd dat zonder cop 1 verwarming of een groot zwembad of sauna je nooit hoger nodig hebt dan 3x25.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05 20:24
jadjong schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 06:25:
[...]

Dat wou een aannemer 2 jaar geleden ook bij de woning van mijn zus en zwager aansmeren. Gelukkig uit het hoofd kunnen praten dat het nu wellicht goedkoop is maar verder totaal niet.
[...]

3x25A is gewoon voldoende als met niet te veel met COP1 apparatuur werkt en bijvoorbeeld ook geen zagerij met zware krachtstroom apparatuur in de schuur hebt ;)
Ik kan laden, koken en de warmtepomp laten defrosten en dat gaat veilig op 3.25A. Als ik de oven zou aanzetten dan gaat de laadpaal gewoon nog een stapje lager (load balancing). Maar de hoeveelheid COP1 grootverbruikers is bij mij wel beperkt, 1x oven, 1x Quooker, 1x WP tijdens defrost/sterilisatie. En kookplaat en auto vallen hier natuurlijk ook onder. De eerst 3 genoemde zitten allemaal op een andere fase. En ik heb smeltzekering dus zou elke keer 90euro kosten als de netbeheerder een zekering komt vervangen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hehehe, dus eigenlijk hebben ze het klushuis terug in de tijd geklust?

Zevenentachtigmiljard artikelen in alle media over het wel en wee van warmtepompen, en dan is er zo’n licht die denkt dat hij dé oplossing heeft en elektrische vloerverwarming in z’n klushuis fröbelt _O-

Maargoed, om serieus advies te geven. Opties op volgorde van goed naar minder goed:

- accepteren dat je als amateur af en toe een foutje maakt en dit herstellen; dus vloer eruit en opnieuw doen
- vloer laten zitten en een systeem van ltv-radiatoren en warmtepomp aanleggen
- …. dan een hele tijd niks ….
- kijken of je de boilers en vloerverwarming kunt moduleren / loadbalancen op basis van afname.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-05 12:14
Met een diode kun je resistief vermogen halveren. Als de boilers mechanische thermostaat hebben kun je ze in hun geheel aansluiten, anders alleen e-element. Eventueel met schakelaar zodat je kunt kiezen tussen heel en half vermogen.

Vloerverwarming zelfde verhaal.

Van de zomer heb ik zo een koffie apparaat geschikt gemaakt voor gebruik op een kleine omvormer op een boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

rooiekool schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:15:
Met een diode kun je resistief vermogen halveren. Als de boilers mechanische thermostaat hebben kun je ze in hun geheel aansluiten, anders alleen e-element. Eventueel met schakelaar zodat je kunt kiezen tussen heel en half vermogen.

Vloerverwarming zelfde verhaal.

Van de zomer heb ik zo een koffie apparaat geschikt gemaakt voor gebruik op een kleine omvormer op een boot.
Dat van die diode is wel een goed idee. Maar als dat mogelijk is zou je ook een dimmer kunnen gebruiken met fase aan- of afsnijding, dan kan je de belasting traploos inregelen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-05 12:14
Klopt, maar diode is <€2 en dimmer >€80, terwijl een paar diodes waarschijnlijk wel 80% van het probleem oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:23:
Ik zou een offerte aanvragen voor automaten ipv smeltzekeringen.
Ik zit zelf op het randje van 3x 25A (of eigenlijk er ver overheen) hoofdautomaat klapt er een enkele keer per jaar uit en dan zet ik hem weer terug.

offtopic:
Bij zulke onhandige keuzes weiger ik gewoon mee te helpen, je gaat je nu in bochten wringen om het mogelijk te maken, en straks als het allemaal af is en dan nog steeds mank werkt en/of duur in gebruik is. Heb je nog een aanzienlijke kans dat ze komen klagen ook (been there, done that, got 10 shirts)
doen ze dat tegenwoordig weer dan? vaak genoeg gehoord van als er nu smelt patronen zitten blijven het smeltpatronen ongeacht of je van 1F naar 3F gaat.. we plaatsen geen automaten :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Er waren hier op het forum weer een paar mensen die ze hadden gekregen. En ik ken ook een geval in IRL (stedin) het zal wel weer afhangen aan welke netbeheerder of zelfs medewerker je het vraagt.

Persoonlijk zou ik bij afwijzing gewoon opnieuw aanvraag doen, net zolang tot ze je zat zijn of je de juiste persoon treft. :+

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 19-01-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

rooiekool schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:15:
Klopt, maar diode is <€2 en dimmer >€80, terwijl een paar diodes waarschijnlijk wel 80% van het probleem oplossen.
Dat is helemaal waar, ik zelf zou desondanks voor de dimmer-oplossing gaan, die hoef je niet zelf in elkaar te knutselen. Afhankelijk van de dimmer zou je die nog kunnen aansturen vanaf een domotica-oplossing waardoor je een mooie load-balancing-oplossing kan bouwen en je verwarming alleen zover terugschroeven als nodig om je hoofdzekering niet te laten klappen.
SMSfreakie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:29:
[...]
doen ze dat tegenwoordig weer dan? vaak genoeg gehoord van als er nu smelt patronen zitten blijven het smeltpatronen ongeacht of je van 1F naar 3F gaat.. we plaatsen geen automaten :/
Ik ben in november van 1x35A naar 3x25 overgegaan en mijn smeltzekering is vervangen door 3 automaten.
Mijn netbeheerder is Liander, het gebeurt dus in sommige gevallen wel.

Wat mij daarbij opviel is dat voorheen mijn aansluiting schijnbaar bij mijn buurman binnenkwam en dat daar ook de hoofdzekering zat. Ze hebben voor de upgrade een nieuwe kabel gegraven door mijn voortuin naar de hoofdkabel in de straat. Nu zitten de hoofdzekeringen dus ook in mijn eigen meterkast.

[ Voor 27% gewijzigd door Glewellyn op 19-01-2024 12:51 . Reden: Reactie op rooiekool toegevoegd ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

SMSfreakie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:29:
[...]

ja, dit kan nog wel. Maar het gebeurd niet automatisch als je van 1-fase naar 3-fase gaat. Dan doen ze het echt alleen als ze echt noodzaak zien om oude meuk te saneren. Of in geval van @Glewellyn dat de kabel doorgetikt zat (ook al geloof ik niet dat de hoofdzekering dan ook bij de buren gezeten heeft). Anders krijg je gewoon 3x smelt.

Maar je kan de aanpassing van smelt naar automaten ook aanvragen. Betaal je dan alleen wel zelf voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 19-01-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Op zich is diode om vermogen te halveren wel een idee. Moet de boel nog wel warm te krijgen zijn met half het vermogen natuurlijk.

Ook even opletten dat je dan niet alles op dezelfde helft van de fase zet. Zou thermisch moeten middelen maar dan heb je als nog aardige pieken.

Ook hebben we het dan wel over flinke diodes die zeker ook niet koel gaan blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:57
Croga schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:48:
[...]

Ergens heb je wel een punt. Ik heb even snel de berekening voor ons huis gedaan en met een 14kW warmtepomp zouden wij af moeten kunnen.
En hoewel COP5 redelijk overdreven is in Nederland is zelfs COP2 al een halvering van de verbruikte stroom en dus het benodigde vermogen.

Het enige wat dan nog roet in het eten zou gooien zijn electrische autos. Aan de andere kant; onze lader is erg goed in loadbalancing en dat zou betekenen dat tijdens het koken de autos gewoon op een laag pitje gezet worden. Niet zo'n probleem omdat ze toch 's nachts gewoon vol door kunnen blijven laden.

Wellicht is er toch een case om inderdaad met 3*25A, zelfs in een 100 jaar oud vrijstaand huis, af te kunnen.
De eerste de beste 14kW ecodan trekt volgens de bijbehorende datasheet maximaal 5,7kW elektrisch.
Je kunt hoog of laag springen maar dat is maximaal de helft van wat de meuk in de vloer (met lager thermisch vermogen) van de TS trekt. Een wereld van verschil dus.
Een 11kW Ecodan blijft riant onder de 5kW.

Die ruim 2kW per fase verschil maakt het balanceren van de overige apparatuur echt gruwelijk veel eenvoudiger.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 19-01-2024 13:06 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-05 17:47
Ik heb niet allle posts gelezen, dus vergeef me als ik in herhaling val:

Het is eigenlijk heel simpel. Er zijn een aantal zware verbruikers die gelijktijdig inschakelen. Het handige is dat deze gebruikers niet perse moment kritisch zijn. Daarmee bedoel ik dat het opwarmen van een boiler ook prima 20 min later kan starten. Het gaat erom dat je ze slimmer gaat sturen.

Schaf een HomeWizard P1 module én stekkers aan en plaats deze 'tussen' de boilers. Voor €1 per maand kun je schakelschema's instellen. Boiler alleen aan als het totale vermogen over de P1 poort (jouw netaansluiting) onder de 25 ampere blijft bijvoorbeeld. Of... schakel boiler 1 uit als boiler 2 inschakelt.

De eerder genoemde automaten op je netaansluting zorgen ervoor dat je in incidentele gevallen nog kunt inschakelen. Bij Enexis is dit een aparte opdracht in hun prijslijst (smelzekeringen omzetten naar automaten). Kost €300 volgens mij.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsch2
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-05 21:59

Slim begrenzen/ minder gebruiken is uiteraard de oplossing. In de tussentijd, min of meer een nood oplossing, zou je kunnen overwegen om voor de aardlekken een 3*25A zekering met B karakteristiek te monteren. Als het goed is zou die eerder moeten afschakelen dan de trage hoofdzekeringen, en je kunt er in ieder geval bij als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Glewellyn schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:47:
[...]
Ik ben in november van 1x35A naar 3x25 overgegaan en mijn smeltzekering is vervangen door 3 automaten.
Mijn netbeheerder is Liander, het gebeurt dus in sommige gevallen wel.

Wat mij daarbij opviel is dat voorheen mijn aansluiting schijnbaar bij mijn buurman binnenkwam en dat daar ook de hoofdzekering zat. Ze hebben voor de upgrade een nieuwe kabel gegraven door mijn voortuin naar de hoofdkabel in de straat. Nu zitten de hoofdzekeringen dus ook in mijn eigen meterkast.
Feitelijk heb je een geheel nieuwe aansluiting voor een reeds bestaand pand. Bij nieuwe aansluitingen worden wel automaten geplaatst.
Toen wij bij onze vorige woning de upgrade naar 3-fasen lieten doen kregen wij met hetzelfde te maken als jij. Ook wij zaten op een gedeelde aansluiting met de buren.

Bij de meeste bestaande aansluitingen is meestal al een 3-fasen kabel aanwezig en heeft de hoofdzekeringkast ook meestal al 3 zekeringhouders. Verzwaring naar 3-fasen is dan letterlijk niet meer dan het indraaien van twee extra zekeringen en plaatsen van een nieuwe meter.

Pagina: 1