Afzuigkap bediening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Mijn vraag
Weet iemand hoe een dergelijke schakelaar paneel van mijn afzuigkap werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ld0oxMww5x9ULwjGX8oUSIdN7k8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HXDvhEX7uEacNwMjKMDmBK42.png?f=fotoalbum_large

Lampschakelaar is gewoon aan/uit, de standen spreken voor zich. Iedere druk op 1 van de 4 standen verbreekt mechanisch de andere stand. Maar, zit achter iedere knop 230V? Er zitten namelijk ook lampjes in. Ik wil de hele elektronica uit de afzuigkap halen, en een stuk verder in het traject een buisventilator plaatsen. Halogeen spotjes vervangen door LED. Allemaal geen probleem, alleen is het wel wenselijk om de huidige schakelaar te behouden natuurlijk. Afzuigkap is een Neff, maar zal ook wel gebruikt zijn door Bosch en Siemens.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het betreft deze schakelaar.

Aansluiten ga ik allemaal wel aan uitkomen, ik had alleen graag mijn strijdplan klaar voordat ik de hele afzuigkap af ga breken. Ding is zo vet als spek vanbinnen, dus ik kan nergens gemakkelijk aan meten. Alles eruit, grondig reinigen en opnieuw beginnen is het gemakkelijkste denk ik....

Alle reacties

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-12-2025
Toevallig kom ik deze post tegen en heb ik onlangs eenzelfde situatie meegemaakt. Het is heel goed mogelijk en zeker de goedkoopste oplossing voor een fabrikant om een spoel te maken met verschillende windingen.

Ik weet je achtergrond in elektronische kennis natuurlijk niet maar het aantal windingen bepalen je omwentelingssnelheid van de motor. Als er een lus is met 10, 20, 30 en 40 windingen bepaald de schakelaar waar de stroom doorheen gaat en het aantal windingen zorgt voor de bijbehorende snelheid.

Om een bedienbare buisventilator te creëren zou je een frequentieregelaar kunnen gebruiken waarmee je dan de ventilator stuurt. Wel een prijzige optie maar zeker niet onmogelijk.

• tjanssen
  • Niet online
Het wordt sowieso iets inlezen in de kap zelf, en remote met een PWM regeling aansturen. Mijn vraagt gaat dus enkel over de schakelaar, de rest komt altijd goed.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-01 15:12
Tsja, dat wordt reverse-engineeren vrees ik.
Als ik zo die traces zie van die PCB, zal daar geen netspanning over lopen.
Connector heeft 5 pinnen, voor 4 standen. Daarnaast heb je 3 aansluitingen, daar vermoed ik voeding voor de LEDjes achter de knoppen (men kan gemakkelijk een LEDje parallel aan de uitgang van de knop zetten op dat PCBtje), en de schakeluitgang voor de verlichting.
Half uurtje aan de slag met een multimeter en een kladblaadje, en je bent er vermoed ik?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• tjanssen
  • Niet online
Eerst de buisventilator in Home Assistant krijgen, dan kan ik het ding ontmantelen.

Maar eerst ontvetten voordat ik kan meten... :S

@naftebakje bedankt voor je reactie.

• tjanssen
  • Niet online
Een update van mijn kant, wellicht dat er iemand in de toekomst nog wat aan heeft.

Er staat wel degelijk 230V op de PCB. Alle ventilator standen (1, 2, 3 en P) geven bij indrukking een sluiting naar L, de licht schakelaar geeft bij indrukken een sluiting naar N. De lampjes achter de toetsen worden bij indrukken dus gevoed uit 230V.

Heb getest met het board te voeding met 5V. De ventilator standen springen bij indrukken dan naar 5V, de licht switch springt naar 0V bij activatie na plaatsing van een 1k pull up naar 5V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyGQ_0q0pA2wDdCEu643ixdhR14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8EQn2Ip5kOZ0dM3bZd8YvDFE.png?f=fotoalbum_large

Bij gebruik van 5V DC doen de lampjes achter de buttons het uiteraard niet meer, maar dit is geen probleem voor me.

Al met al een flinke meevaller, inlezen is dus peanuts.

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-01 18:33
tjanssen schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:19:
Een update van mijn kant, wellicht dat er iemand in de toekomst nog wat aan heeft.

Er staat wel degelijk 230V op de PCB. Alle ventilator standen (1, 2, 3 en P) geven bij indrukking een sluiting naar L, de licht schakelaar geeft bij indrukken een sluiting naar N. De lampjes achter de toetsen worden bij indrukken dus gevoed uit 230V.

Heb getest met het board te voeding met 5V. De ventilator standen springen bij indrukken dan naar 5V, de licht switch springt naar 0V bij activatie na plaatsing van een 1k pull up naar 5V.

[Afbeelding]

Bij gebruik van 5V DC doen de lampjes achter de buttons het uiteraard niet meer, maar dit is geen probleem voor me.

Al met al een flinke meevaller, inlezen is dus peanuts.
Oké ik zal het wel verkeerd hebben maar je bent erachter gekomen dat de schakelaars werken? Hoe "weet" de ventilator dan welke stand er in gedrukt is?

In HA zal je dit met een ESP en relais bordje wel aan kunnen sluiten lijkt mij. Heeft de buisventilator dan meerdere ingangen?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• tjanssen
  • Niet online
Oké ik zal het wel verkeerd hebben maar je bent erachter gekomen dat de schakelaars werken? Hoe "weet" de ventilator dan welke stand er in gedrukt is?
De oude ventilator heeft een 5 polige connector waarop 4 standen als 230V binnen komen, samen met de nul draad.
In HA zal je dit met een ESP en relais bordje wel aan kunnen sluiten lijkt mij. Heeft de buisventilator dan meerdere ingangen?
Inderdaad een ESP32. Nieuwe buisventilator hangt aan een trafo met 7 standen. De stand van de nieuwe buisventilator is dus afhankelijk van welk relay output de ESP32 schakelt.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-01 18:44

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik weet niet hoe de lampjes achter de toetsen zijn aangesloten, maar als je er een led achter kunt plaatsen kun je ook die functie behouden :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• tjanssen
  • Niet online
Thijsmans schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:21:
Ik weet niet hoe de lampjes achter de toetsen zijn aangesloten, maar als je er een led achter kunt plaatsen kun je ook die functie behouden :)
Eigenlijk is het wel mooi dat de lampjes niet werken. Het wordt alleen maar verwarrender wanneer ik met de ESP de schakelaar overrule. Er blijft nu in de schakelaar geen kermis branden wanneer ik met de ESP de spotjes uitschakel.
Pagina: 1