Netwerk door plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 09:17
Hey medeklussers,

Ik wil graag 4 (2x2) netwerk aansluitingen in 2 slaapkamers realiseren. Hier heb ik een gasbeton blokken waar ik een buis en potje in ga vrezen. Dat is allemaal easy.

Maar nu, hoe naar de zolder. Uiteraard is het de bedoeling, dat je straks niets meer ziet van de buizen, maar de muur (gedeeltelijk) slopen en weer terug plaatsen is ook niet iets waar ik zeg dat dat echt praktisch is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32C-6LFGwXG4LRTm3uvVPkoCAyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmyea5mEG8Syva3myAxeA0pI.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik wel 2 verwarmingsbuizen (zie foto) die niet meer gebruikt worden en er uit gaan (ze stoppen halverwege de kamer, maar moet op zolder, achter de schotten, de buizen nog los halen. Dat is effort die ik pas later doe, dus vandaar de buizen nog op de foto. Op een andere slaapkamer heb ik ze wel eruit gehaald, als iemand echt moet zien hoe dat gat er van binnen uit ziet :p).

Mijn eerste idee was, als ik schuin aanzet in de (andere) slaap kamer muur, en dan schuin naar boven boor, kom ik vast wel in de zolder. Maar schuin boren in het plafond zit me niet helemaal lekker, door alle bewapening die er kan zitten.

Mijn tweede idee was dan ook, recht naar boven boren, en dan dat laatste hoekje eruit hakken. Echter bedacht ik me toen ook vrij snel, aan de andere kant zitten al 2 gaten, groot genoeg voor netwerk kabels en zijn al langs alle bewapening.

Echter, zitten ze best wel een endje naast de muur. Dus dan zou ik nog 2 gaten tussen muur en buis moeten boren (op verschillende lengtes, denk trappetje) om dan een diagonaal begin te hebben, waar die buis in weg kan. een geultje hakken is ook mogelijk, maar liever niet, want dan heb ik 2x 90 graden bochten, wat met kabels trekken nooit leuk is, maar als het moet, dan moet het.

Maar voor dat ik domweg ga hakken, even kijken of mensen nog slimme/alternatieve ideeën hebben :)

P.S. Overigens, het worden niet 4 netwerk kabels, maar 1 netwerk + 1 glasvezel, en dat x2. Niet belangrijk, maar heeft wel invloed over hoeveel draad je in een 19mm buis moet proppen. 2 cat6+ in een 19mm kan wel, maar is wel lastig, en 90graden bochten bijna onmogelijk om later nog te doen.

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:48

Tazzios

..

Buis afzagen en door de buis doen?

Edit: de PS maakt het misschien wel lastig.

[ Voor 40% gewijzigd door Tazzios op 18-01-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
De buis is al afgezaagd en gaat eruit, dus dan heb ik een mooi gat naar het plafond. Was dacht ik toch vrij duidelijk :)
Nu heb ik wel 2 verwarmingsbuizen (zie foto) die niet meer gebruikt worden en er uit gaan (ze stoppen halverwege de kamer, maar moet op zolder, achter de schotten, de buizen nog los halen. Dat is effort die ik pas later doe, dus vandaar de buizen nog op de foto.
Maar het belangrijkste punt was naar mijn idee
Uiteraard is het de bedoeling, dat je straks niets meer ziet van de buizen.

[ Voor 3% gewijzigd door n0d3 op 18-01-2024 12:53 ]

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ik snap het probleem niet helemaal denk ik.
Kabel door gat wat ontstaat als de buis weg is, klaar?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Maar het belangrijkste punt was naar mijn idee
Uiteraard is het de bedoeling, dat je straks niets meer ziet van de buizen.
Ofwel, als je straks naar het plafond kijkt, is het een glad plafond, als je naar de muren kijkt, zijn het strakke muren.

Ofwel, hoe gaat de kabel uit het plafond, naar de muur, zonder dat je daar nog wat van ziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:49
Als je dat wil dat het straks niet zichtbaar is dan zul je toch in de muur/plafond moeten gaan slijpen/breken. Want anders is het altijd te zien. Want als je een kabelgoot op de muur plaatst dan zie je het.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:01
Ik zou 1 buis (dichtst bij hoek) laten zitten en daar de kabels in doen. Glasvezel kan geen schermen bochten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Ik zou 1 buis (dichtst bij hoek) laten zitten en daar de kabels in doen. Glasvezel kan geen scherpe bochten aan.
En wat doe ik bij de andere hoek?
Tevens, in een 19mm buis, kan je volgens mij nog best makkelijk een 90graden hoek doen, hangt allemaal van je bend-radius af natuurlijk.
Als je dat wil dat het straks niet zichtbaar is dan zul je toch in de muur/plafond moeten gaan slijpen/breken.
Dat snap ik, vandaar ook de originele vraag:
Maar voor dat ik domweg ga hakken, even kijken of mensen nog slimme/alternatieve ideeën hebben
Iets waar ik nog op moet letten, tips/truuks etc. B.v. slijptol in de hoek aanzetten en een gleufje sleuven, of mijn idee, gaatjes tussen boren en dat dan weg breken, zodat ik geen strake 90graden hoef te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:49
n0d3 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:11:
[...]

En wat doe ik bij de andere hoek?
Tevens, in een 19mm buis, kan je volgens mij nog best makkelijk een 90graden hoek doen, hangt allemaal van je bend-radius af natuurlijk.

[...]

Dat snap ik, vandaar ook de originele vraag:

[...]

Iets waar ik nog op moet letten, tips/truuks etc. B.v. slijptol in de hoek aanzetten en een gleufje sleuven, of mijn idee, gaatjes tussen boren en dat dan weg breken, zodat ik geen strake 90graden hoef te doen.
Voor de muur kun je een sleuvenfrees huren dan kun je twee parallel sleuven slijpen en dan kun je met een beitel en een vuistje de rest er uit bikken.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Voor het plafond is een afdekplaat of een rozet nog wel een nette oplossing.

Maar voor de muur ontkom je niet aan een sleuf frezen als je het echt niet meer wil zien.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
lordgandalf schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Voor de muur kun je een sleuvenfrees huren dan kun je twee parallel sleuven slijpen en dan kun je met een beitel en een vuistje de rest er uit bikken.
Hier heb ik een gasbeton blokken waar ik een buis en potje in ga vrezen. Dat is allemaal easy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
tweakduke schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:43:
Voor het plafond is een afdekplaat of een rozet nog wel een nette oplossing.

Maar voor de muur ontkom je niet aan een sleuf frezen als je het echt niet meer wil zien.
Ja, maar het probleem zit hem dus dat ik beton moet weg hakken zodat ik er een 19mm buis in kan doen, en dan alles weer netjes dicht smeren.

De vraag blijft dus, gewoon met een sloop bijtel erop los hakken, of zijn er nog andere slimme ideeen om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Voor zo'n klein stukje is het een kwestie van genoeg geweld met de apparatuur die je voor handen hebt: hamerboor, beitel, haakse slijper, hamer, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
n0d3 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Ja, maar het probleem zit hem dus dat ik beton moet weg hakken zodat ik er een 19mm buis in kan doen, en dan alles weer netjes dicht smeren.

De vraag blijft dus, gewoon met een sloop bijtel erop los hakken, of zijn er nog andere slimme ideeen om dit te doen.
In principe valt alles te maken, maar dan blijft nog de vraag of het verstandig is om zomaar te gaan hakken / frezen of te boren in het plafond.

Wij kunnen vanaf hier niet beoordelen of het plafond onderdeel maakt van de constructie en dan heb je nog de wapening. Als je daar tegenaan loopt, dan wordt het een moeilijk verhaal. Dan is een koof of een mooi afgewerkte plint nog beter, sneller en makkelijker.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-10 05:08

Croga

The Unreasonable Man

n0d3 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:01:
Maar schuin boren in het plafond zit me niet helemaal lekker, door alle bewapening die er kan zitten.
Als daar nog bewapening in zit zou ik me daar inderdaad behoorlijk zorgen over maken. Wellicht zitten de eigenaren van die wapens er ook nog :9

(de wapening is een ander verhaal, dat zou inderdaad lastig kunnen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
tweakduke schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:04:
[...]

In principe valt alles te maken, maar dan blijft nog de vraag of het verstandig is om zomaar te gaan hakken / frezen of te boren in het plafond.

Wij kunnen vanaf hier niet beoordelen of het plafond onderdeel maakt van de constructie en dan heb je nog de wapening. Als je daar tegenaan loopt, dan wordt het een moeilijk verhaal. Dan is een koof of een mooi afgewerkte plint nog beter, sneller en makkelijker.
Maar niet mooier.

En we hebben het over het hakken van 3 - 5 cm :) ik ga niet tot op de bewapening diep.

En mijn vraag was dan ook:

tips voor het hakken, wat is een slimme/handige manier om op zo'n k-plek een mooi gleufje te krijgen zodat er een buis in kan, die drna weer dichtgesmeerd wordt :)

nu ik er iets meer over na denk, wilde eerst 2 'dikke' gaten boren, net zo breed als een verwarmings buis en dan het tussen stuk weg hakken, maar mss handiger om met een dun boortje de zijkant van de gleuf te boren, en dan het midden stuk eruit te hakken ...

Blijft wel heel hard beton weet ik uit ervaring :(

[ Voor 15% gewijzigd door n0d3 op 18-01-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Croga schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Als daar nog bewapening in zit zou ik me daar inderdaad behoorlijk zorgen over maken. Wellicht zitten de eigenaren van die wapens er ook nog :9

(de wapening is een ander verhaal, dat zou inderdaad lastig kunnen zijn)
lol, ja, daarom heeft schuin gaan niet mijn voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34

BCC

Niet, het wordt een s bocht. Ander gat boren of glas aders los over het plafond en dan dichtstuccen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
BCC schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:17:
Niet, het wordt een s bocht. Ander gat boren of glas aders los over het plafond en dan dichtstuccen
Ik zit dus te denken om 2 gaten ernaast te boren. Eigenlijk terwijl de buis er nog zit, want dan schiet ik niet steeds uit dat gat in. Mss dat ik ook met een 6mm boor de andere plekjes uitboor, beetje dit idee:

code:
1
2
3
. . .
 O O
. . .

en kwa diepte dacht ik dus zoiets:

code:
1
2
   |
|  |

dan loopt het toch iets meer 'schuin'. Nog wel een S, maar een slappe S :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 14:30

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

We hebben ditzelfde in de woonkamer, maar dan met audiokabels. Ik heb dolby-atmos speakers aan het plafond. Als volgt;

Huidige spak er tot bloot beton afgebeiteld.
Dubbelzijdig plakband op beton geplakt (tapijttape) en daar de kabel aan geplakt.

Daarna is de stukadoor geweest en die heeft het hele plafond strakgesmeerd. Niets meer te zien van de kabel!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
NeFoRcE schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:21:
We hebben ditzelfde in de woonkamer, maar dan met audiokabels. Ik heb dolby-atmos speakers aan het plafond. Als volgt;

Huidige spak er tot bloot beton afgebeiteld.
Dubbelzijdig plakband op beton geplakt (tapijttape) en daar de kabel aan geplakt.

Daarna is de stukadoor geweest en die heeft het hele plafond strakgesmeerd. Niets meer te zien van de kabel!
Is zeker een laatste redmiddel! Nadeel is natuurlijk wel, dat je geen buis hebt om eventueel kapotte kabels doorheen te trekken. Maar dit is zeker het overwegen waard! Enige wat jammer is, is dat ik het plafond 5 jaar geleden heb laten spuit-spakken. Dicht stukken is geen issue, maar op het plafond moet ik dan weer spikkeltjes maken zodat het niet opvalt :) (Moet sowieso natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34

BCC

Daar heb je van die spuitbusjes spack voor.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 14:30

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

n0d3 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Is zeker een laatste redmiddel! Nadeel is natuurlijk wel, dat je geen buis hebt om eventueel kapotte kabels doorheen te trekken. Maar dit is zeker het overwegen waard! Enige wat jammer is, is dat ik het plafond 5 jaar geleden heb laten spuit-spakken. Dicht stukken is geen issue, maar op het plafond moet ik dan weer spikkeltjes maken zodat het niet opvalt :) (Moet sowieso natuurlijk).
Dan kun je toch beter alles opnieuw laten doen. Reparatie van spac blijf je ál-tijd zien. Dat ga je echt niet strak/netjes krijgen. Hier thuis ook op een plek (wel boven, en laten) doen, maar is gewoon niet strak. Strijklicht of wat dan ook (helemaal met plafond) en het is 100% zichtbaar.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
NeFoRcE schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Dan kun je toch beter alles opnieuw laten doen. Reparatie van spac blijf je ál-tijd zien. Dat ga je echt niet strak/netjes krijgen. Hier thuis ook op een plek (wel boven, en laten) doen, maar is gewoon niet strak. Strijklicht of wat dan ook (helemaal met plafond) en het is 100% zichtbaar.
Weet ik, maar als je goed kijkt, valt dit dan wel weer achter het gordijn/vitrage; dus een beetje minder strakheid is voor the time being mogelijk. Zeker niet altijd; enne, het blijft een slaapkamer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-10 19:01
n0d3 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Weet ik, maar als je goed kijkt, valt dit dan wel weer achter het gordijn/vitrage; dus een beetje minder strakheid is voor the time being mogelijk. Zeker niet altijd; enne, het blijft een slaapkamer :p
Als je nou 2 sleuven omhoog freest en vanuit die sleuf recht omhoog boort... Waar kom je dan uit? Of denk ik dan te makkelijk... Als je dan wapening tegenkomt beetje naar links of rechts boren zodat de boor er bij langs vliegt.

[ Voor 10% gewijzigd door PotatoChip op 18-01-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
PotatoChip schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Als je nou 2 sleuven omhoog freest en vanuit die sleuf recht omhoog boort... Waar kom je dan uit? Of denk ik dan te makkelijk... Als je dan wapening tegenkomt beetje naar links of rechts boren zodat de boor er bij langs vliegt.
Sleuf maken is niet moelijk, maar hoe krijg je je boor, laat staan je boormachine in de sleuf om omhoog te boren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:50
n0d3 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:58:
[...]

Sleuf maken is niet moelijk, maar hoe krijg je je boor, laat staan je boormachine in de sleuf om omhoog te boren :)
Lange boor (600mm), en zo recht mogelijk (wat dus een beetje schuin is). Als je dat van boven en van onderen doet dan heb je in het midden een klein knikje, maar als je boor niet te klein is (dus geen 19mm boor nemen voor 19mm buizen) dan gaat dat prima.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Paul schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Lange boor (600mm), en zo recht mogelijk (wat dus een beetje schuin is). Als je dat van boven en van onderen doet dan heb je in het midden een klein knikje, maar als je boor niet te klein is (dus geen 19mm boor nemen voor 19mm buizen) dan gaat dat prima.
Volgens mij heb ik zelfs een nog langere boor :) dus als ik een nieuw gat moet doen, dan kan het ook zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:43
@n0d3 ik heb hetzelfde hier gedaan. Muurfrees door de muurgejast, met boorhamer gat vergroot, buis getrokken, UTP kabel getrokken en gestuct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZb366V5HaVMAeEznmKW62D-PMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRVRQJJ31u6I4urSJa82aksB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucXWlzMU2-RWrfgLakSv3oxFDAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkAGQCwdvALkSP1s9DLcQp41.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IwgaV1tuuakXC7VxdNGgVKKzL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kn8hlv1FmgGHs04zXZ0x9y7.jpg?f=fotoalbum_large

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:50
Als je het plafond en de vloer weg wil hakken is dat uiteraard ook een optie. Als je een 19mm buigveer hebt kun je een buis precies op maat maken.

Als je prefab 90° bochten wil gebruiken (heb ik wel gedaan, ik kan prima een buis buigen om iets te ontwijken, maar zodra de bocht scherper wordt dan 45° dan laten mijn buigkunsten het voor gezien), zorg dan dat je de buis goed ontbraamt en de binnenkant afkant (chamfer). Let wel op de beschikbare ruimte; mogelijk moet je schuin naar de muur, en dan is het lullig als de baan die je gefreest hebt te dichtbij zit.

Edit: oeps, gemist dat aapje wel een buis trok.

[ Voor 45% gewijzigd door Paul op 19-01-2024 11:32 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
aapjuh99 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:47:
@n0d3 ik heb hetzelfde hier gedaan. Muurfrees door de muurgejast, met boorhamer gat vergroot, buis getrokken, UTP kabel getrokken en gestuct.
Super!! kijk, dat is nuttig :D

het gat groter maken vind ik ook een goeie! Weet alleen niet of ik zo'n dikke boor wel heb, want het gat is al best groot. Hoe groot is een dikke CV buis? 25mm? Is kijken of ik iets dikkers heb.

En dan beetje hakken in de bocht ja, hoop het hak werk wat te verminderen door gewoon paar (korte, 5 cm) diepe gaten te boren.

Je hebt wel je kabel direct in de muur gegoten zeker? Ik wil toch echt wel een buis, ergste geval pak ik een 16mm buis, is genoeg voor 1 cat 7 + 1 fiber.

Ik wil vooral kapotte kabels eruit kunnen trekken en vervangen. Hopelijk NOOIT nodig.

En dan beetje hakken in de bocht ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Paul schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:54:
Als je het plafond en de vloer weg wil hakken is dat uiteraard ook een optie. Als je een 19mm buigveer hebt kun je een buis precies op maat maken.
die heb ik :)
Paul schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:54:
Als je prefab 90° bochten wil gebruiken (heb ik wel gedaan, ik kan prima een buis buigen om iets te ontwijken, maar zodra de bocht scherper wordt dan 45° dan laten mijn buigkunsten het voor gezien), zorg dan dat je de buis goed ontbraamt en de binnenkant afkant (chamfer). Let wel op de beschikbare ruimte; mogelijk moet je schuin naar de muur, en dan is het lullig als de baan die je gefreest hebt te dichtbij zit.
de muur is in mijn geval gasbeton, dus super zacht :)

Hakken, en dan kijken of ik het een 45 graden hoek kan krijgen (dus eerst een gat van 6 of 7 cm boren, dan een gat van 3 - 4 cm boren (mss iets dieper, afhankelijk waar de bewapening zit). Dit allemaal om net geen 90 graden bocht(en) te hoeven maken. Minder bocht trekt namelijk later makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
n0d3 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Super!! kijk, dat is nuttig :D

het gat groter maken vind ik ook een goeie! Weet alleen niet of ik zo'n dikke boor wel heb, want het gat is al best groot. Hoe groot is een dikke CV buis? 25mm? Is kijken of ik iets dikkers heb.

En dan beetje hakken in de bocht ja, hoop het hak werk wat te verminderen door gewoon paar (korte, 5 cm) diepe gaten te boren.

Je hebt wel je kabel direct in de muur gegoten zeker? Ik wil toch echt wel een buis, ergste geval pak ik een 16mm buis, is genoeg voor 1 cat 7 + 1 fiber.

Ik wil vooral kapotte kabels eruit kunnen trekken en vervangen. Hopelijk NOOIT nodig.

En dan beetje hakken in de bocht ja.
Op de foto zie je de UTP zonder buis. Maar heb een elektrabuis laterna geplaatst.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
aapjuh99 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Op de foto zie je de UTP zonder buis. Maar heb een elektrabuis laterna geplaatst.
dit wil ik dus ook gaan doen, thanks for the pics. Enige tips en opmerkingen nu je het gedaan hebt? Wat had je beter anders kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
n0d3 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:50:
[...]

dit wil ik dus ook gaan doen, thanks for the pics. Enige tips en opmerkingen nu je het gedaan hebt? Wat had je beter anders kunnen doen?
Als ik het nog eens moest doen, zou ik 2 kabels trekken ipv 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
aapjuh99 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:12:
[...]

Als ik het nog eens moest doen, zou ik 2 kabels trekken ipv 1
Heh, snap ik helemaal; dacht dat ik 2 kabels zag hangen, maar idd, ik heb ook overal 2 kabels ingestopt.

Pagina: 1