Verplaatste radiator weer aansluiten-niet uigelijnde leiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedemorgen,

De vorige bewoner had het raam bij de voorgevel vervangen voor HR++ met een kunststof plaat eronder.
De bouwers hadden toen niet gedacht aan hoe de radiator die toen aan de bakstenen muur hing weer terug op de muur gezet kon worden. Ze hadden toen besloten om de radiator "gewoon" op wat houten blokken te zetten en weg te gaan.

Sinds we het huis hebben gekocht, wilde ik de radiator netjes ophangen aan van die palen met houders. Hierdoor is de radiator alleen een stuk naar voren gekomen waardoor de buizen niet meer mooi aansluiten.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik deze verbinding het beste maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_n-FIvfPwdxLZ46wHZMgkUSLgWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JPelfARHiYPHwEowb7waEinP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9XQEjpqR2L9__cxvOILtb6wcqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6OwWDwTjxOsJt2wemnEp75y3.png?f=fotoalbum_large

Ik zat te denken om die twee bochten die uit de radiator komen, eruit te draaien en dan de thermostaatkraan in de radiator te draaien met daarop een koppelstuk van halfduims naar meerlaagse buis (flexibel) om zo die onhandige bocht op te lossen en dan weer een meerlaagse buis naar halfduims koppelstuk aan te sluiten op de centrale leiding.

Klinkt dit als een goed idee?

Ik heb thuis geen gereedschap of iets dergelijks, dus een nieuwe dikwandige buis buigen en tappen zou ik zelf niet zo snel kunnen doen. Om dat gereedschap nu aan te schaffen om dit aan te sluiten vind ik ook een beetje veel.

Ik kan knelkoppelingen gebruiken en een koper of stalen buis gebruiken met koppelstukken, maar dan kan ik het net zo goed met een flexibele meerwandige buis doen. Dus daar zie ik de meerwaarde niet van in.

Heeft iemand anders hier advies of een beter idee voor?

Ik ben ook in gesprek met een loodgieter erover die binnenkort komt kijken, wil alleen een alternatief hebben als het uiteindelijk te duur word o.i.d.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:37
Kan je idd doen. NL koppeling 1/2 met wat loctite 55 op de schroefdraad zetten. Bij de radiatoren haal je een kraan en een voetventiel met 2 bijbehorende knelsets voor meerlagenbuis. Die bochten draai je dan in z'n geheel uit de radiator.

Als je overigens toch bezig bent: lijkt op een T20 radiator, die doen niet heel veel. Mocht je ergens een T22 voordelig kunnen scoren zou ik dat meteen meenemen in je project. Die komen ook iets verder naar voren waardoor je bocht minder strak hoeft.

Edit: weet niet of je uitkomt met de muur als je daar een rechte kraan zet?

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 18-01-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
_JGC_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:02:
Kan je idd doen. NL koppeling 1/2 met wat loctite 55 op de schroefdraad zetten. Bij de radiatoren haal je een kraan en een voetventiel met 2 bijbehorende knelsets voor meerlagenbuis. Die bochten draai je dan in z'n geheel uit de radiator.

Als je overigens toch bezig bent: lijkt op een T20 radiator, die doen niet heel veel. Mocht je ergens een T22 voordelig kunnen scoren zou ik dat meteen meenemen in je project. Die komen ook iets verder naar voren waardoor je bocht minder strak hoeft.

Edit: weet niet of je uitkomt met de muur als je daar een rechte kraan zet?
Een collega had aangeraden om een vloeibare pakking te gebruiken ipv schroefdraad vulling. Heb jij hier ervaring mee toevallig en klinkt dit als een goed idee volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:37
Ammo123 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Een collega had aangeraden om een vloeibare pakking te gebruiken ipv schroefdraad vulling. Heb jij hier ervaring mee toevallig en klinkt dit als een goed idee volgens jou?
Kan je doen, hennep met fitterskit, is voor CV nog wel toegestaan en werkt beter dan teflon tape.
Loctite55 is echter een stuk beter dan teflontape en kan ook een halve slag terugdraaien zonder lekken. Zie niet in waarom je wat anders zou gebruiken tegenwoordig. Loctite55 mag bijvoorbeeld ook gebruikt worden bij drinkwater, iets wat niet mag bij hennep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
Met ^, teflon is prusen terwijl zowel vlas met kolmat als loctite55 goed werken. Vanwege het gemak zou ik iedereen aanraden loctite55 te gebruiken.
Wel een iets belangerijks: je moet de schroefdraad opruwen voor je loctite55 (of vlas) aanbrengt, anders draait het mee. En gebruik geen dichtingen op aansluitingen die geen dichting nodig hebben (waar een rubber in zit,die conisch koppelen of waar een metalen klemring wordt gebruikt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.