Huurcontract - Belastingen - Alsnog gebruikersdeel betalen ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J75L
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-05-2024
In mijn huurcontract staat het volgende onder belastingen en andere heffingen :

De onderstaande belastingen en andere heffingen vallen onder XXXXX (woonadres) en zijn voor rekening verhuurder, tenzij dit op grond van de wet of daaruit voortvloeiende regelgeving niet is toegestaan :
a. de ozb en waterschap polderlasten ter zake van het feitelijk gebruik van het gehuurde...
b. mileuheffingen w.o. verontreinigsheffing oppervlaktewateren en zuiveringsheffing afvalwater
c. baatbelasting, of daarmee verwante belastingen of heffingen .....etc.
d. overige bestaande of toekomstige belastingen - ter zake van het feitelijk gebruik van het gehuurde, ter zake van goederen van huurder , die niet geheel of gedeeltelijk zouden zijn geheven of opgelegd als het gehuurde niet in gebruik is gegeven

Indien de voor de rekening van de huurder komende heffingen, belastingen, retributies en andere lasten bij verhuurder worden geint, moeten deze door huurder op eerste verzoek aan de verhuurder worden voldaan.

Sinds ik hier woon heb ik nog niet eerder betaald voor de afvalstoffen/rioolheffing of de zuiveringsheffing'/waterschapsheffing.
Nu wil mijn verhuurder dit alsnog voor het gebruikers deel pro/rata gaan doorbelasten.

Mag dit op basis van wat in het contract staat ? Iemand een idee ?

Alvast heel erg bedankt !

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04
Sta je ingeschreven op je woonadres? Dan krijg jij gewoon de aanslagen afvalstofheffing / waterschapslasten voor het gebruikersdeel.

Onduidelijk is wat de verhuurder precies wilt doorbelasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Staat er ergens aan het begin van het contract (waarschijnlijk onder 2.1) welke algemene voorwaarden van toepassing zijn?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J75L
wibblemoo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:52:
Sta je ingeschreven op je woonadres? Dan krijg jij gewoon de aanslagen afvalstofheffing / waterschapslasten voor het gebruikersdeel.

Onduidelijk is wat de verhuurder precies wilt doorbelasten?
Dank voor je reactie.
Ik huur een bijgebouw van de verhuurder dus we staan allemaal ingeschreven op hetzelfde adres.
Het gaat om afvalstoffenheffing bijvoorbeeld. Deze krijgt de verhuurder direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J75L
Real schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Staat er ergens aan het begin van het contract (waarschijnlijk onder 2.1) welke algemene voorwaarden van toepassing zijn?
Dank voor de reactie, het gaat om de algemene bepalingen huurovereenkomst woonruimte vastgelegd op 30 juli 2003 en gedeponeerd op 31 juli 2003 ingeschreven onder nummer 74/2003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
J75L schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:15:
[...]
Dank voor de reactie, het gaat om de algemene bepalingen huurovereenkomst woonruimte vastgelegd op 30 juli 2003 en gedeponeerd op 31 juli 2003 ingeschreven onder nummer 74/2003
Je verhuurder lijkt gebruik te hebben gemaakt van het standaard ROZ model voor de verhuur van woonruimte uit 2003 (thans is een nieuwere versie in omloop). Het curieuze aan de clausule die jij citeert, is dat de verhuurder de standaardtekst aangepast lijkt te hebben.

Linksom of rechtsom maakt het echter weinig uit. Ten eerste staat de bevoegdheid tot doorbelasten in deze zin in je contract:
Indien de voor de rekening van de huurder komende heffingen, belastingen, retributies en andere lasten bij verhuurder worden geint, moeten deze door huurder op eerste verzoek aan de verhuurder worden voldaan.
Maar je verhuurder is ook bevoegd om de huurovereenkomst op te zeggen als jij niet instemt met een wijziging van deze clausule als dat nodig zou zijn om door te belasten (art. 7:274 lid 1 aanhef en onder d BW). Weliswaar moet de verhuurder dan procederen, want de overeenkomst kan alleen eindigen als een rechter daarmee instemt, maar niet valt in te zien waarom de verhuurder jouw belasting zou moeten betalen.

Belastingen zijn namelijk individueel. Als jij als bewoner wordt aangeslagen, dan moet jij betalen. Belastingen zijn ook geen dienst of zaak, dus het zijn ook geen servicekosten (art. 7:237 lid 3 BW).

De grondslag voor de 'doorbelasting' is dus gelegen in de wet (vgl. Rb. Midden-Nederland (ktr.) , ECLI:NL:RBMNE:2020:2319, r.o. 2.13 en 2.13.1). Zie voor wat betreft de afvalstoffenheffing bijvoorbeeld de art. 15.33 lid 2 aanhef en onder b Wet milieubeheer. De mogelijkheid voor de verhuurder om de belasting te verhalen is dus niet afhankelijk van je contract.

Ik geef je weinig kans dat een rechter het met je eens zal zijn dat je de belasting niet hoeft te betalen, voor zover het dus een belasting is die je als bewoner verplicht bent om te betalen. Je kunt wel vragen om inzage in de onderliggende aanslag die de verhuurder heeft ontvangen, zodat je kunt zien waar de vordering van de verhuurder op gebaseerd is. Niet valt in te zien waarom de verhuurder inzage zou kunnen weigeren.

Als belastingplichtige ben je overigens ook belanghebbende bij de vaststelling van de WOZ waarde van de huurwoning en dat betekent dat je ook bezwaar kunt maken bij de gemeente tegen de hoogte als jij dat relevant vindt. De WOZ waarde is immers de grondslag voor de meeste lokale heffingen. Hoe hoger de WOZ, hoe hoger meestal de belasting die je moet betalen.

De slotsom is dan ook dat je waarschijnlijk de belasting moet betalen. De constatering dat je verhuurder de belasting eerder niet heeft doorbelast is niet relevant. Sterker nog, mogelijk kan de verhuurder die eerdere belastingen nog op je verhalen.

Kom je hiermee verder?

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J75L
@Real Super bedankt voor je heldere uitleg. Ik denk dat de verhuurder in eerste instante wellicht wilde zeggen dat de kosten voor rekening zijn van de verhuurder, maar deze lijkt er nu op terug te komen.

Maakt het nog uit dat we met zijn allen ingeschreven staan op hetzelfde adres ? Dus zowel ik als huurder en de verhuurder ? Het lijkt me dan dat een pro-rata verdeling van de belastingen het eerlijkste is omdat er voor 2 huishoudens, 1 aanslag is geweest en we beide met meer dan 1 persoon wonen.
Pagina: 1