Staande lamp 2GX13 aansluitingen om te dimmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 14:20
Heb enkele staande lampen gekocht om ze hobbymatig wat op te knappen. Lampen hebben een Dimschakelaar in de kap zitten en een sensor. Sensor is 'multisense' dus zou wat met omgevingslicht moeten doen. Zijn 2x 2GX13 aansluitingen met 55W en 60W vermogen. Bij alle lampen gaat de 60W (grote TL ring) automatisch aan als ik de stekker in het stopcontact steek. De 55W (binnenste ring) is keurig schakel- en dimbaar.

Als ik binnenin kijk lijkt dat te kloppen: De 55W is via een dimbaar voorschakelapparaat gekoppeld aan de DIM MultiEco dimmer. De 60W lijkt rechtstreeks van de voet naar het niet-dimbare voorschakelapparaat te gaan. Ik vind het wel wat vreemd: logischerwijs zou je verwachten dat beiden lampen in de staande lamp te dimmen of in elk geval uit te schakelen zouden moeten zijn - overigens is dit hetzelfde bij meerdere lampen.

Vraag: Klopt mijn conclusie van hierboven? Is het alsnog zo op te lossen dat de buitenste ring wel mee te schakelen of dimmen is met de binnenste ring? (Dimmen lukt volgens mij niet aangezien de HF-P160 niet dimbaar is)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qN3kYexVEAoabay3M4ridFXQTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuQb4bTzKmA4ajY7lEFQOmDa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T74qPly7CN90BpQxXIXd_TLgDfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ef4DzCWFL2XRM2wi1cgF4NPU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:47
Als ik de bedrading volg klopt je conclusie inderdaad. Vanaf het snoer direct naar het voorschakelapparaat.

Misschien werd er nog gebruik gemaakt van een externe schakelaar voor de gehele lamp? Voetschakelaar of iets dergelijks? Heel bijzonder dat een lamp - dan wel deel van - niet te schakelen valt.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 14:20
EJonk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:44:
Als ik de bedrading volg klopt je conclusie inderdaad. Vanaf het snoer direct naar het voorschakelapparaat.

Misschien werd er nog gebruik gemaakt van een externe schakelaar voor de gehele lamp? Voetschakelaar of iets dergelijks? Heel bijzonder dat een lamp - dan wel deel van - niet te schakelen valt.
Er is geen schakelaar in de voet. Ik vermoed dat deze lampen zo gemaakt zijn vanwege een kantooromgeving. Dan gaan ze altijd aan in de ochtend en kan je ze iets dimmen met de kleine ring (in hoeverre dat niet automatisch gaat). Is het eenvoudig om de tweede aansluiting wel mee te laten schakelen/dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:47
Oh man, ik heb deze post gemist, excuus! Ik zou gewoon een voetschakelaar toepassen. Lekker extern zodat je dit in ere laat.

Inbreken op een dimmende schakeling lijkt me geen goed idee, en met de voorschakelapparaten geen zekerheid.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!