Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een kennis is een aantal jaar geleden bij indiensttreding waarschijnlijk niet correct verwerkt in de HR-systemen, wat heeft geleid tot het ontbreken van pensioenopbouw, terwijl dit wel de intentie was. Ik heb gezocht naar vergelijkbare situaties op het internet. Dit heb ik niet kunnen vinden.

Het zal worden gecorrigeerd volgens de werkgever. De werkgever heeft dit in behandeling en details zijn nog niet gecommuniceerd.

Een deel van de pensioeninleg betreft een eigen bijdrage. De merendeel is een premie die door het bedrijf wordt betaald. De eigen bijdrage is nooit verrekend met het brutosalaris, waardoor de kennis ook meer netto is uitbetaald.

Ik vraag me af of iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt en hoe dat destijds is opgelost. Eventuele tips zijn ook welkom.

Voor een passende oplossing denk ik dat aan de volgende stappen moet worden gedacht:

- Met terugwerkende kracht de eigen bijdrage te betalen vanuit het brutosalaris. Is het echter mogelijk om dit op korte termijn te doen zonder fiscale gevolgen?

- De werkgever zou de achterstallige premie aan het pensioenfonds moeten betalen.

- Het misgelopen rendement van het pensioenfonds zou gecompenseerd moeten worden.
Wij overwegen de kwartaal- of jaarverslagen te raadplegen om het rendement te bepalen. Het valt op dat sommige fondsen ook een fors negatief rendement hebben gehad, bijvoorbeeld -19%.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:15
de eigen bijdrage aan een pensioenvoorziening is fiscaal aftrekbaar tot 10 jaar terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 22:35
Kip schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:21:
Een kennis is een aantal jaar geleden bij indiensttreding waarschijnlijk niet correct verwerkt in de HR-systemen, wat heeft geleid tot het ontbreken van pensioenopbouw, terwijl dit wel de intentie was.
Geen antwoord op de vraag vanuit mijn kant in deze. Maar eerder gewoon een advies aan iedereen in loondienst:
- Controleer periodiek je loonstrook.
- Controleer je pensioen status via https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/.

Fouten gebeuren helaas nu eenmaal. Ook zijn er soms bepaalde aannames (niet van toepassing op verstrekte informatie TS). Laat je niet verrassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:52
Let wel, je derde pijler pensioen staat hier niet bij. Kijk dus goed in de pensioenregeling waar je een pensioenrekening hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:24
Ik werk bij een bijdrijf dat salarisadministraties verzorgt voor werkgevers. Hoe vervelend ook, fouten worden gemaakt, en dit is in een fout die wel eens voorkomt. Het wordt vooral vervelend doordat het al zo lang duurt. Want ook al betaald de werkgever het grootste deel, het werknemerdeel over een heel aantal jaar zal toch aardig oplopen nu.

Standaard oplossing is nu dat er berekend wordt hoeveel premie er verschuldigd is. Afhankelijk van welk pensioenfonds het is kan dat op verschillende manieren. Werkgever kan er voor kiezen om alles in één keer te verrekenen in één maand, dat heeft als nadeel dat de kans groot is dat er qua loonbelasting aan het eind van het jaar nog wat te verrekenen is, afhankelijk van hoe hoog het inkomen is zou dat een vordering of een schuld kunnen zijn dat kan ik zo niet voorspellen.

Een andere optie is, dat echt alle eerdere stroken worden aangepast. Als het een pensioenfonds is waarbij een pensioenaangifte via UPA wordt gedaan, dan is dat de enige mogelijke optie. Voordeel is dat het dan fiscaal in één keer goed gaat, nadeel is wel dat het inkomen van de afgelopen jaren gaat wijzigen en je dus kans hebt dat er wijzigingen in toeslagen en /of aanslagen inkomstenbelasting op gaat treden over die jaren.

De laatste optie is wel de meest zuivere optie.

Wat betreft rendement, ik zou even afwachten hoe het straks verwerkt wordt bij het pensioenfonds, maar het is maar de vraag wat je misgelopen bent er hebben de afgelopen jaren ook wel wat negatieve momenten in de beleggingen gezeten... En ik mag hopen dat we het niet over een dienstverband van 10 jaar hebben...

En inderdaad wat @psychodude al zegt, kijk toch echt met regelmaat naar je salarisstrook. Dat kan je een hoop ellende besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
- Het misgelopen rendement van het pensioenfonds zou gecompenseerd moeten worden.
Wij overwegen de kwartaal- of jaarverslagen te raadplegen om het rendement te bepalen. Het valt op dat sommige fondsen ook een fors negatief rendement hebben gehad, bijvoorbeeld -19%.
Wat is je vraag hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

In de meeste gevallen wordt niet het rendement gepakt, maar gewoon de wettelijke rente over die achterstallige periode erbij geplust.
(Zo werkt het hier iig als ze na een salaris verhoging weer eens zijn vergeten de pensioen bijdrage te updaten en het pas 3 maanden later corrigeren)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online
Bedankt voor alle nuttige antwoorden. Ik zal ze doorgeven.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online
Hierbij een update.

Ik heb begrepen dat er met terugwerkende kracht is ingeschreven bij de pensioenfonds.
Dit is op basis van de loon die toen is ontvangen. In het portaal wordt geen specificatie getoond die inzicht geeft in de betaalde premies.
Over een missende eigenbijdrage is niks gecommuniceerd. Dus loonstrookjes zijn ook niet aangepast.

Pardon my dutch

Pagina: 1