Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Hallo,

Ik weet dat de vraag eerder is gesteld, maar ik wil toch mijn situatie schetsen:

Op dit moment heb ik thuis een 3x35A aansluiting (heeft de vorige eigenaar aan laten leggen). Echter zou ik graag terug willen naar een 3x25A aansluiting.

De situatie is als volgt:
- (lucht)warmtepomp
- laadpaal (11 kw, met load balancing)
- inductieplaat
- airco's (al gebruik ik die in de winter niet om te verwarmen)
- Oven en stoomoven

De afgelopen week heb ik mijn Tibber pulse via HomeAssistant uitgelezen. Hieronder heb ik 3 grafieken geplaatst waarin het verloop van de hoeveelheid stroom door mijn 3-fasen heb gemonitord.

Op basis van deze analyse blijkt dat Fase 3 af en toe een piek heeft die hoger is dan 25A. Deze piek is zeer kortstondig. Deze piek ontstaat met name wanneer de auto aan het laden is. Op het moment dat de warmtepomp ook veel vraagt, ontstaat de piek, waarbij het laden van de auto direct afschakeld.

Zou ik op basis van deze informatie kunnen teruggaan naar een 3x25A aansluiting.

Bedankt voor de reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Xa1Dly6LMo-_ClYs7khYp4BdJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byFlu6DIUu82vF2THvY64Jn6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyGQKbKUYbvap4bMWDfSCd2Es-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRUmmPCnIP94QL0DXQWO0iCq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdHiChu-_6SUsUPskLHr0O5_tcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWOP1z2iMqhxUZExKgSOIz8V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:36
Ik ga alleen af op het lijstje dat je geeft. En dan zeg ik ja.

Hele volksstammen doen dat zo.

Eventueel zou je kunnen kijken welke fase het minst belast wordt en daar auto of WP op kunnen zetten. Heb je nog ergens zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
De pieken zijn dusdanig kort dat ik niet verwacht dat het voor problemen zal zorgen op 3x25a.

Om zeker ervan te zijn dat het nooit voor problemen zal zorgen op 3x25a, kan je denken aan load-balancing van de laadpaal. Wellicht wel even kijken of de laadpaal dit ondersteund en wat hier nog voor nodig is (meter in de groepenkast). Al met al een stuk goedkoper dan de jaarlijkse kosten voor de 3x35a aansluiting.

Reviews

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Je kunt zo'n smeltpatroon urenlang overbelasten.
Hier een voorbeeldje (van een 35 ampere patroon)

https://media-01.imu.nl/s...se-35-a-zonnepanelen1.jpg

Je ziet bijvoorbeeld dat je 10 minuten lang 60 ampere door een 35 ampere zekering kan trekken voordat hij eruit vliegt.

[ Voor 23% gewijzigd door Meester_J op 18-01-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:02
volgens de normale b-karakteristiek kun je een korte overbelasting makkelijk aan. Een 40% overschrijding kan volgens specs als dit korter dan 3000 sec (50min) duurt.

Dus met 3x25 (en het lagere vastrecht) kun je prima leven. In het ergste geval klapt er een keer een 25A automaat uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:36
dennisk. schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:17:
De pieken zijn dusdanig kort dat ik niet verwacht dat het voor problemen zal zorgen op 3x25a.

Om zeker ervan te zijn dat het nooit voor problemen zal zorgen op 3x25a, kan je denken aan load-balancing van de laadpaal. Wellicht wel even kijken of de laadpaal dit ondersteund en wat hier nog voor nodig is (meter in de groepenkast). Al met al een stuk goedkoper dan de jaarlijkse kosten voor de 3x35a aansluiting.
Psst... er stond al "laadpaal, met load balancing" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 12:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die pieken zijn zooo kort, dat is geen issue.

Auto is je ergste gebruiker maar met loadbalencing zou dit geen issue moeten zijn.

Heb je automaten of smelzekeringen van de netbeheerder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:26
Hier EV + WP en elektrisch koken gebruiker ;)
Gisteren tijdens 11KW load balanced laden voor het eerst een piek naar 15kW piek gezien, een erg kort piek maar dat was dus mede omdat de laadpaal zich toen had terug geschakeld.
Was in mijn geval combinatie van magnetron aan en WP die ging defrosten (3kW piek) waardoor er dus naast de 11kW continu er spontaan 4 bij kwam.

Ik zit op 3x 25a (met smelt zekeringen) en deze zijn nog nooit geklapt in 1.5 jaar gebruik.
Ik heb er overigens wel rekening mee gehouden dat defrost op een andere fase gebeurd dan waar mijn huist installatie op zit dus zo ook individuele fase belasting ook zo veel mogelijk gespreid.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remc1979
  • Nu online
Gramser schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:15:
Ik ga alleen af op het lijstje dat je geeft. En dan zeg ik ja.

Hele volksstammen doen dat zo.

Eventueel zou je kunnen kijken welke fase het minst belast wordt en daar auto of WP op kunnen zetten. Heb je nog ergens zonnepanelen?
Auto en WP zijn beide 3-fase aansluitingen. Ik heb ook zonnepanelen (totale vermogen 14.8 kWp), verdeeld over 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:33:
Die pieken zijn zooo kort, dat is geen issue.

Auto is je ergste gebruiker maar met loadbalencing zou dit geen issue moeten zijn.

Heb je automaten of smelzekeringen van de netbeheerder?
Hallo,

Dank voor de reactie. Ik heb in mijn meterkast automaten. Wanneer deze eruit klapt, zou ik deze dus handmatig kunnen terugzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 12:48
3x25 moet zéér prima kunnen voor deze setup, en scheelt je uiteindelijk bakken met geld. De auto kan ongetwijfeld wel ietsje trager laden ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remc1979
  • Nu online
Dank voor alle reacties.
Ik heb ook nog zonnepanelen die een maximaal vermogen van 14,8 kWp hebben. De panelen liggen op oost en west. Ik zal dus de 14,8 kWp niet halen.

Ik verwacht in de zomer dus ook geen problemen te krijgen met een 3x25A, is deze aanname juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

remc1979 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:49:
Dank voor alle reacties.
Ik heb ook nog zonnepanelen die een maximaal vermogen van 14,8 kWp hebben. De panelen liggen op oost en west. Ik zal dus de 14,8 kWp niet halen.

Ik verwacht in de zomer dus ook geen problemen te krijgen met een 3x25A, is deze aanname juist?
Mits je 3-fase omvormers hebt niet. 3x25A = 75A * 230V = 17.250VA = ~17kW (PV omvormers hebben een power factor dichtbij 1). Dus zelfs als je de volle 14,8kW zou terugleveren gaat dat prima.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 18-01-2024 10:52 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Nu online
_eLMo_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:51:
[...]

Mits je 3-fase omvormers hebt niet. 3x25A = 75A * 230V = 17.250VA = ~17kW (PV omvormers hebben een power factor dichtbij 1). Dus zelfs als je de volle 14,8kW zou terugleveren gaat dat prima.
Het betreft idd een 3-fasen omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Voor de e-installatie is de Wp van je PV nooit van belang, gaat om het vermogen van de omvormer. Maar 14kWp, dat zou best op een 11kW omvormer kunnen zitten. Dan zit je ook niet mer >40A als je naar 3x25A gaat, dat issue heb je denk ik nu wel.

En inderdaad, met automaten van de netbeheerder zet je het ook zo weer aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Elk enkel huishouden zonder bv zwembad, jacuzzi e.d. kan op 3x25. Ook jouw huishouden ;)

Ga je met 2 huishoudens op 1 aansluiting zitten kan het krap worden, maar zelfs dan gaat het gewoon nog goed..

Dus snel terug naar 3x25.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remc1979
  • Nu online
Makrolon schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:19:
Elk enkel huishouden zonder bv zwembad, jacuzzi e.d. kan op 3x25. Ook jouw huishouden ;)

Ga je met 2 huishoudens op 1 aansluiting zitten kan het krap worden, maar zelfs dan gaat het gewoon nog goed..

Dus snel terug naar 3x25.
Oh ja, het huis heeft ook een zwembad. Dit is verwarmd met een 1-fase warmtepomp, maar die gebruiken we enkel in de periode april-oktober. In deze periode wordt de warmtepomp voor de woning heel weinig gebruikt, deze hoeft dan enkel warm water te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
BTW in mijn eerdere post heb ik PV niet benoemd maar hier ligt er in totaal 13kWP. Verdeelt over oost, zuid, west en Piek lever ik over 3 fase ongeveer 10kWh op. Ook dat gaat allemaal prima met 3x 25A en aangezien daar eerst nog huis verbruik af gaat voordat het door de smelt zekeringen gaat blijft dat prima binnen de grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@The-Source Wp boeit niet, gaat om je omvormer vermogen. Neem aan dat je 10kW bedoelde waar je kWh schreef?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Septillion schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:18:
@The-Source Wp boeit niet, gaat om je omvormer vermogen. Neem aan dat je 10kW bedoelde waar je kWh schreef?
Omvormer vermogen is 1x 6000Watt en 1x 8000watt maar de 8k is oost/west dus wordt nooit vol belast.
Maar over een uur gezien kunnen beide termen natuurlijk want in de koele maanden met veel zon kan je makkelijk een uur lang het vermogen leveren wat er voor zorgt dat er 10kWh is terug geleverd in een uur tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remc1979
  • Nu online
Dank voor alle reactie. Ik heb besloten om mijn aansluiting te laten verlagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:17
Interessant topic.

Op aanraden van de installateur heb ik een 3x 35 A aansluiting genomen. De belangrijkste reden die ze daarvoor vorig jaar aangaven was dat als ik in de toekomst zou willen verzwaren van 25A naar 35A dit (misschien) niet meer zou worden toegestaan door de netbeheerder, vanwege overbelasting perikelen zoals bekend. Bijvoorbeeld voor een sauna of/en zwembad en/of laadpaal…. Is dit een valide reden of zal in de toekomst verzwaren van 25 naar 35 nooit tegen gehouden worden?

Verder heb ik net even teruggekeken in de Homewizard energiemeter app, mijn hoogste verbruik op 1 fase was deze winter eenmalig net 5 kW gedurende ca 5 minuten, kan niet de eventuele piek zien binnen deze 5 minuten. Zou dus prima passen op 3 x 25A volgens mij en 1.300 Euro per jaar extra vastrecht wat ik nu extra betaal is toch serieus geld….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

aartvark013 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:10:
Interessant topic.

Op aanraden van de installateur heb ik een 3x 35 A aansluiting genomen. De belangrijkste reden die ze daarvoor vorig jaar aangaven was dat als ik in de toekomst zou willen verzwaren van 25A naar 35A dit (misschien) niet meer zou worden toegestaan door de netbeheerder, vanwege overbelasting perikelen zoals bekend. Bijvoorbeeld voor een sauna of/en zwembad en/of laadpaal…. Is dit een valide reden of zal in de toekomst verzwaren van 25 naar 35 nooit tegen gehouden worden?

Verder heb ik net even teruggekeken in de Homewizard energiemeter app, mijn hoogste verbruik op 1 fase was deze winter eenmalig net 5 kW gedurende ca 5 minuten, kan niet de eventuele piek zien binnen deze 5 minuten. Zou dus prima passen op 3 x 25A volgens mij en 1.300 Euro per jaar extra vastrecht wat ik nu extra betaal is toch serieus geld….
niet doen. gewoon 25A aanhouden. een woning 10A erbij geven is vrijwel nooit een probleem en zal het ook niet snel zijn.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:19
Je moet wel erg veel zware verbruikers hebben en tegelijkertijd willen gebruiken, wil het met 3x25A niet meer lukken.

Vooral omdat de EV wel veel stroom trekt, maar wanneer gebruik gemaakt wordt van load-balancing helemaal niet meetelt in de rekensom voor hoe dicht je bij het maximum van je 3x25A aansluiting zit (of er overheen gaat). Voor de laadpaal met load-balancing kan een gelijktijdigheidsfactor van 0,0 worden aangehouden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-05 20:28
aartvark013 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:10:
Interessant topic.

holy shit wat een matig advies is dat zeg. Laat die installateur dan ook maar mooi je ruim 100euro per maand aan vastrecht betalen ! wat een gepruts...

de genoemde reden is absoluut niet valide en zelfs al was dat zo: betaal je graag veel extra nu om. in de toekomst misschien iets te gaan doen?--> natuurlijk niet. Vanmiddag nog inloggen op mijnaansluiting.nl en terugzetten naar 3x25A. Wat een wanprestatie, altijd makkelijk. als het niet jouw eigen geld is om advies te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:17
Dank dank voor jullie duidelijke reacties! Ga vanavond de aansluiting verlichten, is snel verdiend zo! _/-\o_
Pagina: 1