Aanpassing bouwplan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Hola!

Ik heb even een vraag:

Het afgelopen jaar ben ik bezig geweest om een vergunning te krijgen voor een uitbouw van mijn woning. Enorm gedoe vanwege het bestemmingsplan,etc maar uiteindelijk werd de vergunning onlangs toegezegd.

Nu heb ik met een aannemer gezeten om een plannetje te maken. En deze kwam met een tip voor het doorvoeren van een kleine aanpassing, waardoor het doorbreken van de bestaande woning een stuk makkelijker gaat zijn en dit ook een behoorlijke verlaging van de kosten met zich mee brengt.

Enige gevolg is dat de uitbouw +- 1,5 meter verplaatst. Deze blijft exact hetzelfde, maar schuift dus een klein beetje op. Hij komt te staan op dezelfde grond binnen mijn eigen erf en de bouwplannen wijzigen verder niet. De materialen, de afmetingen,etc blijven allemaal gelijk aan het ingediende plan.

Nu vraag ik mezelf dus af of ik hiervoor de bouwtekening opnieuw moet indienen bij de Gemeente. Met als mogelijke gevolg dat ik weer een enorme vertraging oploop. Ik ben immers al bijna een jaar bezig voor een stukje van 5x5 op mijn eigen erf.

Ik heb geprobeerd contact te krijgen met de gemeente hierover, maar deze reageren niet op mijn mails en op mijn telefonische verzoeken krijg ik geen response. Ik bel ze op met het verzoek om telefonisch contact te hebben, maar ik word vervolgens niet teruggebeld.
Ook kan ik de aanvraag binnen het portaal van de gemeente niet meer wijzigen of aanvullen.

Is het noodzakelijk om voor deze (relatief kleine aanpassing) weer een aanpassing op de vergunning aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is het een uitbouw aan de achterkant, zijkant of voorkant? En wonen er direct buren naast/achter/voor je? Dan heb je een indicatie of er iemand (terecht) om kan klagen.

Verder zou ik gewoon even met de ambtenaar bellen of er langsgaan, heb ik ook gedaan toen de aannemer voor onze verbouwing op basis van X vond dat iets Y beter was. Normaliter moet je bij zo'n wijziging een wijzigingsvergoeding betalen (paar honderd euro), maar gezien de meewerkendheid van de gemeente werd het gewoon gehonoreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als de vergunning specifiek is toegekend op je ingediende plan, dan gaat het helaas nu over een ander plan en heb je geen vergunning voor het aangepaste plan.

In theorie kunnen ze komen meten en eisen dat je de boel afbreekt, als het niet volgens vergunning is gebouwd

@pagani voor een uitbouw aan de achterkant heb je doorgaans geen vergunning nodig, maar het is mogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 18-01-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:57
Ik denk dat je het antwoord wel weet (maar wellicht niet wilt horen) ;)

Als je bouw in strijd is met je verleende vergunning, en iemand zou beginnen te klagen, dan ga je gedoe krijgen.. Je hebt immers een vergunning gekregen op basis van je plan wat je hebt ingediend.. Ik denk dat men snel ziet dat je verleende vergunning niet overeenkomt met wat je gedaan hebt.. De vraag is meer: wil je het gokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:57:
@pagani voor een uitbouw aan de achterkant heb je doorgaans geen vergunning nodig, maar het is mogelijk.
Inderdaad, als het niet past in het bestemmingsplan, als je bijvoorbeeld al het maximale oppervlak aan bijgebouwen hebt of er specifieke eisen in het bestemmingsplan/de welstandsnota staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
ID-College schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:59:
Ik denk dat je het antwoord wel weet (maar wellicht niet wilt horen) ;)

Als je bouw in strijd is met je verleende vergunning, en iemand zou beginnen te klagen, dan ga je gedoe krijgen.. Je hebt immers een vergunning gekregen op basis van je plan wat je hebt ingediend.. Ik denk dat men snel ziet dat je verleende vergunning niet overeenkomt met wat je gedaan hebt.. De vraag is meer: wil je het gokken?
Ik wil het liever niet gokken en het liefst vandaag nog een nieuwe tekening inleveren.
Echter vind ik het contact met de gemeente zeer onprettig. Ze zijn slecht bereikbaar en waarschijnlijk moet ik dan weer 6 weken wachten om te kunnen starten.

De vraag is meer of ik nu weer een aanpassing moet doen of dat dit gewoon valt onder meldingsplicht oid?
Ik kan natuurlijk gewoon melden dat de aanbouw exact gelijk blijft, maar een meter naar voren wordt geplaatst. Niemand kan hier verder last van hebben. Het is op mijn eigen terrein en ik heb geen directe buren.

Uitbouw is wel aan de zijkant overigens, vandaar ook dit ellende lange traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Yogibeer schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:09:
[...]

Ik wil het liever niet gokken en het liefst vandaag nog een nieuwe tekening inleveren.
Echter vind ik het contact met de gemeente zeer onprettig. Ze zijn slecht bereikbaar en waarschijnlijk moet ik dan weer 6 weken wachten om te kunnen starten.

De vraag is meer of ik nu weer een aanpassing moet doen of dat dit gewoon valt onder meldingsplicht oid?
Ik kan natuurlijk gewoon melden dat de aanbouw exact gelijk blijft, maar een meter naar voren wordt geplaatst. Niemand kan hier verder last van hebben. Het is op mijn eigen terrein en ik heb geen directe buren.

Uitbouw is wel aan de zijkant overigens, vandaar ook dit ellende lange traject.
Als de uitbouw een meter naar voren gaat, valt hij dan nog wel in het achtererfgebied? Dus (afhankelijk van het bestemmingsplan) meer dan 1 of 1.5 meter van de voorgevel?

* pagani is overigens erg blij met zulke duidelijke bouwregels, anders is het binnen tien jaar in Nederland alsof je in Vlaanderen woont :P

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 18-01-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
pagani schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:11:
[...]

Als de uitbouw een meter naar voren gaat, valt hij dan nog wel in het achtererfgebied? Dus (afhankelijk van het bestemmingsplan) meer dan 1 of 1.5 meter van de voorgevel?
Ja nog bijna 5 meter uit de voorgevel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yogibeer
Alsof het zo moet zijn: Net gebeld door de gemeente. Mail sturen met aangepaste tekening is ogenschijnlijk voldoende.

Paniek om niks dus, haha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Ik deel je mening helaas.. Ik heb geen goede ervaringen met gemeenten.. Gewoon blijven bellen. Wat ik vaak doe in dit soort gevallen:
* bellen
* situatie uitleggen
* als ze zeggen: we bellen u terug/komen erop terug --> mededelen dat ze over 2 weken beginnen dus je echt snel antwoord nodig hebt
* naam vragen + mailadres van die persoon
* mailen dat je dit besproken hebt met persoon X op moment Y en hebt aangegeven max 2 weken te kunnen wachten
* Indien response uitblijft, dan ga je uit van een akkoord

Je krijgt dan veelal snel response in mijn beleving, en je kan nog een keer herinneren na 1 week.. Hoor je dan nog steeds niets, dan zou ikzelf gewoon starten.. Je hebt dan impliciet "goedkeuring" (wat ongetwijfeld geen stand houdt) maar veel meer is dan dat je moet aankomen met: ik heb het maar gewoon gedaan, dan is je verhaal altijd heel zwak.. Nu is de gemeente mede schuldig (want ze zijn laks geweest) dus alle fouten op jou afschuiven is dan onredelijk (de gemeente is immers zelf ook onredelijk geweest)

Ik zou dit doen, en dan starten.. Dat is hoe ik dit soort zaken dan aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:54
ID-College schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:27:
Je krijgt dan veelal snel response in mijn beleving, en je kan nog een keer herinneren na 1 week.. Hoor je dan nog steeds niets, dan zou ikzelf gewoon starten.. Je hebt dan impliciet "goedkeuring" (wat ongetwijfeld geen stand houdt) maar veel meer is dan dat je moet aankomen met: ik heb het maar gewoon gedaan, dan is je verhaal altijd heel zwak.. Nu is de gemeente mede schuldig (want ze zijn laks geweest) dus alle fouten op jou afschuiven is dan onredelijk (de gemeente is immers zelf ook onredelijk geweest)
Inderdaad dat houdt geen stand. Vergunningen gaan vaak via het Omgevingsloket. Ook het wijzigen van een vergunning gaat dan via het omgevingsloket. Veel gemeentes hebben bouwvergunningen bij omgevingsdiensten ondergebracht. Dan is een mail via een ambtenaar niet de juiste weg. Soms helpt het om de ambtenaar van te voren in te lichten dat het er aan komt en de documenten al toe te sturen via de mail. Maar het zal altijd via de officiële weg moeten gaan. Pas reageren op een aanvraag via de officiële wegen ga je sterker in je schoenen staan.

In dit geval: Het is een nieuw plan. Je gaat de aanbouw op een andere plek neerzetten dan op de oorspronkelijke tekeningen. Dat kan gevolgen hebben. Deze gevolgen moeten worden bekeken. Ook al lijkt het een kleine wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
RonnieKo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Inderdaad dat houdt geen stand. Vergunningen gaan vaak via het Omgevingsloket. Ook het wijzigen van een vergunning gaat dan via het omgevingsloket. Veel gemeentes hebben bouwvergunningen bij omgevingsdiensten ondergebracht. Dan is een mail via een ambtenaar niet de juiste weg. Soms helpt het om de ambtenaar van te voren in te lichten dat het er aan komt en de documenten al toe te sturen via de mail. Maar het zal altijd via de officiële weg moeten gaan. Pas reageren op een aanvraag via de officiële wegen ga je sterker in je schoenen staan.

In dit geval: Het is een nieuw plan. Je gaat de aanbouw op een andere plek neerzetten dan op de oorspronkelijke tekeningen. Dat kan gevolgen hebben. Deze gevolgen moeten worden bekeken. Ook al lijkt het een kleine wijziging.
Het is ook niet het doel om alsnog gelijk te krijgen, maar later te kunnen verklaren waarom je iets gedaan hebt.. Dat is altijd beter dan kunnen zeggen: ik heb helemaal niets gezegd, dan ben je altijd fout.

Uiteindelijk moet ook de gemeente wat doen en als je aantoonbaar kan laten zien dat zij structureel in gebreke blijven, dan treft niet alleen jouzelf blaam..
Pagina: 1