Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 01:17
Ik werk (grafisch & foto) momenteel op een Win10 Pro licentie, maar aangezien het einde van Win10 (ondersteuning) nadert, denk ik eraan om te testen of Win11 goed werkt en dan vooral geen problemen geeft met mijn apparaten (printers, kleurkalibratie....) en geen impact heeft op mijn performance.

Huidig systeem is dus een 5900X, 32GB RAM, RTX 3060 en verschillende M.2 SSD's intern.
Windows 10 Pro met alle updates (met uitzondering van de huidige die de bekende error geeft) en een Adobe suite met Photoshop & Lightroom.

Ik lees dat er dual boot software bestaat, waar je partities maakt en daarop twee verschillende OS'n installeert. Maar in die configuratie zijn er af & toe problemen blijkbaar. Vandaar, het idee dat ik heb, is gewoon een andere SSD kopen (prijzen vallen mee en komt sowieso van pas), daarop Win11 installeren, samen met mijn editing software. Op die manier kan ik altijd terug naar Win10 in het geval het (nog) niet lekker loopt of erger, ik bij het tweaken van Win11 ergens een fout maak.

Mijn vraag is dan: bestaat er een risico voor de interne non-OS SSD schijven als ik beslis om te switchen tussen twee SSD's in mijn systeem? Fysiek dan, door de ene uit te pluggen en de andere erin. Ik denk dan bijvoorbeeld dat Win10 iets wijzigt in het bestandssysteem, waar Win11 niet mee overweg kan. Of omgekeerd. Mijn buikgevoel zegt mij dat een dualboot op dezelfde schijf, een risico is. En dat twee fysieke aparte schijven met elk een OS, de veiligere optie is. Maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk.

Win11 draaien in VM is ook geen optie, want ik wil zien of Win11 impact heeft op de prestaties.

Ook denk ik aan problemen met licenties - Windows zelf, maar ook mijn software pakketten. Die niet snappen dat ze tweemaal op dezelfde pc staan.

Iemand hier ervaring mee? Of waarschuwingen. Zou welkom zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je software machine gebonden is aan een aantal installaties dan kost een extra Windows install inderdaad die extra “seat”. Dat is eenmaal zo. Ook mag je je Windows 10 licentie niet inzetten om ook je W11 testsessie te activeren want dan deactiveer je 10 weer en vice versa.

Qua dualboot an sich is het belangrijkste dat je alle (niet W11 OS) schijven afkoppelt voordat je begint met de W11 installatie. Anders krijg je gezeik met een al bestaande bootloader en efi partitie die W11 dan gaat overschrijven of gaat klagen dat hij er geen kan vinden. Na installatie kun je alles weer aankoppelen. Inderdaad niet dualbooten op 1 disk, dus een losse SSD is een goed idee.

Er zit technisch weinig verschil tussen 10 en 11, dus qua risico voor je schijven zou ik me verder niet te druk maken.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 20-01-2024 09:06 ]

I reject your reality and substitute my own