Kan CV ketel vulkraan niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-07 08:51

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Ik kan de vulkraan van mijn Intergas Kombi Kompakt HRE niet vinden. Met die 0.6 bar wordt de douche niet meer echt warm.

Hij is in januari 2022 voor het laatst bijgevuld door de CV ketel monteur, dat deden ze toen vanaf de keukenkraan met tuinslang, omdat de wasmachine kraan lastig te bereiken is door droger bovenop wasmachine in lastige hoek. Dus dat wil ik nu weer doen.

Ze maakten de aansluiting in of onder de ketel, maar weet niet meer waar. Kan het eventueel dat ik de kap eraf moet halen en direct moet bijvullen binnen de ketel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGT5XW7D7SkspFklZjZr7oc19G4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMLGD9hPFs1xb6kxJNM5KsFI.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Malarky op 19-01-2024 14:34)

• Huks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-12-2024
Ja, dopje er af draaien slang vullen met water zodat de lucht eruit is, erop draaien en dan water open zetten daarna de zwarte kraantje open zetten en vullen maar :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:46
Voor zover ik weet heeft die 0,6 bar niks met je warm water te maken. Intergas cv's hebben vaak gescheiden systemen voor warm water en verwarming. Maar dan zou je exacte type even moeten noemen. 0,6 bar is wel te laag natuurlijk, dus moet sowieso gevuld worden. De eerste van links is het bij mij. Zal achter die dop zitten?
Wat betreft warm water: is het alleen de douche die niet warm wordt? Dan zit het in de (thermostaat, waarschijnlijk) kraan.

[ Voor 26% gewijzigd door sig69 op 18-01-2024 01:54 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zie geen vulkraan, maar zie wel een verdeler, mogelijk zit daar een vulpunt op.

Verder zie ik het goed dat je de ketel op een verdeeldoos hebt zitten? Sluit die liever rechtstreeks aan op een stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die 0.6 bar is laag maar heeft niks te maken met of je douche wel of niet warm wordt. Die 0.6 bar gaat over de druk in de CV-lus.

En nee op deze foto is geen vulkraan te vinden, dus die moet je ergens anders gaan vinden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat zit er achter de rode dop?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dat is de overdruk beveiliging en daar blijf je liever af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Enkele standaardlocaties:

YouTube: De cv-installatie bijvullen doe je zo

YouTube: CV-ketel bijvullen met omschakeladviseur Roy

Hij zit dus niet direct onder de ketel zoals in video 1, maar misschien wel net buiten het zicht bij het expansievat zoals in video 2.
Volg de rechterbuis, en kijk of je een vulkraan tegenkomt.
De kap eraf halen om water bij te kunnen vullen is m.i. nogal ongebruikelijk...

Dat het douchewater niet voldoende opwarmt staat los van de druk in het systeem, dat heeft alleen betrekking op het water voor de radiatoren.

PS: en allemaal stekkerblokken (o.a. op de grond) in de buurt van iets met water vind ik persoonlijk nooit zo'n prettig idee ;)

[ Voor 20% gewijzigd door 3dfx op 18-01-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:07
Soms heb je een vul poort op een ander plek b.v. douche bij een radiator. Je zou daar kunnen kijken.

Als er niet genoeg water aanwezig is voor de aanvoer, dan kan het inderdaad zijn dat het niet meer werkt / in error valt ook voor kraan (had mijn moeder ook)

Maar mijn ervaring daarmee was wel een ander merk

[ Voor 54% gewijzigd door ilaurensnl op 18-01-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De druk in je CV circuit staat inderdaad over het algemeen los van de werking van het verwarmen van tapwater. Wordt de linker koperleiding wel warm als je heet water pakt?

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Uiteindelijk wordt de douche nog wel warm inderdaad, maar niet meer heet en het lijkt veel langer te duren.

Is het de knop op links met de zwarte hendel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUn65J2JSsIomz4ONf_zwpoI1X0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWZqZ8dZzRJKmh43yzOKtFMX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:44
ja

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Huks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-12-2024
Ja, dopje er af draaien slang vullen met water zodat de lucht eruit is, erop draaien en dan water open zetten daarna de zwarte kraantje open zetten en vullen maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:40

IQM

Tip: uit ervaring weet ik dat een druk rond de 2 bar een prima waarde is. (Als je hem bijv. op 2.8 zou zetten wordt je overdrukventiel geactiveerd en gaat hij daar lekken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Malarky schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:20:
Uiteindelijk wordt de douche nog wel warm inderdaad, maar niet meer heet en het lijkt veel langer te duren.
En het water uit de keukenkraan, is dat wel snel en goed warm?

Als het probleem zich alleen bij de douche voordoet, kan het liggen aan de (thermostaat-)kraan daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geurtd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:01

geurtd

www.geurt.com

Onze intergas installatie moest gevuld worden via het expantievat.
Wij hebben er nu een vulpunt bij laten maken, maar als je niets kan vinden zou dat hier ook het geval kunnen zijn

Life is like a box of chocolates, you never know wich one will kill you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

_JGC_ noemde het ook al even maar ik zou zelf een CV ketel ook nooit met een slimme stekker of verlengsnoer aansluiten. Die slimme stekker kan ook een storing krijgen of kapot gaan. Of water dat in een stekkerblok komt.

Hoe warm wordt je douche boven eigenlijk? Want de warmwaterleiding is al niet heel dik. Dat is bewust om te voorkomen dat het te lang duurt voordat je warm water krijgt. Maar ik zie ook dat de plastic T splitsingen nog dunner zijn. Dat is ook een bottleneck. Wij hebben nog alles koper en ook gebogen. Dat is minder weerstand dan een T stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:40
_JGC_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 03:17:
Verder zie ik het goed dat je de ketel op een verdeeldoos hebt zitten? Sluit die liever rechtstreeks aan op een stopcontact.
Het lijkt er zelfs op dat die verdeeldoos weer is aangesloten op een verdeeldoos (links onderin de foto). Dat is helemaal een situatie zijn die ik zelf niet prettig zou vinden.
Na iets beter kijken lijkt dit toch niet zo te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door AlxRoelofs op 18-01-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:46
Malarky schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:20:
Kan dat zijn omdat je een heel lange leiding van cv naar badkamer hebt en die leiding over een onverwarmde zolder loopt en nu gewoon vreselijk koud is? Dus dat eerst die hele leiding moet opwarmen en er dan pas warmte uit je kraan komt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
IQM schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:12:
_JGC_ noemde het ook al even maar ik zou zelf een CV ketel ook nooit met een slimme stekker of verlengsnoer aansluiten. Die slimme stekker kan ook een storing krijgen of kapot gaan. Of water dat in een stekkerblok komt.

Hoe warm wordt je douche boven eigenlijk? Want de warmwaterleiding is al niet heel dik. Dat is bewust om te voorkomen dat het te lang duurt voordat je warm water krijgt. Maar ik zie ook dat de plastic T splitsingen nog dunner zijn. Dat is ook een bottleneck. Wij hebben nog alles koper en ook gebogen. Dat is minder weerstand dan een T stuk.
De reden dat ik het noem is omdat CV ketels een betrouwbare aarde nodig hebben voor ontsteking. Met name Intergas ketels zijn daar heel gevoelig voor, en dan helpt het niet als er een slimme stekker en een verdeeldoos tussen zitten. Slimme stekker geloof ik verder wel, maar verdeeldoos is no-go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-07 13:28
Ikzelf heb toevallig ook een Intergas HRE ketel (36/30) van een half jaar oud en ervaar hetzelfde bij te lage druk. Blijkbaar is er sinds de plaatsing drukverlies in het warmtesysteem (hiervoor heb ik al contact met de plaatser). Dit had ik echter pas door doordat de kraan alleen maar lauw water gaf. Bleek ook bij mij de druk onder de 1 bar te zijn (in mijn geval 0.4-0.5). Na het vullen was het warmwater weer echt warm.

Kortom, het vullen zal in dit geval inderdaad de oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:55
Xghost schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:34:
Ikzelf heb toevallig ook een Intergas HRE ketel (36/30) van een half jaar oud en ervaar hetzelfde bij te lage druk. Blijkbaar is er sinds de plaatsing drukverlies in het warmtesysteem (hiervoor heb ik al contact met de plaatser). Dit had ik echter pas door doordat de kraan alleen maar lauw water gaf. Bleek ook bij mij de druk onder de 1 bar te zijn (in mijn geval 0.4-0.5). Na het vullen was het warmwater weer echt warm.

Kortom, het vullen zal in dit geval inderdaad de oplossing zijn.
Precies dit, de druk heeft inderdaad niks te maken met warm water, maar de ketel springt dan wel in storing als er te weinig druk, waardoor je ook geen warm water meer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bij Intergas zijn CV en tapwater een onafhankelijke circuits. Misschien dat ie in storing valt als de druk onder de 0.5 bar duikt, andere verklaring heb ik er niet voor.
Bij andere ketels wordt een driewegklep gebruikt en wordt het CV water over een platenwisselaar geleid, dan krijg je idd problemen als de druk te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-07 23:27
IQM schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:12:
Het werkte sinds 2022 (en daarvoor) goed, tot nu en opeens moet je al het leidingwerk gaan vervangen? :?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-07 13:19
kan best zijn dat er door de te lage druk te weinig warmte capaciteit in het verwarmings circuit zit. systeem op druk houden kan iig nooit kwaad.

Overigens snap ik installateurs nooit, er is een waterleiding, er is een CV leiding en je zit naast de ketel... waarom niet een kraan en een vulpunt standaard onder de ketel instaleren. kost niks, maar is wel erg makkelijk.

Bij mij hadden ze zelfs de vulkraan verwijderd zonder er een terug te plaatsen... (heb ik dus zelf direct weer gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
LordSinclair schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Het werkte sinds 2022 (en daarvoor) goed, tot nu en opeens moet je al het leidingwerk gaan vervangen? :?
Nee maar het gehele 'broddelwerk' onder de ketel kan zeker beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:57
Ik zag de vul/aftap kraan op het blok van je vloerverwarming links, niet erg handig maar dat is mijn mening. Als ik in jouw situatie zou zitten dan op je koudwater leiding een wasmachinekraan met een terugslag klep ervoor plaatsen en op je retour een vul/aftap kraan plaatsen.....dan ben je van de lange slangen gedoe af.
Wat betreft je warmwater, als je douchekop ook maar iets aan het dichtslibben is door kalk heb je kraandichtdraaieneffect 8)7 misschien een kwestie van ontkalken van je douchekop en perlator van de kranen.

[ Voor 24% gewijzigd door Gwoon Joep op 18-01-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-07 07:58
_JGC_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 06:54:
[...]

Dat is de overdruk beveiliging en daar blijf je liever af.
... en mocht daar bij het bijvullen ooit water uit gaan lopen, dan is je drukmeter stuk en ben je bij te hoge druk aan het vullen. (Spreek uit ervaring...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

LordSinclair schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Hey, ik geef alleen aan waar nog ruimte voor verbetering is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-07 19:44
Malarky schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 01:05:
Ik kan de vulkraan van mijn Intergas Kombi Kompakt HRE niet vinden. Met die 0.6 bar wordt de douche niet meer echt warm.

Hij is in januari 2022 voor het laatst bijgevuld door de CV ketel monteur, dat deden ze toen vanaf de keukenkraan met tuinslang, omdat de wasmachine kraan lastig te bereiken is door droger bovenop wasmachine in lastige hoek. Dus dat wil ik nu weer doen.

Ze maakten de aansluiting in of onder de ketel, maar weet niet meer waar. Kan het eventueel dat ik de kap eraf moet halen en direct moet bijvullen binnen de ketel?
Een algemeen gebruikelijk principe is om aan het begin van het stookseizoen water gerelateerde items te controleren.

Zijn de buitenkranen af te sluiten en of af te tappen?
Waterdruk in de de CV installatie en tijdens het stoken controle op de waterdruk. (1x per ....)

Deze kleinigheden te beginnen VOOR het begint te vriezen, zodat eventuele onvolkomenheden verholpen of gecorrigeerd kunnen worden voor het te laat is.

Zout in de toiletpot en stortbak strooien is met een cv installatie niet meer nodig zoals vroeger. Ja het kon koud worden in huis, Een douche was vaak niet aanwezig en de zaterdagse wasbeurt verliep door het bijvullen van de teil met ketels water van de kachel.

Nostalgie? Nee maar er mag best wat meer moeite gedaan worden om de bereikte comfort status te handhaven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

hfolkers schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:43:
kan best zijn dat er door de te lage druk te weinig warmte capaciteit in het verwarmings circuit zit. systeem op druk houden kan iig nooit kwaad.
Nee, het zijn twee gescheiden systemen het cv systeem is een gesloten systeem en moet dus op druk gezet worden wat hier dus duidelijk te laag is met 0.6 bar. Het drinkwater/douche gedeelte ( open systeem) is via het leidingnetdruk en dus meestal rond de 2 bar, als dit laag is in bijvoorbeeld hoge appartement gebouwen dan kan de druk teruglopen en is er meestal een hydrofoorpomp geplaatst ( voor het hele gebouw) om voldoende druk te houden.

Geloof mij je wilt echt niet douchen in het water wat door je verwarmingen loopt.

Die stekkerdoos is trouwens ook not done, nerd mode: Je overtreed hiermee NEN1010

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 18-01-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:56
Bij mijn weten heeft een CV toestel altijd een warmtewisselaar voor tapwater.
In CV bedrijf verwarmd de brander direct het CV water wat door de pomp rond gepompt wordt.
Bij het afnemen wat tapwater schakeld de 3wegklep en is er intern een klein CV circuit waarbij de warmte naar een warmtewisselaar gevoerd wordt. In de warmtewisselaar wordt de warmte van het CV water overgebracht naar het tapwater wat zodoende verwarmd wordt.

Als de CV leiding niet op druk staat, zal ook tapwater niet/slecht verwarmd worden. Veel ketels hebben dan inderdaad nog een onderdruk beveiliging: onder een bepaalde druk zal er een storing/melding gemaakt worden.

Nu ben ik niet specifiek met dit type ketel bekend, maar het lijkt me sterk dat deze opeens heel anders werken...maar het zou kunnen.

Edit: Al is de informatie op de website van Intergas beperkt, staat er wel dat ze inderdaad geen 3weg klep systeem hebben maar dat het tapwater direct door de warmtewisselaar gaat.
Ik neem aan dat er wel een "flowsensor" zit die detecteerd of er tapwater stroomt, en op basis hiervan de brander aanzet. Je zou eens kunnen luisteren of de ketel pendeld bij het afnemen van tapwater (aan/uit). Wellicht dat of de flowsensor in slechte staat is.
Anders zou kunnen dat er te weinig warmwater vraag is, maar dan zou er ergens een flinke obstructie moeten zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door MRTNbos op 18-01-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-07 19:44
Een kraan bij plaatsen lijkt me geen top technologie.

In plaats van een knie een T-koppeling 2x15 knel - 1/2 of 3/4? op de foto niet goed te beoordelen, stukje 15 mm koperen buis, knel muurplaat 15mm en beluchte kraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0FEZxegOZeDpXb8SQWd9g3i_yE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/806t1jZxG02Bu5StMCRnumD4.png?f=user_large

Makkelijk in de toekomst en altijd makkelijker dan in een keuken een slang aan een keukenkraan aan te sliuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-07 16:43
ik had een Nefit ketel, gescheiden systeem. maar bij geen druk aan de CV zijde gaat de ketel in storing, waardoor het verwarmen van tapwater ook niet meer werkt.

kan me voorstellen dat dat hier ook het geval is, maar dan zou er wellicht ook een storing ergens zichtbaar moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is ook slim om alle radiatoren na het vullen even goed te ontluchten.
Zeker als er nog lucht in de vulslang zit; druk je dat het systeem in.
In de douche kan ook een luchtbel hangen waardoor het systeem niet helemaal warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

je verliest aardig druk als in 2022 je systeem is bijgevuld en nu 0.6 bar is. drukvat kan defect zijn of je hebt ergens een kleine lek.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:01
Nico95 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:23:
ik had een Nefit ketel, gescheiden systeem. maar bij geen druk aan de CV zijde gaat de ketel in storing, waardoor het verwarmen van tapwater ook niet meer werkt.

kan me voorstellen dat dat hier ook het geval is, maar dan zou er wellicht ook een storing ergens zichtbaar moeten zijn?
TS heeft dus een intergas, die kan SWW maken zonder dat de cv gevuld is.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hackus schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:57:
je verliest aardig druk als in 2022 je systeem is bijgevuld en nu 0.6 bar is. drukvat kan defect zijn of je hebt ergens een kleine lek.
Inderdaad dan is er zeker iets mis, zou ook een lekkage in de warmtewisselaar kunnen zijn dat zou ook goed kunnen verklaren waarom de cv niet op temperatuur komt, als de lekkage net klein genoeg is dat de cv niet in storing springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou trouwens op deze leiding een kraan (laten) plaatsen. Kabelbinder kun je zo doorknippen van afvoer overstortventiel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WB7tADL-ZyP716_IBMAMSNfy7I0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcSTn1CcUaySfpq6RH5HBMdu.jpg?f=fotoalbum_large

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Hackus schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:33:
Ik zou trouwens op deze leiding een kraan (laten) plaatsen. Kabelbinder kun je zo doorknippen van afvoer overstortventiel
[Afbeelding]
Als je de knie rechts op de foto vervangt door een T stuk kun je hem daarboven op de muur monteren. Dat is nog makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Dank allemaal, heb uiteindelijk bijgevuld met de tuinslang aan de keukenkraan omdat ik de juiste opzetstukken had, hoef ik mijn droger en wasmachine niet te schuiven.

Wat betreft warm water: de douche werd echt niet meer heet, ook niet na 5 minuten spelen, gewoon lauwwarm (zeker niet koud) maar dat was het wel. Meermaals geprobeerd. Na het verhogen van de druk van 0.6 (vanmorgen 0.5) naar 1.9 was de douche gelijk weer heet. Dus er lijkt een verband te zijn.
3dfx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:24:
PS: en allemaal stekkerblokken (o.a. op de grond) in de buurt van iets met water vind ik persoonlijk nooit zo'n prettig idee ;)
Dat was een reserveblok (niet aangesloten), maar heb hem inderdaad maar opgeruimd. Die andere laat ik daar hangen, het is tijdelijke huur, geen zin om er echt iets moois van te maken meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-07 13:19
Anoniem: 361276 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Nee, het zijn twee gescheiden systemen het cv systeem is een gesloten systeem en moet dus op druk gezet worden wat hier dus duidelijk te laag is met 0.6 bar. Het drinkwater/douche gedeelte ( open systeem) is via het leidingnetdruk en dus meestal rond de 2 bar, als dit laag is in bijvoorbeeld hoge appartement gebouwen dan kan de druk teruglopen en is er meestal een hydrofoorpomp geplaatst ( voor het hele gebouw) om voldoende druk te houden.

Geloof mij je wilt echt niet douchen in het water wat door je verwarmingen loopt.

Die stekkerdoos is trouwens ook not done, nerd mode: Je overtreed hiermee NEN1010
Het zijn gescheiden systemen, maar zijn wel met elkaar verbonden, via warmtewisselaar of wat dan ook, zoals je in het laatste antwoord kunt lezen heeft de druk in het cv circuit direct invloed op de hoeveelheid warm water... Dat probeerde ik uit te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hfolkers schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:43:

Overigens snap ik installateurs nooit, er is een waterleiding, er is een CV leiding en je zit naast de ketel... waarom niet een kraan en een vulpunt standaard onder de ketel instaleren. kost niks, maar is wel erg makkelijk.

Bij mij hadden ze zelfs de vulkraan verwijderd zonder er een terug te plaatsen... (heb ik dus zelf direct weer gedaan)
bij een ketel vervanging is het geen moeite nee... tenzij er natuurlijk zeer weinig ruimte is onder de ketel..
en je wilt ook geen aftakking maken op de leiding om een kraan te plaatsen puur om de ketel te vullen... immers zit je ook met een stuk stilstaand water dan... ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hfolkers schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:39:
[...]

Het zijn gescheiden systemen, maar zijn wel met elkaar verbonden, via warmtewisselaar of wat dan ook, zoals je in het laatste antwoord kunt lezen heeft de druk in het cv circuit direct invloed op de hoeveelheid warm water... Dat probeerde ik uit te leggen...
Ik geef je gelijk, ik ging er onterecht vanuit dat door de scheiding dat ze elkaar niet beïnvloede maar dat blijkt dus wel het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Anoniem: 361276 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Ik geef je gelijk, ik ging er onterecht vanuit dat door de scheiding dat ze elkaar niet beïnvloede maar dat blijkt dus wel het geval te zijn.
Bij Intergas niet, je hoeft CV niet eens aan te sluiten als je alleen tapwater wilt. Maar dan moet je de instellingen wel op solo tap zetten.

Druk van 0,6 is maar net boven de 0,5 bar waarbij de ketel in storing gaat. 0.55 bar is afgerond 0.6 op de display, 0.54bar is 0.5 en te weinig.
Ketel moet tussen 1.0 en 2.0 bar werken, liefst 1.5 of hoger.
Pagina: 1