Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkin
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 18:11
Hallo mede-tweakers,

Na ongeveer 4 jaar zonder PC gezeten te hebben groeide de behoefte om toch weer te gaan gamen. Casual gamen wel te verstaan. Mijn oude PC had meerdere defecten en naderde ook al de 10 jaar (AM3 nog) met hier en daar een nieuwe GPU tot ie midden in de COVID hitte toch echt de geest gaf. Met alle gigantische prijzen maar geen nieuwe PC gekocht, tot nu dan.

Ik ben altijd al van het zelf uitzoeken geweest en raadpleeg voor uren aan reviews, video's en uiteraard de DBBG's. Hardstikke leuk en je leert vaak nieuwe zaken. Voor t eerst vraag ik eens om raad daar ik besloten heb de uitdaging aan te gaan met een best wel kleine formfactor wat relatief nieuw is voor mij.
Oorspronkelijk kwam ik op de Coolermaster NR200P Max uit welke onder de SFF kasten qua prijs en geschiktheid voor beginners op dit formaat de aanrader is. Nu overweeg ik toch voor een iets uitdagendere kast te gaan vanwege hoe deze in de woonkamer past, de Fractal Design Terra. Ik ben mij bewust dat deze in verhouding met de kosten van de gehele PC best prijzig is, maar dat heb ik er wel voor over.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Casual gaming.

De PC gaat hoofdzakelijk voor gaming gebruikt worden. Het systeem moet een beetje toekomst bestendig zijn voor 1080p, dus als t moderne games makkelijk aan kan op hoge kwaliteit met 60+ fps ben ik al blij.

Qua oudere games die ik graag wil gaan spelen zit ik te denken aan:
  • The Long Dark
  • Age Of Empires (IV)
  • Frostpunk
  • Surviving Mars
  • The Witcher 3
  • Firewatch
En nog een hele reeks city builders (Banished bijv) en oldskool games. Recentelijk heeft de city builder Terra Nil ook mijn interesse gewekt. Mogelijk dat ik in de toekomst nog MS Flight Simulator overweeg (op medium - high kwaliteit).

Wat mag het systeem gaan kosten?
~ € 1500,-

Mijn streven is rond de € 1500,- te blijven, maar lager mag altijd natuurlijk. Dit is dus exclusief de verzendkosten. De assemblage en dergelijke doe ik zelf. Met wat ik nu zelf samengesteld heb kom ik met verzendkosten op het moment van schrijven tegen de € 1550 uit, dat is zo'n beetje de grens.

Ik heb overwogen voor een 1440p build te gaan daar ik dan 'slechts' € 300 meer kwijt ben, maar dat leek mij gezien de output resolutie het geld niet te rechtvaardigen. Die investering kan in de toekomst mogelijk.
Een build met AM4 is ook overwogen maar eigenlijk voor een geheel nieuwe PC is dat zonde heb ik begrepen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, Xbox controller, 1080p projector (Nexigo PJ40) en een oud 1080p TN scherm van 24 inch.
Het idee is dat ik hierop vooral in de huiskamer ga couch gamen. Ik zal dit doen i.c.m. randapparatuur die al voorhanden is. Als scherm heb ik dus hoofdzakelijk een projector. Deze heeft geen super hoge reactietijd, rond de 45 ms. Maar daar ik geen shooters speel verwacht ik geen problemen hiermee. Anders kan ik altijd uitwijken naar de kamer waar ik het normale LCD scherm heb staan, deze heeft 2 ms reactietijd.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb mijn wenslijst onderaan geplaatst. Dit is wat ik na lang uitzoeken qua specs en passende afmetingen heb samengesteld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD.

Ik ben voor CPU altijd een groot fan van AMD geweest. Uiteraard berust dit zich voor een deel op een gevoel, de waarden van het bedrijf. Maar vooral ook bang for buck. Met het oog op hitte en SFF lijkt mij dit ook een goede.

Qua GPU ben ik bekend met zowel AMD en Nvidea, voorkeur voor AMD. Nvidea is wel een optie als dat beter is. Raytracing heb ik geen interesse in en video encoding doe ik niet met grote regelmaat dus het is niet erg als dat langer duurt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een mooie kleine kast, makkelijk te verplaatsen en die enigszins stil is. Het kunnen draaien van de meeste spellen op 1080p bij hoge kwaliteit met 60 fps is een streven.

Het liefst heb ik dat de PC zo stil als mogelijk is bij deze kast. Door het raster in de zijkant van deze kast schijnen een aantal builds last te hebben van resonantie van de luchtstroom van de CPU koelers. Daarom de keuze voor een koeler met de fan onder de koel vinnen. Verder zijn de meeste componenten daarom ook met semi-passieve fans, dat heeft wel mijn voorkeur.

Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken. Lagere kloksnelheid om hitte te reduceren sta ik voor open als dit redelijk eenvoudig te doen is.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag jullie mening over mijn huidige samenstelling krijgen. Zien jullie componenten die niet gaan passen of samenwerken binnen mijn build? Denk aan RAM CAS i.c.m. de CPU e.d. Of mogelijk is de build ergens uit balans?
Is 32 GB RAM wel de moeite waard, daar dit flinke overkill is ondanks dat de huidige lage prijzen het aantrekkelijke maken voor toekomst bestendigheid?
Zal ik het voorlopig nog redden met 8 GB VRAM? 12 GB wordt steeds meer aanbevolen, maar dat is voornamelijk voor 1440p en hoger heb ik t idee.

Alvast erg bedankt voor de moeite. :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 201,-€ 201,-
1MoederbordenASRock B650I Lightning WiFi€ 209,-€ 209,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6600 Eagle 8G€ 228,04€ 228,04
1BehuizingenFractal Design Terra Jade€ 189,99€ 189,99
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (Multi, ESD)€ 156,50€ 156,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 114,89€ 114,89
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 170,34€ 170,34
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 149,-€ 149,-
Totaal€ 1.478,66

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:52
Voeding is een topper, maar wel een heel duur component in dit systeem. Een uitvoering: be quiet! SFX L Power 600W is 50e goedkoper en ook goed en stil.

Moederbord kan ook 50e goedkoper: uitvoering: ASRock A620I Lightning WiFi

Windows 11 Pro heb je al legaal voor 10 euro en dat mag.

Nu heb je weer 250 euro budget om de RX6600 op te plussen naar iets met meer toekomstigheid om die hoge kwaliteit te kunnen garanderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Djarune op 18-01-2024 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Let voor die koeler op of dat het fysiek past met moederbord en ram. Dat kan via de website van noctua: https://ncc.noctua.at/coolers/NH-L12S-17/cpu/all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkin
Dankjewel @Djarune, hier kan ik wat mee. Super tips! Die voeding ziet er inderdaad beter passend uit voor het verbruik van deze build.

Het moederbord twijfel ik over. Ik had de verschillende types naast elkaar gelegd en geconcludeerd dat een A series net wat te weinig mogelijkheden voor de toekomst zou open houden mocht ik gaan upgraden. Maar ik ga dat nog wel heroverwegen.

Windows kopen via een oude key is een goede. Ik heb zelf mogelijk nog een MSDN Windows 7 key liggen uit mijn studententijd, zal eens kijken of ik die kan vinden.

@Anoniem: 57411 Ben ik bekend mee, de koeler die ik nu heb gaat passen met de RAM hoogte. Inderdaad een heel goed advies. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:52
Blinkin schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:39:
Het moederbord twijfel ik over. Ik had de verschillende types naast elkaar gelegd en geconcludeerd dat een A series net wat te weinig mogelijkheden voor de toekomst zou open houden mocht ik gaan upgraden. Maar ik ga dat nog wel heroverwegen.
A620 chipset kun je prima updaten met de toekomstige R5’s. Heeft minder chipset lanes, maar daar heb je weinig aan op ITX formaat.

Mocht je ooit een R7 nemen dan kun je beter terugschakelen naar de uitvoering: ASRock B650I Lightning WiFi

Ipv de 7600 kun je ook de uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-05 17:08

Bouwer21000

Bigger number better

Omdat je eisen niet zo heel hoog zijn denk ik dat je AM4 ook nog zou kunnen overwegen, de 5600 is nog altijd een prima gamingprocessor en als je aan 60-100fps genoeg hebt kan dat best nog een aantal jaren mee.

Om een voorbeeld te geven van zo'n build:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Tray€ 119,70€ 119,70
1MoederbordenASRock B550M-ITX/ac€ 124,-€ 124,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6600 Eagle 8G€ 228,04€ 228,04
1ProcessorkoelingThermalright AXP90-X53 Black€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 63,90€ 63,90
1VoedingenCooler Master V550 SFX Gold (EU-stekker)€ 116,76€ 116,76
1Solid state drivesPatriot Viper VP4300 Lite 2TB€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 957,29

De koeler is voor 40€ verkrijgbaar op Amazon, heb hem zelf voor mijn 5600X ITX build :)

Je komt zo wel een stuk goedkoper uit, qua processor ga je er wel op achteruit maar ik zou eigenlijk niet verwachten dat je dat echt gaat merken. Sommige nieuwe games die CPU slurpen zouden misschien iets minder goed draaien, maar onder de 60fps zal niet snel voorkomen (of het moet echt een heel slecht geoptimaliseerde game zijn, maar die zou ik sowieso afraden :P )

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:09
aangeven dat die mogelijkheid er is voor zulke keys is en blijft een grijs gebied.

Het is goed om te weten dat het los aanschaffen van een oem-licentie in strijd is met de EULA waarmee je bij een Windows-installatie akkoord gaat. Die mogen immers alleen samen met nieuwe hardware worden verkocht.

Overigens is ons niet gebleken dat het aanschaffen van een spotgoedkope Windows 10-key illegaal zou zijn, maar daarbij plaatsen we direct de disclaimer dat wij bij Hardware Info geen juristen zijn, en je aan dit artikel geen rechten kunt ontlenen.

Tot slot
Dat het aanschaffen van een Windows 10-code voor enkele euro's niet helemaal de bedoeling is, voelt eenieder aan z'n water. Toch kan het, zo blijkt uit onze ervaringen, en is het eindresultaat steeds een keurig geactiveerde installatie van Windows 10. Een keiharde garantie dat dat zo blijft en een schimmige buitenlandse shop je helpt als er toch problemen optreden, geeft natuurlijk niemand je, maar wellicht durf je dat risico voor die paar euro wel te lopen.

[ Voor 22% gewijzigd door dfbt op 18-01-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:09
Djarune schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:07:

Windows 11 Pro heb je al legaal voor 10 euro en dat mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:54
Paar kleine wijzigingen:
  • Ander merk videokaart wegens goedkoper en even goed.
  • Ietsje sneller en net goedkoper geheugen.
  • 500W voeding wegens goedkoper en voldoende voor dit systeem (als je van plan bent later een zwaardere videokaart te plaatsen, misschien toch op 600W houden)
  • Goedkopere SSD, die wel iets trager is, maar zeker niet langzaam (de Lexar NM 790 is ook een mogelijkheid tussenin)
Met het bespaarde geld zou je zelfs een Ryzen 7 7700 Tray kunnen overwegen (al is dat misschien wat overkill)

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 201,-€ 201,-
1MoederbordenASRock B650I Lightning WiFi€ 209,-€ 209,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 6600 (11310-01-20G)€ 220,69€ 220,69
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL, OEM)€ 158,99€ 158,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 113,68€ 113,68
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 500W€ 96,85€ 96,85
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 104,90€ 104,90
Totaal€ 1.355,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

De rtx 4060 zit op ongeveer gelijk energiegebruik met, als ik het mij goed herinner, rond de 30% betere prestaties op 1080p.

Ofdat het die honderd epsilonnetjes extra waard is, is natuurlijk persoonlijk, maar in combinatie met dlss en rt is dat mijns inziens een goede reden om ondanks de magere 8gb toch nog naar die optie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Die koeling kan natuurlijk veel goedkoper uitvoering: Gelid Solutions Slim Silence Black

scroll omlaag voor review https://gelidsolutions.com/product/slim-silence-black/

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 18-01-2024 13:31 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkin
Allen super bedankt voor de ruime hoeveelheid advies. Dit zijn veel meer reacties en veel nuttigere reacties dan ik verwachtte toen ik dit topic starte. Ik ben hier ontzettend blij mee!
Ik heb nog 2 punten waar ik over twijfel en dan is het wat mij betreft rond, dat betreft de voeding en de GPU.

Voeding
De voeding van Be Quiet zei op Tweakers Pricewatch max 28 dB aan geluid te maken en zou dan idd ook een hele stille optie zijn. Ik zag echter uit een test van Hardware Info dat dit juist een duidelijk hoorbare voeding is op flinke belasting met 42 dB. Ik heb deze verbetering aan pricewatch gestuurd, inmiddels is dit gecorrigeerd.
28 dB en 42 dB is nogal een verschil, dat is ruim het dubbele aan geluid. Ik ben mij bewust dat met de GPU vol belast je altijd geluid zal krijgen, maar overal waar ik geluid kan reduceren probeer ik dat.

Ik blijf ook voor de voeding ook voor 600 watt of hoger gaan. Het kan naar mijn mening voor de levensduur nooit kwaad als een voeding minder hard zijn werk hoeft te doen, is ook wat stiller. En vooral met oog op zwaardere videokaarten in de toekomst is dit een afweging voor mij.

GPU
De GPU is het onderdeel wat ik nu opnieuw ga uitzoeken. De GPU's die hier aangeraden zijn bevatten 2 fans en niet 3. Hoewel ik nog geen testopstelling ben tegengekomen die dit aantoont lees ik toch met regelmaat het advies om voor SFF cases voor 3 fans te gaan. Zeker wanneer je een built maakt zoals met de Terra geen case fans heeft.
Dit zou zijn om de hitte in het kleine volume goed weg te krijgen. Hebben jullie daar (andere) ervaringen mee?

Ik ga nu eens de opties bekijken aan videokaarten met het ~€ 200 vrijgemaakte budget. Raytracing heb ik geen interesse in, dus dat zal geen factor zijn. DLSS vraag ik mij af of dat nuttig is op 1080p.
Wat ik ook nog ga uitzoeken is hoe Nvidea het doet qua ondersteuning van zeer oude games. Zo speelde ik de god games Black and White 1 en 2 van 20+ jaar geleden. Draaide dat toen op AMD in combinatie met de fan patch, dat ging uitstekend.

AM4 of AM5
De AM4 built is een zeer interessante voor die prijs. Ik was zelf rond de € 1200 uitgekomen met AM4 voor ik besloot op basis van andere adviezen in dit forum dat bij een nieuw systeem AM4 eigenlijk alleen logisch is met een heel krap budget. Met het oog op upgrades, mijn huidige budget en DDR5 RAM (vooral de huidige lage prijzen) heb ik besloten toch bij AM5 te blijven.
Des al niettemin een erg mooie build @Bouwer21000. Ontzettend bedankt voor de genomen moeite. Wordt erg gewaardeerd.

Windows licentie
De Windows key gaat goedkomen. Ik heb nog een paar oude ongebruikte Windows keys uit mijn studententijd gevonden. Lang leve dat ik 10-15 jaar geleden schermafdrukken van mijn MSDN account gemaakt heb. Als ik toen geweten had wat ik er nu mee bespaar haha.
Aangezien ze mijn persoonlijke account zijn die keys, heb ik daar qua grijs gebied geen moeite mee. Ik ken de herkomst immers.

Moederbord
Het moederbord is een interessante besparing. Ik ga de afweging maken tussen nu een B680I nemen voor een eventuele R7 upgrade in de toekomst, of daar nu op te besparen met als gevolg dat bij zo'n eventuele upgrade de compacte kast uit elkaar moet. Luiheid tegen een meerprijsje vs lekker knutselen voor een besparing haha. Komt goed.

CPU
De Ryzen 5 7600 is nu vervangen met de 7500F. Die 3% verlies in prestaties ga ik niet merken idd. Dank, erg mooie besparing.

RAM
Het net iets snellere RAM heb ik nu opgenomen in mijn wenslijst, dank @LievenD.

CPU koeler
De koeling van CPU behoud ik op mijn eigen keuze. Koelers met de fan bovenop staan bij deze case bekend om resonantie met het frame te veroorzaken, dit resulteert in een duidelijk hoorbaar irritant geluid. Dat wil ik uiteraard voorkomen. Toch bedankt voor t advies.

Opslag
De goedkopere SSD neem ik ook in overweging, al lijkt de Kingston er wel rondjes om te rennen als ik test resultaten naast elkaar leg. Dankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Blinkin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:36:
28 dB en 42 dB is nogal een verschil, dat is ruim het dubbele aan geluid. Ik ben mij bewust dat met de GPU vol belast je altijd geluid zal krijgen, maar overal waar ik geluid kan reduceren probeer ik dat.
Nee, dat is niet het dubbele maar het verschil is nog veel groter dan het dubbele, want de decibel-schaal is niet lineair. Maar het maakt ook nogal uit op welke afstand en in welke omgeving je dat meet, en natuurlijk onder welke belasting (100% fan speed is niet heel relevant als je met goede airflow niet boven de 20% uitkomt). Daarom is decibel-metingen van verschillende bronnen vergelijken niet zinvol. Geluidsproductie is erg lastig te quantificeren. Het beste werkt een vergelijking tussen verschillende videokaarten waarvan je zeker weet dat dezelfde meetmethode is gebruikt, bijvoorbeeld meerdere kaarten in één review, en het liefst ook waarbij de gevoelsmatige ervaring van de reviewer is opgenomen. Maar dat is helaas lastig te vinden. Meerdere ervaringen (inclusief reviews van gebruikers) aggregeren is een goede tweede optie.
Hoewel ik nog geen testopstelling ben tegengekomen die dit aantoont lees ik toch met regelmaat het advies om voor SFF cases voor 3 fans te gaan. Zeker wanneer je een built maakt zoals met de Terra geen case fans heeft.
Dit zou zijn om de hitte in het kleine volume goed weg te krijgen. Hebben jullie daar (andere) ervaringen mee?
Let bij die adviezen wel op om wat voor videokaart het gaat. Een RX6600 verbruikt zo'n 100W terwijl veel gaming-builds voor het kaliber RX6700XT of hoger gaan, met een meer dan dubbel verbruik en dus ook een meer dan dubbele warmteproductie.

Mijn ervaringen in een SSF-case tellen niet echt mee omdat ik juist wel twee 120mm-fans (op minimimaal en onhoorbaar toerental) als intake onderin heb die direct tegen mijn RX6600 aanblazen (powercolor fighter, die het kleinste koelblok heeft van alle merken), maar ter illustratie: de videokaart blijft daarmee op minimaal toerental rond de 50-60 graden hangen onder load, dus tenzij je airflow echt wordt afgeblokt zal een videokaart van dit kaliber geen problemen geven. Ik heb geen reviews van de terra gelezen maar een kast op pootjes en ventilatiegaten onderin zijn voor een GPU doorgaans wel fijn.

Met mijn intake-fans kan die zelfs bijna passief draaien. Bijna, want als ik de GPU-fans compleet loskoppel blijft de GPU gewoon rond de 80 graden hangen maar ik denk dat de VRM's of zo oververhitten, omdat de GPU-shroud die afdekt t.o.v. de case fans. :'(

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 20-01-2024 11:43 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Blinkin Hier heb je een betere test van deze voeding
https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_mbF.pdf

Verder komt dit systeem nooit boven de 400w, dus heb je zat ruimte over

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkin
Dank @bwerg, erg interessante materie. Ik was in de veronderstelling dat een mens 10 dB als het dubbele ervaart ook al is dit decibel meet technisch al bij veel lagere aantallen. Maar ik had inderdaad niet stil gestaan dat de ene meting de andere niet is. Iets met appels en peren, oeps. Ik zal mij daar dan niet op blind staren.

De keuze voor de RX6600 was, net zoals de CPU, initieel vanwege het lage wattage en dus de hitte die je in het kleine volume dumpt. Dat inderdaad een heel goed punt qua geluid.

De Terra heeft ventilatie gaten van onderen en pootjes. Ik heb voor ik deze deze forum post plaatste meerdere builts gezien op pcpartpicker.com waaronder deze lijst. Bij een aantal zie je de discussie om een case fan te plaatsen in de onderkant, daar is in de Terra plek voor namelijk in plaats van de SSD plek in de onderkant. Grappig genoeg zie je in de meeste configuraties daar een negatieve druk door ontstaan met hogere temperaturen als gevolg.
Ik was dat al weer vergeten maar dacht er nu aan met jou opm. Denk dat wel eens kan kloppen dan. Het is het proberen waard, vervangen kan altijd nog.

@Hackus dankjewel! Ik zal mij eens inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als een case-fan onderin de terra onderdruk veroorzaakt dan zal de fan als outtake-fan geplaatst zijn. Dat is inderdaad niet handig want de videokaart zuigt lucht aan vanaf beneden, dus dan zijn de GPU-fans en de case-fan tegen elkaar in aan het zuigen. Dat is als touwtje trekken: twee kanten doen heel erg hun best maar er verplaatst uiteindelijk helemaal niks...

Plaats de case-fan als intake, dan blaast die in dezelfde richting als de GPU-fans, dat blaast flink wat lucht de kast in. En richt de CPU-fan dan op de ventilatiegaten aan de achterkant zodat het er daar weer uit gaat.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bwerg schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:59:
Als een case-fan onderin de terra onderdruk veroorzaakt dan zal de fan als outtake-fan geplaatst zijn. Dat is inderdaad niet handig want de videokaart zuigt lucht aan vanaf beneden, dus dan zijn de GPU-fans en de case-fan tegen elkaar in aan het zuigen. Dat is als touwtje trekken: twee kanten doen heel erg hun best maar er verplaatst uiteindelijk helemaal niks...

Plaats de case-fan als intake, dan blaast die in dezelfde richting als de GPU-fans, dat blaast flink wat lucht de kast in. En richt de CPU-fan dan op de ventilatiegaten aan de achterkant zodat het er daar weer uit gaat.
De GPU fans is deze opzet blazen naar buiten(horizontaal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dpivi-r3bg03IoKPTtes9qlKMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1aRsRpYRfwWuATJ4ohR4w8bK.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 20-01-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkin
Ja ik ben absoluut geen expert. Onderdruk en bovendruk ken ik vooral bij een gesloten barbecue. In essentie hetzelfde, maar dat is een gevaarlijke uitspraak haha.

De GPU maakt in deze case gebruik van een (PCI Express 4) riser cable. Hiermee staan de fans inderdaad naar buiten gericht. Dat ben ik vergeten te vermelden in mijn eerste post.
Volgens mij was de conclusie van een aantal bouwers dat de temperatuur van de GPU een aantal graden lager was zonder case fan tenopzichte van met case fan. De theorie is dat alle fans al naar buiten blazen waardoor er al een onderdruk in de case ontstaat die een aantrekkende luchtstroom van onder en boven creëert.
Je ziet dus ook bouwers die experimenteren met de voeding (fan) anders plaatsen. Blaas je de hitte naar buiten of naar binnen.

Dit zal uiteraard ook weer van meerdere factoren afhangen. We gaan t ondervinden.

UPDATE: Qua GPU heb ik de meerwaarde voor een hogere prijs af laten hangen van het hebben van 12 GB VRAM. De RX 6600 scoort voor de huidige games prima nog met 8 GB. Met het oog op de toekomst en ontwikkaars die steeds meer textures die niet heel best geoptimaliseerd zijn gebruiken (ten opzichte van de tijd dat geheugen nog heel klein was), denk ik dat meer VRAM handig is.

Ik kom dan met het budget, de afmetingen van deze kast en 3 fans op de RTX 3060 en RX 6700 XT uit. Prijsverschil rond de € 60 waar de RX 6700 XT beduidend krachtiger is (niet gek daar die eigenlijk met de RTX 3070 concurreert, al heeft die 8 GB VRAM). De RX 6700 XT is ook top voor 1440p op 60 fps (bij the Witcher iig).
De RTX 3060 zit qua prestaties tussen de RX 6600 en RX 6700 XT. Zeker interessant voor 1080p. Voor 1440p net weer niet.

De vraag is. Is dit niet gigantisch overkill voor mijn huidige wensen? Ik zie mijzelf zeker naar een 1440p IPS of VA scherm upgraden in de toekomst (1-2 jaar). Maar of dat een goede reden is voor een aankoop in t heden, ik twijfel daar over. Ook zullen deze kaarten met 50-100 watt meer verbruik meer hitte produceren natuurlijk. Er staat wel 12 GB VRAM tegenover.

[ Voor 40% gewijzigd door Blinkin op 21-01-2024 00:17 . Reden: Ik heb de post aangevuld met de afweging voor GPU keuze. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkin
Na wat zitten graven in de handleiding van de Terra kwam ik tot de conclusie dat ik met de Noctua NH-L12S de spine waar het moederbord op zit op 2 of tussen 2 en 3 kan zetten. Dat betekent een max CPU koeler hoogte van 72 a 70. Om speling te houden ga ik van 72 mm uit, de koeler is immers 70 mm.
Dit betekend dat ik GPU's met een diepte/breedte (in pricewatch het hoogte filter) tot 48 mm kan plaatsen, ik ging eerst uit van een dikte tot 45 mm.

Nu zit ik te kijken naar de RX 6700 XT. 12 GB VRAM en grofweg € 130 hoger geprijst dan de RX 6600 met de helft meer prestatie . Vooral het geheugen is voor mij voor de toekomst interessant.
uitvoering: ASRock Radeon RX 6700 XT Challenger Pro 12GB
Afmetingen:
Lengte: 303 mm
Breedte: 131 mm
Hoogte (diepte): 45 mm

Kijkend naar de handleiding van de Terra denk ik dat dit gaat passen. Zie pagina 49-52: https://www.fractal-desig.../05/Terra-manual-V1.2.pdf
Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBXkDg5msYkudcGtoPWN_6LYViM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wiJRssYHfyD2VRxlK4YITqUf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUkl5OmMi09May0k02T-UOEkc54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/imSaMycg7GwjpeyrSdEzSFpN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Blinkin op 23-01-2024 11:45 . Reden: Schermafdrukken uit de handleiding toegevoegd + link naar de NH-L12S specificaties + afmetingen GPU toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk ff wat videoś online en kijk naar de specs van de gebruikte GPU's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkin
Ja vergelijking videos met specs en benchmars zijn top zo te zien. De RX 6600 doet het daar ook best netjes. Voor toekomstig flight simulator en 1440p gebruik zou de RX 6700 XT wel een betere optie zijn.
Denk dat dit wel duidelijk is dan. Kwestie van knoop doorhakken of ik hier alvast in investeer of later pas.

Qua afmetingen kwam ik deze build tegen: https://pcpartpicker.com/b/k2nLrH

Een ander merk GPU van de RX 6700 XT. Deze is langer en 5 mm dieper (en minder hoog maar dat maakt niet uit). Ook wordt dezelfde CPU koeler gebruikt. Met wat moeite heeft ie het passend gekregen. Aangezien de kaart die ik op t ook heb een halve cm dunner is moet dat dus lukken.
Pagina: 1