Advies speakers i.c.m. Bluesound Powernode Edge versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11-2024
Hi allen,

De laatste maanden heb ik diverse versterkers gehad/geprobeerd en momenteel ben ik in het bezit van een Bluesound Powernode Edge. Op dit moment in mijn situatie ben ik tevreden met deze versterker en is het voorlopig een blijvertje. In de tussentijd ga ik denk ik sparen en in de toekomst upgraden naar waarschijnlijk een Lyngdorf TDAI 1120 versterker (met Roomperfect) en misschien een andere/betere subwoofer.

Qua speakers heb ik een aantal getest waaronder Elac BS 203.2, Kef LS50 (1e generatie), Dali Spektor 2 maar tot nu toe vind ik mijn Dali Ikon 1 mk1 speakers het beste/mooiste klinken met deze versterker. Vooral de mids en highs klinken mooi zuiver/helder maar zonder dat het allemaal kil/klinisch wordt, verder klinken ze namelijk vrij neutraal/natuurlijk maar met een klein vleugje warmte. Ik denk dat ik deze speakers zo mooi/goed vind door de hybride tweeter (dome en ribbon). Moet er wel bij zeggen dat ik ook met een Jamo S808 subwoofer erbij speel.

Ik blijf me echter afvragen of er andere betaalbare boekenplankspeakers zijn die nog mooier/beter klinken en beter bij deze versterker passen dan mijn huidige Dali's. Qua sound moeten ze in ieder geval allround zijn, erg mooie/zuivere mids en highs met een klein vleugje warmte (het moet niet te vlak/klinisch klinken). Het hoeft niet super laag te gaan want daarvoor heb ik een subwoofer. Tevens moeten de speakers een breed/ruim stereobeeld neerzetten en een mooie layering hebben. Ook moeten ze het heel goed doen met tv en film (dat je er zeg maar midden in zit), dialogen/stemmen moeten goed duidelijk verstaanbaar zijn. Qua plaatsing moeten ze ook niet kieskeurig zijn (niet dat je de speakers perse op een bepaalde manier moet neerzetten/plaatsen omdat ze anders niet goed klinken).

Ik hoor ook veel goede dingen over merken als Sonus Faber, Focal, Dynaudio en Q-Acoustics.
Vraag me dan ook echt af of ze ook echt zo goed zijn/klinken (en mijn Dali's wegspelen) of dat het meer hype is.

Graag hoor ik jullie meningen/adviezen en ben benieuwd welke speakers jullie met de Bluesound Powernode Edge gepaard hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door M-iNdO op 17-01-2024 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:05
Ik heb hier een set Sonus Faber Lumina II aan de PowerNode N330.

En hype, wat is hype, Dynaudio, Sonus Faber, Q-Acoustics zijn allemaal merken die al erg lang bestaan en goede dingen bouwen.

Is meer de vraag of het aan jou eisen / smaak voldoet.

Op een gegeven moment moet je gewoon kiezen. Het is voor een deel ook wennen aan nieuwe speakers.
Blijf testen en nieuwe dingen luisteren en dan kom je er misschien nooit uit.

Je blijft verschillen horen.

En thuis klinken ze door je kamer ook weer anders dan in de luisterruimte van de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Ja met hype bedoel ik bijvoorbeeld de KEF LS50 (1e generatie) speakers, die kregen/krijgen overal zulke lovende reviews en die had ik ook een keer besteld en getest maar ik vond ze tegenvallen. Niet zoals de reviews doen geloven. Mijn Dali Ikon 1 mk1 vind ik (een stukje) mooier/beter klinken. Ook qua stereobeeld, de KEF LS50 creëerden een "smaller" stereobeeld dan mijn Ikons.

Hoe ben jij tot de keuze gekomen om voor de Sonus Faber Lumina II te kiezen? Ben ook benieuwd hoe jij ze vindt klinken en of je ze met andere speakers hebt vergeleken. Zo ja, met welke?

Hoor het graag :)
RobbieT schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:02:
Ik heb hier een set Sonus Faber Lumina II aan de PowerNode N330.

En hype, wat is hype, Dynaudio, Sonus Faber, Q-Acoustics zijn allemaal merken die al erg lang bestaan en goede dingen bouwen.

Is meer de vraag of het aan jou eisen / smaak voldoet.

Op een gegeven moment moet je gewoon kiezen. Het is voor een deel ook wennen aan nieuwe speakers.
Blijf testen en nieuwe dingen luisteren en dan kom je er misschien nooit uit.

Je blijft verschillen horen.

En thuis klinken ze door je kamer ook weer anders dan in de luisterruimte van de winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Ik ben wezen luisteren bij Hobo Hifi in Arnhem.

Heb toen vergeleken met een aantal andere speakers, waaronder wat Dynaudio.
Binnen mijn gestelde budget vond ik deze het mooiste klinken.

(En dat budget had ik al wat opgerekt)

Ik denk dat je gewoon zelf ergens moet gaan luisteren, dat is beter dan op andermans oordeel af gaan denk ik.

Ik heb onder andere vergeleken met:
Dali Opticon 2
Bower & Wilkins 707 S3
Dynaudio Evoke 10
Monitor Audio Silver 100 7G

Ik kan niet zo per speaker meer zeggen wat ik ervan vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Bedankt voor je feedback.

Uiteraard moet ik ze zelf horen en niet blind afgaan op andermans mening maar toch hecht ik hier wel waarde aan om een indicatie te krijgen.

Hoe zou jij de eigenschappen/klank van jouw Sonus Faber speakers omschrijven?
RobbieT schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:57:
Ik ben wezen luisteren bij Hobo Hifi in Arnhem.

Heb toen vergeleken met een aantal andere speakers, waaronder wat Dynaudio.
Binnen mijn gestelde budget vond ik deze het mooiste klinken.

(En dat budget had ik al wat opgerekt)

Ik denk dat je gewoon zelf ergens moet gaan luisteren, dat is beter dan op andermans oordeel af gaan denk ik.

Ik heb onder andere vergeleken met:
Dali Opticon 2
Bower & Wilkins 707 S3
Dynaudio Evoke 10
Monitor Audio Silver 100 7G

Ik kan niet zo per speaker meer zeggen wat ik ervan vond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26
Waar komt de vraag vandaan? Is er iets wat je mist met de huidige Dali Ikons? Ik ken de speaker niet maar volgens de promotiematerialen van DALI zouden ze de "truth and nothing but the truth" moeten weergeven. Ik kan er helaas ook geen metingen van vinden dus in hoeverre dat ook echt zo is zullen we nooit weten.

Verder moet je audiofiele reviews altijd met een kilo zout nemen. Iedereen kan namelijk vanalles zeggen, hoeft niet te betekenen dat het ook echt zo is. Beter is het om te kijken naar metingen, je kan dan speakers met elkaar vergelijken zonder terug te hoeven vallen op wollige audiotermen.

Als ik in jouw schoenen zou staan en vooral iets zocht voor het kijken van tv en film zou ik de Powernode inruilen voor een surround receiver zodat ik er een center speaker bij kan plaatsen. Daarmee maak je dialogen beter verstaanbaar, en de ervaring beter voor als je niet in de sweetspot zit. De subwoofer zou ik inruilen voor een exemplaar wat tot de 20Hz laag kan weergeven, daar zitten namelijk de leuke LFE effecten. Je huidige Jamo komt namelijk maar tot 39Hz lees ik. Dat is genoeg voor muziek maar niet voor films.

Je hebt het verder niet over de grootte van de luisterruimte maar dat is ook nog belangrijk; jouw Ikons hebben een 5" woofer, het kan gewoon zijn dat deze te klein is voor de ruimte, wellicht heb je een speaker met 6,5" woofer nodig, zodat het geluid beter je ruimte kan vullen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Mensen kopen een Bluesound PowerNode omdat ze niet een enorme (en vaak lelijke) bak (receiver) bij de TV willen.
En dus ook geen centerspeaker.

En omdat de streaming app van Bluesound veel beter werkt dan die van de meeste concurrenten.

Het is niet de goedkoopste oplossing maar bij de meeste kopers wel een bewuste keuze.
M-iNdO schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:23:
Ik blijf me echter afvragen of er andere betaalbare boekenplankspeakers zijn die nog mooier/beter klinken en beter bij deze versterker passen dan mijn huidige Dali's. Qua sound moeten ze in ieder geval allround zijn, erg mooie/zuivere mids en highs met een klein vleugje warmte (het moet niet te vlak/klinisch klinken). Het hoeft niet super laag te gaan want daarvoor heb ik een subwoofer. Tevens moeten de speakers een breed/ruim stereobeeld neerzetten en een mooie layering hebben. Ook moeten ze het heel goed doen met tv en film (dat je er zeg maar midden in zit), dialogen/stemmen moeten goed duidelijk verstaanbaar zijn.
Ik denk als ik je eisen zo zie dat de Sonus Fabers een goede kanshebber zijn, ik zou die eens gaan luisteren.
Andere optie om te gaan luisteren zijn de Dynaudio's, die vond ik ook erg goed.
De B&W's en de Dali Opticon kan je wel laten zitten, de Dali laat teveel in het midden liggen naar mijn smaak, de B&W vond ik te schel in het hoog.

[ Voor 62% gewijzigd door RobbieT op 18-01-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Er is niets mis met de huidige Dali Ikons alleen vraag ik me dus af of andere (betaalbare) speakers nog mooier/beter klinken en/of passen bij de Powernode Edge.

Ik snap dat je niet altijd op (audiofiele) reviews moet vertrouwen maar het moet toch ergens op gebaseerd zijn. Dus dan verwacht je toch wel een en ander logischerwijs. Zo sta ik er dan in, uiteraard moet je uiteindelijk zelf luisteren om een keuze te maken.

Surround receiver is inderdaad het beste voor films en tv maar been there en done that. Ik ambieer geen surround ervaring meer (met achterspeakers e.d.). Het was voor mij niet meer zaligmakend en met muziek klinkt een surround receiver toch niet zo mooi/goed. Tenzij je een peperdure receiver koopt maar toch zijn ze er niet voor gemaakt. Moet zeggen dat ik een Arcam AVR360 surround receiver had en die klonk best wel goed/mooi met muziek. Alleen wil ik geen grote bak (meer) maar een compacte 2.1 versterker die vooral goed is/klinkt met muziek en zo goed mogelijk met films en series. Mijn huidige Jamo subwoofer voldoet voor mij momenteel prima. Qua laag is het voldoende voor mij. Als ik van subwoofer ga veranderen zou het meer zijn voor de kwaliteit en respons van het laag.

Mijn luisterruimte is de woonkamer in een appartement. De ruimte is niet piepklein maar voor een appartement toch redelijk ruim vind ik (ook niet megagroot maar toch). Aantal m2 zou ik op moeten zoeken/meten.

Qua speakers gaat het er mij niet om hoe harder/hoe meer bas etc. hoe beter maar meer om de mooie klank/geluidskwaliteit en zuiverheid, een breed stereobeeld, niet kieskeuring qua plaatsing etc.
Tot nu toe moet ik zeggen dat ik mijn Dali Ikon 1's het mooist vind klinken in vergelijking met eerdergenoemde speakers die ik gehad heb/getest heb. Echter heb ik nog geen Dynaudio, Q-Acoustics, Sonus Faber en Focal speakers gehoord en kan ik het niet vergelijken.
Ramon schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:57:
Waar komt de vraag vandaan? Is er iets wat je mist met de huidige Dali Ikons? Ik ken de speaker niet maar volgens de promotiematerialen van DALI zouden ze de "truth and nothing but the truth" moeten weergeven. Ik kan er helaas ook geen metingen van vinden dus in hoeverre dat ook echt zo is zullen we nooit weten.

Verder moet je audiofiele reviews altijd met een kilo zout nemen. Iedereen kan namelijk vanalles zeggen, hoeft niet te betekenen dat het ook echt zo is. Beter is het om te kijken naar metingen, je kan dan speakers met elkaar vergelijken zonder terug te hoeven vallen op wollige audiotermen.

Als ik in jouw schoenen zou staan en vooral iets zocht voor het kijken van tv en film zou ik de Powernode inruilen voor een surround receiver zodat ik er een center speaker bij kan plaatsen. Daarmee maak je dialogen beter verstaanbaar, en de ervaring beter voor als je niet in de sweetspot zit. De subwoofer zou ik inruilen voor een exemplaar wat tot de 20Hz laag kan weergeven, daar zitten namelijk de leuke LFE effecten. Je huidige Jamo komt namelijk maar tot 39Hz lees ik. Dat is genoeg voor muziek maar niet voor films.

Je hebt het verder niet over de grootte van de luisterruimte maar dat is ook nog belangrijk; jouw Ikons hebben een 5" woofer, het kan gewoon zijn dat deze te klein is voor de ruimte, wellicht heb je een speaker met 6,5" woofer nodig, zodat het geluid beter je ruimte kan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
RobbieT schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:32:
Mensen kopen een Bluesound PowerNode omdat ze niet een enorme (en vaak lelijke) bak (receiver) bij de TV willen.

En omdat de streaming app van Bluesound veel beter werkt dan die van de meeste concurrenten.

Het is niet de goedkoopste oplossing maar bij de meeste kopers wel een bewuste keuze.

[...]

Ik denk als ik je eisen zo zie dat de Sonus Fabers een goede kanshebber zijn, ik zou die eens gaan luisteren.
De B&W's en de Dali Opticon kan je wel laten zitten, de Dali laat teveel in het midden liggen naar mijn smaak, de B&W vond ik te schel in het hoog.
Misschien een goede kanshebber idd. Dynaudio's misschien ook. B&W's zullen ook goed zijn maar van het merk ben ik nooit een fan geweest. Vond dat ze altijd wat "leger" en "schel" klonken. Dali Opticon wellicht ook een optie aangezien ik altijd wel gecharmeerd was/ben van de Dali sound.

Uiteraard zelf luisteren maar het probleem is dat ik niet vaak in de gelegenheid ben en/of er geen Audiozaak bij mij dicht in de buurt is waar ik even snel binnen kan lopen. Ik wil ze ook het liefst thuis horen want thuis klinkt het altijd anders dan in de winkel. Dan zou ik speakers (online) moeten kopen en als het niet bevalt retourneren. Dat kan ik echter niet doen met 2 of meer setjes speakers haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-09 15:13

JanvD

Portretfotograaf

Wat is de reden dat je door spaart naar de Lyngdorf TDAI 1120 versterker? Dat is een dure versterker icm jouw beoogde speakers? Of wil je die ook upgraden? Dan zou ik gelijk naar een andere categorie speakers kijken.

Waar zit je verlangen en/of je aannames? Duur = beter? Waarom het geld dan niet steken in de speakers ipv de versterker. Dat heeft tenslotte meer invloed op jouw geluidservaring. [Akoestiek > Speakers > Versterker]

Zie ik iets over het hoofd?

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
JanvD schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:49:
Wat is de reden dat je door spaart naar de Lyngdorf TDAI 1120 versterker? Dat is een dure versterker icm jouw beoogde speakers? Of wil je die ook upgraden? Dan zou ik gelijk naar een andere categorie speakers kijken.

Waar zit je verlangen en/of je aannames? Duur = beter? Waarom het geld dan niet steken in de speakers ipv de versterker. Dat heeft tenslotte meer invloed op jouw geluidservaring. [Akoestiek > Speakers > Versterker]

Zie ik iets over het hoofd?
Reden zou zijn: een beter(e) (klinkende) alles-in-1 versterker met kamercorrectie (roomperfect).
Waarom zou deze Lyngdorf (te) duur zijn i.c.m. mijn beoogde speakers, dat zou toch moeten kunnen?

Daarom het idee om eerst wellicht mijn huidige Dali speakers te vervangen i.c.m. de Powernode en dan later ergens in de toekomst misschien de versterker upgraden naar de Lyngdorf met roomperfect. Mijn woongedeelte verbouwen voor de akoestiek is een no-go/ben ik niet van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Klopt, eens met alle punten hieronder. Dat zijn de redenen waarom ik voor de Powernode heb gekozen.
RobbieT schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:32:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:23
[b][message=77851442,noline
Ik snap dat je niet altijd op (audiofiele) reviews moet vertrouwen maar het moet toch ergens op gebaseerd zijn. Dus dan verwacht je toch wel een en ander logischerwijs. Zo sta ik er dan in, uiteraard moet je uiteindelijk zelf luisteren om een keuze te maken.
Audiofiele reviews zijn gebaseerd op onderbuik (eigenlijk voornamelijk subjectieve waarnemingen), daar zit echt niets van logica in.
Mijn luisterruimte is de woonkamer in een appartement. De ruimte is niet piepklein maar voor een appartement toch redelijk ruim vind ik (ook niet megagroot maar toch). Aantal m2 zou ik op moeten zoeken/meten.
Misschien moet je dat heroverwegen, een andere versterker zal (op zich) niets aan het geluid veranderen (behalve misschien betere correctie mogelijkheden), versterkers hebben niet echt een verschillende klank, en het is niet echt een gouden 'speaker - versterker combi'. Akoestische aanpassingen doen zal magnitudes meer doen voor je geluid dan een andere versterker.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Met wedstrijdzeilen heb je er altijd een aantal die zeggen dat je meer geluk hebt als je wint.
Waarom winnen dan altijd dezelfde mensen?

Dat heeft niks met geluk te maken.
Dat heeft ermee te maken dat de ervaren zeilers aan de wolken, de rimpelingen op het water en aan hoe de wal loopt kunnen voorspellen waar de goede wind-shifts zitten, waar meer wind zit.

En zo een voordeel kunnen halen.

Dat je zelf iets niet ziet of hoort betekent niet direct dat het er niet is.

Je hebt alle vrijheid om iets niet te geloven.

Als iemand anders dat wel doet, dan is alleen de vraag of het zin heeft en of je er goed aan doet om iets te blijven verkondigen. Of het nu waar is of niet volgens jou.

De discussie hier gaat al helemaal niet meer over de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:23
RobbieT schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:07:
Met wedstrijdzeilen heb je er altijd een aantal die zeggen dat je meer geluk hebt als je wint.
Waarom winnen dan altijd dezelfde mensen?

Dat heeft niks met geluk te maken.
Dat heeft ermee te maken dat de ervaren zeilers aan de wolken, de rimpelingen op het water en aan hoe de wal loopt kunnen voorspellen waar de goede wind-shifts zitten, waar meer wind zit.

En zo een voordeel kunnen halen.

Je hebt alle vrijheid om iets niet te geloven.

Als iemand anders dat wel doet, dan is alleen de vraag of het zin heeft en of je er goed aan doet om iets te blijven verkondigen. Of het nu waar is of niet volgens jou.

De discussie hier gaat al helemaal niet meer over de versterker.
Ik snap het vergelijk met zeilen niet zo. Het punt is dat er in de hifi wereld heel veel 'feiten' rondgaan die niet op kennis maar op onderbuik gestoeld zijn, daarom hebben zulk soort reviews niet veel zin.
Ik snap helemaal wat je zegt maar dit geld net zo hard de andere kant op, vandaar dat dit zo'n makkelijke valkuil is om in te stappen.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26
M-iNdO schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:31:
Er is niets mis met de huidige Dali Ikons alleen vraag ik me dus af of andere (betaalbare) speakers nog mooier/beter klinken en/of passen bij de Powernode Edge.

Surround receiver is inderdaad het beste voor films en tv maar been there en done that. Ik ambieer geen surround ervaring meer (met achterspeakers e.d.). Het was voor mij niet meer zaligmakend en met muziek klinkt een surround receiver toch niet zo mooi/goed. Tenzij je een peperdure receiver koopt maar toch zijn ze er niet voor gemaakt. Moet zeggen dat ik een Arcam AVR360 surround receiver had en die klonk best wel goed/mooi met muziek. Alleen wil ik geen grote bak (meer) maar een compacte 2.1 versterker die vooral goed is/klinkt met muziek en zo goed mogelijk met films en series. Mijn huidige Jamo subwoofer voldoet voor mij momenteel prima. Qua laag is het voldoende voor mij. Als ik van subwoofer ga veranderen zou het meer zijn voor de kwaliteit en respons van het laag.

Qua speakers gaat het er mij niet om hoe harder/hoe meer bas etc. hoe beter maar meer om de mooie klank/geluidskwaliteit en zuiverheid, een breed stereobeeld, niet kieskeuring qua plaatsing etc.
Tot nu toe moet ik zeggen dat ik mijn Dali Ikon 1's het mooist vind klinken in vergelijking met eerdergenoemde speakers die ik gehad heb/getest heb. Echter heb ik nog geen Dynaudio, Q-Acoustics, Sonus Faber en Focal speakers gehoord en kan ik het niet vergelijken.

[...]
In de topicstart spreek je alleen over geluid bij film en tv en dat dialogen goed verstaanbaar moeten zijn, je kan het mij dan moeilijk kwalijk nemen dat mijn advies in die richting gaat ;)

Als je alleen de speakers wilt vervangen, dan zou je kunnen kijken naar
  • Focal Aria 906
  • Wharfedale Diamond 12.2
  • Ascend Acoustics Sierra 1 V2
  • Wharfedale Linton 85th Anniversary
  • Philharmonic Ceramic Mini
  • KEF LS50 Meta
  • KEF Q350
  • Polk Audio Reserve R100 / R200
  • Klipsch RP-600M II
  • KEF R3 Meta, als je het meteen goed wil doen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Ik had het o.a. over film en tv maar de hoofdzaak is de geluidskwaliteit met muziek. Neem het jou overigens niet kwalijk dat je met dat advies kwam en het was ook niet de bedoeling dat het zo overkwam :)

Maar ik zou idd eventueel mijn huidige Dali speakers willen vervangen mits andere speakers hoorbaar beter/mooier zijn voor mij/mij beter bevallen en een betere match zijn met mijn Powernode Edge versterker.

De Sonus Faber Lumina speakers zou je dus niet adviseren om te bekijken/beluisteren?
Ramon schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:29:
[...]
In de topicstart spreek je alleen over geluid bij film en tv en dat dialogen goed verstaanbaar moeten zijn, je kan het mij dan moeilijk kwalijk nemen dat mijn advies in die richting gaat ;)

Als je alleen de speakers wilt vervangen, dan zou je kunnen kijken naar
  • Focal Aria 906
  • Wharfedale Diamond 12.2
  • Ascend Acoustics Sierra 1 V2
  • Wharfedale Linton 85th Anniversary
  • Philharmonic Ceramic Mini
  • KEF LS50 Meta
  • KEF Q350
  • Polk Audio Reserve R100 / R200
  • Klipsch RP-600M II
  • KEF R3 Meta, als je het meteen goed wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
M-iNdO schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:53:

De Sonus Faber Lumina speakers zou je dus niet adviseren om te bekijken/beluisteren?

[...]
Voordat je tot die conclusie komt misschien eerst eens vragen welke speakers hij zelf beluisterd heeft.
De dingen die ik genoemd heb, heb ik zelf beluisterd.

Een KEF R3 Meta krijgt goede reviews, maar is weer een slag duurder en kan ik zelf in ieder geval niks over zeggen. Nog niet gehoord namelijk.

En het blijft KEF, wat je al gehad hebt en waar je dus al een mening over hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-09 07:51
Als je een warmer geluid zoekt met een brede soundstage, en je hebt de ruimte ervoor, en kunt de vintage looks waarderen, zou ik je absoluut de Wharfedale Linton 85's aanraden. Zijn ook door de hogere gevoeligheid (90dB) makkelijk aan te sturen, wat een voordeel is met de wat minder krachtige Powernode Edge. Veel kleinere standmounts die een groot geluid kunnen voortbrengen hebben een lage gevoeligheid (85, 86 dB) en vragen wat meer power. Afhankelijk van hoe hard het moet kunnen is dat een overweging. Met de Powernode N330 gaan de Lintons bij zeer lage volume-instellingen al hard zat. Ze gaan ook vrij diep, op papier 40Hz maar in mijn 4x5,7m luisterruimte met een open keuken ernaast gaan ze comfortabel tot ongeveer 30Hz. Meten trouwens ook goed (neutraal), voor de Merijns onder ons, niet voor niets een van de favorieten van Erin's audiocorner, die zijn reviews op metingen baseert.

Een aantal van de genoemde speakers heeft extra energie in het hoog, zoals Focal, Kef LS50 en de Lumina II, wat wellicht niet matcht met je voorkeur voor een warmere sound. Verder is het vooral raadzaam om veel te gaan luisteren bij winkels die een wat breder assortiment hebben. Waarbij je er wel rekening mee moet houden dat luisterruimtes in winkels altijd een vertekend beeld geven. Vaak zijn die dermate akoestisch gedempt dat bijvoorbeeld minder bas en treble ervaart dan in een normale huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
RobbieT schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Voordat je tot die conclusie komt misschien eerst eens vragen welke speakers hij zelf beluisterd heeft.
De dingen die ik genoemd heb, heb ik zelf beluisterd.

Een KEF R3 Meta krijgt goede reviews, maar is weer een slag duurder en kan ik zelf in ieder geval niks over zeggen. Nog niet gehoord namelijk.

En het blijft KEF, wat je al gehad hebt en waar je dus al een mening over hebt.
Je hebt gelijk. Ik trok de conclusie al terwijl ik eigenlijk niet zeker wist of hij de betreffende speakers beluisterd heeft (waar ik dus wel vanuit ging). My bad :)

Met het merk KEF zelf heb ik eigenlijk (in het verleden) juist goede ervaringen gehad. Ik vond alleen de KEF LS50 (1e generatie) persoonlijk een beetje tegenvallen (gezien de hype en alle lovende reviews) en ze bevielen in mijn situatie niet zo goed als mijn huidige Ikon 1 mk1 speakers.

KEF R3 Meta is idd een slag duurder en zo ver wil/kan ik sowieso niet gaan qua budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
M-iNdO schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:33:
[...]

Je hebt gelijk. Ik trok de conclusie al terwijl ik eigenlijk niet zeker wist of hij de betreffende speakers beluisterd heeft (waar ik dus wel vanuit ging). My bad :)

Met het merk KEF zelf heb ik eigenlijk (in het verleden) juist goede ervaringen gehad. Ik vond alleen de KEF LS50 (1e generatie) persoonlijk een beetje tegenvallen (gezien de hype en alle lovende reviews) en ze bevielen in mijn situatie niet zo goed als mijn huidige Ikon 1 mk1 speakers.

KEF R3 Meta is idd een slag duurder en zo ver wil/kan ik sowieso niet gaan qua budget.
Je kunt het geld beter uitgeven aan betere speakers dan aan die Lyngdorf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Ik weet niet of ik specifiek een warm geluid zoek. Laat ik het zo zeggen, het mag eventueel een heel klein beetje warmer klinken dan mijn huidige setup (Bluesound Powernode + Dali Ikon 1 mk1 speakers + Jamo S808 subwoofer). Het mag echter niet ten koste gaan van de zuiverheid/helderheid, details etc. Qua stemmen/vocals moet het mij wel "pakken" en goed verstaanbaar zijn zonder overdreven "schel" te klinken.

Qua brede soundstage bedoel ik dat de speakers een mooi, ruimtelijk en breed (stereo)beeld kunnen geven terwijl ze niet heel ver uit elkaar staan. Ik heb alles in een tv meubel en de speakers kan ik namelijk niet ver(der) uit elkaar plaatsen. Tot nu toe slaagt mijn huidige Dali's daar het beste in van de speakers die ik tot nu toe gehad heb. De KEF LS50 hebben blijkbaar veel meer ruimte (uit elkaar) nodig want die gaven een "smal(ler)"' / "compact(er)" stereobeeld/soundstage. Het hoeft overigens niet superhard te gaan want ik woon in een appartement en mijn huidige setup gaat meer dan luid genoeg voor mij.

Zoals ik het lees denk ik dat merken als Dynaudio, Sonus Faber, Focal en Q-Acoustics het beste bij mij passen qua geluidskarakter en eventueel een "beter" alternatief kunnen zijn voor mijn Dali's (i.c.m. de rest van mijn setup). De speakers die mij nu op een of andere manier het meest trekken/interessant lijken zijn de Sonus Faber Lumina I of II. Dit terwijl ik ze nog niet eens zelf "live" heb gehoord.
ErikIrie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:17:
Als je een warmer geluid zoekt met een brede soundstage, en je hebt de ruimte ervoor, en kunt de vintage looks waarderen, zou ik je absoluut de Wharfedale Linton 85's aanraden. Zijn ook door de hogere gevoeligheid (90dB) makkelijk aan te sturen, wat een voordeel is met de wat minder krachtige Powernode Edge. Veel kleinere standmounts die een groot geluid kunnen voortbrengen hebben een lage gevoeligheid (85, 86 dB) en vragen wat meer power. Afhankelijk van hoe hard het moet kunnen is dat een overweging. Met de Powernode N330 gaan de Lintons bij zeer lage volume-instellingen al hard zat. Ze gaan ook vrij diep, op papier 40Hz maar in mijn 4x5,7m luisterruimte met een open keuken ernaast gaan ze comfortabel tot ongeveer 30Hz. Meten trouwens ook goed (neutraal), voor de Merijns onder ons, niet voor niets een van de favorieten van Erin's audiocorner, die zijn reviews op metingen baseert.

Een aantal van de genoemde speakers heeft extra energie in het hoog, zoals Focal, Kef LS50 en de Lumina II, wat wellicht niet matcht met je voorkeur voor een warmere sound. Verder is het vooral raadzaam om veel te gaan luisteren bij winkels die een wat breder assortiment hebben. Waarbij je er wel rekening mee moet houden dat luisterruimtes in winkels altijd een vertekend beeld geven. Vaak zijn die dermate akoestisch gedempt dat bijvoorbeeld minder bas en treble ervaart dan in een normale huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Sethro schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Je kunt het geld beter uitgeven aan betere speakers dan aan die Lyngdorf.
Als ik het geld uit ga geven is dat sowieso eerst aan "betere" speakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je hebt nu boekenplank speakers van 300-400 euro per stuk. Dat is best wel een sweet spot qua prijs. Iets als een Dali Rubicon of inderdaad KEF R3 klinkt objectief beter, maar kost een veelvoud. Een ander merk speaker van 300-400 zal wel anders klinken, maar is niet per se beter voor alle muziekstijlen.

Als je die duurdere speakers de investering waard vind zou ik gewoon even doorsparen voor echt goeie speakers. En daarna is die Lyngdorf een leuke om het onderste uit de kan te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Bigs schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:07:
Je hebt nu boekenplank speakers van 300-400 euro per stuk. Dat is best wel een sweet spot qua prijs. Iets als een Dali Rubicon of inderdaad KEF R3 klinkt objectief beter, maar kost een veelvoud. Een ander merk speaker van 300-400 zal wel anders klinken, maar is niet per se beter voor alle muziekstijlen.

Als je die duurdere speakers de investering waard vind zou ik gewoon even doorsparen voor echt goeie speakers. En daarna is die Lyngdorf een leuke om het onderste uit de kan te halen.
Ik zoek het toch eerder in de prijscategorie van ongeveer 300-400 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Ik heb net gechat met Hobo Hifi over de Sonus Faber Lumina speakers in dit geval en ze raden het af om deze te paren met een Powernode Edge i.v.m. het vermogen. Ze raden dan eerder een Powernode N330 aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41

ST10©DE

Dus.............

M-iNdO schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:45:
Ik heb net gechat met Hobo Hifi over de Sonus Faber Lumina speakers in dit geval en ze raden het af om deze te paren met een Powernode Edge i.v.m. het vermogen. Ze raden dan eerder een Powernode N330 aan.
Geen idee waar je woont, maar je kan ook eens bij Klubben luisteren (evt in Duitsland) naar Argon speakers. Hebben wat mij betreft een goede prijs/kwaliteits verhouding.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Ik heb hier een Powernode N330 in combinatie met de Lumina's.

Rendement is geloof ik niet super hoog.
Maar gaat hier hard zat, geen enkel probleem met de N330.

Sonus Faber Lumina II, 86DB
Dynaudio Evoke 20, 86DB

Dali Opticon 2, idem

Er lijkt niet super veel met een beter rendement.

[ Voor 28% gewijzigd door RobbieT op 19-01-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
RobbieT schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:23:
Ik heb hier een Powernode N330 in combinatie met de Lumina's.

Rendement is geloof ik niet super hoog.
Maar gaat hier hard zat, geen enkel probleem met de N330.
Dat geloof ik graag. Dan zou ik weer mijn versterker ook moeten upgraden naar de N330 en daar heb ik eigenlijk niet veel trek in haha. Buiten dat vind ik de Powernode Edge in mijn situatie eigenlijk wel krachtig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 09:10
Ik heb de N330 gehoord bij Hifi Klubben in combinatie met de Dali Oberon 3. Die klonken echt warmer dan de Oberon 1 maar dat komt natuurlijk ook door het formaat.
Deze set staat in ieder geval bij mij op het lijstje, was er erg van onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Emootje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:29:
Ik heb de N330 gehoord bij Hifi Klubben in combinatie met de Dali Oberon 3. Die klonken echt warmer dan de Oberon 1 maar dat komt natuurlijk ook door het formaat.
Deze set staat in ieder geval bij mij op het lijstje, was er erg van onder de indruk.
Ik had een paar jaar geleden ook deze speakers gehoord bij Hifi Klubben en volgens mij ook in de combi met een Powernode. Verschil in geluidskwaliteit tusen de 1 en 3 hoor je natuurlijk meteen. Neemt niet weg dat de Oberon 1 ook goed klinkt. Voor het "echte laag" heb je wel zeker een subwoofer erbij nodig.

Denk dat de Dali's in die prijsklasse een van de best/mooist klinkende speakers zijn.

Hoewel ik van Dali hou en zelf ook Dali Ikon 1 mk1 speakers heb vraag ik me dus nog steeds af of er (betaalbare) speakers zijn die nog mooier klinken/mij nog beter bevallen. Op mijn "i am curious" lijstje staat Sonus Faber Lumina I of II en merken zoals Dynaudio en Q-Acoustics (welke types weet ik nog niet).
Pagina: 1