Welke airco geschikt voor badkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08
Goedenavond,

Ik zou graag willen weten, welk merk airco geschikt is voor gebruik in een badkamer (met name bedoeld om te verwarmen) ivm hoge luchtvochtigheid. Wie heeft advies? Wij hebben al een Mitsubishi Heavy Industries multi split airco, die goed bevalt. Is Mitsubishi geschikt, of zijn er varianten van Mitsubishi die geschikt zijn? Of zijn er suggesties voor andere merken?

Achtergrond is, dat we zijn overgestapt op een warmtepomp (met beneden vloerverwarming) en nu verwarmen op lage temperatuur. We hebben in onze badkamer geen ruimte voor een lage temperatuur radiator, convector of fancoil. Vloerverwarming vinden we een te dure ingreep. We geven liever wat meer geld uit voor een energiebesparende airco dan voor het laatste alternatief, een elektrische radiator, vandaar dat we dus op zoek zijn naar een airco.

Bij voorkeur een airco die goed kan terugregelen naar een laag vermogen (de badkamer is natuurlijk geen heel grote ruimte ;) )

Alvast bedankt voor de suggesties.

M.vr.gr.

Sander

[ Voor 8% gewijzigd door SCG op 17-01-2024 22:09 ]

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 17:53
Wil je wat aan het vocht doen dan kan je in de badkamer beter afzuigen.
Ipv een airco kan je infra rood panelen overwegen.

Airco lijkt mij gauw te groot voor zo'n kleine ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:39
De kleinste 2kW MHI doet 900W minimaal vermogen. Dat zal voor de gemiddelde badkamer teveel zijn zelfs in de winter.

Of je moet hem slim maken en beetje laten pendelen op een basis temperatuur en aan laten blijven bij aanwezigheid voor comfort.

Ook lullig als je een defrost krijgt terwijl je net uit de douche stapt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:09
deze zou ik overwegen https://www.bol.com/nl/nl...l-2000w/9200000122076203/ of
https://www.bol.com/nl/nl...0w/9300000095377650/?s2a=

airco speciaal voor de badkamer is onzinnig. Veel. te klein/weinig warmtevraag om beetje te kunnen lopen en dus zonde van het geld en milieutechnisch ook van het koudemiddel ;)

natuurlijk hangt het er ook van af hoe veel je de badkamer wilt opwarmen, maar als je bijv nu al wel constany iets van 15-16C hebt en daar tijdens de 2x15min/dag dat je er bent het iets warmer moet dan is een elektrische kachel ideaal. goedkoop en gaat niet stuk.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 18-01-2024 04:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wij hebben een elektrische handdoeken radiator hiervoor hangen en is denk ik ook gemeengoed icm een l/lwarmtepomp.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
En zoiets? https://climatemasters.nl/unico-air-25-hp-eva/

Even los gezien van het merk en website, er zijn er natuurlijk meer maar dit was even de eerste die ik kon vinden.

Monoblock binnen, voor kleine ruimte, slechts twee gaten door de buitenmuur…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Ik ben altijd huiverig geweest voor een airco op de badkamer vanwege de hoge luchtvochtigheid. Gaat dat geen rare dingen doen met je airco?

Ik denk dan aan schimmelvorming in de binnenunit of problemen met ontvochtigen.

Voor het moment hebben we dus een infrarood paneel naast onze design radiator. Maar als een airco een optie zou zijn zou ik zeker zoiets als wat @Gramser linkt gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
SCG schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:07:
We hebben in onze badkamer geen ruimte voor een lage temperatuur radiator, convector of fancoil.
Hoe wordt de badkamer nu verwarmd?

Is er wel plek voor een gewone radiator (niet zo'n fancy handdoeken ding natuurlijk)?
Ik heb mijn cv op 40 graden staan en krijg mijn badkamer prima warm met een gewone t21 radiator. Zelfs de werkkamer wordt met een t10 meer dan warm genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:46
Het grootste deel van de badkamer is behoorlijk off-limits voor 230V. Dat geld ook voor een elektrische radiator overigens, die kan niet binnen de veiligheidsnormen in alle badkamers.

Heb je al offertes opgevraagd voor VV? Een airco hangt ook niet zonder kosten en de vraag is hoe efficiënt en pendeltastische airco daadwerkelijk zou zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:00
Als je wel ruimte hebt voor de binnenunit van een airco kun je toch ook wel een fancoil kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-05 14:55
Hier zelfde situatie in de badkamer. Ik heb de elektrische vloerverwarming laten zitten (anders was deze er niet gekomen) aangevuld met een flink IR paneel aan het plafond.
Beide duren alsnog best lang voor ze warm worden.
In de praktijk staat er een Ferm kacheltje (https://www.action.com/nl.../ferm-elektrische-kachel/) welke het binnen een paar minuten behaaglijk heeft.
Verbruikt dus max 10 minuten 2000w.

Wij hebben op de slaapkamers een Mitsubishi aico's welke ook kunnen verwarmen. bij deze duurt het ook denk ik 5 minuten om het circuit op te warmen op vol vermogen (6kw) bij 3 slaapkamers

Ik denk dat het straalkacheltje de zuinigste optie is. al dan niet vast gemonteerd of design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Nielson schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:18:
Als je wel ruimte hebt voor de binnenunit van een airco kun je toch ook wel een fancoil kwijt?
Misschien wordt het leidingwerk dan wat veel hakken en breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:04
Is er geen oplossing voor dat je niet vochtige lucht uit de gang pakt, en dit gooit in de douche; waarbij normale afzuiging zn werk doet? Even breed gedacht mogelijk verlies je hierdoor veel warmte door de druk die je maakt hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Elektrische radiator geen idee?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:44
ilaurensnl schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:23:
Is er geen oplossing voor dat je niet vochtige lucht uit de gang pakt, en dit gooit in de douche; waarbij normale afzuiging zn werk doet? Even breed gedacht mogelijk verlies je hierdoor veel warmte door de druk die je maakt hmm
Dat is normaal ook de gedachte bij "klassieke" afzuiging.
Voor vocht is het afzuigen/afvoeren van vochtige lucht.
Verwarmen heb je dan diverse opties, gezien formaat ruimte en benodigde capaciteit is elektrisch cop1 toch vaak kosten technisch het beste (aanschaf, installatie en onderhoud) vs verbruik

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Ik heb dit een keer gedaan door een cassette unit buiten de badkamer (grote ruimte) op te hangen en bij die unit op de uitbreekpoort aangesloten met geïsoleerd luchtkanaal.

In de badkamer moet je dan afzuiging hebben, en op andere plekken roosters.

Maar voor alleen de badkamer is het lastig, het kan gemaakt worden met 2kw(of minder) maar garanties zou ik niet op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Croga schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 06:57:
Ik ben altijd huiverig geweest voor een airco op de badkamer vanwege de hoge luchtvochtigheid. Gaat dat geen rare dingen doen met je airco?

Ik denk dan aan schimmelvorming in de binnenunit of problemen met ontvochtigen.

Voor het moment hebben we dus een infrarood paneel naast onze design radiator. Maar als een airco een optie zou zijn zou ik zeker zoiets als wat @Gramser linkt gaan bekijken.
Een airco kan goed omgaan met vocht, daarom zit er ook een waterafvoer op. Als je warme lucht gaat koelen dan condenseert het vocht in de lucht. Daarom moet je een airco ook jaarlijks onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Uit de topicstart:
We geven liever wat meer geld uit voor een energiebesparende airco dan voor het laatste alternatief, een elektrische radiator, vandaar dat we dus op zoek zijn naar een airco.
Lezen mensen :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:09
Gramser schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Uit de topicstart:

[...]

Lezen mensen :>
je. kunt lezen en dan nog steeds aangeven dat er betere opties zijn ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Zeker, zoals TS zelf al aangaf: hij wil de weg van de elektrische radiator eigenlijk niet inslaan, maar weet dat de optie er is.
Pagina: 1