Bi-polaire solenoid van urinoir-spoeling aansturen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-11 18:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Voor een pand dat veel wordt gebruikt, maar waar weinig budget is, zoek ik een oplossing voor de kapotte spoel-controller van het 3-persoons urinoir.

Op dit moment detecteert een sensor in de sifon van het urinoir dat deze in gebruik is. Deze geeft via een kabel een signaal door naar de controller. De controller stuurt een bi-polaire solenoid aan die de waterleiding even opent en dan weer sluit. Althans, dat was het geval voordat het systeem zijn laatste adem uitblies. Het systeem wordt niet meer verkocht door de Nederlandse vestiging van de fabrikant; in het buitenland kun je het krijgen voor zo'n € 1.000 euro. En dat terwijl er alleen een nog werkende 6V solenoid hoeft te worden aangestuurd...

Mijn eerste idee was om een PIR-sensor een signaal te laten geven aan een digitaal tijdrelais, dat de solenoid even opengooit en dan weer voor een bepaalde duur sluit. Dan krijg je dus een interval zolang de PIR-sensor beweging ziet. Kosten: 72 euro - ruim 900 euro bespaard 8) Nu had ik er dus alleen even niet op gerekend dat de solenoid pas weer sluit bij een puls met omgekeerde polariteit. Dit plan gaat dus niet werken - ik zoek iets dat dus vier kanalen kan schakelen (+/- en -/+).

De Shelly 4 Pro kan op zichzelf wel vier kanalen schakelen, en ik denk dat het ook wel mogelijk is om in te stellen dat als Switch 1 inschakelt, eerst outputs 1 en 2 open moeten, vervolgens moeten sluiten, en na een timeout outputs 3 en 4 open moeten. Probleem is alleen dat de Shelly 4 Pro alleen netspanning schakelt (8>

Nu is het natuurlijk mogelijk om een Arduino/ESP een H-brug te laten aansturen, maar dat handwerk. De eraring leert dat dit soort knutselprojectjes op de lange duur niet werken. Daarom zoek ik de oplossing het liefst in redelijk standaard modules, netjes opgeborgen in een behuizing met DIN-rail.

Wie o wie weet waar ik het moet zoeken?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je de solenoid niet vervangen voor een exemplaar welke de leiding opent als je er 6(of 12/24/ofiets) gelijkstroom opzet, en dmv een veer weer terug gedrukt wordt als de spanning weg valt :? wordt het volgens mij een stukje simpeler van....

404 Signature not found

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-11 20:34
In principe zouden 2 shelly 2's kunnen doen wat je omschrijft. Deze schakelen alle gelijkspanning tot 30V.

Eentje voor plus en eentje voor min.
Je kan zelfs output van de eerste als input voor de tweede kunnen laten dienen en het zo redelijk 'dom' houden. Of iig functionerend als er geen internet/wifi is.

Verder heb ik te weinig ervaring met solonoids/sanitair om out of the box slimmere oplossingen te verzinnen, maar die zijn er inderdaad vast.

[ Voor 7% gewijzigd door ejdvandenberg op 17-01-2024 22:00 ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:02
Een relais achter het tijdrelais zetten ?
Ik weet niet of de solenoid constant spanning mag hebben. Anders nog een tweede tijdrelais plaatsen.

[ Voor 90% gewijzigd door devriesjande op 17-01-2024 21:52 ]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-11 18:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties!
SMSfreakie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:40:
kan je de solenoid niet vervangen voor een exemplaar welke de leiding opent als je er 6(of 12/24/ofiets) gelijkstroom opzet, en dmv een veer weer terug gedrukt wordt als de spanning weg valt :? wordt het volgens mij een stukje simpeler van....
Maakt het op papier simpeler, maar de solenoid zit op de meest onmogelijke plek (tussen twee vloeren, dus of op je knieën in een soort technische tussenruimte, of van onderaf boven je hoofd). Loodgieteren is dus niet echt een aantrekkelijke optie :P Daarbij kost een nieuwe solenoid ook richting de 100 euro, nog even los van dat het op die plek echt een drop-in-replacement moet zijn (juiste diameter, buitendraad etc). Kortom: een ultimum remedium.
ejdvandenberg schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:43:
In principe zouden 2 shelly 2's kunnen doen wat je omschrijft. Deze schakelen alle gelijkspanning tot 30V.

Eentje voor plus en eentje voor min.
Je kan zelfs output van de eerste als input voor de tweede kunnen laten dienen en het zo redelijk 'dom' houden. Of iig functionerend als er geen internet/wifi is.

Verder heb ik te weinig ervaring met solonoids/sanitair om out of the box slimmere oplossingen te verzinnen, maar die zijn er inderdaad vast.
Ik probeer een voorstelling te maken van de twee Shelly's, maar ik kom er niet uit:

Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/243531777/Plus%202PM%20DC%20wiring%20diagram.png?inst-v=1736d188-e5d4-40e9-a69d-9288ff932dd0

De eerste stap is te doen: solenoid pool 1 op o1, pool 2 op L. Op deze Shelly zal o2 dan als SW1 worden gebruikt van de andere Shelly? Punt is alleen dat zowel de PIR-sensor als o2 een + geven bij een signaal, terwijl de S1/2-inputs kennelijk een gesloten min verwachten?
devriesjande schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:48:
Een relais achter het tijdrelais zetten ?
Ik weet niet of de solenoid constant spanning mag hebben. Anders nog een tweede tijdrelais plaatsen.
Ik denk inderdaad niet constante spanning. Misschien inderdaad een tweede tijdrelais, die op hetzelfde stuursignaal eerst een delay uitvoert. Even de schema's naast elkaar houden 8)7

Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/catalog/product/t/i/tijdschema-600dt.png

Al dat gepuzzel... Een nieuwe non-latching solenoid begint toch aantrekkelijk te worden @SMSfreakie :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-11 13:08
Die polariteit schakeling kan met 1 2voudig relais gerealiseerd worden toch, dan kan je zelf het relais kiezen welke qua spanning het fijnste is om te schakelen.

contact 1 van relais C=+ >>>> NO + voor open stand , NC + voor gesloten stand
contact 2 van relais C= gnd >>>> NO - voor open stand, NC - voor gesloten stand.
Geen risico van te langzame schakeling en sluiting. Bij spanning uitval altijd een gesloten solenoid.
En ook nog eens de vrijheid wat voor type relais (spanning AC/DC en voltage) je er voor gaat gebruiken.

Ga helemaal creabea en neem een 4voudig relais en sluiten lampjes aan op de vrije contacten :+

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-11 20:34
Thijsmans schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:24:
Ik probeer een voorstelling te maken van de twee Shelly's, maar ik kom er niet uit:
Dat ligt niet aan jou, deze Shelly's zetten 'Live' op de outputs ipv een signaal/spanning wat je zelf als input kan geven. Dat is anders dan ik dacht en dan werkt het helaas niet.

Een kant die je nog op kan denken is een shelly 2 met een 'dom' relais op beide uitgangen. Beide relais met uitgang aan de solonoid en ingang zijn ze elkaars spiegelbeeld.
Met shelly op rolluikstand, zodat niet beide tegelijk hoog kunnen zijn.

Dan ben je alleen wel vrij diep in hobbygebied beland....

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-11 13:08
Daarom gaf ik het simpele relais voorbeeld en dan kan je vervolgens dat relais met elke domme of smart manier aansturen zonder risico. Je zou dan zelfs nog ook de voeding die je solenoid aanstuurt kunnen afschakelen ( mits dat niet voor ongewenste status zorgt ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1