Hoe 10mm flexibele aardedraad juist installeren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxGuevara
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-04 10:49
Hallo,

Ik heb vandaag onze groepenkast geüpgraded van dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve5JyujUf8VV7mJSAKlPJEUwmqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6TXusBvypXxTIzGFmVytJDz.jpg?f=fotoalbum_large

naar dit (bijna klaar, nog wat puntjes op de i )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eBHuD1x3sPgm8lNMVlgo4zDItg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJKKG7HToUNerqCfn7aSFcF2.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit nu een ABB OVR T2 tussen om te beschermen tegen piekspanning.
Ik las dat daar idealiter een 10mm aardedraad aan bevestigd diende te worden, hoewel ik me afvraag hoeveel nut dat hier heeft aangezien de aardedraad geleverd vanaf de meter niet zo dik is.

hoe dan ook heb ik geprobeerd een 10mm aardedraad te verbinden, maar onder een schroef is dat niet zo netjes op deze manier lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEkgD1ncMFwW5lgM1icxHWU4Jv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBbr6o77XFnFUSGA8Yot1BZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is een goeie manier om dit beter te verbinden.
Indien ik de 10mm zou terug vervangen voor 6mm zit ik met hetzelfde probleem omdat ik 6mm ook alleen maar flexibel heb. Of moet ik gewoon een 6mm draad met vaste kern gaan halen en die op de schroef bevestigen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
Als ik even helemaal niets bij me heb splits ik de adertjes in twee'en en draai het dan met een tang om de los gehaalde schroef heen, eventueel een sluitring er tussen en het gaat nooit meer los.

O ja, netheid van de nieuwe kast :o

[ Voor 9% gewijzigd door natural colour op 17-01-2024 20:04 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kabelvorkschoentje er op?

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:10

DjVe

Hatsaflats!

Of een oogje persen?

En even de hulzen op de hoofdschakelaar vervangen. Dat zijn 10mm hulzen en die horen niet op een 6mm draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:27
Voor 10 mm² flexibel onder een schroef zijn er kabelschoenen met een oogje, die je met een krimptang permanent aan de draad bevestigt. Dat is ongeveer de enige juiste manier als je deze schroef wilt gebruiken.

Een andere optie is om een andere verbinder te gebruiken, bijvoorbeeld een rijgklem (hoort eigenlijk op een dinrail) of een aardrail of radiatorklem waarbij je de draad in een gat steekt. Let op dat je bij verbinders met schroeven nog wel een adereindhuls moet krimpen om de flexibele draad te beschermen, maar de tang daarvoor heb je zo te zien al :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19

BHQ

Zijn die fase/nudraad 6mm2? Even een ander adereindhulsje erop dan, deze lijken inderdaad voor 10mm2.

Nog iets netter zijn twin aansluitdraden met voorgeperste eindjes.

Als de aarde die binnenkomt 6mm2 is dan heeft het niet heel veel zin om daarna verder te gaan met 10mm2 ;)

Let er ook op dat je het juiste aandraaimoment gebruikt (i.e. momentschroevendraaier ingesteld op de juiste waarde - die verschilt tussen de verschillende componenten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
BHQ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:24:
Volgens mij is dat equivalent. Waarom is dat volgens jou netter?
Als de aarde die binnenkomt 6mm2 is dan heeft het niet heel veel zin om daarna verder te gaan met 10mm2 ;)
Normaal zou je dat zeggen, maar bij een SPD wordt aangeraden een zo kort mogelijke en dikke aarding te gebruiken. Wat dat betreft is er wat voor te zeggen om hier niet via de aardrail bovenin te gaan, maar het korte aardrailtje naast de hoofdschakelaar te vervangen door eentje waar 3 draden op aangesloten kunnen worden. Dat is tenminste wat ik opmaak uit paragraaf 6.2 en 6.3 van deze paper, al geef ik direct toe dat ik de theorie erachter niet volledig begrijp.

Als je van die doorverbinder een 3-puntige ster maakt, bespaar je vanaf de SPD gezien 60 cm draad en 2 overgangsweerstanden. Ik vermoed dat dat meer uitmaakt dan 10 vs 6 mm², maar als je die 10 mm² toch al hebt... waarom niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19

BHQ

Juerd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:57:
[...]
Volgens mij is dat equivalent. Waarom is dat volgens jou netter?
Hmja, is ook zo. Het scheelt zelf een adereindhulsje knijpen maar dat is het ook. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
@BHQ Ach, als je liever geen hulzen gebruikt is dat in deze klemmen ook geen probleem... je mag hier tot 16 mm² stranded gebruiken zonder adereindhuls ;)

(Zelf gebruik ik ze liever wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Ik zie links van de kast een blanke aardedraad die afgetaped is, is dat van een badkamer of kan dit de aardpen zijn? Indien een aardpen aanwezig is zit daar een dikkere draad op welke overgaat in 6mm² naar de groepenkast. Die kun je dan vervangen voor een soepele 10mm² en direct bovenin je kast aansluiten op de rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxGuevara
DjVe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:08:
Of een oogje persen?

En even de hulzen op de hoofdschakelaar vervangen. Dat zijn 10mm hulzen en die horen niet op een 6mm draad.
Goed gezien! Kwam ik zelf ook achter na een paar minuten en op de 2e foto zie je ook al dat ik ze vervangen heb ondertussen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxGuevara
BHQ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:24:
Zijn die fase/nudraad 6mm2? Even een ander adereindhulsje erop dan, deze lijken inderdaad voor 10mm2.

Let er ook op dat je het juiste aandraaimoment gebruikt (i.e. momentschroevendraaier ingesteld op de juiste waarde - die verschilt tussen de verschillende componenten).
Scherp, was me inderdaad ook opgevallen en op foto 2 zie je al dat ik die ondertussen had vervangen.
Ik heb voor deze klus speciaal een momentschroevendraaier aangeschaft, dus dat zit wel snor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxGuevara
IplugNplay schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:00:
Ik zie links van de kast een blanke aardedraad die afgetaped is, is dat van een badkamer of kan dit de aardpen zijn? Indien een aardpen aanwezig is zit daar een dikkere draad op welke overgaat in 6mm² naar de groepenkast. Die kun je dan vervangen voor een soepele 10mm² en direct bovenin je kast aansluiten op de rail.
Die aardedraad is om de waterleidingen te aarden, loopt niet naar een aardpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Een mogelijkheid:
- aardblokje 25 mm² + 2x 6 mm²
- lange adereindhuls zodat je beide schroeven kunt gebruiken
Pagina: 1