Dubbele laag OSB vloer, verlijmen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-06 22:17
Ik heb op de verdiepingsvloer de vloerbalken verstevigd en daarom 18mm OSB geschroefd. De vloer is hier en daar nog wat bewegelijk en het kraakt soms. Ik wil hier dus eigenlijk nog een laag 12mm OSB overheen gooien.
Nu is mijn vraag of ik deze twee lagen het beste ook verlijm of enkel vast schroef?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gewoon flink schroeven. Door beweging heb je alleen maar kans dat eventuele lijm gaat barsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 21:29
Het kraakt tussen je eerste laag osb en balken. Een tweede laag osb gaat dit niet verhelpen.

Achteraf had je de platen moeten verlijmen en schroeven.

Enigste optie welke nu nog overblijft is wat hier boven staat, de platen beter doorschroeven, dus elke 30cm schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 03:11
Kun je niet voor een extra 18mm laag gaan? Wel wellicht haaks op de voorgaande laag schroeven? Dit maakt het geheel nog stijver

En waar kan door de 1e laag OSB heen de balk laag in met extra lange schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Oké, bedankt voor jullie input. Op zich is de vloer met 18mm ook al prima, echter nu alles nog vrij is en er nog geen vloer ligt, dacht ik nu kan ik er nog snel een laag op gooien voor de zekerheid. Je doet het maar één keer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 15:07
Heb je de gaten voor de schroeven voorgeboord? Of schroeven gebruikt die een voorziening hebben (stukje zonder schroefdraad onder de kop, of zelfs een freesstukje bij kwaliteitsschroeven)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
naftebakje schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:06:
Heb je de gaten voor de schroeven voorgeboord? Of schroeven gebruikt die een voorziening hebben (stukje zonder schroefdraad onder de kop, of zelfs een freesstukje bij kwaliteitsschroeven)?
Jazeker, Woodies. De vloer kraakt ook echt maar op 2 plekken en dat komt waarschijnlijk door de oude vloerbalken. Deze lagen scheef, zijn opgedikt, etc. Dus of ik het kraken oplos weet ik niet, hooguit wordt de vloer iets stabieler waardoor het minder kraakt.

Er zitten ondertussen +10.000 schroeven in het dak met bovenverdieping. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het goedkope schroeven die of niet goed voorboren, of waar het bitje nét niet goed past. Die komen er niet meer in.

[ Voor 16% gewijzigd door emot op 18-01-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J97B30A
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-06 16:56
Mocht je het echt 100% kraak en geluidsvrij willen hebben kan je wellicht een fermacell vloer erop leggen. Maar dat is best prijzige oplossing.
Pagina: 1