Waar met 8 panelen een betrouwbare energie-boer te vinden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-08 08:05
Mijn vraag
...
Waar kan ik met 8 zonpanelen een betrouwbare energieleverancier vinden?

"Huurhuis met nog 20 jaar lopend contract voor 8 panelen a 30 euro per maand, en nu daarbij 10 euro terugleverkosten. Een goed zonnejaar gaf ons ongeveer 100 euro voordeel. Met die 40 euro p.m. kosten mij die panelen minimaal 20 euro per jaar, in plaats van dat het wat oplevert. Ik had alles bij Budget. Energie, internet+TV en mobiels. Heb direct alles opgezegd."

Voor wat betreft energie: Voorlopig even bij Frank energie omdat ik daar eventueel onmiddellijk kan opstappen, terwijl ik ondertussen een goede betrouwbare energie leverancier zoek, of misschien bij Frank blijf, hoewel ik daar zag dat ook zij een methode hanteren om voor teruglevering te laten betalen op momenten van te hoge netbelasting. Ik begrijp niet veel van dat soort saldering, en vraag me af of ik, tenminste komende maand, van de regen in de drup ben gekomen.

Ik ga met weglopen door tot de laatste leverancier die geen terugleverkosten berekent.
Hoewel die uiteraard gemiddeld niet veel duurder mag zijn dan leveranciers MET terugleverkosten.
Wie weet moet ik dan wel terug naar Budget. 😃

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15
Minder emotie, meer ratio.

Wat voor meter?
Hoeveel opwek?
Hoeveel verbruik?
Hoeveel teruglevering en levering? (slimme meter)
Hoeveel netto (terug)levering (domme meter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@Rukapul
Ik ben bedonderd met een vast contract voor 30 jaar 30 euro p.m. voor 8 panelen. Er werd niets gezegd over stoppen of mindering van saldering, en terugleverkosten waren zowiezo ondenkbaar. Kort daarna, bij dezelfde huurbaas kreeg mijn zoon ook huurpanelen voor de helft van mijn prijs die ongeveer 2x zoveel opleveren.
Ik kon niet meer van het contract af, en duur procederen met (grote) kans op verlies zat er niet in.

Meter Kaifa E0026 gprs M150122 T10421
Jaarafrekening stroom normaal 1.112 -905 dal 1.289 -401 Gas 634

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:47

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Vul je energieverbruik en opwek in op een energievergelijkingssite. Negeer dus de boefjes als Budget energie en van de Bron. Een energiecoöperatie is eventieel ook een optie (Energievanons bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jan Workum schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:23:
Vul je energieverbruik en opwek in op een energievergelijkingssite. Negeer dus de boefjes als Budget energie en van de Bron. Een energiecoöperatie is eventieel ook een optie (Energievanons bijvoorbeeld)
een energiecooperatie ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
Jan Workum schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:23:
Dank voor het antwoord. Ik zal die zeker gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:47

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ja, bijvoorbeeld via deze site, maar er zijn ook andere.
https://energie.vanons.org/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:12
hpieters schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:16:
Waar kan ik met 8 zonpanelen een betrouwbare energieleverancier vinden?

"Huurhuis met nog 20 jaar lopend contract voor 8 panelen a 30 euro per maand, en nu daarbij 10 euro terugleverkosten. Een goed zonnejaar gaf ons ongeveer 100 euro voordeel.
Tenzij die panelen op de kop onder de grond geïnstalleerd zijn, is die €100 zo goed als onmogelijk. 8x350W (?) Is 2800 Wp en levert zelfs bij zeer matige oriëntatie minimaal 1600 kWh in een jaar, en waarschijnlijker ergens tussen de 2200 en 2800 kWh op. Dat is bij 30 ct/kWh zo'n €500-800 per jaar opbrengst.

Saldering wordt nog steeds niet afgebouwd dus dat is momenteel ook werkelijk de opbrengst per jaar.

Ben het wel met je eens dat €30/maand hiervoor veel te veel geld is. Die installatie betaal je over die 20 jaar dan driedubbel terug. (Een woco zal niet boven de €1/Wp betaald hebben ga ik van uit).

Maar ja, dat is nu een beetje te laat.

[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 17-01-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Wilke Heb je dan ook meegenomen dat er 12*€30+12*10 gerekend moet worden? Dat betekent jouw schatting min €480.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:05

hnq

Ik ben een groot voorstander van coöperatieve energieleveranciers. Energie van ons heeft echter aangekondigd ook terugleverkosten in rekening te gaan brengen.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
sypie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:31:
@Wilke Heb je dan ook meegenomen dat er 12*€30+12*10 gerekend moet worden? Dat betekent jouw schatting min €480.
Ah zo, ja als je netto telt is de opbrengst hiermee inderdaad wel zeer minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat het grote probleem is dat hier huurpanelen op het dak liggen.

Tros Radar heeft daar recent een dossier over gemaakt: https://radar.avrotros.nl...eze-verkooppraatjes-54951

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15
hpieters schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:17:
@Rukapul
Ik ben bedonderd met een vast contract voor 30 jaar 30 euro p.m. voor 8 panelen. Er werd niets gezegd over stoppen of mindering van saldering, en terugleverkosten waren zowiezo ondenkbaar. Kort daarna, bij dezelfde huurbaas kreeg mijn zoon ook huurpanelen voor de helft van mijn prijs die ongeveer 2x zoveel opleveren.
Ik kon niet meer van het contract af, en duur procederen met (grote) kans op verlies zat er niet in.
Als je informatie opschrijft zodat een ander het direct begrijpt dan zal het eigen inzicht ook toenemen en de kans afnemen om op foute aanbiedingen in te gaan.

Zonnepanelen druk je niet in aantal uit, maar in capaciteit uitgedrukt in Wp (Watt-piek). 10 jaar oud zal dus iets van 8 * 250Wp = 2000Wp zijn met een jaarlijkse opbrengst van rond de 2000kWh.

30*12*30 = 10800 EUR. Dat komt neer op meer dan 5 EUR/Wp. Als je toendertijd ook maar een offerte had opgevraagd dan had je gezien dat je veel te veel ging betalen.
Meter Kaifa E0026 gprs M150122 T10421
Jaarafrekening stroom normaal 1.112 -905 dal 1.289 -401 Gas 634
Proberen we dit te combineren:
Geleverd: 1112+1289 = 2401 kWh
Teruggeleverd: 905+401 = 1306 kWh

Schatting eigen verbruik: 2000 (zie hierboven) - 1306 = 694 kWh

Dit kunnen we omrekenen naar opbrengst van de panelen. In dit geval wordt alles gesaldeerd dus (1306 + 694) * 30ct = 600 EUR. Oftewel meer voordeel op dit moment dan in het verleden geschetst door de gestegen energieprijzen! En ja, dat wordt minder, maar het is goed om het hele plaatje te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
Wilke schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Tenzij die panelen op de kop onder de grond geïnstalleerd zijn, is die €100 zo goed als onmogelijk. 8x350W (?) Is 2800 Wp en levert zelfs bij zeer matige oriëntatie minimaal 1600 kWh in een jaar, en waarschijnlijker ergens tussen de 2200 en 2800 kWh op. Dat is bij 30 ct/kWh zo'n €500-800 per jaar opbrengst.
Ik ben dan ook geen expert, en iemand hielp met die berekening. Feit is dat de jaarrekening aangaf totaal 1306 kWu teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
hpieters schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Ik ben dan ook geen exper,t en iemand hielp met die berekening. Feit is dat de jaarrekening aangaf totaal 1306 kWu teruglevering.
Ok, maar een deel heb je ook meteen zelf gebruikt en dus niet teruggeleverd. Dat kun je aan de rekening niet zien, maar die was anders wel hoger geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@Rukapul
Dank voor de berekening. Blijft natuurlijk dat ik ongeveer 120 euro p.j. meer zou gaan betalen ten gunste van anderen zonder panelen, althans ten gunste van de leverancier Budget. Dat is met die 30 euro paneelhuur samen 480 euro per jaar. Daar kan de opbrengst nauwelijks tegenop. Als ik dit vooraf had geweten zou ik nooit hebben meegedaan aan die panelenactie.Met de notabewezen 1306 kW teruglevering en 30 cent, dus ongeveer 390 euro terug, heb ik dan een kleine honderd euro nadeel in plaats van voordeel. Alles bij benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@Wilke
Je hebt gelijk, de gebruikte zonnestroom heeft de rekening lager gemaakt. Ik ben geen goede rekenaar.
Ik heb geen idee hoeveel dat van invloed is, en hoe ik dat kan afwegen. Feit is dat mijn goedkope leverancier ineens 120 euro per jaar duurder werd. In die nieuwe situatie moet ik nu uitzoeken of er een goedkopere is.
https://www.unitedconsume...jken-met-zonnepanelen.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@all readers

Wilke wees er op dat zonnestroomverbruik de rekening verlaagt. De eigenlijke opbrengst zou bij mijn inmiddels verouderde panelen misschien 2300 kW zijn, aldus ongeveer 1000 boven 1300 teruglevering, zeg xxx euro.
OK, maar de verschillen zijn zo onbeduidend, dat ik me afvraag, waarom ze kleingebruikers, als wij, zonodig prijsverhoging gaan laten betalen. De hele lol van zonnepanelen en vergroening gaat er zo van af.

Alles steeds marginaal berekend. De rentederving van het geld dat we anders hadden kunnen sparen is er niet in meegenomen, en als we van de wereld gaan, erven de kinderen de huurpanelen ook niet. Die investering verhoogde in de boeken intussen wel de waarde van ons huurhuis voor de verhuurder.

[ Voor 27% gewijzigd door hpieters op 17-01-2024 23:40 ]

Pagina: 1