Asbest / paniek voor niets?

Pagina: 1
Acties:

• Dociler
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-10-2024
Mijn kelder is oud en er liggen 2 lagen op de vloer die ik niet vertrouw:
  • - Bovenste laag voelt aan als rubber, is nog prima flexibel maar krult wel her en der. Deze baart me ook geen zorgen.
  • - De onderste laag (isolatie) is zeer broos, brokkelt al af als je er met een tang tegenaan tikt. Na het in de fik te steken lijkt het normaal te branden alhoewel het wel stinkt. Het ruikt ook zeker niet naar brandend hout, maar iets heel anders. Als je het vervolgens uitblaast gloeit het wel een beetje na, maar niet meer/minder dan een normaal stuk hout zou doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKIhYGrm0Xi-7CHZisPdgmMAthQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIZFiaJZiCIU3gWsva0UDto9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71sXYzVh7-6z3nosa2l5aTvQHOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccWSC1qQKtB3e9kwIrZpjgPD.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat denken jullie? Uiteraard ga ik nog een monstertje opsturen. Ik heb er 30m2 van liggen.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:09
Ik DENK dat je veilig zit (maar ben geen expert):

https://www.infomil.nl/on...best-in-panden/herkennen/

Stukje opsturen kan nooit kwaad want het kan schijnbaar ook in de lijm verwerkt zitten.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:09
Voor de zekerheid nog want ik realiseer me dat ik niet heel duidelijk was, ik doel op dit specifieke stuk uit de link:

stijve, zeilachtige vloerbedekkingen met een harde, ruwe onderzijde met daarin een grofmazig juteweefsel (zoals linoleum)

Waarbij het simpelweg lijkt of jouw boven en onderlaag van elkaar gescheiden zijn door ouderdom. Het is dus waarschijnlijk ooit 1 geheel en product geweest met onderop dat grofmazig juteweefsel.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:07
Niks aan de hand, vloerzeil met asbest heeft een witte "papieren" laag.

• Dociler
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-10-2024
Al, dank voor het meekijken. Ik heb het laten onderzoeken en dit is inderdaad GEEN asbest. Dat lucht op.

Tevens zou ik meteen een product voorstel willen doen: Net zoals AI ingezet wordt om huidkanker te detecteren... Is er iemand die een toepassing wil maken om Asbest in fotos te toetsen? Er is vast wel een slimmerik die hier een leuk centje aan kan verdienen. Het meeste werk zal zitten in het vinden van een goede dataset om je model te trainen. Just an idea.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:07
Dociler schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:58:
Al, dank voor het meekijken. Ik heb het laten onderzoeken en dit is inderdaad GEEN asbest. Dat lucht op.

Tevens zou ik meteen een product voorstel willen doen: Net zoals AI ingezet wordt om huidkanker te detecteren... Is er iemand die een toepassing wil maken om Asbest in fotos te toetsen? Er is vast wel een slimmerik die hier een leuk centje aan kan verdienen. Het meeste werk zal zitten in het vinden van een goede dataset om je model te trainen. Just an idea.
Tja begin maar, er zijn over de 3000 toepassingen (wereldwijd), ze zijn al tijden aan het testen met een scanner, maar ook dit werkt nog niet vlekkeloos.....

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:44

Alles hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van de foto, voor asbest is denk ik een hele andere manier van detecteren nodig dan huidkanker.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Er is niemand die de uitslag kan garanderen. en daar dus zijn vingers aan wil branden. met name omdat niet alleen fabrikanten asbest vezels aan producten toe hebben gevoegd maar ook verwerkers zoals schiders, stucadoors, bouwvakkers etc.

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:26
twain4me schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Er is niemand die de uitslag kan garanderen. en daar dus zijn vingers aan wil branden. met name omdat niet alleen fabrikanten asbest vezels aan producten toe hebben gevoegd maar ook verwerkers zoals schiders, stucadoors, bouwvakkers etc.
Je kan vaak voor 99% garanderen dat iets niet verdacht is (als expert met ervaring). De andere 1% moet je bemonsteren.
Pagina: 1