L/L warmtepomp airco in alle kamers woning? Ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-03-2024
Beste mensen,

Wij (2 volwassenen en 3 kinderen) willen graag onze woning kunnen koelen (en natuurlijk verwarmen), maar komen er niet uit wat nu een goed idee is. Belangrijkste is comfort, maar we willen natuurlijk ook wel waar voor ons geld. We hopen dat jullie ons kunnen en willen helpen om een goede beslissing te nemen.
Omschrijving situatie
Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2010, welke dus goed is geïsoleerd en is voorzien van goede zonwering. In de zomer kan het toch erg warm binnen worden, waardoor de wens bestaat om de slaapkamers te kunnen koelen. En als we toch bezig zijn ook de beneden verdieping.

Het betreft in totaal 4 slaapkamers en 1 werkkamer (20, 21, 34, 36 en 50 m3) en dus de beneden verdieping (171m3).

In 3 van de 4 slaapkamers, de werkkamer en de beneden verdieping zal op koude dagen op verschillende dagen en tijdstippen verwarmd moeten worden. Dus soms tegelijk, maar vaak ook niet.
De grootste slaapkamer (50m3) zal nauwelijks worden verwarmd.
Plattegronden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDVLfcfWvZH8_SrhXn1aekquvyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xKBfXAESb150MuCdK5RAXfG3.jpg?f=user_large
Plattegrond benedenverdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssz3U9CKkuUeS_U7LAbfvs-Fp_c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O0COYuIHZxoybozYgDqJHs7t.jpg?f=user_large
Plattegrond 1e verdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NI_43MMtNcM5Ma0TvMC7YL1E6oo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7m5MS3uo51vo9uOHEVAovAnZ.jpg?f=user_large
Plattegrond 2e verdieping
Gasverbruik
Het jaarlijks gasverbruik ligt op ca. 1000 m2.
We verwarmen met radiatoren en koken op gas. Het extra verwarmen van de slaapkamers zal de komende jaren gaan toenemen.
Vraagstelling
Is het nu verstandig om alle kamers en de beneden verdieping te voorzien van airco's?

Voordeel is dat we alle kamers afzonderlijk kunnen koelen en snel kunnen verwarmen en dat de deuren dus dicht kunnen blijven. Hierdoor hoeft ook de beneden verdieping niet de gehele dag verwarmd te worden.

Is dit goed uit te voeren, zodat het het comfort merkbaar is. En zo ja, op welke wijze?
Of zal er altijd sprake zijn van pendelen of ander onprettige bijkomstigheden?

Of kunnen we toch beter voor een andere oplossing gaan, maar dan welke?

Heeft hier iemand ervaring mee of wat zijn jullie ideeën hierover?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

CorvanS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:54:
Ik heb een vraag over waar in huis overal een airco te plaatsen. Of dat er betere manieren voor verwarmen en koelen zijn. Zouden jullie je kennis of ervaring met mij willen delen?

CorvanS in "L/L warmtepomp airco in alle kamers woning? Ja of nee?"

Alvast bedankt!
Gaat prima en zuinig werken met airco's.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 14:13
CorvanS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:54:
Ik heb een vraag over waar in huis overal een airco te plaatsen. Of dat er betere manieren voor verwarmen en koelen zijn. Zouden jullie je kennis of ervaring met mij willen delen?

CorvanS in "L/L warmtepomp airco in alle kamers woning? Ja of nee?"

Alvast bedankt!
Ik zou ook even bij het L/W Warmtepomp topic kijken want het kan maar zo zijn dat een warmtepomp even duur kan zijn dan je huis volhangen met airco,s.

Een warmtepomp kan ook koelen.
Zeker bij een huis van 2010.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
mr_evil08 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:17:
[...]

Ik zou ook even bij het L/W Warmtepomp topic kijken want het kan maar zo zijn dat een warmtepomp even duur kan zijn dan je huis volhangen met airco,s.

Een warmtepomp kan ook koelen.
Zeker bij een huis van 2010.
Daar kom ik zelf niet echt uit. Elk huis en wensen zijn natuurlijk verschillend. Daarnaast hebben installateurs hun eigen belangen, dus vind het lastig om van een enkele installateur uit te gaan.

Maar dat is dus ergens ook mijn vraag of dat wellicht toch een betere optie zou zijn. Zou zonde zijn om allemaal airco's op te hangen en dan over een aantal jaar over te stappen op een L/W warmtepomp die voor hetzelfde effect zou zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 14:50
Mijn huis is meer als 100 jaar ouder en daar gaat het prima met 4 stuks. Koude vloer hadden wel al omdat er geen vloerverwarming is. Maar in jou geval met een nieuw huis en zeker als er boven ook vloerverwarming zit ook naar de op L/W kijken. Wil je gas helemaal de deur uit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

CorvanS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Maar er zit dan ook wel een kostenplaatje aan van ca. 10k.
Is dat het waard in vergelijking met het comfort? En heb je er zelf ervaring mee?
Hier wordt het hele huis verwarmt met airco's en dat bevalt goed. Vooral weer na afgelopen nacht. Met 1 airco het huis warm houden terwijl de l/w op volle bak moeten lopen stampen, scheelt nogal in de kosten. Met een airco heb je bijna direkt de temperatuur die je wil en dat in iedere ruimte.

Ken meerdere mensen die met airco's verwarmen en niemand klaagt erover. Dat zijn wel mensen uit de airco en installatiebranche met een hoop ondersteuning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
CorvanS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Daar kom ik zelf niet echt uit. Elk huis en wensen zijn natuurlijk verschillend. Daarnaast hebben installateurs hun eigen belangen, dus vind het lastig om van een enkele installateur uit te gaan.

Maar dat is dus ergens ook mijn vraag of dat wellicht toch een betere optie zou zijn. Zou zonde zijn om allemaal airco's op te hangen en dan over een aantal jaar over te stappen op een L/W warmtepomp die voor hetzelfde effect zou zorgen.
Als je de kans hebt. En zeker als je meer ruimtes hebt zou ik voor een lucht water systeem gaan. Begrijp me niet verkeerd ben best tevreden met mijn aanschaf. Bang for the buck. Maar water is gewoon mooiere oplossing. Stralingswarmte mis ik toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CorvanS
Willempie27 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:41:
Mijn huis is meer als 100 jaar ouder en daar gaat het prima met 4 stuks. Koude vloer hadden wel al omdat er geen vloerverwarming is. Maar in jou geval met een nieuw huis en zeker als er boven ook vloerverwarming zit ook naar de op L/W kijken. Wil je gas helemaal de deur uit doen?
We hebben zowel boven als beneden geen vloerverwarming. Dit staat vooralsnog de komende jaren niet op de planning. Gasloos is geen doel op zich.

Welke oplossing geeft het meeste plezier en/of rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
arie-verdetti schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Als je de kans hebt. En zeker als je meer ruimtes hebt zou ik voor een lucht water systeem gaan. Begrijp me niet verkeerd ben best tevreden met mijn aanschaf. Bang for the buck. Maar water is gewoon mooiere oplossing. Stralingswarmte mis ik toch.
Het is een mogelijkheid, maar we hebben geen vloerverwarming. En kunnen alle kamers voldoende gekoeld worden voor bijvoorbeeld een goede nachtrust of werkklimaat?

En we hoeven niet van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Ik heb hier de hele CV installatie er uit getrokken en in plaats van de radiatoren vloermodel binnenunits opgehangen. De units boven zitten op een grote multisplit en beneden gaat het om 2 singlesplits. Tot nu toe geen spijt van gehad en het grote voordeel is dat je er ook mee kunt koelen.
Als je enkel en alleen met airco gaat verwarmen is het wel heel belangrijk dat de capaciteit van de buitenunit wat aan de ruime kant is. Laat je dus niet verleiden om onder te dimensioneren om je airco niet te laten pendelen. Als het echt serieus koud wordt gaat de capaciteit vrij hard achteruit. Heb je dan een te kleine unit dan krijg je het niet of nauwelijks op temperatuur en staat zo’n ding continu defrosts te doen. Dat is niet alleen oncomfortabel maar kost ook nog eens veel energie. Let ook goed op de plaatsing van de buitenunit. Zo’n ding maakt nou eenmaal geluid en je zal niet de eerste zijn die gezeik met de buren krijgt. Verder: neem een A merk. Ik heb zelf Mitsubishi Heavy Industries airco’s en dat is om een aantal redenen. Het zijn de stilste airco’s die er zijn, de meest betrouwbare en de integratie met home assistant met de MHI-AC-CTRL module is echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 14:13
CorvanS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:34:
[...]

L/L warmte is niet hetzelfde comfort als radiatoren of vloerverwarming.

Doe weinig op "wij verwarmen het hele huis ermee" vaak bedoelt men een enkele kamer of deuren 24/7 open om ruimte X nog beetje warmte te geven maar vervolgens achterblijft in temperatuur.

Denk ook eens na hoe je de badkamer of toiletruimte wil mee verwarmen, of de gang.

Op slaapkamers is L/L prima zonder twijvel, de grotere ruimte,s zoals woonkamers kom je al snel aan 2 binnenunit,s om nog enigsinds comfort te hebben.

Hoever wil je koelen? net even de scherpe randjes eraf of moet het een ijskast worden.
Ik koel amper met de L/L, alleen tijdens hittegolven, 95% is verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2024 18:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
Chatslet schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:33:
Ik heb hier de hele CV installatie er uit getrokken en in plaats van de radiatoren vloermodel binnenunits opgehangen. De units boven zitten op een grote multisplit en beneden gaat het om 2 singlesplits. Tot nu toe geen spijt van gehad en het grote voordeel is dat je er ook mee kunt koelen.
Als je enkel en alleen met airco gaat verwarmen is het wel heel belangrijk dat de capaciteit van de buitenunit wat aan de ruime kant is. Laat je dus niet verleiden om onder te dimensioneren om je airco niet te laten pendelen. Als het echt serieus koud wordt gaat de capaciteit vrij hard achteruit. Heb je dan een te kleine unit dan krijg je het niet of nauwelijks op temperatuur en staat zo’n ding continu defrosts te doen. Dat is niet alleen oncomfortabel maar kost ook nog eens veel energie. Let ook goed op de plaatsing van de buitenunit. Zo’n ding maakt nou eenmaal geluid en je zal niet de eerste zijn die gezeik met de buren krijgt. Verder: neem een A merk. Ik heb zelf Mitsubishi Heavy Industries airco’s en dat is om een aantal redenen. Het zijn de stilste airco’s die er zijn, de meest betrouwbare en de integratie met home assistant met de MHI-AC-CTRL module is echt perfect.
De vloermodel binnenunits is wel het onderzoeken waard. Maar eigenlijk alleen als we echt helemaal over zouden gaan op in zijn geheel verwarmen van de woning met airco's. Maar daar lijkt mij nog wel wat haken en ogen aan te zitten en ben ik nog niet van overtuigd.
Ook goed om te horen dat het verwarmen je goed bevalt.

Heb je voor het vermogen van binnenunits nog aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
mr_evil08 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:46:
[...]

L/L warmte is niet hetzelfde comfort als radiatoren of vloerverwarming.

Doe weinig op "wij verwarmen het hele huis ermee" vaak bedoelt men een enkele kamer of deuren 24/7 open om ruimte X nog beetje warmte te geven maar vervolgens achterblijft in temperatuur.

Denk ook eens na hoe je de badkamer of toiletruimte wil mee verwarmen, of de gang.

Op slaapkamers is L/L prima zonder twijvel, de grotere ruimte,s zoals woonkamers kom je al snel aan 2 binnenunit,s om nog enigsinds comfort te hebben.

Hoever wil je koelen? net even de scherpe randjes eraf of moet het een ijskast worden.
Ik koel amper met de L/L, alleen tijdens hittegolven, 95% is verwarmen.
Het verwarmen van de badkamer wat je benoemd, maar ook of het comfortabel genoeg is om met alleen airco's te verwarmen, houdt mij een beetje tegen om in zijn geheel met airco's te verwarmen.

Het koelen is dan ook het belangrijkst. En het hoeft echt niet ijskoud te worden, ietsje koeler is al goed.

Zou de benedenverdieping met 1 unit een beetje lekker te verkoelen zijn? Of zou je daar dan toch voor een L/W warmtepomp gaan? Dus dat die nu niet direct nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

CorvanS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Zou de benedenverdieping met 1 unit een beetje lekker te verkoelen zijn? Of zou je daar dan toch voor een L/W warmtepomp gaan? Dus dat die nu niet direct nodig is?
Koelen gaat perfect met 1 airco. Je kunt natuurlijk ook die gebruiken om mee te verwarmen en kijken hoe dat bevalt om zo later uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
digifun schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:55:
[...]

Koelen gaat perfect met 1 airco. Je kunt natuurlijk ook die gebruiken om mee te verwarmen en kijken hoe dat bevalt om zo later uit te breiden.
De kamers op de bovenverdiepingen zijn het belangrijkst. En ik wil niet de spijt hebben om 1 of 2 van de 5 kamers niet van airco te voorzien. Alleen is het allemaal niet een beetje overkill?

De benedenverdieping zouden we ook graag willen koelen in de zomer, maar heeft niet de meeste prioriteit.

We willen alleen wel de goede keuze maken, omdat ik begrijp dat je het beter in 1 keer goed kan aanpakken, met name ook door de keuze van de buiten unit. Maar als er betere keuzes bestaan door bijvoorbeeld een L/W warmtepomp te installeren, staan we daar ook voor open.

Blijft de vraag, wat zou voor ons de beste keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
CorvanS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:57:
[...]

We hebben zowel boven als beneden geen vloerverwarming. Dit staat vooralsnog de komende jaren niet op de planning. Gasloos is geen doel op zich.

Welke oplossing geeft het meeste plezier en/of rendement?
mun zwager heeft ook geen vloerverwarming. heeft oude radiator putten. krigt het prima warm. hij is all electric gegaan. omdat de 10 kw unit er nog niet was heeft hij het eerste jaar met een 6kw unit moeten doen. zelfs dat ging. hij kwam van 2400m3 gas. nu verbruikt hij 4800 kw. en die buitenujnits (vaillant) zijn zo stil dat is niet normaal. dat scheelt toch nog dag en nacht met mijn mhi srk 5.0 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 14:50
Om een keuze te maken zou ik toch eerst overwegen wat je nu precies in gedachten had. Wil je koelen en evt bijverwarmen dan kan dat prima met een lichtere airco. Als het onder de 5 graden komt zet je de CV erbij aan. Maar ik lees mensen die achteraf wel helemaal L/L willen verwarmen en destijds toch niet voor een bepaald merk/type hebben gekozen die daar beter in is en daar spijt van hebben.

Ik denk zelf dat L/W geen optie is zonder vloerverwarming en dat er teveel aanpassingen moet gebeuren.

Heb dezelfde situatie als @Chatslet ook de CV van de muur af gehaald en dus 100% met L/L want prima bevalt.
Met @mr_evil08 ben ik het niet helemaal eens. Vloerverwarming voelt echt heerlijk aan. Maar zonder vloerverwarming en alleen met de radiatoren had ik ook een koude laag over de grond en het lijkt met de airco minder te zijn omdat deze meer lucht verplaatst. Maar dat kan per huis misschien verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Airco's hebben behoorlijk moeite om een gelijkmatige temperatuur te maken om hoeken heen.
In de woonkamer heb je dus minimaal 2 units nodig.

En door deuren heen doen ze het nog slechter.
Dus per slaapkamer ook gewoon een unit.

Met airco's KUN je comfort maken... Maar je moet niet voor dubbeltje op 1e rang willen zitten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
CorvanS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Heb je voor het vermogen van binnenunits nog aanbevelingen?
Gewoon de standaard airco capaciteit formule volgen waarbij je de inhoud van de ruimtes pakt en afhankelijk van je isolatie met een bepaald getal vermenigvuldigd. Bij een single split ga je daar voor verwarmen ongeveer een kilowatt boven zitten. Bij een multisplit hou je voor de binnenunits gewoon het vermogen aan maar ga je er met de buitenunit 1 a 2 kilowatt boven zitten. Oh ja, voor de overige ruimtes kun je gewoon elektrische kacheltjes gebruiken. Ik heb in de gang een 350 watt convectie kacheltje en in de badkamer een 400 watt elektrische handdoekradiator. Dat is beide voldoende. Vooral in de badkamer moet je je er niet te veel van voorstellen. Daar is het vrij snel warm. Zeker omdat de ventilatie in je badkamer warme lucht uit andere ruimtes naar binnen trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Wat @Ronald zegt ben ik het wel mee eens. Zorg dat je beneden 2 binnen units hebt hangen. Het maakt niet uit of dat 2x singlesplit of 1x multisplit is. Voor verwarmen zijn vloermodellen echt superieur omdat die een uitstroomklep bij de vloer hebben waardoor je een soort vloerverwarming effect krijgt.
Lucht-Water zou ik zonder vloerverwarming niet aan beginnen. In ons geval moesten alle radiatoren vervangen worden voor LT radiatoren en beneden moest de vloerverwarmingsverdeler vervangen worden. Daarmee kwamen we inclusief subsidie op ongeveer het dubbele uit als wat de airco’s hebben gekost. Daarbij komt ook dat koelen met L/W in de verste verte niet in de buurt komt van een airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@CorvanS Verwarmen is L/W de beste oplossing. Hetzelfde comfort als met een HR Ketel en dat is niet het geval met L/L. Immers altijd geluid (geruis in je huis), luchtstromingen in je huis en bij defosts geen buffer met L/L. En mijn huis vraagt ook maar weinig vermogen om te verwarmen na isolatie acties.

Voor koelen is L/L de beste oplossing. Je luchtvochtigheid van je huis daalt met vochtige zomers en de genoemde luchtstromingen die onaangenaam zijn in de winter maken het juist in de zomer aangenaam. Koelen stelt met L/L geen bal voor en daar heb je bijna geen vermogen voor nodig. Als je wil koelen met L/W zal je naar fancoils moeten om het goed te doen.

Mijn advies: voor verwarmen naar L/W en hang op iedere verdieping 1 L/L om te koelen. Ik houd met 3 units (iedere verdieping 1) in de zomer mijn hele huis koel op 22/23 graden(1978) en voor verwarmen komt dit voorjaar na 4 jaar verwarmen met L/L hier L/W om mee te verwarmen en SWW te maken. Ik heb ook geen VV maar dat hoeft geen probleem te zijn. Als je radiatoren maar voldoende afgiftevermogen hebben in relatie tot je warmteverlies.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
Iedereen nog bedankt voor alle reacties!!

Op basis hiervan denken wij dat voor ons voor nu de beste oplossing is om in alle kamers airco's te plaatsen.

Helaas wordt het haast onmogelijk om 2 binnenunits op de benedenverdieping te plaatsen, dus komt er hier maar 1. Zou 1 unit de andere kant 's morgens enigszins warm kunnen krijgen alleen voor het snelle ontbijt?

Verder vragen wij ons nog af welke capaciteit de binnen- en buitenunits moeten hebben.

Als we uitgaan van MHI, zou dan voor binnenunits de woonkamer 5kw en de overige kamers 2kw goed zijn?

En kan de woonkamer met de grote slaapkamer (deze slaapkamer hoeft niet verwarmd te worden) en een kleine slaapkamer op een 5 of 6 kw buitendeel?

En de overige kamers ook op een 5k buitendeel?

Gaat dit goed of zijn er betere ideeën?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:29
digifun schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Hier wordt het hele huis verwarmt met airco's en dat bevalt goed. Vooral weer na afgelopen nacht. Met 1 airco het huis warm houden terwijl de l/w op volle bak moeten lopen stampen, scheelt nogal in de kosten. Met een airco heb je bijna direkt de temperatuur die je wil en dat in iedere ruimte.

Ken meerdere mensen die met airco's verwarmen en niemand klaagt erover. Dat zijn wel mensen uit de airco en installatiebranche met een hoop ondersteuning.
Ik heb ook verwarmd met airco en dat beviel niet slecht, maar ik vind het comfort van de l/w wp die er nu staat toch wel veel beter hoor. Geen geluid meer in huis, hele.ruimte egaal warm met de vloerverwarming, stabielere temperatuur en nog zuiniger ook. (Al heb ik niet de zuinigste airco)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
CorvanS schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:23:
Iedereen nog bedankt voor alle reacties!!

Op basis hiervan denken wij dat voor ons voor nu de beste oplossing is om in alle kamers airco's te plaatsen.

Helaas wordt het haast onmogelijk om 2 binnenunits op de benedenverdieping te plaatsen, dus komt er hier maar 1. Zou 1 unit de andere kant 's morgens enigszins warm kunnen krijgen alleen voor het snelle ontbijt?

Verder vragen wij ons nog af welke capaciteit de binnen- en buitenunits moeten hebben.

Als we uitgaan van MHI, zou dan voor binnenunits de woonkamer 5kw en de overige kamers 2kw goed zijn?

En kan de woonkamer met de grote slaapkamer (deze slaapkamer hoeft niet verwarmd te worden) en een kleine slaapkamer op een 5 of 6 kw buitendeel?

En de overige kamers ook op een 5k buitendeel?

Gaat dit goed of zijn er betere ideeën?
Ik denk dat je spijt als haren op je hoofd krijgt. Snel verwarmen op 65m2 met L/L met 1 unit gaat je niet goed lukken. Ik heb 60m2 en stook net als met L/W 24/7 zodat je bij echte koude nog een beetje comfort hebt. Je moet je echt realiseren dat met 1 unit op die oppervlakte je behoorlijk moet blazen met adhoc stoken met 1 unit. Met 1 unit als de temperatuur bijvoorbeeld 17/18 graden, buiten onder de 5 graden is ben je makkelijk 4 uur verder eer de kamer 20/21 graden gelijkmatig warm is (en dat is dan de lucht) en dan is de massa (meubels/muren) gewoon nog koud. Dat geldt dus ook als je overdag niet doorstookt en in de avond in een comfortabele woonkamer wil zitten. En knijpen van de fan zodat het stil is werkt niet want dan bereik je niet de hele kamer en zuipt je unit stroom. Verder moet je ook nog rekening houden met defrosts. Minuten lang geen verwarming en daling temperatuur.

Ik stook 4 jaar met L/L en had achteraf mijn 5,5 mille gelijk in L/W moeten steken voor verwarmen. Koelen = top en dat lukt je wel makkelijk met die ene unit maar daar heb je dan weer geen 5 voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 23-02-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
Bedankt @MotorBeast voor je uitgebreide reactie.

Voor ons is het koelen het belangrijkst. Gas gaat er voorlopig nog niet uit, dus zou mooi zijn als we de airco als soort bijverwarming kunnen gebruiken om zo het gasverbruik wat te minderen. Is dat mogelijk of werkt de cv en airco elkaar tegen?

Daarnaast zie ik 2 units beneden niet zitten, dus als hoofdverwarming gaat dit hem ook niet worden.

Maar de vraag blijft: welke capaciteit binnen- en buitenunits zijn nodig voor het beste comfort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@CorvanS Mijn advies is berekenen voor beneden middels : https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Dat is voor verwarmen. Gezien je gasverbruik zou een 3 wel eens toereikend kunnen zijn.

Voor koelen kan je meestal met veel minder toe. Voor je beeldvorming ik koel met op iedere verdieping met max 300kWh aan verbruik 140m2 op 23 graden in de warme periode.

Voor boven kan je gewoon met de kleinste units toe als je op iedere kamer er 1 hangt. Ik zou beneden op 1 single hangen ivm verwarmen want dat doe je daar het meest en boven op alles een multi.

1000m3 gasverbruik is 4,8kW vermogen voor je hele huis met WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
@MotorBeast, bedankt weer!

Ik heb een snelle berekening op de website gedaan en dan kom ik inderdaad uit op 5kw warmtevraag voor de gehele woning en 3kw voor de benedenverdieping. Ook met de koevlaasformule kom ik uit op 3kw voor beneden.

Maar ik zie ook vaak de formule oppervlakte * 30 (bij goede isolatie) en dan kom ik wel uit op 5kw voor beneden. Maar die 3kw zou dus voldoende zijn?

Bij gebruik van een single split beneden kom ik dan wel uit op 3 buitenunits. Dit lijkt me zonde van de ruimte en het geld. Wat is hiervoor een goede oplossing?

En de kleinste binnenunits voor boven zijn 2kw en is ook over bemeten. Zou je dan 3 units op 1 6kw buitenunit moeten doen of is een buitenunit van 4kw ook meer dan voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@CorvanS Waarom hang je heel je bovenverdieping vol? Ik koel/verwarm met een 2,5 heel de bovenverdieping en met een 2 de zolder. Dan heb ik overdag wel alle deuren open. Als je dat doet hou je geld over om op termijn met L/W te gaan verwarmen/SWW. Vergis je niet als je weinig gasverbruik overhoudt wat dan 1m3 gaat kosten met alle vaste kosten.(vastrecht etc).

Die factor 30 is natte vingerwerk. Sowieso heb je voor koelen beneden geen 5 nodig. Koelen vraagt bijna niets en als je het huis comfortabel wil koelen laat je de boel gewoon 24/7 lekker pruttelen. Zo ook met verwarmen. Heb het even voor je opgezocht maar ik heb max 3,4kWh op een dag verbruikt op mijn woonkamer van 60m2 met serre (wel zonwering) te koelen. Eerste verdieping 3,7 en zolder 3,5. Dat trekt dus bijna niets.

Als je wil verwarmen bij vorst moet je kijken in de specs wat zo'n unit doet bijvoorbeeld bij -5 of hoge uitzondering -10.

Ellende van grote multi's is dat die vaak een hoog minimum vermogen hebben en als je dan maar 1 of 2 units aan hebt je veel gependel aan/uit gaat krijgen. Metname met verwarmen is dat niet comfortabel.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 25-02-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
@MotorBeast Dat was dus ook mijn eerste vraag; wel of niet in alle kamers een airco. Om wel voldoende koeling of warmte te hebben en dat de deuren niet altijd open hoeven te staan.

Als we voor MHI gaan, dan komen we op 2 of 3 buitenunits. Bij 2 hebben we dan de 5kw en/of de 6kw nodig, vanwege de mogelijkheid om 3 units aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVxjv11wqfSgAnHc3RuvpD0XcRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auI5WhOZoEOzKI1Et6s7Jbw1.jpg?f=fotoalbum_large

Komen we daarmee uit? Of gaat het erg tegenvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
CorvanS schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:13:
@MotorBeast Dat was dus ook mijn eerste vraag; wel of niet in alle kamers een airco. Om wel voldoende koeling of warmte te hebben en dat de deuren niet altijd open hoeven te staan.

Als we voor MHI gaan, dan komen we op 2 of 3 buitenunits. Bij 2 hebben we dan de 5kw en/of de 6kw nodig, vanwege de mogelijkheid om 3 units aan te sluiten.

[Afbeelding]

Komen we daarmee uit? Of gaat het erg tegenvallen?
Makkelijk voor koelen en verwarmen. Je zit dan op ruim 9kW voor je hele woning bij -10. Ik zou alleen even kritisch kijken wat de binnenunit van 3 voor woonkamer bij -10 doet. Ik vermoed genoeg. Ik doe hier met een Daikin 4,2 de kamer. Anders de 5 pakken. Ik ben geen MHI kenner....wel Daikin. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-02-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
@MotorBeast, jij zou dan gaan voor een 3,5 binnenunit beneden en de 5 andere kamers met een 2?

En dan 3 binnenunits van 2 kw op een 5 kw buitenunit en de 3,5 kw + 2 x 2 kw op een 6 kw buitenunit?

Er wel vanuit gaande dat de units beneden en boven weinig tegelijk gaan werken. En dat vaak ook maar 1 unit boven alleen verwarmt. Gaat dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@CorvanS Zet dan gewoon alles op een 2 x een 5. Sowieso trek je never nooit het max. Ja als je het 15 graden laat worden binnen overal en je zet alles tegelijk aan. De truuk met zuinig stoken met WP is sowieso de binnentemperatuur zo constant mogelijk houden. Dan draait de compressor niet hard en haal je de hoogste Cop.

Als je bijvoorbeeld boven niet verwarmt en je zet die 3,5 aan trekt die nooit die 4,7 bij -10. Ik verwarm boven zelden. En als ik al verwarm in de winter overdag voor boven omdat dan de Cop het hoogst is.

Zijn er van MHI geen combinatietabellen?

NB: kijk even kritisch of 3,5 beneden genoeg is. Zie datasheet binnenunit. Vermoed van wel en tot hoever wil je kunnen verwarmen? Ik vind L/L bij vorst niet fijn dus wellicht gebruik je dan gewoon de ketel.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 25-02-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
@MotorBeast, bedankt voor al je input! Ik waardeer het enorm!

Goeie tip van de combinatietabellen. Ik heb deze gevonden: https://www.coolmark.nl/m...mbinatiemogelijkheden.pdf

Dus inderdaad 3 x 2kw op een 5kw.
En kan ik dan net zo goed 2x 2kw en toch een 5 kw op een 6kw doen?

Heb je dan in beide combinaties geen last van pendelen? Dus zolang je de tabel aanhoudt, gaat het goed?

En is dan een grotere binnenunit beneden wel aan te bevelen? Toch meer vermogen en wellicht minder geluid omdat hij minder hard hoeft te werken? Of denk ik dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
CorvanS schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:41:
@MotorBeast, bedankt voor al je input! Ik waardeer het enorm!

Goeie tip van de combinatietabellen. Ik heb deze gevonden: https://www.coolmark.nl/m...mbinatiemogelijkheden.pdf

Dus inderdaad 3 x 2kw op een 5kw.
En kan ik dan net zo goed 2x 2kw en toch een 5 kw op een 6kw doen?

Heb je dan in beide combinaties geen last van pendelen? Dus zolang je de tabel aanhoudt, gaat het goed?

En is dan een grotere binnenunit beneden wel aan te bevelen? Toch meer vermogen en wellicht minder geluid omdat hij minder hard hoeft te werken? Of denk ik dan verkeerd?
Pendelen wordt veroorzaakt door het minimum vermogen wat je buitenunit kan doen. 1,8 is dat toch? Dat zal in het voorseizoen als het vrij warm is buiten wellicht pendelen opleveren. Maar dat voorkom je niet. Alleen een single zal een lager minimum hebben en dan is het later/minder.

Geluid binnenunit moet je in de specs kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:28
Als je voor single splits de ruimte hebt (buitendeel) zou je die kunnen overwegen. Is vaak goedkoper dan multisplit, alles werkt onafhankelijk van elkaar (geen ‘lekken’ van luchtstromen wat ik hier wel eens lees) en mocht er één unit defect zijn dan draait de rest gewoon door. Kwestie van voorkeur, ik heb geen spijt van die keuze.
Qua gebruikservaring: ik heb een paar jaar geleden op zolder twee L/L laten hangen, en één in de woonkamer. Primaire doel was koelen maar de zolderkamers verwarmen er nu mee. Scheelt substantieel in gasverbruik omdat de thermostaat in de woonkamer niet aan hoeft. Zeker als je nog wat stroom over hebt van je zonnepanelen interessant. Je hebt voor slaapkamers doorgaans geen zware capaciteit nodig. Die in de woonkamer gebruiken we in voor- en najaar voor verwarmen maar dat vind ik qua comfort toch wel minder dan cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Miersel Eens. Alleen hij wil geen singles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
@MotorBeast en @Miersel, bedankt voor jullie reacties.

Klopt dat ik liever geen singles heb, omdat ik dan 6 buitendelen nodig heb. Alleen beneden een single zorgt er alsnog voor dat er minimaal 3 buitenunits komen en ik vind 2 al veel.

Minimum vermogen verwarmen is 1,0 bij zowel de 5kw als de 6kw buitenunit. Dan is pendelen toch ook niet meer aan de orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@CorvanS Minimaal vermogen is toch 1,8? Maar maak je niet druk over pendelen want op een gegeven moment (warmer buiten) voorkom je dat toch niet. Het is een probleem als het buiten koud is en dan om het kwartier de boel aan/uit gaat. 1,8 heb je dan echt wel nodig. Compressor kan het echt wel aan. Vroeger deden de oude niet anders dan aan/uit.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 26-02-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:13
Ik heb het proberen te volgen en doe daarom mijn duit in het zakje. Mijn advies:

Twee buitenunits op je garage.

Beneden 2 binnenunits. 65m is het hoekje om naar de keuken wordt onprettig verwarmen. Koelen zal wel lukken. Dan trek je die leiding door de hal en hang je m bij de haldeur?

Over de twee bovenverdiepingen 4 units verdelen over 2 slaapkamers en 1 werkkamer. Ik weet niet welke dat zijn, dusja.

Dan tactvol met vermogen en verdeling units omgaan. Bijvoorbeeld woonkamer 2 en slaapkamer 1 op één unit. Twee slaapkamers en een werkkamer op één unit. De slaapkamer en zolderkamer zonder unit goed uitzoeken want daar zul je met de deur open moeten werken overdag.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Pagina: 1