Onzeker over keuzes voor pc voor werk en gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kiiin
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-01-2024
Beste tweakers

Ik ben op zoek naar een nieuwe pc, omdat mijn huidige pc niet helemaal meer voldoet.

Voor context: mijn huidige pc is een i7-8700K, 32GB, 7800XT. De videokaart is dus nog redelijk nieuw. Deze pc gebruik ik voor zowel werk als om mee te gamen.

Waarom voldoet deze niet meer? Eigenlijk twee redenen:
  1. Voor werk heb ik meer werkgeheugen nodig
  2. Nieuwere games draaien niet lekker. Ook met de nieuwe videokaart niet.
Ik ben dus op zoek gegaan naar onderdelen voor een nieuwe pc en ben op het volgende gekomen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI€ 289,-€ 289,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow Zwart€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 68,90€ 68,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR€ 239,48€ 239,48
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 160,15€ 160,15
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 149,-€ 149,-
Totaal€ 1.394,53

Waarom deze onderdelen?
  • De Ryzen 7800x3D zou de beste zijn voor games en is voldoende voor werk
  • 64 GB RAM nodig voor werk, deze kit staat op de compatibility list van MSI
  • De voeding en ssd heb ik uit de best buy guide
  • Het moederbord en de koeler op aanraden van een kennis en op basis van reviews
  • Geen videokaart, want ik heb nog een 7800XT
  • De kast op basis van goede ervaringen met NZXT
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar meningen over deze samenstelling. Is dit een logische samenstelling of heb ik hele gekke keuzes gemaakt? Is het moederbord overkill? Ik twijfel vooral over het moederbord en het werkgeheugen, omdat ik begrijp dat hier de meeste kans op problemen bestaat.
Ik hoor graag jullie meningen en suggesties.

Kiiin

Alle reacties

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Op welke resolutie/framerate speel je games, en wat voor games speel je? Je profiteert vooral van de 7800X3D als je op een lage(1080p) CPU heavy games speelt(fortnite, escape from tarkov) met hoge fps. Als dat niet het geval is, zou ik voor de ryzen 7600 gaan.

Voor wat voor applicaties heb je 64GB RAM nodig? Mocht dat voor andere onderdelen ook relevant zijn :)

Voor geen enkele AM5-CPU heb je een X670-bord nodig, dus ik zou voor een B650-bord gaan wat de helft kost: uitvoering: ASRock B650M Pro RS

Voor de koeler is er ook een goedkoper alternatief wat minstens net zo goed is: uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE (review van Gamer's Nexus)

Het memory kan nog wat goedkoper, memory compatiblity lists zijn over het algemeen onvolledig en je kan ook bij kits die er niet op staan verwachten dat ze werken, behalve als de snelheid te hoog is, maar dat is meer chipset-afhankelijk (bij AM5 is het tot 6000Mhz stabiel). Een alternatief is bijvoorbeeld uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F32GX2-RS5K

Als kast zou ik de uitvoering: Lian Li Lancool 216 Zwart aanraden, zie bijvoorbeeld de videoreview van Gamer's Nexus, hij kwam daar uit de test van een van de allerstilste en best koelende cases ooit.

De SSD is goed maar wel heel erg high end en prijzig, er zijn ook high end SSD's die 50€ minder kosten: uitvoering: Patriot Viper VP4300 Lite 2TB lees bijvoorbeeld deze review van TweakTown.

De voeding is een speciale SHIFT-voeding met de uitgangen aan de zijkant, ik weet niet of je je daarvan bewust was. Niet alle cases zijn daarmee compatibel, bij de H5 Flow en Lancool 216 kan dit "onofficieel wel". Ik zou aanraden om voor een gewone PSU te gaan, gezien je toch een PSU shroud hebt: uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-11 07:38
Met bijna het hele verhaal eens, maar de uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi is een betere voeding voor minder.

Voor de looks is
uitvoering: MSI Pro B650-S WiFi ook een goede keus

[ Voor 12% gewijzigd door Djarune op 17-01-2024 17:53 ]

• kiiin
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-01-2024
Thanks voor de reacties!

Zo te zien kan ik nog wel wat geld besparen dus ;)

N.a.v. de tips ben ik me wat meer gaan verdiepen in de RAM. Klopt het dat je met AMD/AM5 ook gewoon XMP kan gebruiken? Ik ging er eerder namelijk van uit dat dit puur voor Intel was en dat ik moest zoeken naar RAM met EXPO. Of is dit ook weer afhankelijk van het moederbord?

Ik had inderdaad geen idee dat ik een speciale voeding had gekozen, deze en de SSD ga ik vervangen met de voorgestelde modellen. Voor RAM ga ik kijken naar Ripjaws van 6000MHz ipv de duurdere Tridents.

De voorgestelde kast ziet er ook goed uit. Ik wil inderdaad gewoon een zo stil en koel mogelijke kast, uiterlijk maakt me niet veel uit.

Ik ga nog even op zoek naar een B650 moederbord om geld te besparen. Van de voorgestelde moederborden lees ik gemengede reviews, dus ik wil me hier nog even in verdiepen.

Ik zal als ik zo ver ben een nieuw lijstje plaatsen.