Samsung koel/vries combinatie maakt ratelend geluid.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch.io
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 14:34
Beste tweakers,

Mijn Samsung Koel/vriescombinatie, RB34C605CB1/EF, maakt al paar maanden een ratelend geluid.

Het ratelende geluid houdt minuten aan. Vaak 20 - 30 minuten PER uur. Het stopt na het afslaan van de koelkast en het is dan 20 minuten muisstil.
Bij levering koelkast in augustus 2023 had ik geen problemen. In midden oktober kwamen de eerste geluidjes, nu wordt het ratelende geluid steeds erger naar mijn gevoel. Ik heb een open keuken dus je hoort het geluid zelfs in een kamer ernaast. Bij het openen van de koelkast stopt het ratelen ook niet.

Reparateur is langsgekomen en wuifde het probleem weg door te vermelden dat het geluid onder productspecificaties valt :/ . Hij kon het ratelend geluid echter zelf niet reproduceren door zijn apparatuur. Het klinkt alsof er een ventilator niet lekker loopt.

Enig idee wat ik zelf kan doen?

Audio fragmentje:

https://voca.ro/19mPS7kHW9r8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 14:07
Ik zou t ook vet irritant vinden! Lijkt een beetje op resonantiegeluid... staat die koelkast wel recht? Probeer eens wat aan die voetjes te draaien als t geluid aanwezig is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:58
Klinkt als mijn Samsung koel/vriescombinatie. De monteur was 3x geweest en had het alleen maar erger gemaakt (op een gegeven moment stopte die niet meer met koelen, -40 in het vriesvak als gevolg).

Uiteindelijk een nieuwe apparaat gekregen die dat euvel niet had.

Ook gaven ze ijs in het systeem als mogelijke oorzaak. Maar ontdooien hielp niet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klavertje2211
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05 22:55
Een ratelend geluid is volgens mij, en ik heb dat al twee keer eerder gehad bij een koel-vries combi, ijsvorming op de ventilator van/voor het vries gedeelte. Een andere ventilator zou het probleem misschien op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch.io
chuckygetslucky schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:58:
Ik zou t ook vet irritant vinden! Lijkt een beetje op resonantiegeluid... staat die koelkast wel recht? Probeer eens wat aan die voetjes te draaien als t geluid aanwezig is...
Koelkast staat recht (waterpas) volgens de monteur. Dit heb ik zelf ook gecheckt.
LordSinclair schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:00:
Klinkt als mijn Samsung koel/vriescombinatie. De monteur was 3x geweest en had het alleen maar erger gemaakt (op een gegeven moment stopte die niet meer met koelen, -40 in het vriesvak als gevolg).

Uiteindelijk een nieuwe apparaat gekregen die dat euvel niet had.

Ook gaven ze ijs in het systeem als mogelijke oorzaak. Maar ontdooien hielp niet.
Klinkt vreselijk. Had de monteur nog geprobeerd onderdelen te vervangen of was het een kwestie van snelle check? En had je ook te maken met CE Repairs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:58
Dutch.io schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:55:
Klinkt vreselijk. Had de monteur nog geprobeerd onderdelen te vervangen of was het een kwestie van snelle check? En had je ook te maken met CE Repairs?
Weet niet meer wie de partij was. Ze hebben 1x de backplate (aan de binnenkant) vervangen en daarna begonnen de extreme koelproblemen. Toen nog 2x het gas gecheckt en bijgevuld. Problemen bleven. Daarna eindelijk door de winkel een nieuwe aangeboden gekregen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 20:54
Dutch.io schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:53:
Beste tweakers,

Mijn Samsung Koel/vriescombinatie, RB34C605CB1/EF, maakt al paar maanden een ratelend geluid.

Het ratelende geluid houdt minuten aan. Vaak 20 - 30 minuten PER uur. Het stopt na het afslaan van de koelkast en het is dan 20 minuten muisstil.
Bij levering koelkast in augustus 2023 had ik geen problemen. In midden oktober kwamen de eerste geluidjes, nu wordt het ratelende geluid steeds erger naar mijn gevoel. Ik heb een open keuken dus je hoort het geluid zelfs in een kamer ernaast. Bij het openen van de koelkast stopt het ratelen ook niet.

Reparateur is langsgekomen en wuifde het probleem weg door te vermelden dat het geluid onder productspecificaties valt :/ . Hij kon het ratelend geluid echter zelf niet reproduceren door zijn apparatuur. Het klinkt alsof er een ventilator niet lekker loopt.

Enig idee wat ik zelf kan doen?

Audio fragmentje:

https://voca.ro/19mPS7kHW9r8
toon volledige bericht
Als het direct stopt na het afslaan van de koelkast dan is het de compressor. Als er fannen in zitten en je wilt ijsvorming uitsluiten het volgende: Schakel de koelakst uit en laat deze 1 dag uitstaan. Dit zou genoeg tijd moeten geven om al het ijs te ontdooien in de koelkast/ vriezer. (met deze temperaturen kun je je levensmiddelen in de schuur zetten als je die hebt)

Na 1 dag de koelkast aanzetten. Gaan de fannen blazen en hoor je nog steeds geen ratelend geluid dan is het ijsvorming. Komt na een paar minuten draaien het ratlend geluid terug zet dan de koelkast uit. Stopt het dan direct dan is het de compressor.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutch.io
Afgelopen maandag kwamen er, maar liefst, 2 reparateurs langs :) .

Achterkant van koelkast eraf gehaald.
Leidingen dichtbij de compressor zaten tegen elkaar, dat kan zorgen voor trillingen en dus geluid door hele koelkast.
Leidingwerk daarom aangepast door monteur. Gelukkig na de reparatie geen last meer van de ratelende geluiden _/-\o_ . Lijkt dus op een productfout...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dutch.io schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:57:
Afgelopen maandag kwamen er, maar liefst, 2 reparateurs langs :) .

Achterkant van koelkast eraf gehaald.
Leidingen dichtbij de compressor zaten tegen elkaar, dat kan zorgen voor trillingen en dus geluid door hele koelkast.
Leidingwerk daarom aangepast door monteur. Gelukkig na de reparatie geen last meer van de ratelende geluiden _/-\o_ . Lijkt dus op een productfout...
Mooi dat het opgelost is! Het klonk als een stationair lopende auto, bizar geluid 8)7
Pagina: 1