Dat maakt het alleen maar meer onrendabel.
Je betaalt uiteraard 12 maanden abo kosten om dan in twee tot drie maanden in het beste geval een paar euro extra te verdienen op de goedkopere prijzen.
En zo "goedkoop" zijn die dynamische prijzen nu ook weer niet in vergelijking met een goedkoop variabel contract.
In januari 24 bedroeg de afnameprijs voor elektriciteit bv. 12,54 cent. De terugleververgoeding bedroeg 7,5 cent (indien een digitale meter).
Het werkelijk gewogen RLP gemiddelde van de DA Baseload Belpex bedroeg 8,08 cent/kWh.
Daar moet je dan nog eens 5 € vaste maandkosten bij rekenen voor een dynamisch contract en betaal je voor afname een fee van 2% op de afname en moet je 15% laten vallen op de TLV.
Daarbij komt nog een vaste fee van 0,4 cent voor kWh afname en teruglevering.
Dat houdt in dat je gemiddeld 8,64 cent moet betalen voor iedere dynamische kWh en maar 6,5 cent krijgt voor iedere dynamische teruglevering.
Hou je rekening met de verliezen dan moet je daar ook nog eens een 10% bijtellen of aftrekken aan puur energieverlies dat je zelf niet kan verbruiken noch verhandelen.
Bovendien betaal je voor netafname ook bij dynamisch voor iedere kWh de volle mep heffingen, accijnzen en BTW. Dus ook op de verliezen. Dat is dus extra puur verlies (want je kan deze verliezen nergens recupereren want ze zijn opgegaan in warmte en systeemverbruik).
In vergelijking met een variabel tarief is er voor dynamisch al verlies op de teruglevering en wat betreft afname nauwelijks winst. En dat voor slechts enkele maanden per jaar. De rest van het jaar maak je met je dynamisch sowieso verlies want dan zou bij een goede balancering tussen verbruiksporfiel, PV-productie en batterijopslag je zelfvoorziening 100% moeten zijn en heb je niets aan een dynamisch tarief.
Voor 2024 was de prijs van dynamisch mbt mijn verbruikersprofiel (70% zelfvoorziening) tot op heden
13,4 € (+ 10€ vaste kosten). Voor variabel bedraagt het tot op heden 3,38 € (0 € vaste kosten).
Excl. capaciteitstarief van 2,5 kW (104,81 € in 2024) en databeheer (13,95 € variabel en 15,14€ dynamisch). Wordt pas afgerekend bij de eindafrekening daar ik voor een jaarafrekening kiest en niet voor een maandafrekening (wat dynamisch verplicht is) wat me door de gunstigere RLP0N profielen op jaarbasis nog een extra voordeel van 33 € (cijfers 2023) geeft tov maandelijkse dynamische afrekening.
Over heel 2023 zou een dynamische enegierekening me 42,4 € voordeel (terugbetaling) opgeleverd hebben.
Daar moeten dan nog 60€ contractkosten bijgeteld worden. Dynamisch zou dan 17,6 euro gekost hebben (excl 109,19 € capaciteitstarief en 14,53 € databeheer => databeheer is duurder voor dynamisch dan voor vast/variabel)).
Bij variabel kreeg ik 277 € terugbetaald. Dus zelfs na afrekening capaciteitstarief (109,19 €) en databeheer (13,39 €) was de rekening hier nog positief voor variabel.
Eindafrekening dynamisch: 141,32 €.
Eindafrekening variabel: - 154,42€.
Een verschil van bijna 300€ in het nadeel van dynamisch.
En dan reken ik voor dynamisch niet de extra laadverliezen mee en niet de abo kosten voor die "toestelletjes" in een systeem waar je bovendien zelf geen zeggenschap over hebt.
En dan ga ik er vanuit dat je dynamisch nooit aan meer dan 2,5 kW gaat laden van het net zoniet ga je ook meer capaciteitstarief betalen.
Bij de vergelijking tussen dynamisch en variabel maakte ik gebruik van de cijfers van energieleverancier Ecopower.
Bij Engie zijn de variabele kosten iets lager maar is de vaste kost dan weer 100 €.
Je maakt op voorhand dus op basis van je eigen verbruikersprofiel en energiecontract maar beter een goede vergelijking op basis van beschikbare data en cijfers en niet op basis van verkoopspraatjes.
Ik ken weinig verkopers die niet positief zijn over het product dat ze zelf verkopen.
Wil ja daar gefundeerd weerwerk aan kunnen bieden zal je zelf de rekening moeten maken.
[
Voor 16% gewijzigd door
IvoB2 op 22-02-2024 17:50
]