Slimme energie kastjes voor thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:15
Wij overwegen een thuisbatterij nadat onze terugdraaiende teller is vervangen door een digitale meter. Enkele vertegenwoordigers komen af met ”slime kastjes” zoals jullix of bliq. Heel veel info vind ik er niet over maar ze doen allemaal hetzelfde. Je neemt een speciaal variabel energiecontract en je gaat de batterij slim laden met stroomoverschotten op het net of op een moment dat de stroom goedkoop is om dan de batterij te gebruiken op momenten dat de stroom duur is. Het houd rekening met het ”capaciteit tarief”, weersvoorspellingen, houd rekening met persoonlijk gebruik, enzovoort.
Op zich geloof ik de verkopers en zie ik er het voordeel van in maar ik vind er zeer weinig van terug en de kastjes zijn redelijk kostelijk met maandelijkse abonnementen terwijl het geen rocket science is wat daar in zit.

Ik vind er niet direct een topic over maar wou toch eens kijken wat hier de ervaringen zijn en als er nog andere interessante aanbieders zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10 14:56
Ik was naar aanleiding van dit artikel https://www.bright.nl/nie...en-verdient-zichzelf.html
Ook benieuwd naar de zelfbouw mogelijkheden.
Ik dacht dan aan het powerwall topic.

Ik ben wel benieuwd wat de kosten zijn van een 10 of 20 kwh accupakket met bms zelfbouw vs kant en klaar.

In het artikel komen ze bij zonneplan op 5 a 6 jaar

[ Voor 7% gewijzigd door IplugNplay op 17-01-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
Het is idd hetzelfde principe, alleen zit het niet in de batterij ingebouwd maar plaats je het bij op een bestaand systeem. Ik vermoed dat dit sowieso de toekomst gaat worden. Waarom zou de overheid batterijparken bouwen als we alle particulieren met elkaar kunnen verbinden en hun zonnepanelen en thuisbatterijen slim gebruiken in het netwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:20
chundo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:28:
Waarom zou de overheid batterijparken bouwen als we alle particulieren met elkaar kunnen verbinden en hun zonnepanelen en thuisbatterijen slim gebruiken in het netwerk
"Omdat het veel efficiënter (want minder overhead) is om zoiets centraal te doen" zou een antwoord kunnen zijn. Of dat echt zo is weet ik niet, maar het is wel het eerste waar ik aan denk.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
IplugNplay schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:18:

Ik ben wel benieuwd wat de kosten zijn van een 10 of 20 kwh accupakket met bms zelfbouw vs kant en klaar.
Een verkoper had een batterij met het systeem ingebouwd en een Huawei batterij met losse controller, beide 10kw en volgens hem vergelijkbare kwaliteit. Het scheelde 2500€ meer voor de ingebouwde controller.
Maandelijks was het ook 10€ (ingebouwd) vs 7€ (losse controller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:07
chundo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:28:
Het is idd hetzelfde principe, alleen zit het niet in de batterij ingebouwd maar plaats je het bij op een bestaand systeem. Ik vermoed dat dit sowieso de toekomst gaat worden. Waarom zou de overheid batterijparken bouwen als we alle particulieren met elkaar kunnen verbinden en hun zonnepanelen en thuisbatterijen slim gebruiken in het netwerk
Omdat niet alle particulieren willen dat hun accu in een systeem zit? Iig niet als ze dat zelf betaald hebben.

dat je weinig info vind van systemen als Bliq is omdat het nog vrij nieuw is allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 17-01-2024 13:53 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:56

D4NG3R

kiwi

:)

Liever dat we zulke zaken op wijkniveau in een vuurvast hok wat niet direct tegen een woning staat gooien, dan om in elke woning een relatief brandgevoelige en nagenoeg onblusbare accubank op te hangen. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
posttoast schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:37:
[...]

"Omdat het veel efficiënter (want minder overhead) is om zoiets centraal te doen" zou een antwoord kunnen zijn. Of dat echt zo is weet ik niet, maar het is wel het eerste waar ik aan denk.
Een combinatie van de 2 zal het meest efficiënt zijn denk ik. Opslag en overschoten van particulieren en bedrijven slim gebruiken is waar we meer en meer naartoe gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twidogt
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 20:50
Ben deze optie ook aan het bekijken. ( jullix) Het ziet er in ieder geval erg gebruiksvriendelijk uit en je kan het ook zonder abonnement gebruiken. Als je het samen met hun laadpaal aanschaft kost het niet meer dan een losse laadpaal van Smappee.(welke ook te koppelen gaat zijn aan jullix in de toekomst blijkbaar). Dit geeft me wel vertrouwen omdat Smappee tot nu toe erg afschermend is met hun software. Daarbij is dit toch wel 1 van de allerbeste laadpalen op de markt.
Ook dat het losstaand is, is een voordeel uiteraard.
Daarom is het te overwegen dus om het icm de muon laadpaal te plaatsen. Dan heb ik een slimme laadpaal en de jullix samen voor hetzelfde geld dan een losse Smappee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
twidogt schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:49:
Ben deze optie ook aan het bekijken. ( jullix) Het ziet er in ieder geval erg gebruiksvriendelijk uit en je kan het ook zonder abonnement gebruiken. Als je het samen met hun laadpaal aanschaft kost het niet meer dan een losse laadpaal van Smappee.(welke ook te koppelen gaat zijn aan jullix in de toekomst blijkbaar). Dit geeft me wel vertrouwen omdat Smappee tot nu toe erg afschermend is met hun software. Daarbij is dit toch wel 1 van de allerbeste laadpalen op de markt.
Ook dat het losstaand is, is een voordeel uiteraard.
Daarom is het te overwegen dus om het icm de muon laadpaal te plaatsen. Dan heb ik een slimme laadpaal en de jullix samen voor hetzelfde geld dan een losse Smappee.
Als je slim wil laden moet je eens kijken naar zappi, en ook zijn hebben zo een slim energie kasje zonder abonnement en daar heb je zelf nog controle over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
chundo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:13:
Op zich geloof ik de verkopers en zie ik er het voordeel van in maar ik vind er zeer weinig van terug en de kastjes zijn redelijk kostelijk met maandelijkse abonnementen terwijl het geen rocket science is wat daar in zit.
Op basis van welke informatie geloof je deze verkopers dan?

Een betalende aboformule is doorgaans voordelig voor de verkoper.
Ook slim gezien: jij doet alle investeringen, ze verkopen je bovendien ook nog een toestel om extra van je investering te kunnen genieten en finaal rekenen ze je ook nog eens een vaste kost aan voor iets waar ze zelf weinig tot niets voor moeten doen.

Is er één verkoper afgekomen met een voorgerekend individueel verdienmodel voor jou als koper?

Gezien je spreekt over vervanging van de analoge meter door de terugdraaiende teller neem ik aan dat je spreekt over de situatie in Vlaanderen?
Weet dan dat wat je afneemt van het net de volle mep kosten en BTW moeten betaald worden en dat op wat je teruglevert aan dat zelfde net je alleen de naakte energieprijs krijgt minus de fee voor de energieleverancier.
Voor een dynamisch contract wordt in Vlaanderen bovendien ook nog een vast maand/jaarkost aangerekend.

Wanneer je via het net en een accu gaat handelen heb je bij iedere beweging ook nog eens omzettingsverliezen waar je zelf niets aan hebt.

De kostprijs van die verliezen + vaste abokost dynamisch contract + vaste abokost voor het gebruik van zo'n extra toestel + de aanschafprijs van zo'n toesel + de aanschaprijs van een accu moet je dus op enkele jaren tijd (neem een tien jaar) terugverdienen met het kleine verschil tussen netto afname en injectie.
Weet ook dat met een digitale meter je een terugleververgoeding krijgt voor je overproductie die je terugzet op het net. Ook een factor dat dat toestel al moet overbruggen.
Wanneer je geen capaciteitstariefwil ggenererenzal je slechts kunnen handelen aan lage vermogens en dat neemt tijd in beslag. En de lage en hoge prijzen zijn doorgaans beperkt tot een relatief korte tijdspanne. Dus ook dat is contraproductief.

Ik ken je productie en verbruiksprofiel niet.
Het is dus aan jou om al die kosten af te wegen tegenover de meerwaarde van zo'n toestel, thuisaccu en handelen via het net en niet gewoon af te gaan op een verkoopspraatje.

Ik geloof dus wel in het financiële voordeel voor de verkoper maar niet voor deze voor de gemiddelde consument (in Vlaanderen).

Ter info: ik gebruik al geruime tijd een 15 kWh batterij (met ruime overheidssubsidie) met het (D)ESS systeem van Victron (wat overigens gratis was en geen bijkomende kost nog abo kost genereert) en zelfs dat is uit louter financieel oogpunt niet rendabel.
Ik heb ook al jaren een digitale meter (en PV) en op jaarbasis (volgens mijn verbruikersprofiel => meer terugleveren dan verbruik) is een variabel energiecontract (zonder vaste kost) nog altijd veel goedkoper dan een dynamisch contract (met vaste kost van 60€/jaar).
En dit op basis van uurmetingen waarbij het dynamisch contract continu vergeleken werd (uur/dag/week/jaar) met een variabel contract. Er waren maar twee maanden (december en januari) waar het dynamisch contract iets voordeliger was (bij een capaciteit tussen de 2,5 en 4 kW) dan een variabel maar dat werd ook nog eens volledig teniet gedaan door de hogere vaste kost van het dynamisch contract.
En dan werd er nog geen rekening gehouden met de netto investeringkost van de accu (maar wel met de omzettingsverliezen).

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 21-02-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
D4NG3R schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:55:
dan om in elke woning een relatief brandgevoelige en nagenoeg onblusbare accubank op te hangen. ;)
Je bent blijkbaar niet goed geïnformeerd.
Een thuisaccu is doorgaans van het LFP type.
Dat is op zichzelf niet brandgevaarlijk.
Brandgevaarlijk zijn slecht uitgevoerde verbindingen van de kabelaansluitingen.
Maar dat is het geval bij iedere slecht uitevoerde elektro installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
Ik geloof de verkopers dat een batterij systeem meer gaat renderen als je slim gaat omspringen met de tarieven maar het probleem is dat ik de software niet vertrouw, ik wil graag zelf bepalen als ik energie nodig heb of niet.

Vergelijk het een beetje met een nest thermostaat. Heel fijn dat hij zelf gaat leren maar als je met wisselende posten werkt heb je er niks aan want er is geen regelmaat.

Als ik een weekend weg ga moet het systeem niet snachts goedkoop gaan bijladen om mijn verbruik te dekken wat er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarom niet? Als de stroom groen en goedkoop geladen kan worden dan wacht het wel tot je terug bent hoor.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tja, waarom zou je met een thuisaccu met voldoende opslagcapaciteit 's nachts je thuisaccu nog van het net gaan bijladen? De eigen opwek door de dag zou ruim voldoende moeten zijn om het geringe sluipverbruik van de nacht te kunnen overbruggen.
En wanneer je echt zekerheid wil dat de geladen/verbruikte stroom 100% groen is kan je het maar beter zelf lokaal opwekken.
En de korte periode op een jaar dat dit niet voldoende is is het veel goedkoper om rechtstreeks van het net af te nemen en te verbruiken dan via een thuisaccu.

Ik heb trouwens een off grid systeem (dat ook op het grid kan aangesloten worden) en bepaal daarbij zelf wat het al dan niet moet doen en wanneer het dat wel of niet moet doen. Dat moet een derde niet voor mij doen en al zeker niet tegen een vergoeding. Op een knopje drukken of wat softwareinstellingen invullen kan ik best nog zelf. :)

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 05-06-2024 14:31 ]

• chundo
De meeste van die systemen zijn gesloten systemen met abbo kosten. Het is ook vooral voor de wintermaanden bedoeld als er geen zon is en je goedkoop de batterij vol laad om overdag te gebruiken

• IvoB2
Dat maakt het alleen maar meer onrendabel.
Je betaalt uiteraard 12 maanden abo kosten om dan in twee tot drie maanden in het beste geval een paar euro extra te verdienen op de goedkopere prijzen.

En zo "goedkoop" zijn die dynamische prijzen nu ook weer niet in vergelijking met een goedkoop variabel contract.
In januari 24 bedroeg de afnameprijs voor elektriciteit bv. 12,54 cent. De terugleververgoeding bedroeg 7,5 cent (indien een digitale meter).
Het werkelijk gewogen RLP gemiddelde van de DA Baseload Belpex bedroeg 8,08 cent/kWh.
Daar moet je dan nog eens 5 € vaste maandkosten bij rekenen voor een dynamisch contract en betaal je voor afname een fee van 2% op de afname en moet je 15% laten vallen op de TLV.
Daarbij komt nog een vaste fee van 0,4 cent voor kWh afname en teruglevering.
Dat houdt in dat je gemiddeld 8,64 cent moet betalen voor iedere dynamische kWh en maar 6,5 cent krijgt voor iedere dynamische teruglevering.
Hou je rekening met de verliezen dan moet je daar ook nog eens een 10% bijtellen of aftrekken aan puur energieverlies dat je zelf niet kan verbruiken noch verhandelen.
Bovendien betaal je voor netafname ook bij dynamisch voor iedere kWh de volle mep heffingen, accijnzen en BTW. Dus ook op de verliezen. Dat is dus extra puur verlies (want je kan deze verliezen nergens recupereren want ze zijn opgegaan in warmte en systeemverbruik).

In vergelijking met een variabel tarief is er voor dynamisch al verlies op de teruglevering en wat betreft afname nauwelijks winst. En dat voor slechts enkele maanden per jaar. De rest van het jaar maak je met je dynamisch sowieso verlies want dan zou bij een goede balancering tussen verbruiksporfiel, PV-productie en batterijopslag je zelfvoorziening 100% moeten zijn en heb je niets aan een dynamisch tarief.

Voor 2024 was de prijs van dynamisch mbt mijn verbruikersprofiel (70% zelfvoorziening) tot op heden
13,4 € (+ 10€ vaste kosten). Voor variabel bedraagt het tot op heden 3,38 € (0 € vaste kosten).
Excl. capaciteitstarief van 2,5 kW (104,81 € in 2024) en databeheer (13,95 € variabel en 15,14€ dynamisch). Wordt pas afgerekend bij de eindafrekening daar ik voor een jaarafrekening kiest en niet voor een maandafrekening (wat dynamisch verplicht is) wat me door de gunstigere RLP0N profielen op jaarbasis nog een extra voordeel van 33 € (cijfers 2023) geeft tov maandelijkse dynamische afrekening.

Over heel 2023 zou een dynamische enegierekening me 42,4 € voordeel (terugbetaling) opgeleverd hebben.
Daar moeten dan nog 60€ contractkosten bijgeteld worden. Dynamisch zou dan 17,6 euro gekost hebben (excl 109,19 € capaciteitstarief en 14,53 € databeheer => databeheer is duurder voor dynamisch dan voor vast/variabel)).
Bij variabel kreeg ik 277 € terugbetaald. Dus zelfs na afrekening capaciteitstarief (109,19 €) en databeheer (13,39 €) was de rekening hier nog positief voor variabel.
Eindafrekening dynamisch: 141,32 €.
Eindafrekening variabel: - 154,42€.
Een verschil van bijna 300€ in het nadeel van dynamisch.
En dan reken ik voor dynamisch niet de extra laadverliezen mee en niet de abo kosten voor die "toestelletjes" in een systeem waar je bovendien zelf geen zeggenschap over hebt.
En dan ga ik er vanuit dat je dynamisch nooit aan meer dan 2,5 kW gaat laden van het net zoniet ga je ook meer capaciteitstarief betalen.

Bij de vergelijking tussen dynamisch en variabel maakte ik gebruik van de cijfers van energieleverancier Ecopower.
Bij Engie zijn de variabele kosten iets lager maar is de vaste kost dan weer 100 €.

Je maakt op voorhand dus op basis van je eigen verbruikersprofiel en energiecontract maar beter een goede vergelijking op basis van beschikbare data en cijfers en niet op basis van verkoopspraatjes.
Ik ken weinig verkopers die niet positief zijn over het product dat ze zelf verkopen. :+
Wil ja daar gefundeerd weerwerk aan kunnen bieden zal je zelf de rekening moeten maken.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 22-02-2024 17:50 ]

• chundo
Na veel rekenwerk en discussie zijn we ook tot het besluit gekomen dat de meeste energiebesparende oplossingen meer geld kosten dan opbrengen. We zijn ook afgestapt van de thuisbatterij waarvan de terugverdien tijd te lang is. Ik denk dat we ons stroomoverschot het beste in een ev kunnen gaan steken. Je krijgt nu een premie, je betaald geen taks en de onderhoudskosten tov benzine of diesel is veel lager. Elektrische boiler is ook een optie, kost weinig en je kan een half jaar warm water hebben van het overschot

Het grote probleem is dat de overheid iets wil pushen met premies en belastingvoordeel en dan moet plotseling iemand die uitgekeerde premies gaan terugbetalen...

• IvoB2
Daar ben ik het dan weer niet mee eens.
Je moet niet alles over dezelfde kam scheren.
De isolatie aan mijn woning, de warmtepomp en de PV-installatie hebben zich al volledig terugverdiend.
Het extra comfort is gewoon een extra surplus.
Met de overwinsten zelfs de thuisaccu gefinancierd (wat er overbleef na de premie).
Daarenboven heb ik al meer dan tien jaar geen energierekening meer.
Er is dus al geen sprake van wat dan ook "terug te betalen".
Voor een digitale meter koos ik overigens vrijwillig gezien het me op jaarbasis meer opbrengt dan een analoge meter met terugdraaiende teller. Maar ook daar doe je beter de berekening op basis van data en cijfers ipv op sentiment en buikgevoel.

Een BEV en laadpaal hebben we ook.
Maar alleen omdat we daar wel de overproductie van de PV mee kunnen vermarkten (en we beiden niet zelf moesten betalen).
Je moet op jaarbasis al heel veel km rijden om het prijsverschil van een privé-aankoop tussen ICE en EV eruit te halen (bij een vergelijkbare auto en vergelijkbare herverkoopwaarde).
Gezien wij op jaarbasis zelf maar een 3000 km per jaar met de auto doen zouden we dat er dus nooit uithalen.

Je krijgt ook maar een EV premie voor de "goedkoopste" EV's en dat zijn meestal uitgeklede versies met de kleinste batterij (en range).
Om overproductie in een BEV te kunnen steken moet de EV op die uren ook aan de laadpaal kunnen staan.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 22-02-2024 19:11 ]

Pagina: 1