Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-11 16:27
Hoi allen,

Ik heb een Nefit Pro Nxt cw5, met een honeywell evohome systeem (open therm). Radiatoren.

Als het huis op temperatuur is, gaat mijn cv-ketel regelmatig heel kort aan en dan weer uit.
Het werkt prima, maar het lijkt mij dat de ketel hierdoor onnodig slijt.
Het is ongeveer iedere 5 minuten, en dan tussen de 5 seconden en 30 seconden dat de ketel brandt.

Ik heb liever dat de ketel pas na iets van 20 of 30 minuten aan gaat, en dan wat langer brandt.
Dus dat de ketel wat langer wacht tot de retourtemperatuur van het water wat lager is, voordat de ketel weer gaat bijverwarmen.

Is iemand die weet hoe je dit kunt aanpassen?

alvast dank.

Beste antwoord (via Tuin in groen op 31-01-2024 15:57)

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:44
Deze ketel (ik had m ook) heeft een vrij hoog minimaal vermogen, als er veel radiatoren (bijna) dicht staan dan kan stijgt de temperatuur van het CV-water vrij snel. Het kan zijn dat er bij 60 graden nog geen evenwicht tussen minimaal vermogen en afgiftevermogen bestaat. De ketel zal dan uitgaan omdat de maximale temperatuur is bereikt, afkoelen en dan begint de cyclus opnieuw. Als je de maximale temperatuur wat hoger instelt of wat meer radiatoren openzet (je kan kiezen) dan zal - als dit het euvel is - de ketel stabieler gaan draaien. Ik had exact hetzelfde - 45 graden: huis werd niet warm genoeg - 50 graden: CV ketel was de hele tijd aan/uit aan het schakelen - 55: graden: rustiger gedrag (nog wel steeds aan/uit, maar een stuk minder vaak).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Alle reacties

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Je kan het vermogen verlagen.
Wat zijn de instellingen van de ketel?

Please state the nature of the technical emergency

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:48
Heb je al in je evohome instellingen gekeken?

• Tuin in groen
Hoi @Pejdref ,

In de Evohome heb ik 3 schakelingen per uur ingesteld (minder kan niet) en ook minimaal 5 minuten aan.
Maar helaas heeft dat niet geholpen.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Toch komt die warmtevraag ergens vandaan:
- de karmerthermostaat vraagt de ketel om aan te gaan
- de ketel staat op comfort-mode voor DHW (maar ook dan zou ik niet elke 5 minuten een start verwachten)

Wat is de statuscode op de ketel als ie na die paar minuten weer afslaat?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:48
Heb je een bypass in het systeem?

• JBtL
Misschien is je maximale keteltemperatuur te laag ingesteld

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Tuin in groen
Hoi @WeetIkHetNou ,
de statuscode is 0y.
De temperatuur van het uitgaande water is dan gelijk aan de temperatuur van het inkomende water.

Wat bedoel je met de comfort-mode voor DHW?

Dat er warmtevraag is, lijkt mij niet raar. De evohome is een opentherm. Die vraagt continue een % van het vermogen. Mij lijkt het logisch dat vervolgens de ketel het op die temperatuur probeert te houden (nu is het water iets van 37 graden).
Er is alleen redelijk weinig warmtevraag, want de kamers zijn al op temperatuur.

Het lijkt alsof de ketel al bij een temperatuurverschil tussen ingaand en uitgaand van een paar graden aanslaat. Het water in het systeem (een paar kamers, dus een paar radiatoren) is dan snel die paar graden bijgewarmd.

@Pejdreef,
Ja er zit een bypass in het systeem. De laat ook water door (want de buizen heen en terug worden warm).

@JBtL ,
De temperatuur heb ik nu op 60graden staan. (Want lager schijnt zuiniger te zijn, maar 55graden duurde het huis opwarmen te lang).
Kun je me uitleggen wat de reden kan zijn bij te lage temperatuur?

Acties:
  • Beste antwoord

• JBtL
Deze ketel (ik had m ook) heeft een vrij hoog minimaal vermogen, als er veel radiatoren (bijna) dicht staan dan kan stijgt de temperatuur van het CV-water vrij snel. Het kan zijn dat er bij 60 graden nog geen evenwicht tussen minimaal vermogen en afgiftevermogen bestaat. De ketel zal dan uitgaan omdat de maximale temperatuur is bereikt, afkoelen en dan begint de cyclus opnieuw. Als je de maximale temperatuur wat hoger instelt of wat meer radiatoren openzet (je kan kiezen) dan zal - als dit het euvel is - de ketel stabieler gaan draaien. Ik had exact hetzelfde - 45 graden: huis werd niet warm genoeg - 50 graden: CV ketel was de hele tijd aan/uit aan het schakelen - 55: graden: rustiger gedrag (nog wel steeds aan/uit, maar een stuk minder vaak).

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
Tuin in groen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:14:
Hoi @WeetIkHetNou ,
de statuscode is 0y.
De temperatuur van het uitgaande water is dan gelijk aan de temperatuur van het inkomende water.

Dat er warmtevraag is, lijkt mij niet raar. De evohome is een opentherm. Die vraagt continue een % van het vermogen. Mij lijkt het logisch dat vervolgens de ketel het op die temperatuur probeert te houden (nu is het water iets van 37 graden).
Er is alleen redelijk weinig warmtevraag, want de kamers zijn al op temperatuur.

Het lijkt alsof de ketel al bij een temperatuurverschil tussen ingaand en uitgaand van een paar graden aanslaat. Het water in het systeem (een paar kamers, dus een paar radiatoren) is dan snel die paar graden bijgewarmd.

@Pejdreef,
Ja er zit een bypass in het systeem. De laat ook water door (want de buizen heen en terug worden warm).

@JBtL ,
De temperatuur heb ik nu op 60graden staan. (Want lager schijnt zuiniger te zijn, maar 55graden duurde het huis opwarmen te lang).
Kun je me uitleggen wat de reden kan zijn bij te lage temperatuur?
Je geeft aan dat er te weinig verschil is tussen de aanvoer en retour temperatuur. Daarnaast zeg je dat de bypass open staat en water doorlaat. Dit kan een mogelijke verklaring zijn.

Een aantal zaken:
- Stel je ketel zuiniger in door het maximale vermogen te verlagen. Niet door de aanvoertemperatuur te verlagen.
- Zet de maximale aanvoertemp omhoog, naar bijv. 70 graden.
- Verlaag het maximale pomptoerental.

John Visser legt voor dit type ketel uit hoe dat moet, check Youtube.

Na deze aanpassingen lijkt het me goed om na te gaan waarom de bypass open gaat. Staat deze verkeerd ingesteld, staan er te weinig radiatoren open, waardoor de druk in het systeem te hoog wordt?
- Check radiatoren, allemaal open? Nog steeds warm water?
- Check bypass, staat deze goed ingesteld? Wellicht is deze stuk?

Overigens heeft mijn schoonvader ook een pendelende Pro Nxt, maar dan vanwege een te hoge aanvoer temp (retour loopt nog niet op en de delta T wordt té groot). Het verschil tussen de aanvoer en retour wordt te groot en daardoor schakelt hij uit. Ik ben er nog niet achter hoe dit kan. Mocht iemand suggestie hebben, dan houd ik me aanbevolen.

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:49
Check de automatiscge ontluchters eens in de ketel.
Uit ervaring weet ik dat als er lucht in de ketel zit hij dit soort gedrag begint te vertonen.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Tuin in groen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:14:
Hoi @WeetIkHetNou ,
de statuscode is 0y.

Je moet even 1 stap dieper kijken dan. 0Y kan onderliggend nog code 204 hebben (ingestelds temperatuur bereikt, toestel wacht), of code 285 (uitgaande temperatuur boven 95C).

In het 1e geval is er niks mis met toestel/installatie, maar komen de starts simpelweg van de warmtevraag. In het 2e geval is er wat mis met de installatie (bijv te weinig flow).

Om die 1e beter te krijgen wil je eigenlijk de antipendel tijd aanpassen, maar voor zover ik zie kan dat niet bij een proline nxt.

Comfort-mode DHW zorgt ervoor dat het toestel de warmtewisselaar+platenwisselaar warm houdt, om zo zsm warm water te leveren als je de warmwater kraan open doet. Hij start dus elke X minuten om het spul warm te houden. Ik heb dat uit staan, want kost best veel gas en gebruik DHW maar 1x per dag om te douchen; dan wacht ik wel ff een paar seconden langer voordat ie warm is.

[ Voor 6% gewijzigd door WeetIkHetNou op 19-01-2024 20:51 ]

• Tuin in groen
Beste allen,
dank voor alle reacties.

@WeetIkHetNou De code bij 0Y is dat het toestel wacht (204). Mijn conclusie: het water in het systeem is warm genoeg (maximum bereikt: 60 graden), dus gaat de ketel uit.

De antipedel tijd is inderdaad wat ik zoek. Maar ik begrijp dat die niet is aan te passen. Als oplossing zal ik kijken of het warmer afstellen van de cv-ketel nuttig is.

De comfort-tapwater modus staat uit. Zeker ook in de zomer is het onzinnig gas-gebruik, dus die heb ik snel uitgezet.
Dank voor je uitleg.

@JBtL Dank voor je toevoeging. Ik zal eens proberen om de temperatuur hoger te zetten.

@Kees85 Voor zover ik weet zit er in deze ketel geen automatisch ontluchter. Maar ik ga er nog eens naar kijken.

@Skubba De bypass staat open, omdat het een exemplaar is die altijd een beperkte mate van cv-water door laat. Daarom hangt deze ook op het meest verste mogelijke punt van de ketel. Het is geen open/dicht exemplaar. Ook als veel radiatoren in het huis open staan, laat de bypass nog steeds een klein beetje cv-water door.

Allen: dank.

• Tuin in groen
@JBtL Mijn cv-ketel temperatuur heb ik hoger gezet.
De ketel pendelt nu duidelijk minder. Dus het probleem is opgelost. Begrijpen doe ik het eigenlijk niet, maar fijn dat het is opgelost.
Pagina: 1