Waar nog COAX of vergelijkbaar voor mediacenter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 08:07
Ik heb al jaren een mediacenter en ben daar erg tevreden mee. Dit is een Windows bak met een dubbele DVB-C tuner. Ik gebruik vervolgens KODI + Mediaportal PVR. Vervolgens heb ik al jaren een TV + Internet abbonement bij Caiway. Hun ontvanger staat netjes in een doosje op zolder want ik wil niet bijv inprogrammeren op zowel hun kastje als mijn mediacenter moeten doen.

Enige was dat het jaren geleden toen ik de zenders moest scannen even een gedoe was om dit werkend te krijgen. De officiele frequenties van Caiway gaven geen sjoege. Die instellingen waren (voor mijn regio IJsselstein):

Frequentie: 554.000 MHZ
Netwerk ID: 7224
Modulatie: 64 QAM
Symboolsnelheid: 6900 KS/s

Hiermee waren geen zenders te vinden. Nog voordat ik de Caiway helpdesk ging bellen, zag ik in de Mediaportal een andere preset voor Caiway en die werkte wel. Die had instellingen:

Frequentie: 330.000 MHZ
Netwerk ID: 2249
Modulatie: 64 QAM
Symboolsnelheid: 6900 KS/s

Zonder daar eigenlijk verder bij stil te staan, heb ik dat gebruikt en al zeker 8 jaar veel plezier van deze opzet gehad.
Nu is Caiway afgelopen december overgestapt naar enkel digitaal signaal. Als je een bepaalde TV zender (met naam 192TV) al had, dan zat je goed. Echter, mijn signaal is sindsdien gemiddeld bagger (sommige zenders zijn aardig, de meesten gewoon slecht).

Even bellen met Caiway leerde dat zij mijn netwerkid/frequentie combinatie niet kenden, en dat ik met een pakket wissel een tijdje geleden op glasvezel tv ben gezet (nooit geweten). Ze mogen mij niet meer terugzetten op COAX :(
Oplossing: zet ons kastje er maar weer tussen. Maar dat wil ik niet, want dan moet ik ineens opnemen via hun systeem ipv mijn eigen systeem.

Daarom mijn vraag aan jullie: weten jullie welke providers in mijn regio nog wel COAX aanbieden zonder dat ik met CI+ ongein moet gaan knutselen? Of zijn er andere (legale) oplossingen waarbij ik opnemen/tv kijken vanuit mijn kastje kan regelen ipv aan het kastje van de provider gebonden te zijn? Of zijn er provider kastjes die als doorgeefluik fungeren zonder dat je ze hoeft te bedienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 17:43
De coax lijn heeft cq had 1 eigenaar. Als deze eigenaar ermee stopt kun je zoeken waar je wilt maar nooit iets vinden. Je zult moeten overstappen qua techniek. Of beter gezegd, mee moeten gaan met de vooruitgang/stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Caiway is je enige optie qua provider. Zo simpel is het.
De provider heeft en geeft geen andere kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Daar was ik ook bang voor. Nu vind ik het niet erg om mee te gaan (normaliter vind ik dat juist leuk), maar dan moet ik dus het kastje gebruiken dat Caiway biedt. En weer een ander kastje om bluray/dvd mee te kijken. En weer een ander kastje om streaming diensten (Disney+ enzo) te kijken omdat die op mijn TV niet meer werken. En nog een kastje om bijv kerkdienstgemist (enkel via web beschikbaar) te kijken.

Vandaar dat ik graag mijn eigen mediacenter gebruik zodat ik alles op 1 plek heb. Als COAX geen optie is, wat zouden jullie dan aanraden? Of hebben tegenwoordig veel tweakers een wildgroei aan kastjes in de woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 17:43
Gewoon 1 kastje. Bij voorbeeld een Apple TV. De juiste apps erop en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

LordPierre schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:18:
Daar was ik ook bang voor. Nu vind ik het niet erg om mee te gaan (normaliter vind ik dat juist leuk), maar dan moet ik dus het kastje gebruiken dat Caiway biedt. En weer een ander kastje om bluray/dvd mee te kijken. En weer een ander kastje om streaming diensten (Disney+ enzo) te kijken omdat die op mijn TV niet meer werken. En nog een kastje om bijv kerkdienstgemist (enkel via web beschikbaar) te kijken.

Vandaar dat ik graag mijn eigen mediacenter gebruik zodat ik alles op 1 plek heb. Als COAX geen optie is, wat zouden jullie dan aanraden? Of hebben tegenwoordig veel tweakers een wildgroei aan kastjes in de woonkamer?
Op de meeste 'kastjes' van de providers kun je ook streaming diensten bekijken tegenwoordig, dus dat is al een kastje minder. Blu-ray/DVD anno 2024 is ook wel een uitstervend ras volgens mij. Volgens mij wil je teveel vasthouden aan wat je al/nog hebt, i.p.v. naar een mooie totaaloplossing te kijken. Go with the flow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 16:49
Sowieso kan je de meeste moderne apparatuur via HDMI-CEC bedienen (dus met één afstandsbediening) (als je tv nieuw genoeg is om dat te ondersteunen). Het feit dat je dan misschien meerdere fysieke apparaten hebt, maakt dan dus niet meer zoveel uit.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
internet4me schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:21:
Gewoon 1 kastje. Bij voorbeeld een Apple TV. De juiste apps erop en gaan.
Maar met zo'n kastje kan je toch niet live tv kijken, opnemen of dvd/bluray kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Icephase schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Op de meeste 'kastjes' van de providers kun je ook streaming diensten bekijken tegenwoordig, dus dat is al een kastje minder. Blu-ray/DVD anno 2024 is ook wel een uitstervend ras volgens mij. Volgens mij wil je teveel vasthouden aan wat je al/nog hebt, i.p.v. naar een mooie totaaloplossing te kijken. Go with the flow...
Met de Flow meegaan vind ik niet erg, maar mijn collectie dvd's en blurays bij het grof vuil zetten vind ik wel wat zonde. Dat heeft toch niets met wel of niet meegaan te maken? Wat is in jouw ogen een mooie totaaloplossing waarmee je live tv kan kijken, kan opnemen, streaming wil kijken en kan internetten. Maar waarbij je wel je eigen filmcollectie houdt (op schijf of HDD, maakt mij niet uit), zodat je niet afhankelijk bent van wanneer een streamingdienst besluit jouw favo films niet meer in het aanbod te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Ter aanvulling: ik zou bijv IPTV als dat met een Kodi addon kan een heel prima alternatief vinden, maar tot nog toe was dat volgens mij een vrij schimmig cowboy gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-10 14:50
LordPierre schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Maar met zo'n kastje kan je toch niet live tv kijken, opnemen of dvd/bluray kijken?
Ook providers hebben tegenwoordig Apps. Caiway heeft dus ook een App voor de AppleTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 11:37
Het klinkt mij dat je altijd Free-To-Air DVB-C hebt gekeken, dan heb je digitale TV ongecodeerd.
Hier bij mij (KabelNoord) kon dat ook, zelfs zonder TV abbo, tot een tijdje terug.

Sindsdien draai ik TVHeadend op een server (Unraid) in de meterkast, met OSCAM en een KabelNoord TV Kaart in een Smargo V2.
TVHeadend plugin in Kodi, en ik heb opnemen, live tv, etc van gecodeerde kanalen.
Ik verwacht dat zoiets ook wel bij Caiway kan.

Wat bedoel je "terug zetten op COAX"?
Het signaal komt toch nog steeds op de COAX kabel uit de muur en split middels een aansluiting naar je TV en 1 naar het modem?

Of heb je echt Glasvezel, zit daar je modem op aangesloten?
Heeft dat Modem een COAX uit?
Heb je wel een TV abbonement?
(Als je inderdaad Glasvezel hebt, dan kan het inderdaad zijn dat je COAX is gedeactiveerd, en je dus de Free-To-Cable/Free-to-Air niet meer kan ontvangen, terecht ook, als je geen TV abbonement had).

[ Voor 37% gewijzigd door Medic op 17-01-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordPierre
@Medic klopt precies, ik keek free-to-air DVB-C, in mijn geval via Mediaportal backend omdat Tvheadend niet op Windows beschikbaar is. Dat signaal is dus sinds december niet meer bruikbaar en na belletje vanmorgen met Caiway ook niet meer officieel ondersteund. Ze konden me dan ook niet vertellen wat ik dan wel moest gebruiken.

EDIT: ik heb internet via glasvezel en idd COAX. Dat heeft altijd signaal gegeven, signaal is er dus nooit af geweest. Maar in mijn regio geven ze aan dat mensen met een zogenaamd interactieve tv abbo via glasvezel kijken (wat ik dus nooit heb gedaan) en dat het signaal over COAX niet ondersteund wordt. Gezien ze aangeven dat COAX in mijn woonplaats uitgezet is, vermoed ik dat er aan de Caiway kant signaal versterkers zijn uitgezet waardoor het signaal zwakker is.

[ Voor 41% gewijzigd door LordPierre op 17-01-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Free to Air DVB-C via de COAX, helder, dat was voor een hoop een bonus afgelopen jaren, als je COAX had en geen abbonement. Dat is nu dan gestopt.

Heb je een TV abbbonement en heeft het Modem een COAX uitgang (Dit hebben ze wel bij mijn KabelNoord).
Dan kan je nog een TVHeadend/OSCAM/SMARGO oplossing overwegen, daar is een smartcard en abbonement voor nodig.
Free to Air gratis zit er niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 15:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LordPierre schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:28:
[...]

En als je een aparte categorie: Decoders koopt? Misschien is het lastig daar eentje met BluRay te vinden.
Anders een aparte BluRay speler erbij. Ik heb ook een ongelofelijke hekel aan "kastjes" maar ondertussen kijk ik alleen maar TV via mijn uitvoering: Humax iHDR-5200c en nooit rechtstreeks via de TV zelf.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
En nog een aanvulling: ik heb dus een vrij DVB-C signaal gebruikt in de veronderstelling dat ik ook een abbo had voor COAX maar dat bleek dus glasvezel te zijn geworden tijdens de looptijd. Op zich dus logisch wat er gebeurt, maar ik kon dus helaas niet terug naar wat ik had willen behouden. Alternatieven die hetzelfde gebruiksgemak opleveren zie ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 18:48

servies

Veni Vidi Servici

Groentjuh schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Ook providers hebben tegenwoordig Apps. Caiway heeft dus ook een App voor de AppleTV.
Daarbij gebeurt opnemen tegenwoordig in de cloud en je DVD's en BluRay's kun je digitaliseren waardoor je ze met Kodi of Plex gewoon kunt afspelen.
Een CD/DVD/BluRay gebruik ik fysiek maar 1x: het moment dat deze geript wordt naar m'n fileserver.
Op AppleTv en ook de Chromecasts van Google zijn apps voor elke streamingdienst, Kodi en Plex clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
@LordPierre wat voor abbonement heb je?
Internet en TV, alleen internet, Internet, TV en bellen?

Caiway faseerd COAX uit en zet in op Glasvezel, ook wel terecht, oude meuk in stand houden kost geld ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Medic op 17-01-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
@Medic internet en tv. Ging me dus niet om gratis, want ik betaalde altijd. Echter dus niet voor hetgeen ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
LordPierre schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:42:
@Medic internet en tv. Ging me dus niet om gratis, want ik betaalde altijd. Echter dus niet voor hetgeen ik dacht.
Top, dan kan je de app gebruiken op Apple TV, Slimme TV, ook voor Live TV.
Dat is het makkelijkste.
Als het Cloud opslaan een probleem is dan kan je een Cayway CI kaart halen, Raspberry Pi in de meterkast met TVHeadend/OsCam/Smago V2 als je per se Kodi wilt gebruiken, Lokaal opslaan is dan mogelijk, Live TV ook. (Moet het modem wel een COAX uitgang hebben).

Als Caiway alles via netwerk kabels doet naar hun eigen kastjes, dan wordt het al ingewikkelder.
Dit kan ik mij niet voorstellen, omdat ze een CI+Module optie aanbieden op de website.

Een andere provider op jouw Coax Lijn ga je niet vinden, dat is niet hoe het netwerk is ingericht/werkt, COAX is voor 99% in Nederland een monopoly.
Dus als Caiway die uitzet, en je alleen hun glasfiber hebt, dan is dat het.

[ Voor 37% gewijzigd door Medic op 17-01-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Ik weet dat het kastje dat ik jaren geleden had (een Humax) op coax werd aangesloten en rechtstreeks op TV. Daarom die terzijde gelegd. Na abbo wissel kreeg ik een ander kastje, moet die op zolder opzoeken om te zien wat voor aansluitingen daarop zitten.

Zo'n app is wel fijn. Heb alleen niet zoveel met het Apple ecosysteem, moet eens kijen of dat in PVR optie te combineren is op bijv Android oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
LordPierre schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:53:
Ik weet dat het kastje dat ik jaren geleden had (een Humax) op coax werd aangesloten en rechtstreeks op TV. Daarom die terzijde gelegd. Na abbo wissel kreeg ik een ander kastje, moet die op zolder opzoeken om te zien wat voor aansluitingen daarop zitten.

Zo'n app is wel fijn. Heb alleen niet zoveel met het Apple ecosysteem, moet eens kijen of dat in PVR optie te combineren is op bijv Android oid.
De app is van Caiway, en doet aan cloud recording, apple of android gaat daar geen verschil in maken.
Als je lokaal wilt opnemen, dan is het grijze gebied van TVHeadend/OsCam/Smargo de enige optie.
Op een Humax/PVR wordt het meestal versleuteld opgeslagen en kan je het er niet af krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 18:39
@LordPierre Snap je gedachten echt volkomen.
Wij hadden toen een HDI BD Prime 2.0 welke kon streamen vanaf mijn server en BD/DVD af kon spelen.
Later overgegaan met tussenstappen naar een 4K BD speler en een Nvidia Shield.
Die eerste uiteraard voor schijfjes, want ook wij hebben die nog steeds (wel wordt het kopen minder ivm de streaming diensten.
De Shield gebruik je voor het streamen van je eigen materiaal en alle streaming diensten. Inclusief de app van je provider voor tv.
Opnemen van tv gebeurd in de Cloud en je kunt veelal terugkijken tot een week los van wat je "opneemt".

Als je het wil bewaren, dan heb je wel een andere uitdaging.

Wilde zelf ook zo min mogelijk hebben, maar vaak zijn die kastjes al niet groot. Die bij ons van Ziggo en nu KPN waren kleine kastjes. Die Shield nog kleiner en krachtig.
Beste keuze ooit moet ik eerlijk zijn. Want via het netwerk kan ik met andere Shield's op de slaapkamers ook alles beschikbaar krijgen.

Gebruik zelf wel een Logitech Harmonie afstandsbediening, maar die worden niet meer gemaakt. Dat is wel jammer. Tegenhangers zijn ook niet echt net zo goed. Scheelt in ieder geval afstandsbediening. Alhoewel inderdaad HDMI-CEC ook best wel werkt.
Wil zelf een beetje grip hebben op wat er gebeurd en hoe het gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

Wil je ook per se kunnen opnemen als je dingen vrijelijk kan terugkijken? Vaak is het televisie-onderdeel bij een provider 20+ euro, terwijl bijvoorbeeld iets als NLziet veel goedkoper is dan dat per maand, en ik op die manier gewoon van alles kijk op een Chromecast 4k. Omdat dit een Android ding is kan je er ook allerlei streamingdiensten op hebben, en ook iets als kodi kan er op
De blu-ray use case is dan de enige die je hiermee niet tackelt.

Kerkdienst gemist werkt ook prima, gewoon vanuit de app op de telefoon casten naar de Chromecast.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Opnemen op mijn eigen schijf heeft mijn voorkeur, maar als dat in de cloud gebeurt vind ik dat ook geen ramp. Echter, ik zou het wel het liefst vanuit KODI willen gebruiken, maar een losse app is ook prima. Liefst op Windows, maar anders probeer ik een Android emulator op Windows. Ik zit aan Windows vast ivm bluray te kunnen afspelen.

Ik keek inderdaad even naar NLziet, maar dat lijkt geen opname mogelijkheid te hebben (enkel 7 dagen terugkijken). Echter met kleine kinderen is er niet altijd de garantie dat je binnen 7 dagen terug kan kijken als je avonden hebt gevuld met poepbroeken en dergelijke naast een sociaal leven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Erg OT, maar eind van het jaar verhuizen wij naar een nieuwe woning met enkel glasvezel.

Helaas biedt de Delta app niet alle zenders die je normaal wel gewoon kan zien, hierdoor wordt je richting een extra kastje gestuurd.

(Verder is er geen app voor mijn tv van 6/7jr oud.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

LordPierre schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:11:
Opnemen op mijn eigen schijf heeft mijn voorkeur, maar als dat in de cloud gebeurt vind ik dat ook geen ramp. Echter, ik zou het wel het liefst vanuit KODI willen gebruiken, maar een losse app is ook prima. Liefst op Windows, maar anders probeer ik een Android emulator op Windows. Ik zit aan Windows vast ivm bluray te kunnen afspelen.

Ik keek inderdaad even naar NLziet, maar dat lijkt geen opname mogelijkheid te hebben (enkel 7 dagen terugkijken). Echter met kleine kinderen is er niet altijd de garantie dat je binnen 7 dagen terug kan kijken als je avonden hebt gevuld met poepbroeken en dergelijke naast een sociaal leven :).
Helaas is lokaal opnemen geen recht en bieden providers dit gewoon niet meer aan. Opnemen kan idd niet met NLZiet, maar doorgaans wel met de TV service van de providers. Dat opnemen gaat dan in de cloud en blijft 1 jaar opgeslagen (meest voorkomend.)

Dat moet via de app en/of kastje van de provider. Dat ga je niet in je Kodi krijgen, maar op Windows kan, sowieso via de webbrowser (en van een pagina kun je met Edge een app maken.)

Ik ken geen provider die het TV kijken NIET via de webbrowser aanbiedt, dus dat is altijd een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 17:12
Kortgezegd, ze bieden geen FTA DVB-C meer aan. Als ze eventueel een CI+ module met/of smartcard leveren en je tuner ondersteunt dat kun je daar ook mee verder. Bieden ze dat niet dan wordt het al moeilijk omdat er weinig providers DVB-C leveren buiten je eigen kabelboer. Een enkele glasvezelprovider als bv Trined biedt het ook maar die moeten maar net leveren bij jou.

Mocht je tuner DVB-S2 ondersteunen kun je ook een satellietschotel met abonnement bij Canal Digitaal overwegen. Wederom even kijken of je tuner CI+/smartcard kan gebruiken aangezien dat sowieso geen FTA is maar die bieden dat wel aan. Digitenne van KPN via DVB-T2 is hetzelfde verhaal. Alle andere aanbieders van TV werken tegenwoordig via IP, al dan niet een gesloten systeem met eigen kastjes. Mediacenters daar op aansluiten wordt al erg moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Moest even omschakelen maar heb inderdaad besloten om DVB-C vaarwel te zeggen. Bedankt voor de zetjes in deze richting :).

Nu heb ik even de webapp via Edge als app geïnstalleerd, maar dan moet ik momenteel het mediacenter bedienen met mijn toetsenbord met geïntegreerd touchpad ipv met de afstandsbediening. Ik denk dat dit een mooi hobbyprojectje wordt om te kijken of ik de android tv app werkend kan krijgen icm mijn Flirc afstandsbediening.

[ Voor 5% gewijzigd door LordPierre op 21-01-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:53
Voor de publieke zenders NPO1-3 en de regionale omroep zou je kunnen kijken naar DVB-T2. In de volksmond 'Digitenne'.
De publieke zenders zijn niet gecodeerd en kan je dus lokaal opnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door devriesjande op 28-02-2024 15:27 ]

Pagina: 1