Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11
Hoi,
Ik zie al jaren elektrische kachels voorbij komen in de action.
Nu hebben ze oa deze te koop:
https://www.action.com/nl...ristar-keramische-kachel/

Ik heb een klein schilders kamertje, 4x3 m2. Goed geïsoleerd, vorig jaar hr++ puien en muren gespouwd.

Heb ik dan iets aan dit kacheltje?

Het doel is uiteraard besparing van gas en daarmee geld. Ik zit vaak een paar uur te schilderen in het kamertje . Als het kamertje sowieso maar een verwarmde start krijgt, de elektrische kachel hoeft voor mij niet uren aan te staan.

Nu gooi ik de thermostaat in de woonkamer omhoog om dat kamertje te verwarmen. Waarmee ik dan ook meer ruimte verwarm dan wat ik dan in feite wil .

Stroomprijs bij mij is nu 0,35 per kWh en gasprijs 1,32 per m3.
1500 watt is het kacheltje. Neem aan dat hij ongeveer een half uur aan moet staat? Of langer of korter?
Dat zou 0,26 cent voor de stroomkosten zijn?
Klopt mijn redenatie?

Ik ben sowieso benieuwd naar ervaringen met dit soort kacheltjes, ik heb hier gezocht maar kon niet echt dit soort ervaringen vinden.
Ben benieuwd.

Ik zag overigens ook een ventilator variant , maar ik denk dat dat minder effectief is in het opwarmen van zo'n kamertje?

Edit: ik heb in dat kamertje ook nog een enkele radiator ventilator aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door Harribo op 17-01-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat kacheltje levert 1kWh warmte voor 1kWh aan stroom. Je kub gas levert 10 kWh aan warmte. COP 1 elektrisch verwarmen is dus ongeveer dubbel zo duur.

Je zult dus even moeten rekenen of het daadwerkelijk iets voor je bespaart (en mogelijk de radiatoren in je woonkamer dan wat knijpen zodat de warmte meer naar dat kamertje gaat)

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 17-01-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

Buiten dat zo'n electrisch kacheltje heel duur verwarmen is (maar gezien je use case wellicht te verantwoorden; ik doe het zelf ook met een zoldertje wat we tijdelijk als kantoor in gebruik hebben) zou ik me bij dit soort apparaten eerder zorgen maken over de veiligheid.

Electrisch verwarmen is niet zonder risicos en dan moet je je afvragen of je dat risico wilt nemen met wat, in feite, een Ali-express kacheltje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Croga schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:39:
Buiten dat zo'n electrisch kacheltje heel duur verwarmen is (maar gezien je use case wellicht te verantwoorden; ik doe het zelf ook met een zoldertje wat we tijdelijk als kantoor in gebruik hebben) zou ik me bij dit soort apparaten eerder zorgen maken over de veiligheid.

Electrisch verwarmen is niet zonder risicos en dan moet je je afvragen of je dat risico wilt nemen met wat, in feite, een Ali-express kacheltje is.
Tristar is gewoon een bekend merk voor kacheltjes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
pagani schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:37:
Dat kacheltje levert 1kWh warmte voor 1kWh aan stroom. Je kub gas levert 10 kWh aan warmte. COP 1 elektrisch verwarmen is dus ongeveer dubbel zo duur.

Je zult dus even moeten rekenen of het daadwerkelijk iets voor je bespaart (en mogelijk de radiatoren in je woonkamer dan wat knijpen zodat de warmte meer naar dat kamertje gaat)
Het is eerder 8KW warmte per kuub dan 10 maar ja zo kan wel wel rekenen.
Ware het niet dat die 8KW niet allemaal op de plek komt waar die gewenst is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
The-Source schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Ik heb overigens vergeten te vermelden dat ik in dat kamertje ook nog een enkele radiator ventilator heb aangesloten.
Moest even zoeken wat COP was ...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
The-Source schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Daarom zeg ik ook dat hij er verder aan moet rekenen, en zijn radiatoren dan juist moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
pagani schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Tristar is gewoon een bekend merk voor kacheltjes?
Inderdaad, trouwens de action verkoopt de laatste tijd sowieso veel beter spul heb ik het idee.

Edit: ok dus gas is 8x efficiënter dan stroom in het algemeen... dat moet ik dus meenemen

Ik heb ook geen flauw idee hoe lang het duurt voordat zo'n Action kacheltje de ruimte een paar graden warmer heeft gemaakt?
Uiteraard is comfortabele warmte ook heel persoonlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Harribo op 17-01-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Harribo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Inderdaad, trouwens de action verkoopt de laatste tijd sowieso veel beter spul heb ik het idee.

Edit: ok dus gas is 8x efficiënter dan stroom in het algemeen... dat moet ik dus meenemen
Je zou eens kunnen kijken hoeveel m3 je verbruikt om een keer dat kamertje op te warmen bij de huidige temperaturen. Dan weet je hoeveel tijd je het kacheltje aan zou kunnen zetten voor hetzelfde geld en of je dus bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
pagani schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Je zou eens kunnen kijken hoeveel m3 je verbruikt om een keer dat kamertje op te warmen bij de huidige temperaturen. Dan weet je hoeveel tijd je het kacheltje aan zou kunnen zetten voor hetzelfde geld en of je dus bespaart.
Dat klinkt als een goed plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Harribo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Dat klinkt als een goed plan.
Overigens hebben allebei de kacheltjes een ventilator. Dat helpt "iets" om de warmte te verspreiden, maar heeft warmtetechnisch (want COP 1) geen functie. Die 1500 Watt blijft 1500 Watt.

Die 2000 Watt versie verwarmt dus sneller en is goedkoper, ik zou daarvoor gaan.

Voor wat leuke uitleg over de zin en onzin van deze kacheltjes:

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 17-01-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:26

Rubman

Retarded or just overjoyed!

is een infrarood paneel niet een betere optie?
Die verwarmt enkel waar hij op gericht staat en als je die knap kan ophangen zodat je er zelf onder/voor zit is dat zuiniger dan dat action kacheltje denk ik.
Wel iets duurder in aanschaf

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Bij de vergelijking met gas moet je ook rekening houden met het feit dat je kachel in de rest van het huis wellicht uit staat. Ik heb op mijn kantoortje een 400W kacheltje, maar kan zo de CV in huis op 16,5 laten staan. Dus ja, electrisch verwarmen is in theorie duurder, maar als je het alleen gebruikt voor een klein kamertje, dan dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:53
Voor die €11,95 (ventilator variant) was ik naar de Action gelopen, kacheltje gehaald. Netjes uit de verpakking gehaald. Getest of het iets is en dan besloten om te houden of netjes terugbrengen...

In je kleine goed geïsoleerde kamer denk ik dat je er prima mee vooruit kan. Heb je toevallig ook zonnepanelen en overschot dan kan je daarmee je overschot mee verbruiken.

Maar wellicht heb je aan een half uurtje aanstaan al genoeg. Al met al denk ik dat met daadwerkelijk testen je sneller een conclusie heb dan hier..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:25
Harribo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:43:
[...]
Nee, het gas wat wij in Nederland hebben bevat 9,76Kwh per M3. Echter kan een HR-Ketel nooit meer dan 100% efficientie halen, wat een warmtepomp wel kan. Je mag er vanuit gaan dat je een rendement hebt van 95% (90-97%).

Maar de ketel staat niet in het kamertje, ook heb je wat verlies door buizen etc. Ook verbruikt je ketel minimaal stroom. De vraag is of het via de buizen inderdaad verlies is. Soms worden halletjes daardoor een beetje vrij van vorst gehouden.

Per M3 gronings gas, krijg je 9Kwh aan warmte voor terug.
Per Kwh electriciteit krijg je 1Kwh aan warmte terug (bij COP1 verwarming)

Dan kun je kijken wat het kost; beetje goed contract;
- M3: €1,15 / 9 = 0,127c/Kwh
- Kwh: €0,24 = 0,24c/Kwh

Dus opwarmen met gas is nu nog dubbel zo efficient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Rubman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:53:
is een infrarood paneel niet een betere optie?
Die verwarmt enkel waar hij op gericht staat en als je die knap kan ophangen zodat je er zelf onder/voor zit is dat zuiniger dan dat action kacheltje denk ik.
Wel iets duurder in aanschaf
Dat is leuk voor een terras, niet voor een binnenruimte. Heb je aan de ene kant van je lichaam warmte en aan de andere kant koud. Zeker met koude voeten.
In de badkamer is het weer een ander verhaal omdat je daar niet zo lang zit.

In een afgesloten ruimte is die kacheltje van de Action wel handig want daarmee maak je de lucht warm.

Dat hele COP 1 = BAD :( is ook onzin. Zowat heel Nederland stookt zijn huis met COP 1. Voor een klein kamertje is dit een verstandig optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
DJustin schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Dan kun je kijken wat het kost; beetje goed contract;
- M3: €1,15 / 9 = 12,7c/Kwh
- Kwh: €0,24 = 24c/Kwh

Dus opwarmen met gas is nu nog dubbel zo efficient.
Kleine factor 100 verschil.
DJustin schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:00:
Stroomprijs bij mij is nu 0,35 per kWh en gasprijs 1,32 per m3.
1500 watt is het kacheltje. Neem aan dat hij ongeveer een half uur aan moet staat? Of langer of korter?
Dat zou 0,26 cent voor de stroomkosten zijn?
Klopt mijn redenatie?
Nee, het zou 26 cent zijn dan.

[ Voor 41% gewijzigd door LordSinclair op 17-01-2024 10:16 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
com2,1ghz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:02:
[...]
Dat hele COP 1 = BAD :( is ook onzin. Zowat heel Nederland stookt zijn huis met COP 1. Voor een klein kamertje is dit een verstandig optie.
COP 1 = BAD geld alleen als je een vergelijking maakt met een systeem wat een COP > 1 kan behalen, bijvoorbeeld airco's, warmtepomp (l/w, w/w).

Maar in de vergelijking tussen elektrisch verwarmen t.o.v. gas verwarmen is het wat complexer. Want elektrisch verwarmen is COP = 1, Gas verwarmen is COP = 0.95. Wat hier meer van belang is is de kostprijs van gas vs elektrisch.

Stel je hebt 10 kWh aan warmte nodig dan heb je dus bij de volgende kostprijs:

De volgende kosten:

10 * €0,24ct per kWh = € 2,40 voor electrisch verwarmen
10 * €1,15 / 9 (kWh per m3 gas) = €1,28 voor gas verwarming

Dus feitelijk gezien is gas verwarmen in dit geval goedkoper. Omslagpunt ligt in dit geval bij €2,17 voor gas.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

heb je wel is aan electrische stoelverwarming gedacht, voor enkele 10tallen watts zit je dan heerlijk warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 05:02
^^ Lijkt mij dat bij schilderen warme handen ook wel fijn is. En de kans is ook best aanwezig dat dit staand kan gebeuren.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
ronaldmathies schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:15:

- M3: €1,15 / 9 = €0,127/Kwh
- Kwh: €0,24 = €0,24/Kwh

De volgende kosten:

10 * €0,24 per kWh = € 2,40 voor electrisch verwarmen

Dus feitelijk gezien is gas verwarmen in dit geval goedkoper. Omslagpunt ligt in dit geval bij €2,17 voor gas.
Je vergeet dat met gas meer van het huis verwarmd moet worden (want 1 systeem) dan met het kacheltje. Dus je meer kuub gas nodig hebt dan 1:1 gelijk trekken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
The-Source schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:19:
^^ Lijkt mij dat bij schilderen warme handen ook wel fijn is. En de kans is ook best aanwezig dat dit staand kan gebeuren.
En mogelijk moet de verf/het werkstuk ook een enigzins acceptabele temperatuur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-36- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:18:
heb je wel is aan electrische stoelverwarming gedacht, voor enkele 10tallen watts zit je dan heerlijk warm
alleen zijn je benen die niet de stoel betastten dan koud door omgeveingstemperatuur

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
[...]

COP 1 = BAD geld alleen als je een vergelijking maakt met een systeem wat een COP > 1 kan behalen, bijvoorbeeld airco's, warmtepomp (l/w, w/w).

Maar in de vergelijking tussen elektrisch verwarmen t.o.v. gas verwarmen is het wat complexer. Want elektrisch verwarmen is COP = 1, Gas verwarmen is COP = 0.95. Wat hier meer van belang is is de kostprijs van gas vs elektrisch.

De volgende kosten:

10 * €0,24ct per kWh = € 2,40 voor electrisch verwarmen

Jouw berkening geldt alleen als je slimme radiatorknoppen hebben. En zelfs dan kost het aardig wat tijd om die ruimte warm te stoken want dat warm water moet naar die radiator toe en die radiator moet tijd hebben om warmte af te geven Dus voor 10 kWh zou je meer dan een kuub voor nodig hebben.

TS zegt dat hij de thermostaat in de woonkamer moet instellen als hij die ene kamer warm wilt krijgen. Dan stookt hij zijn hele woning totdat de woonkamer warm is. Dat is niet zo efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
-36- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:18:
Dat lijkt mij geen optie, want dat verf komt op allerlei plaatsen vroeg of laat terecht :)
Ik doe al speciale kleding aan als ik ga kunstschilderen.

Heel veel input hier, interessant, dank.
Zal er later nog eens induiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik goed begrijp heb je er gewoon een radiator ?

ik heb voor een zelfde soort siuatie een shelly TRV (slimme radiator knop) zodat de radiator mee kan gaan draaien voordat ik de kamer wil gebruiken en dus gewoon warm is, dan hoef je de therrmostaat in de woonkamer niet hoger te zetten (exact op het moment dat je in de andere kamer gaat zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
com2,1ghz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:24:
[...]

Jouw berkening geldt alleen als je slimme radiatorknoppen hebben. En zelfs dan kost het aardig wat tijd om die ruimte warm te stoken want dat warm water moet naar die radiator toe en die radiator moet tijd hebben om warmte af te geven Dus voor 10 kWh zou je meer dan een kuub voor nodig hebben.

TS zegt dat hij de thermostaat in de woonkamer moet instellen als hij die ene kamer warm wilt krijgen. Dan stookt hij zijn hele woning totdat de woonkamer warm is. Dat is niet zo efficient.
Ik laat buiten beschouwing welke ruimte je wel niet wilt verwarmen, mijn vergelijking zou zijn wanneer je je hele huis zou verwarmen via alleen elektrisch of alleen gas.

In zijn scenario is het mogelijk handiger om elektrisch te gebruiken als je niet je hele huis wilt verwarmen voor een enkele kamer.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:42
Ik heb hier in de (verder goed geisoleerde) slaap/werkkamer tijdelijk geen radiator.

Daar heb ik een soortgelijke elektrische kachel staan die via een slimme stekker om 7 uur 's ochtends en om 21:30 's avond een klein half uurtje aangaat. Dat werkt goed voor het opstaan/ naar bed gaan. Voor het werkgedeelte is het mogelijk om de elektrische kachel ook even aan te zetten.

Voor het werkgedeelte is dit echter nog onvoldoende (of je moet hem de hele tijd hebben aanstaan, en dat kost inderdaad aardig veel) en heb ik daarnaast nog een elektrische stoelverwarming. Koude handen blijf je nog wel hebben helaas. Koude benen krijg je niet zo snel, wel koude voeten, maar daar helpen dikke sokken ook tegen.

Bij mij is het wel bedoeld als tijdelijke oplossing. Een elektrisch apparaat met dergelijk vermogen wat vrijwel continue aanstaat is nooit zonder risico.

Mijn ervaring is dat het ondanks dat elektriciteit verhoudingsgewijs duurder is, het wel goedkoper is omdat je enkel verwarmt waar nodig. Maar dat is in mijn situatie.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:34
LordSinclair schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:19:
Je vergeet dat met gas meer van het huis verwarmd moet worden (want 1 systeem) dan met het kacheltje. Dus je meer kuub gas nodig hebt dan 1:1 gelijk trekken.
Maar aan de andere kant is de warmte die de woning in gaat niet (direct)verloren. Warmte die afgegeven is in de woning is opgeslagen, niet "verspild". Het verlies wordt veroorzaakt door hogere (gemiddelde) binnentemperatuur en daardoor een hogere ∆T met buiten. Stel bijvoorbeeld het volgende vergelijk:
  • A: Zonder additionele verwarming daalt de temperatuur in huis van 20⁰C tot 16⁰C (gemiddeld 18⁰C)
  • B: Met verwarming aan wordt de woning op 20⁰C gehouden
  • Gemiddelde buitentemperatuur 5⁰C (ongeveer gemiddeld in NL tijdens stookseizoen)
De besparing komt in dit voorbeeld dan ongeveer op:
  • A: ∆T = 18⁰C-5⁰C = 13⁰C
  • B: ∆T = 20⁰C-5⁰C = 15⁰C
  • Een verschil van ongeveer 15%
Deze variabelen zullen afhangen van het stookgedrag (tijd dat de verwarming uit staat) en het warmteverlies van de woning.

In ieder geval is de bierviltjesberekening waar alle verwarming in ongebruikte kamers als verlies gezien wordt veel te kort door de bocht. Een groot deel van de "besparing" die mensen denken te hebben is eigenlijk afgekoelde massa die je gewoon weer inhaalt op het moment dat de verwarming ingeschakeld wordt. Dezelfde denkfout wordt doorgaans ook gemaakt bij het beoordelen van het nut van nachtverlaging.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 17-01-2024 11:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 20:34
Harribo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:35:
Ik heb een klein schilders kamertje, 4x3 m2. Goed geïsoleerd, vorig jaar hr++ puien en muren gespouwd.
De meer relevante vraag is dus hoe goed de rest van de woning geisoleerd is. Gebaseerd op jouw beschrijving waar je enkele uren zit te schilderen denk ik dat de balans snel uit zal slaan naar simpelweg de gehele woning blijven verwarmen.

Als je de hele woning naar een ongewenst hoge temperatuur gaat verwarmen om het in die kamer voldoende warm te krijgen wordt het verhaal natuurlijk anders en heb je een ander probleem.

[ Voor 37% gewijzigd door assje op 17-01-2024 11:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 19:14

paQ

Hopjesvla79 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:57:
Voor die €11,95 (ventilator variant) was ik naar de Action gelopen, kacheltje gehaald. Netjes uit de verpakking gehaald. Getest of het iets is en dan besloten om te houden of netjes terugbrengen...

In je kleine goed geïsoleerde kamer denk ik dat je er prima mee vooruit kan. Heb je toevallig ook zonnepanelen en overschot dan kan je daarmee je overschot mee verbruiken.

Maar wellicht heb je aan een half uurtje aanstaan al genoeg. Al met al denk ik dat met daadwerkelijk testen je sneller een conclusie heb dan hier..
Dat, het gaat om "niks" kwa investering.
En ja, het verwarmt grofweg 'dubbel zo duur' (mits je de hele CV installatie inschakelt) voor alleen die kamer, maar je kunt heel wat uurtjes die kamer warm houden voor het verschil in prijs ;)

Als er geen warm water door de radiator stroomt is er ook niets uit te halen.
Waar zo'n ding van 15 euro echter irritant slecht in zal zijn, is een kamertemperatuur vasthouden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:38

Aardedraadje

Met kabelschoen

[...]

Maar in de vergelijking tussen elektrisch verwarmen t.o.v. gas verwarmen is het wat complexer. Want elektrisch verwarmen is COP = 1
COP 0,65 ofzo als de stroom op dat moment uit een gascentrale komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Aardedraadje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:42:
[...]

COP 0,65 ofzo als de stroom op dat moment uit een gascentrale komt.
Waar het vandaan komt is niet relevant, bij een apparaat kijken we naar het gebruik van het apparaat en wat het apparaat oplevert en niet naar de gehele keten.

Een elektrische kachel verbruikt bijvoorbeeld 1kWh, en maakt 1kWh aan warmte. Een gloeilamp verbruikt bijvoorbeeld 100W en genereerd 90W aan warmte en 10W aan licht, en heeft dus een COP van 0,1 want het apparaat is bedoeld om licht te maken en doet dat met maar 10% efficiëntie.

Als je de hele keten mee wilt nemen is het allemaal veel complexer, wat als ik zonnepanelen heb en die produceren 0,5 kWh aan energie, dan is volgens jouw redenatie de elektrische kachel ineens COP = 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 19:14

paQ

Conversion of Power zou wmb een eenvoudigere benaming zijn dan Coefficient of Performance

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 15:21
Wij hebben op ons kantoortje een Action convector (die van €17)

3 standen, 500, 1500 en 2000W

Staat hier tijdens werkuren aan, ding heeft op stand 1 nog geen 10 minuten nodig om de kamer op temperatuur te krijgen. Ik heb het gelogd met een slimme stekker. Met een buitentemperatuur van 0 graden doet die 1,4kWh voor de hele dag. 10 minuten aan en dan 30-40 minuten uit. 500W voor 20 minuten per uur.

Ik gebruik dat kacheltje 3 dagen per week maar als de buitentemperatuur richting de 10 graden gaat dan is het bijna niet meer nodig.

Ik kan ook een Jaga LTV radiator kopen, dan ben ik €2300 kwijt. Tegen de tijd dat ik dat eruit heb dan moet dat kacheltje 652 dagen stoken voor 1,4kWh per dag.
Dan ben ik al een tijdje met pensioen. Soms kan een COP=1 kacheltje wel uit.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je zonnepanelen in overvloed hebt is elektrisch gunstig, anders niet

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55

Rmg

Sowieso is de radiator de beperkende factor, leuk dat je 8Kwh aan warmte met een kuub gas kan krijgen, maar in kleine kamertjes hangen ook vaak kleine radiatoren, door het gebrek aan vermogen dat die kwijt kan duurt het lang voor het warm wordt.

Ook loopt je ketel gigantisch te pendelen als dat de enige radiator is die aan staat, dus of pendelen (ineffecient) of ook andere ruimtes in je huis verwarmen.

Grootste voordeel is, naar mijn mening, dat je elektrisch mooi met 2Kw gericht warmte de ruimte in kan pompen voor 15 minuten / half uur en je kleine radiator kan het dan mooi op temperatuur houden

[ Voor 20% gewijzigd door Rmg op 17-01-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:49:
Conversion of Power zou wmb een eenvoudigere benaming zijn dan Coefficient of Performance
Coefficient of Performance is juist enorm duidelijk, de definitie van een coefficient is een vermenigvuldiging factor (in 2 * 4 = 8 is de 2 een coefficient), dus eigenlijk staat er:

Vermenigvuldiging factor van prestatie.

En dat klopt, want als iets 2 kWh verbruikt om 4 kWh te produceren dan is dat een COP van 2 want 2 * 2 kWh = 4kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:25

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zo'n klein kacheltje is zeker interessant.
Mijn thuiswerkhok / hobbykamer op zolder precies zo. Op een werkdag heb ik zo'n keramisch kacheltje op 750W draaien voor maximaal 3 uur op een koude werkdag. Meestal minder.

€15 aanschaf is niet veel. Loop je niet op leeg.
750W (0.75kW) continue, 3 uur per dag, 1 dag per week is mijn uitgangspunt. Door de seizoenen heen 26 weken om te stoken.
3x26 = 78 uur stoken per jaar.
78 x 0.75kW = 58.5 kWh op een jaar.
Bij €0.35 per kWh kost dat 0.35 x 58.5 = €20.48 per jaar per weekdag stoken.

Dus per jaar ben je kwijt::
€ 20.48 als je 1 dag per week stookt
€ 40.95 als je 2 dagen per week stookt
€ 61.43 als je 3 dagen per week stookt
€ 81.90 als je 4 dagen per week stookt
€ 102.38 als je 4 dagen per week stookt
€ 122.85 als je 6 dagen per week stookt
€ 143.33 als je 7 dagen per week stookt

Ik ben 110% voor verduurzaming, maar dit is zo'n scenario waar je een investering doet in een laagrendementproduct omdat het rendement van het betere product alsnog hoger is.
Een airco met COP=4 kost je zo maar €800 aanschaf / installatie en heeft daarmee een terugverdientijd van 45 à 50 jaar.
Dan is het nog goedkoper om daadwerkelijk je hele huis te verwarmen. Dat kost met een méérverbruik van 200m³ op jaarbasis al €270 (om het hele huis dus extra te verwarmen zodat de kachel op de werkkamer het doet)
Een systeem met zoneregeling op de CV moet maar kunnen, want -buiten de kosten- moet dit ook de warmte van de ketel kwijt kunnen. En het lijkt me neit dat een ketel met minimumvermogen van 4kW (dat is laag!) alle warmte kwijt kan in jouw kamer, die zal mogelijk heel onzuinig gaan pendelen of in storing slaan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Als ik het allemaal zo lees, is het best wel een complex geheel om precies vast te stellen hoeveel je eventueel bespaart.

Ik vermoed dat dit topic wel veel helder maakt voor meer mensen. Dat leek mij ook nuttig.

Nu heb ik wel de conclusie getrokken inmiddels dat ik zo'n kacheltje maar even moet kopen. Dat lijkt mij sowieso een van de beste tests, kan ik voor mijn situatie ook vergelijken.
Ook zeker gezien de aanschafprijs.

Vraag me alleen af welke van de inmiddels 3 mogelijkheden ik ga kopen

1. De keramische kachel van 1500 watt voor 15 euro
2. De ventilator kachel van max 2000 watt voor 12 euro
3. Het grotere convector kacheltje van max 2000 watt voor 17 euro

Nummer 3 erbij gedaan als mogelijkheid omdat deze hier positieve reviews kregen als het ging om het snel verwarmen van een ruimte. Prijs maakt mij uiteraard niet uit, kosten allemaal weinig.
Ik heb zo'n idee dat een groter verwarmd oppervlak beter verwarmd dan de kleinere kacheltjes ?
Ik neig dan ook naar nr 3

Bedankt voor de reacties

[ Voor 48% gewijzigd door Harribo op 17-01-2024 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:03

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Harribo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:56:
Als ik het allemaal zo lees, is het best wel een complex geheel om precies vast te stellen hoeveel je eventueel bespaart.

Ik vermoed dat dit topic wel veel helder maakt voor meer mensen. Dat leek mij ook nuttig.

Nu heb ik wel de conclusie getrokken inmiddels dat ik zo'n kacheltje maar even moet kopen. Dat lijkt mij sowieso een van de beste tests, kan ik voor mijn situatie ook vergelijken.
Ook zeker gezien de aanschafprijs.

Vraag me alleen af welke van de inmiddels 3 mogelijkheden ik ga kopen

1. De keramische kachel van 1500 watt voor 15 euro
2. De ventilator kachel van max 2000 watt voor 12 euro
3. Het grotere convector kacheltje van max 2000 watt voor 17 euro

Nummer 3 erbij gedaan als mogelijkheid omdat deze hier positieve reviews kregen als het ging om het snel verwarmen van een ruimte. Prijs maakt mij uiteraard niet uit, kosten allemaal weinig.
Ik heb zo'n idee dat een groter verwarmd oppervlak beter verwarmd dan de kleinere kacheltjes ?
Ik neig dan ook naar nr 3

Bedankt voor de reacties
Ik zou voor de derde gaan (staat hier ook) we hebben ook nummer 2 maar als je rustig aan het werk kan dan is het geluid storend.
De derde is stil en die kan in 3 standen geschakeld worden. Hier werkt het perfect voor ons kantoortje (2,5x3)
Staat op de eerste stand en binnen een paar minuten is het hier op temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 09:03
Je kan ook eens kijken naar een infrarood warmtedeken voor in je rug. Misschien past dat bij je. Dat verwarmt lokaal, met infrarood en is daarmee redelijk efficiënt. Als dat voor jou kan werken, is dat misschien een oplossing.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
nodri2000 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:23:
Wij hebben op ons kantoortje een Action convector (die van €17)

3 standen, 500, 1500 en 2000W

Staat hier tijdens werkuren aan, ding heeft op stand 1 nog geen 10 minuten nodig om de kamer op temperatuur te krijgen. Ik heb het gelogd met een slimme stekker. Met een buitentemperatuur van 0 graden doet die 1,4kWh voor de hele dag. 10 minuten aan en dan 30-40 minuten uit. 500W voor 20 minuten per uur.

Ik gebruik dat kacheltje 3 dagen per week maar als de buitentemperatuur richting de 10 graden gaat dan is het bijna niet meer nodig.

Ik kan ook een Jaga LTV radiator kopen, dan ben ik €2300 kwijt. Tegen de tijd dat ik dat eruit heb dan moet dat kacheltje 652 dagen stoken voor 1,4kWh per dag.
Dan ben ik al een tijdje met pensioen. Soms kan een COP=1 kacheltje wel uit.
Dit.

Zo'n kacheltje is vooral nuttig is voor ruimtes die je incidenteel wilt verwarmen.

Ik heb ooit zo'n ding van Bestron gekocht voor 5 euro bij Kijkshop. Kraamhulp wilde de kleine graag op de slaapkamer aankleden en het was daar te koud. Maar als het beneden 20 graden is en op die kamer 17, ga ik niet de kamerthermostaat naar 22 zetten om dat hokje warm te stoken.
Inmiddels is de kleine groot en stoken we met lage temperatuur verwarming. We krijgen de badkamer niet meer warm met CV, dus gebruiken we daar 2x per dag dat kacheltje nu even 5-10 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
_JGC_ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:12:
[...]

Dit.

Zo'n kacheltje is vooral nuttig is voor ruimtes die je incidenteel wilt verwarmen.

Ik heb ooit zo'n ding van Bestron gekocht voor 5 euro bij Kijkshop. Kraamhulp wilde de kleine graag op de slaapkamer aankleden en het was daar te koud. Maar als het beneden 20 graden is en op die kamer 17, ga ik niet de kamerthermostaat naar 22 zetten om dat hokje warm te stoken.
Inmiddels is de kleine groot en stoken we met lage temperatuur verwarming. We krijgen de badkamer niet meer warm met CV, dus gebruiken we daar 2x per dag dat kacheltje nu even 5-10 minuten.
Yup, ivm warmtepomp en het feit dat we volgend jaar de badkamer gaan verbouwen staat ons Action blazertje nu in de badkamer. De radiator daar trok het al nauwelijk met de CV ketel op 50. Wordt geschakeld middels een PIR met een ESP32 in HA. Temp Badkamer <18 en PIR aan dan gaat de kachel aan. Dit doet die alleen tussen 06:00-07:30 en in de avond tussen 2030-2300.

Werkt prima en je haalt de hysteresis uit de analoge schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Harribo Elektrische radiator is een alternatief, wel hogere aanschafprijs: https://www.hornbach.nl/p...-60x50-cm-zwart/10734764/

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
TRON schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:06:
Je kan ook eens kijken naar een infrarood warmtedeken voor in je rug. Misschien past dat bij je. Dat verwarmt lokaal, met infrarood en is daarmee redelijk efficiënt. Als dat voor jou kan werken, is dat misschien een oplossing.
Nou ,dank voor het idee maar ik ben aan het schilderen dan. Met de verf en mijn bewegingen is dat niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Dank maar dat soort bedragen wil ik niet uitgeven, zeker niet voor een ruimte waar ik zelden ben.
Qua besparing moet je dan heel lang wachten voordat je er überhaupt een euro aan over houdt. Zie berekeningen hier elders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die dingen zijn bedoeld als handdoekrek in een badkamer, niet eens om echt mee te verwarmen. Waarom 200 euro uitgeven voor een COP=1 oplossing van 1000W die eerst warmte opwarmt en dan uitstraalt terwijl je voor 15 euro een COP=1 kacheltje hebt met een ventilator die direct de lucht in je ruimte verwarmt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:39

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik zou die Alpina kachel van 16,95 kopen. Die is tenminste wel stil (zo'n keramisch ding werkt met een ventilator die geluid maakt en dus altijd een luchtstroom) en kun je op 750 watt zetten. Dan heb je met 20 minuten je kamer een paar graden opgewarmd.

Ik doe het met mijn werkkamer op zolder ook zo. Cv gaat voor 3 uur smiddags niet aan, 's ochtends verwarm ik mijn werkkamer van 17 naar 19 graden ermee door een convector kacheltje even een tijdje aan te zetten op 700 watt. En ja ik heb overschot van mijn zonnepanelen dus mijn rekensom is net iets anders, maar een compleet huis verwarmen via de cv is een stuk omslachtiger en minder efficient.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Croga schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:39:
Wat is dat toch met die "Action is slecht, dus ik kraak alles ervan af terwijl ik er zelf nooit bij in de buurt kom" houding die je regelmatig ziet volledig gebaseerd op ongefundeerde aannames. Het is gewoon een dertien in een dozijn keramisch kacheltje dat je overal kunt kopen. Het is een verwarmingselement met een thermostaatje, geen rocket science, dat hoeft in principe niet veel te kosten. Blijkbaar kan de Action het voor deze prijs met winst verkopen en het voldoet gewoon aan Europese normen of je het nu prettig vindt of niet. Maar sommige mensen zien de naam Action staan en hebben al meteen hun oordeel klaar.

Als je zeer lokaal een ruimte van beperkte grootte tijdelijk wil verwarmen, kan een COP=1 verwarming ook best wel prima zijn.

Voor dit geld kun je nog eens iets proberen, dus ik zou zeggen pak het netjes uit en probeer het uit, mocht het niet prettig zijn, kun je deze binnen een week nog terugbrengen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 13:09
Hopjesvla79 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:57:
Ik ben meer voor de duurzamere manier zoals @Harribo.
Eerst onderzoeken en dan pas aanschaffen ipv gewoon maar halen om te proberen en dan terug te brengen/sturen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35
@Metalfreak Even los van Action, dit type euroknaller kacheltjes zou ik alleen gebruiken als je aanwezig bent. Ze zijn niet direct gevaarlijk maar een echte werkplaatskachel is toch wat meer solide.
Waarom een heel topic openen over een kacheltje van een tientje gaat ook even langs mij heen maar ik ben dan ook zeker geen artistiek persoon :) (goed bedoeld overigens).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Jim423 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:41:
@Metalfreak Even los van Action, dit type euroknaller kacheltjes zou ik alleen gebruiken als je aanwezig bent. Ze zijn niet direct gevaarlijk maar een echte werkplaatskachel is toch wat meer solide.
Waarom een heel topic openen over een kacheltje van een tientje gaat ook even langs mij heen maar ik ben dan ook zeker geen artistiek persoon :) (goed bedoeld overigens).
Allemaal prima :)
Ik ben er ook bij als hij aan staat. Hoewel ik niet zo bang ben dat er wat mis gaat gezien alle regels en ook juridische aspecten.

Nou ik was wel eens benieuwd hoe mensen zo'n kacheltje ook ervaren want ik las daar eigenlijk bitter weinig over. Vandaar mijn topic.
Ook gezien het feit dat er best veel mensen hier komen kijken en reageren zegt toch wel dat zoiets leeft.
Met je eens hoor, voor de aanschafprijs hoef je niet zo moeilijk te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Metalfreak schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Wat is dat toch met die "Action is slecht, dus ik kraak alles ervan af terwijl ik er zelf nooit bij in de buurt kom" houding die je regelmatig ziet volledig gebaseerd op ongefundeerde aannames. Het is gewoon een dertien in een dozijn keramisch kacheltje dat je overal kunt kopen. Het is een verwarmingselement met een thermostaatje, geen rocket science, dat hoeft in principe niet veel te kosten. Blijkbaar kan de Action het voor deze prijs met winst verkopen en het voldoet gewoon aan Europese normen of je het nu prettig vindt of niet. Maar sommige mensen zien de naam Action staan en hebben al meteen hun oordeel klaar.

Als je zeer lokaal een ruimte van beperkte grootte tijdelijk wil verwarmen, kan een COP=1 verwarming ook best wel prima zijn.

Voor dit geld kun je nog eens iets proberen, dus ik zou zeggen pak het netjes uit en probeer het uit, mocht het niet prettig zijn, kun je deze binnen een week nog terugbrengen.
Het is idd geen rocket science, maar Action is gewoon afhankelijk van wat ze geleverd krijgen. Dat kan goed zijn, het kan troep zijn. Ze hebben in het verleden al een kacheltje teruggeroepen:
https://www.action.com/nl...matie-2/ventilatorkachel/

Die heb ik destijds teruggebracht, gewoon nog in doos, geen bonnetje meer, geld teruggekregen. Werd overigens verkocht door stuk of 15 verschillende winkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
_JGC_ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:59:
[...]

Het is idd geen rocket science, maar Action is gewoon afhankelijk van wat ze geleverd krijgen. Dat kan goed zijn, het kan troep zijn. Ze hebben in het verleden al een kacheltje teruggeroepen:
https://www.action.com/nl...matie-2/ventilatorkachel/

Die heb ik destijds teruggebracht, gewoon nog in doos, geen bonnetje meer, geld teruggekregen. Werd overigens verkocht door stuk of 15 verschillende winkels.
Zoek de verschillen:
https://www.action.com/nl...4/alpina-convectorkachel/
https://www.blokker.nl/tr...%C2%B2---wit/1352068.html
https://www.bol.com/nl/nl...aar-wit/9200000105031150/
https://www.deboet.nl/alpina-convectorkachel-2000-w
https://www.praxis.nl/bad...eater-230v-2000w/10149975

Dit is om de discussie te stoppen dat mensen Action spullen afkraken en vervolgens naar de Blokker rennen of online bij BOL.com bestellen.
Zelfde kachel, andere winkels. De Action is de goedkoopste. Je bent nederlander of niet maar in 99% van de gevallen gaan we voor de goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
nodri2000 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:25:
[...]

Zoek de verschillen:
https://www.action.com/nl...4/alpina-convectorkachel/
https://www.blokker.nl/tr...%C2%B2---wit/1352068.html
https://www.bol.com/nl/nl...aar-wit/9200000105031150/
https://www.deboet.nl/alpina-convectorkachel-2000-w
https://www.praxis.nl/bad...eater-230v-2000w/10149975

Dit is om de discussie te stoppen dat mensen Action spullen afkraken en vervolgens naar de Blokker rennen of online bij BOL.com bestellen.
Zelfde kachel, andere winkels. De Action is de goedkoopste. Je bent nederlander of niet maar in 99% van de gevallen gaan we voor de goedkoopste.
Ik kraak het niet af, ik geef alleen aan dat een elektrische kachel geen rocket science is maar toch verkeerd gebouwd kan worden. Bovenstaande link is de terugroepactie van de Action, samen met Action zijn er nog 24 andere shops die dat ding te koop hadden volgens NVWA, en dan is dat overzicht niet eens compleet (bol.com heeft 'm ook op de site, uitverkocht overigens).
Betreffende kachel kan je overigens nog steeds bestellen bij Alibaba...

Ik ben er bij Action niet heel bang voor, die nemen verantwoordelijkheid en roepen dat ding gewoon terug. Staat duidelijk aangeplakt in de winkel en wordt vermeld op de website.

Edit: merken als Tristar, Bestron, Alpina, etc zijn gewoon goedkope kacheltjes die heel veel verkocht worden. Als daar eentje van in de fik vliegt heb je als importeur wat uit te leggen en komt die terugroepactie vanzelf. Of die merken nu via Action, Blokker, bol.com of desnoods de Bijenkorf verkocht worden boeit niet.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 18-01-2024 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35
Harribo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:57:
[...]

Allemaal prima :)
Ik ben er ook bij als hij aan staat. Hoewel ik niet zo bang ben dat er wat mis gaat gezien alle regels en ook juridische aspecten.

Nou ik was wel eens benieuwd hoe mensen zo'n kacheltje ook ervaren want ik las daar eigenlijk bitter weinig over. Vandaar mijn topic.
Ook gezien het feit dat er best veel mensen hier komen kijken en reageren zegt toch wel dat zoiets leeft.
Met je eens hoor, voor de aanschafprijs hoef je niet zo moeilijk te doen ;)
Ik zou gaan voor een werkplaatskachel, minimaal 2000W. Verkrijgbaar bij bouwmarkten e.d.
Ze zien er wel iets minder mooi uit maar voor ruimteverwarming werkt dit een stuk fijner is mijn mening. Kosten zijn rond de 40 euro volgens mij.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Niet aan beginnen die goedkope troep, of kachels met fans (hoop herrie)

Als je dan toch COP 1 gaat pak dan bv Eurom, die hebben o.a convectoren of infraroodpanelen geschikt voor permanente verwarming:

https://eurom.nl/product-categorie/permanente-verwarming/

Zijn gewoon stil, zien er fatsoenlijk uit en bediening via app (schema's) of afstandsbediening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Even jullie op de hoogte stellen...
Ik heb vandaag de convector kachel gekocht bij de action en uitgeprobeerd. Kostte 16,95. Bij de Praxis is dezelfde kachel 38.
Dit is de enige kachel zonder ventilator en daarmee dus muisstil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTQQymyESPNMr5CGT1oJs4nZpFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6wQK7dku0RUx68tHujJboK8.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste indruk in de winkel: zo'n ding weegt niks!
Toch wel een kacheltje van 38 cm hoog en 51 breed.
Thuis uitgepakt en de pootjes eronder geschroefd.
Ik bekeek het even, onderin zitten verwarmingsdraden maar het grootste deel van de binnenkant van dit kacheltje is loze ruimte. Bijzonder.

Het ding heeft 3 standen: 750 watt, 1250 watt en 2000 watt.
Het was in mijn schilderkamertje 13 graden toen ik hem aan zette. Ik testte de 1250 watt stand. Na 20 minuten was het 16 a 17 graden.

Vlak naast het kacheltje is het redelijk warm. De warmte verspreidt niet snel omdat er geen ventilator in zit denk ik. Van de andere kant blijft het dichtbij het kacheltje daarentegen wel langer warm. Gewoon er naast gaan zitten is mijn advies.

Een uurtje later is het wel weer afgekoeld, dan mag hij wel weer aan. Wat dat betreft is mijn radiator een stuk warmer, zeker met een radiator ventilator eronder. Dan merk je zeker het verschil in COP.

Ik heb verder (nog) niet uitgezocht hoeveel ik er nu mee bespaar (als ik bespaar) in mijn situatie.

Ben ik er blij mee? Mwah... het is een apparaat om even makkelijk een bepaalde plek warm te krijgen zonder meteen mijn hele cv aan te zetten. Handig voor achteraf kamertjes, schuurtjes etc. Dat is mooi en waarschijnlijk gebruik ik hem ook wel maar het is een stuk minder krachtig dan een echte cv op gas is mijn beleving.

[ Voor 10% gewijzigd door Harribo op 18-01-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
Bedenk wel dat een ventilatorkachel of keramisch je meer stof op je verf kan krijgen, dan zou ik eerder neigen naar een oliekachel, alle kachels zijn even efficient, infraroodverwarming is de enige uitzondering doordat je een kleiner gebied verwarmd.

@Cheezus Een oliekachel heeft ook een buffer.
Een CV radiator heeft geen massa maar een kleine waterbuffer.

[ Voor 74% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2024 20:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:39

Cheezus

Luiaard

Harribo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:11:

Een uurtje later is het wel weer afgekoeld, dan mag hij wel weer aan. Wat dat betreft is mijn radiator een stuk warmer, zeker met een radiator ventilator eronder. Dan merk je zeker het verschil in COP.
Je merkt vooral het verschil tussen stralingswarmte en omgevingswarmte, dat heeft niets met COP te maken. De radiator heeft een groot oppervlak en blijft na opwarmen nog lang warm: naast het opwarmen van de ruimte straalt dit ook een hoop warmte af. Dat is erg comfortabel. Het elektrische kacheltje heeft weinig oppervlak en 0 massa: het straalt dus minder warmte af en is meteen weer koud als hij uit staat.
Voor het opwarmen van de ruimte zijn beide even effectief, voor het behaaglijk aanvoelen van de ruimte is een groot warm oppervlak fijner.
Een IR-paneel die al is genoemd geeft ditzelfde effect maar is wel wat prijziger dan een simpel kacheltje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
mr_evil08 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:19:
Bedenk wel dat een ventilatorkachel of keramisch je meer stof op je verf kan krijgen, dan zou ik eerder neigen naar een oliekachel, alle kachels zijn even efficient, infraroodverwarming is de enige uitzondering doordat je een kleiner gebied verwarmd.
Ik schilder met acrylverf, dat blijft niet dagen liggen op een palette zoals olieverf.
En dit kacheltje heeft dus ook geen ventilator.
Wat dat betreft heb ik voor mijn idee wel meteen de juiste kachel gekocht bij de action.
Wel komt die warmte wat gerichter bij mij heb ik het idee en dus ook misschien dichter bij de verf. Maar ik heb vandaag 2 uur geschilderd en geen probleem ondervonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Cheezus schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Je merkt vooral het verschil tussen stralingswarmte en omgevingswarmte, dat heeft niets met COP te maken.
[...]
Voor het opwarmen van de ruimte zijn beide even effectief, voor het behaaglijk aanvoelen van de ruimte is een groot warm oppervlak fijner.
Een IR-paneel die al is genoemd geeft ditzelfde effect maar is wel wat prijziger dan een simpel kacheltje :)
Dat dus.
Maar enfin ik neem het wel op de koop toe.
Mooi uitleg, dank.

[ Voor 21% gewijzigd door Harribo op 18-01-2024 20:29 ]

Pagina: 1