optimaliseren flow Nibe warmtepomp - open of toch gesloten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LdS_inc
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
beste all, ik heb een vraag waarvoor ik bij verschillende installateurs steeds andere antwoorden krijg. Het betreft het hoge energieverbruik van mijn warmtepomp.
Ik wil daar wat aan gaan doen en heb mijn pijlen nu gericht op de huidige gesloten verdelers te vervangen voor open verdelers. Een paar feiten:

- Woning uit 2014
- WMP = Nibe F2040-8
- Verbruik WMP op vorstdagen = 50kwh :(
- 300 liter warmtevat
- 100 liter buffervat
- Vloerverwarming, verdeeld over 2 verdelers
verdeler 1
5 groepen/ zones
Aanvoer diameter 20mm buitenmaat
Slangen diamater 16mm buitenmaat
Verdeler 2 (aanbouw)
4 groepen/ zones
Aanvoer diameter 16mm buitenmaat
Slangen diameter 20mm buitenmaat

De woning is ooit neergezet met een gasinstallatie. Inmiddels weet ik dat de diameter van de slangen kleiner is dan idealiter zou moeten zijn. Daardoor (?) heeft de WMP grote moeite om de aanbouw warm te krijgen.
Bij inspectie lopen de meningen van de installateurs uiteen: a) prima, ik offreer het vervangen van de gesloten verdeler tot b) helaas, ik vrees dat met deze gegevens (diameter slangen en diameter aanvoer) je juist een pomp moet behouden voor doorvoer, beter zal het niet worden. Een fors verschil dus.
Kortom, zonder dat de pomp dit zelf aangeeft lijkt de flow lijkt te laag voor goede prestaties. Hoor graag jullie mening of aanvullende vragen. Doe ik er goed aan deze verdelers toch te vervangen? Of zijn er andere oplossingen waarmee de flow en temperatuur hoger kan worden met minder energieverbruik. Bij de oorspronkelijk Nibe-installateur hoef ik duidelijk niet aan te komen: als leek blijk ik inmiddels meer kaas te hebben gegeten van instellingen dan hij (“systeem werkt toch” is daar vaak de reactie).

Hoor graag jullie inzichten, kennis en of ervaringen. Grote dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 12:50
Heb je al eens gekeken in het Nibe-topic? Misschien vind je daar wel tips over instellingen om de flow te verhogen zonder meteen de verdelers te vervangen. Pompsnelheid op de verdeler is al op de max neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Vervelende situatie. Nu hoeft 50kWh op een vorstdag niet schokkend te zijn - dat is afhankelijk van de woning en het gebruik. Heb je foto's van je verdelers? Je zou deze mogelijk kunnen aanpassen zodat ze wat effectiever werken in jouw situatie. Zie bijvoorbeeld hier: Cr3ator in "Koud vloerverwarmming"

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:48

DIY

Ik denk dat de aanvoer bij verdeler 2 ook 20mm is en de slangen 16? 16x2 slangen zijn vrij standaard, dus dat is m.i. geen bottleneck.

20mm aanvoer naar de verdeler(s) is wel vrij beperkt. Persoonlijk zou ik de verdelers vervangen voor LTV varianten zonder pomp. De aanvoerleidingen naar de verdelers gelijk vergroten naar minimaal 22mm, of beter groter als dat mogelijk is.
Als die ingreep te groot/duur is, zou je er voor kunnen kiezen om alleen de aanvoerleidingen naar de verdelers te vervangen voor 22mm en de thermostaatkranen volledig te verwijderen (dus niet alleen de knop eraf). De pompen van de verdelers op maximaal om zoveel mogelijk aanvoerwater het systeem in te pompen ipv het retourwater bij te mengen. Maargoed dat is een compromis...

Het minimale debiet van je circulatiepomp kun je bij Nibe instellen. Zodra de verdelers vervangen zijn kun je dat indien nodig nog verhogen. Je kunt dan ook een aanmerkelijk lagere stooklijn kiezen wat je warmtepomp efficienter maakt.

Tot je de verdelers met pomp vervangt, heeft het vrij weinig zin om het debiet vanaf de warmtepomp te verhogen, omdat de pomp op de verdeler nu nog de flow bepaalt. Je kunt de pomp op de verdeler het beste wel op max zetten en de thermostaatkraan helemaal open (je stooklijn moet wel <50°C staan om je vloer te beschermen. Retourventielen helemaal open.

50kwh is niet heel schokkend, afhankelijk van het vloeroppervlak en isolatie van de woning.

[ Voor 28% gewijzigd door DIY op 17-01-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LdS_inc
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
grote dank!

- helaas kloppen de cijfers van de verdeler 2, dat is een beduidend nog kleinere aanvoer vanaf bouw woning (betreft aanbouw, waarbij men de leiding destijds initieel vergeten was)...
- helaas zijn de leidingen ingestort in de vloer, waardoor vervangen echt een complete verbouwing aan de woning zou zijn van zolder tot aan bgg (stenen vloer, onder tussenmuren etc).
- helaas ben vooralsnog dus gebonden aan de bestaande specificaties van de leidingen.
- ik zet iig voor nu alles maximaal open en op maximale capaciteit. Wat me echter nog niet duidelijk is: zorgt de huidige pomp op de verdeler nu ook voor flow in de leidingen of alleen voor vermenging van de aan- en afvoerstromen?

ik lees ook dat alsnog het vervangen van de gesloten mengverdeler tot een efficiënter systeem kan leiden. Deze zal dan dus pomploos moeten zijn?

Pas wanneer eea is aangepast is het raadzaam weer verder te spelen met de inrichting van het systeem.
Waar pas ik dan het debiet van de WMP aan? in welke menu van instellingen vind ik die terug?

[ Voor 3% gewijzigd door LdS_inc op 17-01-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:48

DIY

@LdS_inc de diameters van de slangen in de vloer zijn prima. 20mm is wel een vreemde maat. 16mm of 18mm komen vaak voor.
De aanvoer leidingen zijn te beperkt voor een wamtepomp, maar misschien dat het je toch lukt.

De pompen op je huidige verdelers zorgen voor de stroming door de slangen in je vloer en de vermening van het water. Hoe hoger ze ingesteld staan hoe meer water uit de aanvoer ze doorgaans aanzuigen. Meestal heb je dan de minste vermenging.
De waterpomp van de warmtepomp brengt het water nu alleen naar de verdelers.

Zoals ik aangaf een LTV (lage temperatuur verdeler) zonder pomp kiezen. Pas op net de term open of gesloten verdeler, want die worden nog wel eens omgedraaid.
Je warmtepomp zal straks voor de circulatie zorgen en die pomp is daar sterk zat voor.
Dit type verdeler heb je nodig:
https://www.warmteservice...zonder-pomp%29/p/33154500

Het menu kun je terugvinden in de installatiehandleiding van de Nibe controller(vermoedelijk een SMO 20, 40 of S40). Ff googlen, is zo te downloaden.

[ Voor 65% gewijzigd door DIY op 17-01-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartK
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-08 14:56
Ook ik was een leek, maar heb ondertussen 1,5 jaar ervaring met problemen oplossen aan mijn Nibe-warmtepomp installatie (ondertussen weet ook ik meer dan mijn leverancier...). De begrippen open en gesloten verdeler ken ik niet als zodanig, maar ik heb wel mijn oude vloerverwarming-verdeler vervangen door een nieuwe LTV-verdeler zonder pomp.

Ik had op de begane grond al jaren vloerverwarming in combinatie met een gasgestookte cv-ketel. Mijn oude verdeler ging ervan uit dat hoge temperatuur cv-water (bij mij 65 graden Celsius) wordt aangevoerd en had een eigen pomp, thermostaatknop en mengventiel zodat lage temperatuur (38 graden Celsius) de vloerverwarming in ging. Bij mijn oude verdeler ging dus een deel van het afgekoelde retourwater weer terug de vloer in en dat werkt prima als cv-water-aanvoer een hoge temperatuur heeft.
Nadat mijn warmtepomp geplaatst was en de cv-ketel verwijderd, werd mijn woonkamer vorige winter niet meer warm. Wat bleek: mijn oude verdeler bleef afgekoeld retourwater bijmengen met cv-water-aanvoer van 40 graden Celsius en dan wordt de vloer niet warm genoeg. Alleen als alle groepen op 1 na dichtgedraaid waren, dan werd er geen retour-water gemengd met de aanvoer. Alleen 1 groep open is te weinig.
Mijn tijdelijke oplossing was: mijn warmtepomp een hogere temperatuur cv-water-aanvoer van 50 graden Celsius laten maken (mijn warmtepomp kan tot maar liefst 70 graden Celsius). Dit is natuurlijk niet de energiezuinige methode, maar het werkte.
In voorjaar 2023 de verdeler vervangen door een kunststof LTV-verdeler zonder pomp, zonder thermostaat en zonder mengventiel. Afgelopen dagen was de cv-water-aanvoer - bij nachtvorst - tussen de 30 graden Celsius 's nachts en overdag langzaam stijgend naar 40 graden Celsius en de woonkamer wordt prima verwarmd.

16mm aanvoerleiding naar een vloerverwarmingverdeler slaat nergens op, veel te klein. Ik snap dat je geen zin hebt in een rigoreuze aanpassing van de leidingen in de muur en vloer. Ik zou serieus overwegen om ouderwets nieuwe leidingen langs de muur aan te gaan leggen naar de vloerverwarmingverdeler in de aanbouw. In mijn huis zijn de cv-leidingen ook niet in de muur, maar zitten vaak achter het gordijn en vallen zo niet op.
Pagina: 1