Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vloerverwarming of Jaga LowH2O op slaapverdieping

Pagina: 1
Acties:

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wij gaan binnenkort onze douche renoveren en zitten te twijfelen wat we met de verwarming moeten doen. Daarnaast willen wij de vloer gaan vervangen op de hele verdieping dus alles gaat eruit.

Huidige situatie:
Beneden: vloerverwarming, cv, aanvoer 35 graden huis is hier goed mee te verwarmen
Boven: radiatoren
Woning uit 2002

Oppervlakte: circa 60m2

Temperatuur: met deze koude dagen is het rond de 17 graden boven. Om te slapen prima maar de kinderen vinden dit te koud dus we verwarmen bij met elektrisch kacheltje.

Slaapkamer 1: 47m3 * 60w = 2820
Slaapkamer 2: 26m3 * 60w = 1560
Slaapkamer 3: 31m3 * 60w = 1860
Badkamer: 14m3 * 70w = 980 w

Verwachting:
Gezien ons gasverbruik, circa 750m3 gaan wij binnenkort naar full-electric.
Bovenverdieping temperatuur wel regelen per ruimte, maar wanneer er beneden geen warmte vraag is dan vinden wij het niet erg dat het boven de verwarming het niet doet.

Vraag:
Is het infrezen van vloerverwarming handig of kunnen we toch beter kiezen om de radiotoren te vervangen door Jaga low h2o radiotoren op de kamers waar behoefte is aan warmte (badkamer, slaapkamer 2 en 3).

Verwijderd

Droogbouw misschien een idee ipv infrezen? Reageert wat sneller, waardoor je minder lang met warmteafgifte blijft nadat de vloer uit gaat. Vooral voor een slaapkamer lijkt dat mij prettiger. Kost wel enkele cm's in de hoogte. Volgens mij met vloer er bij kan het binnen +-4cm.

Onze wp stopt met deze temperaturen eigenlijk niet, dus we hebben muv de nachtverlaging continu warmte. Met een goed ingeregelde WP zal die continu op laag vermogen aan staan, dus elke aparte ruimte kan warmte vragen wanneer die dat wil. Alleen met wat warmere temperaturen wil die nog wel eens meerdere runs maken en soms uit staan.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 11:45

pietje63

RTFM

Ik zou eerder voor de jaga’s gaan. Juist als het slechts af en toe / even verwarmd moet worden (voor het slapen / bij het spelen) lijkt mij dat praktischer dan vvw.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:18
Slaapkamer 1 niet zonder verwarming laten. Dan voldoet die verblijfsruimte niet aan modern bouwbesluit, en persoonlijk zie ik dat als gebrek bij verkoop.

De berekende vermogens lijken mij erg hoog voor een 2002 woning. Zit boven het maximum wat je realistisch door een vloer gaat krijgen voor de oppervlaktes die bij die inhouden hoort.
Maar nu blijft het 17 graden, dus weinig extra nodig om het naar 20 te tillen.

Af en toe / even verwarmen lukt alleen als de vloer beneden vraag geeft. Dus hoe realistisch gaat dat zijn?
Mee laten lopen richting de 20 graden kost niet heel veel extra in een redelijk geïsoleerde woning. En dat is zo als het 17 graden blijft. Met deze temperatuur moet ik slaapkamers redelijk wat mee laten lopen om ze op 14 te houden... maar dat is anno 1974 :-)

Jaga's kunnen pittig kostbaar zijn, niet veel anders dan vloerverwarming. Om 'snel' te kunnen verwarmen met Jaga's heb je dan bij warmtepomp vriendelijke water temperatuur ook fans nodig (En de Jaga eigen DBH/DBE is heel, heel erg duur)... Vandaar zelfbouw topics hier op forum.

Persoonlijk zou ik denken aan vloerverwarming, en accepteren dat je niet 'even' de boel op gaat stoken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.