Laptop beeld onbruikbaar door glitches

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Mijn vraag
Wat is hier het probleem en wat kan ik er aan doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Acer Aspire V3-372-P1HR
Intel HD 510
Software niet relevant daar het ook al bij booten en bios is, maar geinstalleerd OS is Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik dacht eerst los kabeltje of defect paneel dus eerst even de connectoren nagaan en dan eventueel een scherm bestellen. Maar kijkend naar de glitches kreeg ik toch het gevoel dat het niet aan het paneel ligt maar aan de aansturing. Ik heb dus even een extern scherm via HDMI aangesloten, en inderdaad, ook daar de zelfde glitches. De laptop is geheel onbruikbaar geworden want eenmaal geboot is het nog erger en ook regelmatig geheel zwart.

Ik loop al lang genoeg mee om zaken meegemaakt te hebben als een videokaart in de oven leggen voor een primitieve soldeer reflow.. maar dit betreft een GPU die in de CPU zit. Het lijkt me sterk dat het dus om losse contacten gaat. Althans, niet van de CPU/GPU. Kan het nog ergens mis gaan tussen de CPU en zowel het scherm en de HDMI output waar ik eventueel nog iets aan zou kunnen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWVL-V8OfGIVxgpADMRibaQAcRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Cbdmg085l9bi3Kw0qLXm59P.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Het lijkt inderdaad een probleem met de GPU.
Of defect geheugen waardoor je ook wel eens deze typische artifacten krijgt.
Ik zou dus eens geheugen modules herplaatsen/wisselen/verwijderen indien mogelijk.
Deze laptop heeft 2 geheugenslots zie ik.
Dat is ook het enige wat je zelf kan doen verder.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 17-01-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Heb gelukkig andere laptops met geheugen om te testen. Zometeen thuis maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Helaas, met andere identieke specs stickies in beide poorten no luck. Topic mag voor mij dicht maar nog een laatste keer iemand de kans geven een suggestie te doen voor ik gewoon de m2 SSD en sodim eruit trek en de accu en het scherm repurpose indien mogelijk is ook goed natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ja wel jammer dus. :-(
Blijven de onderdelen over om te benutten of een moederbord ergens goedkoop vandaan kunnen halen.