Toon posts:

Crashy systeem... I'm desperate

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het begin:

Ik koop bij een klein computerbedrijf (van een kennis van m'n moeder) het volgende systeem:
- Intel pIII 733EB
- AOPen AX34
- Western Digital WD200
- ATI XPert 2000 32Mb
- Vage IDE CD-ROM speler
- Onboard sound
- Trust ISA Ethernet card combi
- Floppy disk drive
Het deed het voor die tijd fantastisch, snel systeem, kon er zelfs hard anderen mee overtreffen, toen bedacht ik dat de partitieindeling wel wat beter kon, dus ik doe begin er opnieuw mee, 2 FAT32 partities (1 voor m'n progs en 1 voor m'n gebruikersbestanden), plus nog wat overgelaten voor Linux.

Daarna:
M'n linux distro (RH7) doet een spontane reboot tijdens de installatie, grafisch en text mode allebei. M'n Windows ME en 98 krijg ik met moeite geïnstalleerd en zijn dan ontzettend onstabiel...
Ik krijg het voor elkaar dat het gewone sessies kan draaien zonder te crashen. Spellen, IDE's, installatieprogramma's, en andere zware progs crashen wel vaker. Er lijkt absoluut geen regelmaat te zitten in de crashes. Ik doe een paar keer format/opnieuw install, werkt niet...
Ik ga terug naar dat bedrijf, leg het probleem uit, het systeem logeert daar een paar dagen, komt gezonder weer terug (met nieuw geheugen en een volgens hem 'gefinetunede' BIOS, ik moest er maar van af blijven in de toekomst), maar nog steeds crasherig wat zware progs betreft.

Nu:
Is het weer erger geworden, m'n Netscape crashed af en toe weer (zonder regelmaat), en zo ook spellen. Linux heb ik in de 15 keer dat ik het geprobeerd heb nog nooit geïnstalleerd kunnen krijgen.

Waar kan dit aan liggen, volgens mij moet het wel in de hardware zitten, want 3 OS-en (Win98, winME, Linux RH7) slaagden er niet in een stabiele omgeving te creeëren.
En zeg het maar als ik niet volledig genoeg ben.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
lijkt op een voeding die zijn beste tijd gehad heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Kan dat na één jaar???

• smvs
  • Niet online
bij ons op de zaak hebben de voedingen inmiddels de cpu koelertjes gepasseerd in meest geretouneerde produkt, dit kan ook na een week ofzo al hoor.

Verwijderd

Topicstarter
En hoe controleer ik dat?

Ik heb trouwens nu ook het probleem dat de refreshrate van m'n monitor is teruggevallen naar het laagst haalbare van m'n videokaart, krijg er koppijn van. En waar ik dat zou moeten kunnen terugzetten kan het niet meer, gewoon verdwenen. Maar dat hoort hier vast niet thuis.

• smvs
  • Niet online
monitor als plug en play monitor instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar nu heb ik alleen nog maar de keuze uit optimaal en standaard, eerst een hele range van 75 tot 90... :-(
Beide optimaal en standaard zijn aan de lage kant...

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Euhm, ik ben geen expert in Aopen mobo's, maar weet je zeker dat je de chipset drivers ofzo wel hebt? Dat kan in ieder geval de windows problemen oplossen

Verwijderd

Topicstarter
Chipset drivers, klinkt mischien dom, maar wat zijn het en hoe installer/setup ik ze goed?
Pagina: 1