Graag advies televisie 48 tot 55", middensegment, kijkhoek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogerandr
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-01-2024
Mijn vraag
Beste tweakers, we zijn op zoek naar een nieuwe televisie

Voornaamste verwachtingen en gebruik:

- gebruik: kijken telenet tv-box, thrillerseries, nieuws, soms film, youtube enz voor kleinkinderen
- gebruik in zomer zonder tv-box (tv-box wordt verplaatst), met streaming (belangrijk: vlot vrt max, vtm go, .)
- geen eisen qua spelletjes
- kijkhoek is belangrijk, we kijken met 2 personen, ongeveer 40° verschil, afstand 3.2 tot 4 m
- muurmontage in woonkamer met bestaande nieuwe beugel (Vogel’s Elite 40-77”, 45kg) afgeschermd van direct zonlicht of zware lichtinval, tv komt in een nis van ong b 155 x h134 cm (30 cm diep)
- graag goed geluid
- budget tot 1500 eur
- nu hebben we een Samsung 40” uit 2014

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
reviews bekeken en commentaren op Tweakers, Coolblue en gaan kijken bij Vanden Borre.
Tot nu zijn de conclusies:
- oled wegens kijkhoek (of letten we daar te veel op?) -> dus LG ? (ambilight Philips zeker niet nodig)
- 48 tot 55” tv- liefst iets ertussen maar dat is er niet bij LG (55” is heel groot op onze afstand en veel verandering tov huidige tv, maar de tendens en meer keuze is naar de grotere schermen, misschien spijt als we te klein 48” nemen)
--> keuze zou dan gaan tussen
LG OLED48C35LA
LG OLED55B36LA (is geen EVO+lagere processor: is dit belangrijk??, zijn er andere verschillen?) (zelfde prijs)
LG OLED55C34LA (100 euro duurder)
Maar we staan voor alles open

Graag jullie commentaren, ervaringen, suggesties.
Hartelijk dank.

Zoeker

Beste antwoord (via rogerandr op 22-01-2024 23:19)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:23
Jullie kunnen beter voor een 55'' TV kiezen, het beeldformaat wend snel en je zult er de komende jaren meer profijt van hebben naar mate de ogen achteruit gaan.

Wanneer jullie graag lokaal bij Vanden Borre willen shoppen is de 100 euro meerprijs voor de LG C3 het zeker waard.

Wanneer het ook een andere winkels mogen zijn kun je naar de Sony 55A90J OLED TV kijken, deze kost momenteel 1399 euro bij Coolblue, voldoet aan al jullie wensen en is imo de beste keuze voor een alles in één oplossing zonder gedoe. Hierbij zijn de geïntegreerde speakers een paar klassen hoger vergeleken met OLED TV's van andere fabrikanten in dit prijssegment.

Een andere goede optie is de Panasonic 55JZ1000E, hierbij is het advies om er een goede soundbar bij te kopen waarmee het geluid meer body krijgt en dialogen veel beter/ duidelijker hoorbaar zijn. De Samsung S60B soundbar is dan een goede keuze betreft prijs-kwaliteitverhouding.

De Sony A90J maakt ook gebruik van een 'EVO' paneel, in tegenstelling tot de Panasonic JZ1000 die nog over vorige generatie OLED paneel beschikt.

Het advies om een goede soundbar toe te voegen geldt ook wanneer je de LG B3 of C3 zou kopen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@rogerandr Aankoopadvies doen we in BGK. Het topic is bij deze daarheen verplaatst. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Jullie kunnen beter voor een 55'' TV kiezen, het beeldformaat wend snel en je zult er de komende jaren meer profijt van hebben naar mate de ogen achteruit gaan.

Wanneer jullie graag lokaal bij Vanden Borre willen shoppen is de 100 euro meerprijs voor de LG C3 het zeker waard.

Wanneer het ook een andere winkels mogen zijn kun je naar de Sony 55A90J OLED TV kijken, deze kost momenteel 1399 euro bij Coolblue, voldoet aan al jullie wensen en is imo de beste keuze voor een alles in één oplossing zonder gedoe. Hierbij zijn de geïntegreerde speakers een paar klassen hoger vergeleken met OLED TV's van andere fabrikanten in dit prijssegment.

Een andere goede optie is de Panasonic 55JZ1000E, hierbij is het advies om er een goede soundbar bij te kopen waarmee het geluid meer body krijgt en dialogen veel beter/ duidelijker hoorbaar zijn. De Samsung S60B soundbar is dan een goede keuze betreft prijs-kwaliteitverhouding.

De Sony A90J maakt ook gebruik van een 'EVO' paneel, in tegenstelling tot de Panasonic JZ1000 die nog over vorige generatie OLED paneel beschikt.

Het advies om een goede soundbar toe te voegen geldt ook wanneer je de LG B3 of C3 zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogerandr
Beste dank Freshouttheoven voor dit interessant advies.

Spijtig dat de Sony niet te verkrijgen is bij Vanden Borre, we zouden namelijk graag de tv zien alvorens te beslissen.
Zijn er eventueel nog andere meningen:
- 55" voorkeur boven 48" terwijl de afstand minder dan 4 m is ?
- voorstanders van LG? nadelen of voordelen tov Sony? Is Sony 200 euro meer waard dan de LG OLED B36
- ervaringsgegevens?

Zoeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Jullie zijn geen TV enthousiast, anders was de 40” Samsung al eerder vervangen. Betreft beeldkwaliteit volstaan alle ter spraken gekomen modellen en is het dus sowieso een flinke voorruitgang.

Alle OLED TV’s van de bekende merken geven mooi beeld, verschil zit ‘m in de details en deze zullen jullie in alle eerlijkheid niet kunnen onderscheiden.

Je kunt in de winkel naar de Sony A8xL OLED kijken, dit model is qua beeldkwaliteit 90% identiek aan de A90J. Ze hebben hetzelfde paneel, processor en besturing. Enige verschil is dat de geluidskwaliteit van de A90J beter is, er een koelplaat in de TV zit, en je een andere afstandsbediening krijgt. Al met al is de A90J een stap hoger dan de A8xL.

Bij de B3 en C3 zul je een externe audio oplossing nodig hebben wanneer 'goed' geluid belangrijk is, ook zijn beide LG modellen minder vlot dan de A90J.

Vergelijk in de de winkel de Sony A8xL met de LG B3 en C3, kijk welke afstandbediening en besturingssysteem jullie voorkeur heeft en maak hierop de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogerandr
Heel goed gezien dat we geen echte TV enthousiastelingen zijn. Maar we kopen wel graag iets degelijk vandaar onze vragen.
Daarom zetten we het budget ook niet te hoog, 1500 euro is een maximum waar we liefst wat onder blijven.

De Sony 55A90J staat idd bij Coolblue voor 1399. Dat toestel zou introductiejaar 2021 zijn. Kan dat en betekent dat dan niet dat deze Sony niet de nieuwere generatie LG schermen zijn van de 'evo' technologie (review juni 2023 review: LG OLED evo C3 - Misschien wel dé verkoophit van het najaar). Het lijkt alleszins een prima toestel. De Sony A8xL vind ik niet onder de 1799 euro, wat buiten budget is.

Wat ik nog wilde vragen: we twijfelen nog steeds aan de keuze tussen 48/50" en 55". Ik heb een karton gemaakt met de grootte van een 55" en het lijkt ons zeer groot. We zijn natuurlijk 40" gewoon en 48" bij onze kinderen. Langs de andere kant merk ik inderdaad dat er veel meer keuze is in 55" en de nieuwste technologie daar uitkomt. Daarom de vraag: zijn er soms ervaringen van mensen die de overgang gemaakt hebben van 40/41" naar 55" en is het niet te overweldigend?

Zoeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Ik heb de overgang gemaakt van 55 naar 65 inch, 1 dag leek het groot. Ik vond het wel heerlijk, liever zou ik zelfs 77 inch gehad hebben op een kijkafstand van 3.5m. M'n vrouw was 65 wel de max voor, maar zelfs die is er snel aan gewend. In het begin vond ze het even schrikken (wat je dus met kartonnen krijgt).

Verder zal ik mij geen zorgen maken om de evo technologie of zulke details. Elke 55 inch oled van de afgelopen 2 jaar zal een gigantische verbetering zijn. Het grotere beeld ook.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 18-01-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:29

DarkSide

theres no place like ::1

van 42" naar 55" gegaan.
Je pakt hem uit. En dan denk je holy sh*t. Maar binnen een film ben je gewend. (ik iig wel).
En heb daarom zelf ook de 65" overgeslagen toen ik een nieuwe TV wou en dus hier een 77"

Nu is 77" echt niet voor iedereen.
Maar 55 vind ik dus gewoon een huiskamer formaat. En zou ik zeker nemen tov kleinere schermen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Formaat wet erg snel, binnen drie dagen ben je het gewoon. Zoals eerder gezegd heb je er op de lange termijn alleen maar meer profijt van na maten de ogen achteruit gaat.

EVO is een marketing term van LG, officieel heet dit WBE en wordt sinds 2021 geproduceerd. Ik heb letterlijk in mijn eerste reactie aangegeven dat de A90J ook een 'EVO' scherm heeft.

Niemand zegt dat je de Sony A8xL moet kopen, deze is overpriced. Je kunt in de winkel de A8xL vergelijken met de LG B3 en C3, wanneer de Sony jullie beter bevalt koop je de A90J, dit bedoelde ik in mijn eerdere reactie.

De Sony A90J is een klasse hoger -dan de A8xL en LG B3/ C3- en is de tegenhanger van de LG G2 betreft beeldkwaliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Freshouttheoven op 18-01-2024 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogerandr
De beslissing is intussen genomen. Jullie advies gevolgd en naar 55" gegaan. Ook de Sony Bravia gekozen voortgaand op de suggesties. Nu nog installeren, de verwachtingen zijn hoog. Bedankt Tweakers voor het advies.

Zoeker

Pagina: 1