Eigen partitie voor Windows aanbevolen op nieuwe SSD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dusk
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 11:33
Ik heb op aanbeveling van het forum een HDD vervangen in een zeer trage laptop voor een SSD.
Hij verscheen niet in het boot menu in de Bios maar werd wel op de USB stick gezien als je vervolgens windows installatie initieert. dus eind goed al goed en de laptop werkt eindelijk weer naar behoren.

Maar bij al mijn oude pc's en voor zover ik weet, werd altijd geadviseerd windows toe te wijzen aan een eigen partitie. Ik was dit vergeten te doen bij installatie maar kan dit alsnog en heeft dit eigenlijk nog wel voordelen of nut? De laptop is van mijn vriendin die hem niet helemaal vol zal zetten en alleen wat foto's en tekst zal bewerken. Ik ben leek maar ik weet dat ik dit in het verleden altijd deed.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:00
Partities maken heeft geen effect op de prestaties.

Enig voordeel is dat mocht je Windows opnieuw willen installeren deze partitie ongeroerd blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Idd in de basis is het alleen handig als je windows opnieuw wilt installeren zonder dat je daar de data op de andere partitie(s) raakt.

Echter.
Waar ik vroeger voor zowat alles een losse partitie had
C- OS
D- Data
E - Fotos'
F - Film
etc

Is het nu gewoon C. en meer niet.

Voor belangrijke data heb ik gewoon one drive gekoppeld.
Dus als ik een pc opnieuw installeer heb ik gewoon mijn documenten weer.
En voor andere data verwijs ik naar een NAS en een cloud backup.

Ik zou het dus lekker zo laten.
En wel zorgen datidie foto's en tekst wel op een manier bewaard worden (bv onedrve of iets vergelijksbaar)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dusk
Dank jullie zeer. Ik weet nog dat dit vroeger altijd zo aanbevolen werd met als reden "het systeem schoon te houden". Maar als ik het zo lees valt dit dus wel mee en heeft dit misschien eigenlijk altijd al wel meegevallen van meet af aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:00
Vroeger op schijven had het nog wel zin, want de access time van de disk is lager aan het begin. Voor het OS had dat voordelen. Je voorkomt op die wijze dat het OS op de tragere adressen terecht komen.

Met een SSD is de access time gelijk over de hele disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dusk
Aha, doet me een belletje rinkelen ja, nu je dit zegt. Aan het begin van een HDD was de reactietijd het snelst ja kan ik herinneren, maar bij SSD speelt dit dus niet meer. Dan kan ik het lekker zo laten, gewoon één C schijf. Volgens mij bestaan SSD's al tijden en grappig dat ik nu pas dit vraag. Heb tot nog toe op o.a. deze laptop ook gewerkt met HDD en ben niet anders gewend. Hij is niet heel traag in mijn ervaring maar een SSD zal schelen weet ik nu uit ervaring met de laptop van mijn vriendin.

Dank allen.
Pagina: 1