Project WP in ons grote jaren 30 huis - Plaatsen All Electric Warmte Pomp
Omschrijving project
Ons jaren 30 huis heeft een inhoud van 1000m3. We wonen er nu 6 jaar met veel plezier in en hebben de intentie om nog wel even te blijven zitten. Bij aankoop hebben we de spouw (9cm) laten vullen met EPS parels. In alle ramen zat al HR++ glas. het dak is nageisoleerd met PIR (RC3,5). Er zijn echter ook wat zaken die we qua isolatie niet aan kunnen of willen pakken zoals 3 kleine dakkapellen en een klein deel van het dak. De aanbouw (25m2) is slecht geïsoleerd maar wordt binnenkort opnieuw opgetrokken met wanden en dak RC5-6.We verwarmen het huis nu op een aantal verschillende manieren en eigenlijk alleen de begane grond:
- L/L airco in woonkamer (5kw Carrier)
- L/L airco in ouderslaapkamer (2,5kw Carrier, staat zelden aan)
- CV Ketel en qua afgifte en combi vloerverwarming (keuken, hal van 10 x 2 en aanbouw) en radiatoren (bijna alles T22 of T33).
- Accumulerende houtkachel (blijft 4-5 uur na het stoken warm). Deze stoken we eigenlijk alleen als het echt koud is en doorgaans alleen in het weekend/de vakanties'
- Op de werkplekken (we werken beiden thuis) met 2 IR paneeltjes
Een aantal jaren geleden hebben we een Monoblock Pana 5kW aan laten sluiten, eigenlijk direct op de bestaande leidingen van de CV leidingen, wel met stopkranen en vuilfilter. Deze was toen onderbemeten en hebben we uiteindelijk stil gezet (waardoor de pomp kapotvroor maar dat terzijde) omdat we het huis niet warm kregen.
Overige informatie:
- Vloerverwarming in 4 groepen met stalen verdeler en eigen pomp.
- CV ketel willen we blijven gebruiken voor SWW
- Kabel voor 3Fase ligt al dicht bij de waterzijdige aansluiting van de plek waar de warmtepomp moet komen.
- We hebben veel PV liggen (ca 10Kwp) maar verbruiken ook veel met een electrische auto.
Temperaturen:
- Met maximaal 52 graden houden we de BG prima warm, ik verwacht nog wel wat winst met open verdeler en geïsoleerde aanbouw. Zeker overdag zie ik de ketel rustig tokkelen op 30-35 graden. In de nacht hebben we nachtverlaging tot 18.5 en stookt ie er de eerste paar uur van de opwarmfase ongeveer 1.5m3 gas per uur doorheen. Ik denk dat we met continu stoken (warmtepomp) nog wel wat omlaag kunnen qua aanvoertemperatuur.
De opzet die ik nu voor ogen heb:
- Mono Block Warmte pomp met Propaan (voor een iets hogere aanvoertemperatuur voor als het moet (bij voorkeur 65 graden plus)
- Vloerverwarming met open verdeler
- Alle radiatoren voorzien van HeatBooster
- Aanbouw wordt voorzien van airco (met name om te koelen in de zomer, pal zuid)
Historisch gasverbruik:
2023: 715
2022: 1211
NB: vorige week met temperaturen rond de -7 per dag ca. 14-18m3 gas (zonder bijstook van airco's)
Afmetingen huis - ruimten:
- benedenverdieping incl aanbouw 130m2 waarvan ca. 65m2 vloerverwarming. plafond 3.20 hoog
- boven 100m2 over 1 badkamer en 5 slaapkamers. Plafond 2.80 hoog
- Zolderverdieping niet verwarmd (geen radiatoren)
Gepland Afgiftesysteem:
- 65 m² vloerverwarming- Overig radiatoren:
- Totaal KW (75/65/20°C volgens EN442): 62KW
Verwacht totaal aantal liters systeem exclusief leidingen: 150 liter
We regelen niet per ruimte maar alle radiatoren hebben een thermostatische radiatorknop en instelbaar voetventiel
SWW:
NVTWarmtepompvoorkeur:
NVTWie gaat het installeren?
Plaatsing zelf, inbedrijfstelling door STEK MonteurIk heb een aantal vragen:
- hoeveel KW zou ik nodig hebben? Ik wil vooral niet te weinig hebben (WAF) maar begrijp ook dat hogere vermogens een lager minimaal vermogen hebben. Ik vind de @koevlaas2 methode wat lastig ivm de diverse types van verwarming die we nu gebruiken.
- Is een buffervat nodig/noodzakelijk met een totale systeemcapaciteit van 150-170 liter?
- Welke types / merken raden jullie aan? Ik zoek een gebruiksvriendelijk systeem zonder dat ik allemaal ingewikkelde sofware of hardware toe moet voegen.