1000m3 jaren 30 woning naar L/W warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:40

Project WP in ons grote jaren 30 huis - Plaatsen All Electric Warmte Pomp

Omschrijving project
Ons jaren 30 huis heeft een inhoud van 1000m3. We wonen er nu 6 jaar met veel plezier in en hebben de intentie om nog wel even te blijven zitten. Bij aankoop hebben we de spouw (9cm) laten vullen met EPS parels. In alle ramen zat al HR++ glas. het dak is nageisoleerd met PIR (RC3,5). Er zijn echter ook wat zaken die we qua isolatie niet aan kunnen of willen pakken zoals 3 kleine dakkapellen en een klein deel van het dak. De aanbouw (25m2) is slecht geïsoleerd maar wordt binnenkort opnieuw opgetrokken met wanden en dak RC5-6.

We verwarmen het huis nu op een aantal verschillende manieren en eigenlijk alleen de begane grond:
- L/L airco in woonkamer (5kw Carrier)
- L/L airco in ouderslaapkamer (2,5kw Carrier, staat zelden aan)
- CV Ketel en qua afgifte en combi vloerverwarming (keuken, hal van 10 x 2 en aanbouw) en radiatoren (bijna alles T22 of T33).
- Accumulerende houtkachel (blijft 4-5 uur na het stoken warm). Deze stoken we eigenlijk alleen als het echt koud is en doorgaans alleen in het weekend/de vakanties'
- Op de werkplekken (we werken beiden thuis) met 2 IR paneeltjes

Een aantal jaren geleden hebben we een Monoblock Pana 5kW aan laten sluiten, eigenlijk direct op de bestaande leidingen van de CV leidingen, wel met stopkranen en vuilfilter. Deze was toen onderbemeten en hebben we uiteindelijk stil gezet (waardoor de pomp kapotvroor maar dat terzijde) omdat we het huis niet warm kregen.

Overige informatie:

- Vloerverwarming in 4 groepen met stalen verdeler en eigen pomp.
- CV ketel willen we blijven gebruiken voor SWW
- Kabel voor 3Fase ligt al dicht bij de waterzijdige aansluiting van de plek waar de warmtepomp moet komen.
- We hebben veel PV liggen (ca 10Kwp) maar verbruiken ook veel met een electrische auto.

Temperaturen:

- Met maximaal 52 graden houden we de BG prima warm, ik verwacht nog wel wat winst met open verdeler en geïsoleerde aanbouw. Zeker overdag zie ik de ketel rustig tokkelen op 30-35 graden. In de nacht hebben we nachtverlaging tot 18.5 en stookt ie er de eerste paar uur van de opwarmfase ongeveer 1.5m3 gas per uur doorheen. Ik denk dat we met continu stoken (warmtepomp) nog wel wat omlaag kunnen qua aanvoertemperatuur.

De opzet die ik nu voor ogen heb:
- Mono Block Warmte pomp met Propaan (voor een iets hogere aanvoertemperatuur voor als het moet (bij voorkeur 65 graden plus)
- Vloerverwarming met open verdeler
- Alle radiatoren voorzien van HeatBooster
- Aanbouw wordt voorzien van airco (met name om te koelen in de zomer, pal zuid)

Historisch gasverbruik:

2023: 715
2022: 1211

NB: vorige week met temperaturen rond de -7 per dag ca. 14-18m3 gas (zonder bijstook van airco's)

Afmetingen huis - ruimten:
- benedenverdieping incl aanbouw 130m2 waarvan ca. 65m2 vloerverwarming. plafond 3.20 hoog
- boven 100m2 over 1 badkamer en 5 slaapkamers. Plafond 2.80 hoog
- Zolderverdieping niet verwarmd (geen radiatoren)
Gepland Afgiftesysteem:
- 65 m² vloerverwarming
- Overig radiatoren:
- Totaal KW (75/65/20°C volgens EN442): 62KW

Verwacht totaal aantal liters systeem exclusief leidingen: 150 liter

We regelen niet per ruimte maar alle radiatoren hebben een thermostatische radiatorknop en instelbaar voetventiel
SWW:
NVT
Warmtepompvoorkeur:
NVT
Wie gaat het installeren?
Plaatsing zelf, inbedrijfstelling door STEK Monteur

Ik heb een aantal vragen:

- hoeveel KW zou ik nodig hebben? Ik wil vooral niet te weinig hebben (WAF) maar begrijp ook dat hogere vermogens een lager minimaal vermogen hebben. Ik vind de @koevlaas2 methode wat lastig ivm de diverse types van verwarming die we nu gebruiken.
- Is een buffervat nodig/noodzakelijk met een totale systeemcapaciteit van 150-170 liter?
- Welke types / merken raden jullie aan? Ik zoek een gebruiksvriendelijk systeem zonder dat ik allemaal ingewikkelde sofware of hardware toe moet voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:09
16 kW heb ik destijds gezegd en dat zeg ik nu ook. Puur afgaand op de grootte van het huis en de ervaring met de 5kW WP
Maar zo een hoge temperatuur is toch niet nodig zeker als je het afgiftesysteem gaat boosten ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:30
hoeveel KW zou ik nodig hebben? Ik wil vooral niet te weinig hebben (WAF) maar begrijp ook dat hogere vermogens een lager minimaal vermogen hebben. Ik vind de @ methode wat lastig ivm de diverse types van verwarming die we nu gebruiken.
- Is een buffervat nodig/noodzakelijk met een totale systeemcapaciteit van 150-170 liter?
- Welke types / merken raden jullie aan? Ik zoek een gebruiksvriendelijk systeem zonder dat ik allemaal ingewikkelde sofware of hardware toe moet voegen.
1. 16kw
2. Nee absoluut niet
3. Daikin EDLA16 bij gewenste koelvraag EBLA16

Propaan zou ik niet aan beginnen. Liever R32. Bewezen concept, goede COPs geen kinderziektes. Propaan is nog te jong.
En er zal wel wat ploffen waardoor verzekeraars moeilijk gaan doen, of er komt vervelende wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Obv het gasverbruik zou de 5kW een heel eind moeten komen. Zou daar een nieuwe pomp inzetten en je afgiftesysteem verbeteren (waar nu het grootste knelpunt zit wss) en opnieuw proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat is je gasverbruik zonder de airco's? Want ik neem aan dat die m3's die daar staan samen met de L/L verwarming is, anders is dat wel heel zuinig voor 1000m3 inhoud.

Aan je dagelijkse verbruiken van 14-18m3 te zien kom je dan eerder rond de 2000-2300m3 gas uit per jaar als je volledig op gas zou verwarmen.

Warmtepomp zal dan rond de 14 kW zitten.

Buffervat zal niet nodig zijn met zo'n inhoud van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
Het is mij niet bekend hoeveel het gasverbruik zonder airco's is. Die in de slaapkamer staat bijna nooit aan en die in de woonkamer heeft geen eigen meter.

Ook is het lastig de impact van de houtkachel te meten/verdisconteren. We stoken ruim 1.5 kuub hout van verschillende boomsoorten per jaar. We blijven dat ook als een warmtepomp er is gewoon doen overigens.

Bedankt voor de tips so far, goed om te lezen dat een forse WP zonder buffervat voldoende lijkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
bbbrumbrum schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:06:
Obv het gasverbruik zou de 5kW een heel eind moeten komen. Zou daar een nieuwe pomp inzetten en je afgiftesysteem verbeteren (waar nu het grootste knelpunt zit wss) en opnieuw proberen.
Ik meen mij ter herinneren dat bij ongeveer 0c buiten een 5 kW WP het water niet warmer kreeg dan 24c.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
saabfanatic schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:16:
Het is mij niet bekend hoeveel het gasverbruik zonder airco's is. Die in de slaapkamer staat bijna nooit aan en die in de woonkamer heeft geen eigen meter.

Ook is het lastig de impact van de houtkachel te meten/verdisconteren. We stoken ruim 1.5 kuub hout van verschillende boomsoorten per jaar. We blijven dat ook als een warmtepomp er is gewoon doen overigens.

Bedankt voor de tips so far, goed om te lezen dat een forse WP zonder buffervat voldoende lijkt!
Die 1.5 kuub hout is ongeveer gelijk aan 360 m³

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-10 18:27

ewf

Wees gewoon eens praktisch zoals hierboven al genoemd is, nieuwe pomp in de Pana en als die het niet warm genoeg krijgt kan je gewoon de airco bijzetten. Zo vaak vriest het niet en daarom zo'n investering te doen lijkt mij overbodig, je hebt de oplossing al feitelijk staan.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
ewf schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:38:
Wees gewoon eens praktisch zoals hierboven al genoemd is, nieuwe pomp in de Pana en als die het niet warm genoeg krijgt kan je gewoon de airco bijzetten. Zo vaak vriest het niet en daarom zo'n investering te doen lijkt mij overbodig, je hebt de oplossing al feitelijk staan.

Succes!
De pana 5k is inmiddels al enige jaren weg dus nu staat er helemaal niks meer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-09 09:32
Ik heb het op die manier draaien:

Ik draai op de volgende volgorde van prioriteiten:
  1. 5kW Elga L/W warmtepomp gaat aan als het buiten <15C is.
  2. 5kW Toshiba L/L airco gaat er bij als het buiten <7C is.
  3. CV gaat er bij als het buiten <-2C is.
  4. Daikin airco op de slaapkamers gaat er bij als het op de kinderkamer net wat te koud is 's nachts
Dit is proefondervindelijk, wij willen het in huis ongeveer 19 graden hebben.

Eerste jaar dat we het zo doen, lijkt goed te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door studiostevus op 17-01-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanicVenom
  • Laatst online: 22-09 22:16
Ik zou adviseren om een transmissieverlies berekening uit te laten voeren. dit is een paar uur werk en makkelijk de moeite waard. Zo weet je ook gelijk of je afgifte toereikend zal zijn.
Op basis hiervan hele grote warmtepomp en twijfel ik of afgifte voldoende gaat zijn zonder de temperatuur erg hoog in te stellen. Dit zal voor een hoge energierekening zorgen.

Belangrijkste eerste stap is om de woning zo ver als mogelijk te isoleren. Een warmtepomp is niet geschikt voor het leveren van hoge vermogens eerder gedurende lange tijd lagere vermogens. (relatief) slechte isolatie en dan 24/7 de woning warm houden heeft meestal niet de voorkeur. nachtverlaging van hoger dan 1 a 2 graden en vloerverwarming is ook een slechte combi.

Hoe ventileer je je woning? scheelt aanzienlijk aan energievraag.

[ Voor 4% gewijzigd door PanicVenom op 17-01-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 13:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

studiostevus schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:54:

4. Daikin airco op de slaapkamers gaat er bij als het op de kinderkamer net wat te koud is 's nachts

De L/W pomp is aangesloten op de CV?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:30
studiostevus schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:54:

Ik schrik wel van dit soort adviezen. Niet alleen is de investering hoog, de units niet voldoende en gas nog in beeld.
Je bent ook nog continue “bezig” met wat verstandig is om in te zetten.
Waarom niet met COP 4 gewoon alles doen met een WP met voldoende vermogen en klein minimale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 17:13
2 x 7 KW Panasonic J in cascade.
En doe gas weg ( 'hier' houden wij niet van gas..) SWW kan simpel met de wp, of een wpb direct voor de douche en een Quooker in de keuken.

Propaan wp is toch al betrouwbaar, in het 'Amber wp' Topic lees ik weinig of niets over hardware problemen, wel software.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

saabfanatic schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:41:
- CV ketel willen we blijven gebruiken voor SWW
waarom?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Laatst online: 30-09 09:32
Technician- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Ik schrik wel van dit soort adviezen. Niet alleen is de investering hoog, de units niet voldoende en gas nog in beeld.
Je bent ook nog continue “bezig” met wat verstandig is om in te zetten.
Waarom niet met COP 4 gewoon alles doen met een WP met voldoende vermogen en klein minimale vermogen.
Omdat de Elga er al hing/hangt in hybride opstelling met cv. De wp alleen krijgt het huis niet warm. Net zoals TS.

De airco hing er ook al (door de vorige eigenaar geïnstalleerd om te koelen). Door de airco mee te laten helpen hoeft de cv nog maar heel weinig bij te springen.

De COP monitor ik continu, is bij dit weer 3.4 ongeveer, op basis van een Kamstrup. De COP van de airco monitor ik continu op basis van de data sheet van de unit (dus is een schatting maar komt aardig overeen met de werkelijkheid vermoed ik, zit rond zelfde als de wp). Omslagpunt bij 2.2 bij mijn huidige tarieven.

Dus: alles wat ik gebruik hing er al, ik probeer er alleen optimaal gebruik van te maken. TS heeft ook al diverse wp en airco’s hangen.

[ Voor 25% gewijzigd door studiostevus op 17-01-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ewf schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:38:

Succes!
mooiste is nog dat de panasonics zijn voorbereid om die in cascade te zetten. men hoeft dus alleen nog een 9kW unit ernaast te zetten en dan is men er al en er hoeft dan alleen 2 draadjes op de juiste aansluitngen te worden doorgelust tussen de units en dan springt de 2e unit bij zodra de eerste het niet meer bij kan houden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
De panasonic die ik noemde en ooit had is er niet meer (ivm kapot gelopen binnenwerk verkocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

saabfanatic schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:35:
De panasonic die ik noemde en ooit had is er niet meer (ivm kapot gelopen binnenwerk verkocht).
zet je er 2 van 9kW neer. na subsidie kost dat totaal iets van 2500 euro of zo. heb je meteen meer dan genoeg capaciteit voor een SWW tank.

met het energieverbruik van die toko heb je dat er wel in minder dan 3 jaar eruit.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 17-01-2024 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
saabfanatic schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:35:
Je WP draait nog steeds bij @ramon1984 zijn ex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.S
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-02 11:59

B.S

We zijn nu bezig met een jaren 30 woning te verduurzamen die gelijkaardig is geisoleerd.
Na de volledige inmeting gaan we voor een LG Therma v R290 van 12Kw.
Afgiftesysteem incl leidingen beneden wordt vervangen door Lage temperatuur convectoren van Jaga waardoor we de WP op een lage temperatuur kunnen laten draaien +-45 graden en toch nog een goed rendement hebben.
Het verhaal dat op het bestaande afgiftesysteem een WP kan gehangen worden gaat niet volledig op ook al zou je er boosters op zetten. Als je bestaande radiatoren laat zitten zul je met de WP naar hogere aanvoertemperaturen moeten gaan (+-60/70 graden) om je woning warm te krijgen. Dit gaat ervoor zorgen dat je rendement van je WP enorm gaat inzakken en je energierekening gaat stijgen. Wat ook een rol speelt met bestaande radiatoren is dat deze meer massa en waterinhoud hebben dan convectoren waardoor het langer gaat duren alvoerens deze warmte afgeven. Nog een nadeel is dat je met bestaande radiatoren niet kunt koelen (passief op max 18 graden) en met hybird convectoren van Jaga wel. Laat je vooral goed informeren door een "onafhankelijke partij die het hele plaatje bekijken (isolatie, opwekken van energie, verwarmen en koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
Dank voor de aanvulling, over wat voor investering praten we hier (ballpark)?
Pagina: 1