Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:59
Beste tweakers,

Ik ben mij een aan het verdiepen om een kleine portable accu aan te schaffen als "thuis" accu.
Met overproductie van de zonnepanelen wil ik deze accu opladen en 's nachts hiermee mijn laptop / telefoon / fiets accu mee op te laden. Wanneer op bijvoorbeeld minder zonnige dagen zonder overproductie deze te laden op goedkope momenten met mijn dynamische contract. Dit wordt dan een stukje software in HA wat kijkt naar de dynamische prijzen / verwachting zonneopbrengst en met deze data een slim stopcontact schakelt.

De kosten / baten zullen minimaal zijn dus dit is puur een hobbymatig project :)

Hebben mede tweakers hier ervaring mee of thuis een zelfde soort setup staan?

Er zijn verschillende aanbieders van deze accu's, EcoFlow of Bluetti hebben hier mooie producten voor.
Voorbeeld: EcoFlow RIVER 2 Max met 512Wh capaciteit en een slimme app om de koppelingen te creëren met HA

Hoor graag jullie mening en ideeën hier over!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 15:25
Zin heeft dit verder niet maar dat heb je wel door - ieder zijn of haar hobby natuurlijk.

Je kunt ook gratis hobbyen met HA m.b.v. zoiets als https://github.com/hif2k1/battery_sim.

Kun je ook doen in combinatie met dynamische prijzen enz.

Dat kan ook leuk zijn om na te gaan of het in de toekomst wel interessant wordt.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

loves wheat smoothies

Zoals @Wilke ook al aangeeft heeft het niet veel zin. Het is natuurlijk wel zo dat als je hoe dan ook een portable accu wilt hebben, je zo de ROI wat tegemoet kan komen.

Ecoflow heeft ook kant en klare kits zoals https://eu.ecoflow.com/pages/powerstream maar de API integratie laat nog op zich wachten maar ja kan natuurlijk (iedere) micro converter gewoon achter een smartswitch plaatsen om deze aan/uit te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 16-01-2024 20:14 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08

• Jeroen hofman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-10 01:04
Simpele oplossing voor mij
Je kunt een accu aanschaffen of maak een accu, powerbank.
Ik heb via alieexpress een lege powerbank case aangekocht €4.95
Hier kunnen 21 18650 cellen in. Gemiddeld zijn deze 18650 cellen 2-2.5 AMP heb dus minimaal 40 AMP op een volle lading. Deze wordt geladen door 2 zonnepanelen a 200 wat.
In de avond of nacht worden alle phones, laptop opgeladen , indien nodig.
De 18650 cellen heb ik uit verzamelde accu packs gehaald, vaak zijn er 1 of 2 cellen die dood zijn maar de rest jog prima, zo ook laast een accu pack van een ebike gesloopt voor de cellen. Je kunt een bak geld uitgeven , maar ook creatief zelf wat in elkaar zetten . In mijn geval was ik €5.00 voor de lege case kwijt, dat waren de enige kosten.
Ook kan je ook 4 cellen in serie zetten en kom je op 16,8 volt uit 8 AMP (afhankelijk) van de capaciteit van de cellen.
Deze zet je dan weer, serie parallel onder elkaar en kom je ook aan het vermogen.
Nu wat kouder en winter, weinig zon.
Op YT vindt je menig tutorial hoe je een powerbank kunt maken.
Hoop dat dit wat bij draagt aan je vraag