Hey Tweakers,
Ik heb lang geleden een complete surroundset gekocht (speakers) en een receiver. Twee jaar geleden is de Subwoofer overleden en heb ik 2 "torens" gekocht voor naast de tv.
2 dagen geleden waagde ik toch om weer een subwoofer aan te schaffen en te plaatsen. De bass is mooi maar vaak onnodig aanwezig.
Onderstaande instellingen zijn overgenomen vanaf kalibratie d.m.v een micrphone (bijgeleverd bij receiver).
Of kan het zo zijn dat de lage tonen (bass) van de front-speaker de werking van de subwoofer in de weg zit?
Center: 90Hz
Surround: 110 HZ
Subwoofer: LFE + MAIN
LPF voor LFE 110Hz
Center: -1.0 dB
Front R -2.0 dB
Surround R 0.0 dB
Surround L 0.0 dB
Subwoofer -12.0 dB
Front-speakers: Dali Zensor 5
Surround: Wharfedale DX-1SE
Center: Wharfedale DX-1SE Center
Subwoofer: B&WASW608 Black active (aangeschaft op advies van HIFI Klubben)
Ik heb lang geleden een complete surroundset gekocht (speakers) en een receiver. Twee jaar geleden is de Subwoofer overleden en heb ik 2 "torens" gekocht voor naast de tv.
2 dagen geleden waagde ik toch om weer een subwoofer aan te schaffen en te plaatsen. De bass is mooi maar vaak onnodig aanwezig.
Onderstaande instellingen zijn overgenomen vanaf kalibratie d.m.v een micrphone (bijgeleverd bij receiver).
De reden van dit topic
We mogen de subwoofer 60 dagen proberen (niet goed, geld terug). Op dit moment vind ik de subwoofer te aanwezig (vergeleken met de sub die wij eerder hadden bij de Wharfedale DX-1SE set). Voordat ik deze subwoofer terugstuur wil ik uitsluiten of het niet een instelling probleem is. Echter begrijp ik vrij-weinig van het instellen van geluid. Ik heb al google geraadpleegd en handmatige de crossovers ingesteld door 10(stappen?) boven het minimum frequentie te zitten van de speaker. Echter lost dit het probleem niet op.Of kan het zo zijn dat de lage tonen (bass) van de front-speaker de werking van de subwoofer in de weg zit?
Crossover ingesteld:
Front: 100HzCenter: 90Hz
Surround: 110 HZ
Subwoofer: LFE + MAIN
LPF voor LFE 110Hz
Geluid niveaus
Front L -2.0dBCenter: -1.0 dB
Front R -2.0 dB
Surround R 0.0 dB
Surround L 0.0 dB
Subwoofer -12.0 dB
Het systeem:
Receiver: Denon AVR-X2200WFront-speakers: Dali Zensor 5
Surround: Wharfedale DX-1SE
Center: Wharfedale DX-1SE Center
Subwoofer: B&WASW608 Black active (aangeschaft op advies van HIFI Klubben)