Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-05 14:07
Hey Tweakers,

Ik heb lang geleden een complete surroundset gekocht (speakers) en een receiver. Twee jaar geleden is de Subwoofer overleden en heb ik 2 "torens" gekocht voor naast de tv.

2 dagen geleden waagde ik toch om weer een subwoofer aan te schaffen en te plaatsen. De bass is mooi maar vaak onnodig aanwezig.

Onderstaande instellingen zijn overgenomen vanaf kalibratie d.m.v een micrphone (bijgeleverd bij receiver).
De reden van dit topic
We mogen de subwoofer 60 dagen proberen (niet goed, geld terug). Op dit moment vind ik de subwoofer te aanwezig (vergeleken met de sub die wij eerder hadden bij de Wharfedale DX-1SE set). Voordat ik deze subwoofer terugstuur wil ik uitsluiten of het niet een instelling probleem is. Echter begrijp ik vrij-weinig van het instellen van geluid. Ik heb al google geraadpleegd en handmatige de crossovers ingesteld door 10(stappen?) boven het minimum frequentie te zitten van de speaker. Echter lost dit het probleem niet op.

Of kan het zo zijn dat de lage tonen (bass) van de front-speaker de werking van de subwoofer in de weg zit?
Crossover ingesteld:
Front: 100Hz
Center: 90Hz
Surround: 110 HZ

Subwoofer: LFE + MAIN
LPF voor LFE 110Hz
Geluid niveaus
Front L -2.0dB
Center: -1.0 dB
Front R -2.0 dB
Surround R 0.0 dB
Surround L 0.0 dB
Subwoofer -12.0 dB
Het systeem:
Receiver: Denon AVR-X2200W
Front-speakers: Dali Zensor 5
Surround: Wharfedale DX-1SE
Center: Wharfedale DX-1SE Center
Subwoofer: B&WASW608 Black active (aangeschaft op advies van HIFI Klubben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als eerst: ik zie dat de subwoofer in de receiver nu op -12 dB staat. Lager kan denk ik niet? Zet hem eens zachter met de fysieke knop achterop de subwoofer.

In de gemiddelde woonkamer wordt de frequentierespons compleet anders door staande golven. Dat kan de subwoofer overheersend maken, terwijl hij bij andere muziek of films juist te zacht is. Om hier goed inzicht in de krijgen, kan je metingen doen met bijvoorbeeld Room EQ Wizard. Je hebt wel een microfoon nodig. In eerste instantie kan je proberen of de microfoon die je mogelijk hebt liggen (oude headset etc.) voldoet. Zo niet, dan ben je ~€ 100 kwijt aan een meetmicrofoon.

Als je eenmaal inzicht hebt, kan je het probleem oplossen d.m.v. de plaatsing van de subwoofer en corrigeren met een DSP.

Sommige receivers kunnen zelf meten en de DSP goed instellen. Dat gebeurt bij de hogere versies van Audyssey of vergelijkbare algoritmes.

[ Voor 46% gewijzigd door TBTL op 16-01-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:09
TBTL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:03:
Als eerst: ik zie dat de subwoofer in de receiver nu op -12 dB staat. Lager kan denk ik niet? Zet hem eens zachter met de fysieke knop achterop de subwoofer.
De subwoofer staat standaard te hard, verder terug dan -12 dB gaat niet.
Dus inderdaad zoals TBTL schreef moet je de sub sowieso een stuk zachter zetten, maar daarna wel Audessey opnieuw in laten meten.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-05 14:07
Ah top. Thx voor de reacties. De sub volume stond op 50%. Dit werd geadviseerd vanuit de denon handleiding. De sub nu op 25% gezet. Ook heb ik in de settings de subwoofer aangepast van LFE + main naar LFE. (Ik weet niet of dit een verstandige keuze is). Doordat ik grote frontspeakers heb is door deze aanpassing ook dit automatisch aangepast naar: voll.band

Ik heb alleen de kalibratie nog niet opnieuw uitgevoerd. Hier wacht ik even op ivm onderstaande vraag.

Ik zit er daarnaast aan te denken om de rears te verplaatsen naar plafond hoogte ipv oorhoogte. We hebben deze speakers namelijk niet achter de bank (geen ruimte) maar dus links en rechts naast de bank. Met de speakers gericht naar de bank toe. Is het verhogen van de speakers en dan wat kantelen naar beneden aan te raden?

[ Voor 19% gewijzigd door Jboy1991 op 16-01-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20
Zeker! Met surrounds op ooghoogte naast je bank moeten ze heel zacht gezet worden om niet te overheersen en hoor je de facto maar 1 surround. De surrounds hoger ophangen verbetert het stereobeeld van de surrounds enorm doordat het verschil in fysieke afstand relatief veel kleiner wordt.

Als je ze zoveel mogelijk in de hoeken hangt verminder je ook nog eens sterk het effect van vroege reflecties (doordat deze zo snel komen dat het "fuseert"). Je hebt dan wel eq nodig om het extra laag wat te minderen (eigenlijk heb je geen baffle step correctie meer nodig maar dat zit nou eenmaal ingebouwd in het crossover filter van de luidspreker)

Wat betreft het sublaag; wat @TBTL zegt!