Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvanv
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-04-2024
Goedemiddag,

Ik lees en hoor wat tegenstrijdige berichten over het volgende:

Ik heb momenteel op ZZO 11 Hyundai 395WP HiE- s395VG Full Black zonnepanelen liggen met P404 optimizers. Met een Solaredge SE4000H omvormer. Werkt allemaal als een trein, maar ik zou graag meer willen panelen willen hebben, omdat mijn elektra verbruik flink is toegenomen.
Nu heb ik op NNW ruimte voor 3 panelen en kan ik er eentje plaatsen op de dakkapel (gericht op W).

Kan ik deze op dezelfde string plaatsen als die op de panelen op ZZO? Of zal dat een negatieve uitkomst hebben op de opwek van ZZO? Of voorkomen de optimizers juist de eventuele negatieve uitkomst op opwek ZZO? Een eigen string kan blijkbaar niet (levert te weinig spanning)

Mocht dit wel mogelijk zijn, moeten de extra panelen dan dezelfde (Hyundai 395WP) zijn als op ZZO? Met dezelfde optimizers (P404)? Of kunnen daar ook andere panelen worden geplaatst (met meer WP)?

Dank voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Die panelen op NNW en W zouden een hoop hulp nodig hebben om de string spanning te maken van panelen die in elk geval een deel van de dag niet tot amper licht vangen.

Dat zou voor die 4 nieuwe panelen tot (significante) optimizer clipping kunnen leiden.
(Uitleg in topicstart SolarEdge topic)
De 11 op ZZO kunnen met veel gemak de string spanning maken, dus die worden niet negatief beïnvloed.

Uitbreiding mag met p404 of s500b optimizers. Panelen hoeven alles behalve identiek te zijn.

Laten doen zal (erg) kostbaar zijn. Ga je het zelf doen?
Maak dan om te beginnen een SolarEdge designer rapport van het bestaande en gewenste uitbreiding, en kom daar mee terug hier.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvanv
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-04-2024
Dank voor je antwoord. Ik ga morgen eens kijken of ik zo’n rapport kan maken. Ik ga ze overigens niet zelf leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmmiddag
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-01 16:49
Ga je dat ooit nog terugverdienen, als de salderingsregeling is verdwenen en/of de boete op stroom levering door alle leveranciers is ingevoerd komende jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Wat betalen jullie omgerekend voor extra panelen? Ik heb nu een offerte voor €1,35/Wp.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
gmmiddag schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:53:
Ga je dat ooit nog terugverdienen, als de salderingsregeling is verdwenen en/of de boete op stroom levering door alle leveranciers is ingevoerd komende jaren?
Komt wel goed schatje :P
https://solarmagazine.nl/...et-of-zonder-zonnepanelen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1