Vervanging 213j

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naish123
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-06 15:37
Ik heb al heel lang een Synology 213j. Deze nas gebruik alleen om mijn muziek bestanden (flac) op te slaan en
foto's op te slaan. Ik krijg nu steeds een unc error melding, dus denk erover om een nieuwe nas met schijven te bestellen.
Ik kijk naar een 223 of 224maar weet niet of dat de goede keus is en misschien wel overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Unc slaat op het benaderen van de nas op hostnaam middels het unc pad.
Dit kan erop duiden dat je NAS een ander IP heeft of om een andere reden niet benaderbaar is,
je zou kunnen kijken of je erbij kunt via de browser (find.synology.com). Wellicht kun je er nog data afhalen.

Wat doe je met de NAS buiten wat foto’s en muziek? Als je ze afspeelt en ze hakkelen niet zou ik niet per se meteen nieuw kopen, en anders hou je geld in je zak door een 223j oid te nemen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Unc errors los je niet op met andere hardware

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51

DukeBox

loves wheat smoothies

nelizmastr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:24:
Unc slaat op het benaderen van de nas op hostnaam middels het unc pad.
Ik gok dat een Synology zelf de UNC errors geeft, wat in dat geval met de HDD te maken heeft en niet het UNC netwerk path. In de meeste gevallen gebeurd bij bad blocks.

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://xpenology.com/forum/uploads/monthly_2021_05/Untitled.png.d420836c49d559bf85f87d1a1ad98071.png

@Ben(V) in geval van afstervende HDD's wel ;)

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 16-01-2024 20:47 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat jij laat zien is iets anders dan een netwerk unc error, maar dat zou een reden zijn om de disk te vervangen in plaars van de Nas.

[ Voor 98% gewijzigd door Ben(V) op 16-01-2024 23:58 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Welke SMB versie wordt er door dat (obsolete) 213J Synology apparaat gebruikt? :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

naish123 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:02:
Ik heb al heel lang een Synology 213j. Deze nas gebruik alleen om mijn muziek bestanden (flac) op te slaan en
foto's op te slaan. Ik krijg nu steeds een unc error melding, dus denk erover om een nieuwe nas met schijven te bestellen.
Ik kijk naar een 223 of 224maar weet niet of dat de goede keus is en misschien wel overkill?
als je bestanden in \\dit is een erg lang pad en met \ hee\veel\namen\datums\enzovoorts.flac hebt meer dan 265 tekens dan kan je snel UNC errors krijgen.

Oplossing --> kortere omschrijving ;) teminste je bent niet specifiek over de error dus "gokje"

ik zou niet voor een 2disk maar 4 disk variant gaan zeker met 2x M2 slots erin

je hoeft er geen 4 disks in te doen (wel te adviseren)
bijvoorbeeld:
- de 2 oude disks erin doen (die tzt vervangen door grotere)
+ kan je 2 nieuwe (grotere) disks erin
+ 2x m2 ssd voor "caching" (word je NAS 100% stiller van.. en sneller zeg ik uit ervaring)

ps je kan 99% zeker de disks gewoon overzetten maar een backup maken is altijd handig.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naish123
Bedankt allemaal voor de antwoorden.
Ik kan de nas gewoon benaderen en dingen veranderen.

De nas draait goed, geen haperingen. Van mij hoeft ie ook niet weg.
Maak me alleen zorgen over die foutmeldingen.

Bijgevoegd een knipje van de meldingen.

En, ik kijk even naar de lange bestandsnamen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpMYDQ7kKnlaYvu7j-PXan6R6Yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCmqsRbWaF17ni4znMFLaEJE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Met die foutmeldingen is het aan te raden om je schijven te gaan vervangen. Als dit veel en vaker gebeurt dan is het een teken dat je schijven op het eind van het leven lopen. Met je NAS is dus niks mis die zou je niet hoeven te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naish123
Dat is mooi!
Welke schijven kunnen erin? Er zitten nu 1TB schijven in maar ik wordt niet veel wijzer van de compatibiliteitslijst van Synology.
Als het kan dan kies ik voor 2TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zou voor WD Red plus van 3TB kiezen de 2TB is maar een paar euro goedkoper.
Wel de plus versie nemen anders krijg je een smr disk en dat wil je echt niet.

En elke Sata disk gaat gewoon werken, die compatibiliteit list is de lijst met wat Synology zelf getest heeft.
Wel loop je kans dat hij bij het opstarten meldingen geeft dat de disk niet getest is door Synology maar dat kun je gewoon negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
naish123 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:11:
Dat is mooi!
Welke schijven kunnen erin? Er zitten nu 1TB schijven in maar ik wordt niet veel wijzer van de compatibiliteitslijst van Synology.
Als het kan dan kies ik voor 2TB.
Er kan praktisch alles in.
Ik zou alleen SMR schijven NIET gebruiken.

Zelf heb ik een setje Seagate Exos X16 16TB schijven. Werkt ook prima.
Alles met een SATA stekker in 2,5" of 3,5" moet werken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51

DukeBox

loves wheat smoothies

Ben(V) schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:54:
Wat jij laat zien is iets anders dan een netwerk unc error.
Klopt maar TS heeft ook nergens gemeld dat het een netwerk error was dus het had beiden kunnen zijn.

@naish123 houd er rekening mee dat als je een rebuild wilt doen met grotere HDD's je hoe dan ook gelimiteerd bent tot 16TB volume size. Multi volume support voor HDD's > 16TB moet ook bij het aanmaken van de pool zijn aangezet, dat kan niet meer achteraf.
Wil je dat wel, moet je een nieuwe pool aanmaken en migreren (16TB volume limiet blijft hoe dan ook van toepassing).

Dit is de HCL https://www.synology.com/...category=hdds_no_ssd_trim maar zoals anderen ook al aangeven kom je meer recente HDDs hier niet op tegen. Je zou kunnen overwegen te kijken bij recente modellen welke daar op de HCL staan, mocht je ooit een nieuwe synology aanschaffen dan weet je met iets meer zekerheid dat je je HDD's zonder problemen kan gebruiken.
Will_M schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 00:10:
Welke SMB versie wordt er door dat (obsolete) 213J Synology apparaat gebruikt? :9
SMB versie 3 is voor alle synology's met DSM6 of nieuwer beschikbaar. De 213j mag dan wel een ouder model zijn maar kan technisch gezien als NAS nog prima dienst doen.

[ Voor 83% gewijzigd door DukeBox op 18-01-2024 11:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Helemaal eens, en gezien zijn verdere posts heb je helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naish123
Ik denk erover om naar 2Tb te gaan. Er gaat toch alleen muziek op.

Als ik er nieuwe schijven in gaat zetten dan haal ik bijvoorbeeld disk 2 eruit (als de nas uit staat) en dan een nieuwe erin? Aanzetten en dan disk 1?
Vind het niet zo duidelijk op de Synology site.
Nu ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnIjKS73n0g0MjvTjH-HZ61XE7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xnp8E6eogCLgvQAYQHrxVEXH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Kijkt u eens: https://kb.synology.com/t...nd_replace_disk?version=6

Je antwoord staat onderaan de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naish123
De eerste kapotte disk vervangen. Die wordt herkent. Hij is nu aan het repareren. Duurt een dag, zo te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naish123
En, het is gelukt! 2 schijven vervangen en DSM ge-update. Iedereen bedankt voor de bijdragen en ondersteuning.
Pagina: 1