Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies aanpassen WTW afzuig/aanvoer ventielen ivm vocht

Pagina: 1
Acties:

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:14
Hoi Allemaal,

In ons vorig jaar mei opgeleverde nieuwbouw huis hebben wij een Zehnder Q450 NL R V RF ST EV.

Echter in de de bijkeuken(ruimte 9 in het plaatje hieronder) doen wij de was en hangen deze daarna ook op om te drogen. Dit werkt goed maar we hebben problemen met vocht die condenseert op ons alluminium kozijn/deur aan het einde van de ruimte naar buiten. Het hele kozijn komt vocht op te staan(zie fotos hieronder) en op de glaslat liggen grote druppels water aan de binnenkant. De kozijn leverancier is hiervoor geweest en die geeft aan dat we veel meer moeten ventileren in deze ruimte om dit op te lossen. Ook merk ik dat de WTW door het vocht in de bijkeuken niet netjes harder gaat zoals in de badkamer wel het geval is. Dit bevestigd voor mij dat het afzuig ventiel meer moet gaan afzuigen om de hogere luchtvochtigheid goed te detecteren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu is de WTW als volgt ingeregeld:
Members only:

Het ventiel in de bijkeuken is een Zehnder Luna E ventiel en kan maximaal 75m3 afvoeren. Zelf zit ik dan ook te denken om dit ventiel op 50/55m3 te zetten en alle afzuigventielen in de woonkamer/keuken met 5m3 te knijpen naar 45m3.

Wat is jullie advies om dit op te lossen?

[ Voor 3% gewijzigd door Vaez op 16-01-2024 15:48 ]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-11 14:07
Met hoeveel personen zijn jullie? De woonkamer kan wel geknepen worden naar 150m3/u en de bijkeuken dan naar 60-75. De grote badkamer kan ook wel wat hoger, 50 is op zich weinig bij veel vocht.
Dus wat je zelf al had bedacht eigenlijk.

• Vaez
We zijn met 3 personen(2 volwassen en een klein kindje). De grote badkamer wordt niet echt vochtig doordat de wtw dit snel detecteert en dan geleidelijk opschaalt hiermee.

Wel wordt de co2 waarde in de grote slaapkamer(ruimte 18) hoog naar mijn idee(1300ppm snachts met alle ramen dicht). Hier hangt een co2 sensor(net als in de woonkamer) maar toch krijgt hij het aan het einde van de nacht niet meer omlaag.

Mijn idee was dan ook om de grote slaapkamer ook wat hoger te zetten en daarmee zou dan de afvoer van de grote badkamer gelijk mee gaan. Echter weet ik niet zo goed waar ik dan kan knijpen om hem in balans te houden.

De ruimte beneden op de hoek heeft nu 2x 40 = 80m3 inblaas. Dit is een schoonheidssalon waar mijn vriendin werkt en over het algemeen nog 1 klant aanwezig is(dus 2 personen totaal) zou het voor de hand liggen deze iets te verlagen hiervoor?

• Vaez
Ik zit zelf te denken om het naar het volgende aan te passen. Nog iets dat ik over het hoofd heb gezien of aan moet denken bij deze aanpassingen?

Members only: