Meerdere gebruikers MS Access

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornk
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-01 18:41
Mijn vraag
Ik heb voor ons bedrijf een database gebouwd in MS Access. Nu willen we meerdere gebruikers tegelijk gebruik laten maken van MS Access.

We hebben 1 navigatieformulier waarvandaan alle werknemers gaan werken.
1 - Hoe is het mogelijk om te zorgen dat alle werknemers in het zelfde document kunnen werken?
Want als ik nu met 2 gebruikers in het bestand zit wordt er een kopie gemaakt.
Het bestand is opgeslagen als Microsoft Access Record-Locking Information (.laccdb) in de onedrive. Moet ik bestand opslaan als sharepoint? zie onderstaande afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA7kd4U0TWcwJZ8JxrFc8T2pEf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IFK7eMwvxcFJa0fjbxi0Tgpy.png?f=user_large

2 - Moet het formulier perse gesplitst zijn? Ik zie hier niet echt de meerwaarde van in.

3 - Is het mogelijk om het formulier als applicatie weer te geven en niet in ms access?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- MS Access (incl. code VBA)
- Onedrive (in de verkennermap)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:24
Er zijn best practices om middels split een Access database met meerdere personen te gebruiken. Echter wordt dit sterk afgeraden door Microsoft.

Ik zou persoonlijk je energie steken in een SQL oplossing met een eenvoudige React/Vue front-end. Dan ben je van alle 'ellende' af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornk
Ik wil het toch bij MS Access houden omdat ik dit al ver uitgewerkt hebt.

Als ik het goed begrijp volgens google kan ik een back-end maken en dan de front-end gebruiken.
Moet ik voor elke gebruiker dan een aparte front-end maken?

Dus als ik 3 gebruikers heb, moet ik voor alle 3 de gebruikers een aparte front-end hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Cornk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:35:
Ik wil het toch bij MS Access houden omdat ik dit al ver uitgewerkt hebt.
Dan had je toch iets beter je vooronderzoek moeten doen want MS Access is geen multi-user database. Sorry.

Ja - het zal vast mogelijk zijn, maar het is er niet op gemaakt.
Cornk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:35:
Als ik het goed begrijp volgens google kan ik een back-end maken en dan de front-end gebruiken.
Moet ik voor elke gebruiker dan een aparte front-end maken?

Dus als ik 3 gebruikers heb, moet ik voor alle 3 de gebruikers een aparte front-end hebben?
Nee, een frontend bouw je een keer; zou wat zijn als Tweakers voor elke gebruiker een eigen website moest bouwen ;) That's not how any of this works ;)

Ik weet niet hoeveel uren je er in hebt zitten, maar dat zul je moeten afzetten tegen 't aantal uren dat 't je gaat kosten om dit "opnieuw" te doen in SQL Server / MySQL / Postgres of een van de vele andere RDBMS'en en een frontendje daarbovenop vs doormodderen met Access en daar nog meer uren in steken. In the end ga je toch weg willen bij Access. Ik weet dat 't niet is wat je graag zou horen, maar neem van ons aan dat dat wél de uitkomst gaat zijn ;)

Je zou eens kunnen proberen om de Access Frontend met een SQL Server (Express) backend te gebruiken als "database engine" in plaats van Access zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 16-01-2024 17:56 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Access is alleen tegelijkertijd te gebruiken vanaf een lokale fileshare, maar ook dat is niet gegarandeerd zonder problemen. Gaat vaak heel lang goed totdat opeens de database file corrupt is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:05
Tijd om te upgraden / vervangen zou ik zeggen.

Wat we ooit bij mijn vorige werkgever gedaan hebben,

Is een MDE als frontend met linked tabellen naar SQL. De data stond daarna in SQL, en MS Access gebruikte wel als frontend. Werkte vrij goed.

Maar een MSAccess DB op Onedrive is een no go en vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:10
Cornk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:41:
Mijn vraag
Ik heb voor ons bedrijf een database gebouwd in MS Access. Nu willen we meerdere gebruikers tegelijk gebruik laten maken van MS Access.

We hebben 1 navigatieformulier waarvandaan alle werknemers gaan werken.
1 - Hoe is het mogelijk om te zorgen dat alle werknemers in het zelfde document kunnen werken?
Want als ik nu met 2 gebruikers in het bestand zit wordt er een kopie gemaakt.
Het bestand is opgeslagen als Microsoft Access Record-Locking Information (.laccdb) in de onedrive. Moet ik bestand opslaan als sharepoint? zie onderstaande afbeelding.
[Afbeelding]

2 - Moet het formulier perse gesplitst zijn? Ik zie hier niet echt de meerwaarde van in.

3 - Is het mogelijk om het formulier als applicatie weer te geven en niet in ms access?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- MS Access (incl. code VBA)
- Onedrive (in de verkennermap)
toon volledige bericht
Zoals ook door anderen al aangegeven, MS Access is niet de juiste tool voor wat jij wil. Doe je zelf een plezier en kijk naar standaard oplossingen voor je problematiek/processen en ga met een fatsoenlijke leverancier om tafel zitten, leg het probleem voor en zorg dat er iets goeds komt. MS Access is dat niet en zo weet ik uit ervaring, een groot probleem en gedoemd te mislukken.

offtopic:
Context: 10 ~ 20 jaar geleden groothandel in het zuiden van het land had een 'it-r' in dienst die voor het bedrijf een mooie MS ACcess applicatie in elkaar had gezet. Werkte eigenlijk best goed tot het moment dat het bedrijf ging groeien. Van 1 persoon, naar 5 medewerkers naar een aparte orderpick en administratie afdeling en allemaal in dezelfde applicatie. Als de Administratie afdeling een printje wilde maken van meer dan 1 record kon de orderpick afdeling niets meer en als de orderpick afdeling een vrachtwagenlading moest toevoegen aan de applicatie kon de administratie niks meer. Maar geld voor een fatsoenlijk systeem? Nee dat was er niet. Er is een reden dat dat bedrijf niet meer bestaat :X

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:46
Je kan prima MS Access met meerdere gebruikers gebruiken. Er zitten wel wat haken en ogen aan, maar het kan zeker.
1. Je Access bestand bestaat uit 2 delen. De gebruikersinterface (formulieren) en de database (tabellen). Die zal je moet scheiden van elkaar. Dus 1 bestand met de formulieren en 1 met de tabellen.
2. Het bestand met de tabellen moet op een gedeelde schijf staan (of op sharepoint als jullie dat hebben, ik heb geen ervaring met Access op Sharepoint). OneDrive is geen gedeelde schijf. Iedere keer als je een bestand opent in OneDrive wordt een lokale kopie gemaakt die later werd wordt gesynchroniseerd. Dat werkt niet met een Access database met meerdere gebruikers
3. Het bestand met de formuleren laat je naar het bestand met de tabellen wijzen dmv linked tables.

Dat gezegd hebbende ben ik het zeker eens met de opmerkingen hierboven dat het beter is om je data in een echte database zoals sql server op te slaan. MS Access biedt zelfs een MS Sql migratie wizard om die overgang makkelijk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornk
met welk programma voor Sql kan ik dan het beste werken? Welke is het meest gebruiksvriendelijk?
Pagina: 1