Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 16:38
Ik heb een adviesvraag gerelateerd aan het geschikt maken van m'n meterkast voor 3-fasen, EV laden, kookgroep en voorbereiding op zonnepanelen. Hopelijk kunnen jullie met me mee denken. Situatiebeschrijving volgt, en daarna een paar kleine vragen. Alvast bedankt!

Momenteel heb ik een 1-fase (40A) aansluiting, ik ben aan het plannen om deze te vervangen voor 3-fasen met huidige groepen en nieuwe groepen voor elektrische auto laden, inductie, zonnepanelen in de toekomst. De elektriciën komt als ik er eentje kan vinden de meterkast in orde maken en 3-fasen is aangevraagd bij netbeheerder ergens in maart

De huidige meterkast heeft 5 groepen totaal.

Voor de nieuwe situatie heb ik een paar eisen:

- 10/12 normale groepen (6/7 in gebruik, paar reserve zoals ik het nu zie)
- De laadpaal moet achter huis komen via een grondkabel. Er ligt nu een grondkabel maar die moet vervangen worden door een 5-aderige geschikt voor 3-fasen/11kW laden.
- Naast het opladen van de EV met 11kW zou ik graag een aparte groep hebben in het schuurtje achter huis voor (lichte) handapparaten zoals zaag, schuurmachine e.d.
- Er zal een kookgroep in moeten voor inductie. Mij lijkt een krachtgroep logisch, om dan 2 of 3 fasen aan te sluiten afhankelijk van het vermogen van de inductieplaat
- Tot slot wil ik nog ruimte voor een krachtgroep voor toekomstige zonnepanelen

Een aantal vragen:

1. Wat is handiger voor het aansluiten van stroomvoorziening achter huis: meerdere groepen in de meterkast met een aparte kabel per groep (optie 1), of toch een onderverdeler in het schuurtje en een 20A C-kar krachtgroep in de meterkast (optie 2)?
Voor optie 2, wanneer ik met 11kW de auto aan het laden ben, houd je nog maar 4A * 230V = 920 watt speelruimte over op elke fase en dat is dan al maximale belasting dus kans dat de groep er dan uit vliegt als je wat gereedschap inplugt is groot. Volgens mij ben ik dan beter af met optie 1? Mits de extra kabel in de tuin geen issue is uiteraard.

2. Ik ben redelijk onbekend met 3-fasen stroom, kan iemand me vertellen hoe het zit met aardlekschakelaars op krachtgroepen? Normale 1F/16A groepen mogen er 4 achter 1 aardlek, hoe zit dit met krachtgroepen? Als ik straks 3 krachtgroepen in gebruik heb (zonnepanelen, EV, inductie), wat voor ALS situatie moet ik dan hebben?

3. Kabels trekken wordt nog een dingetje (ook geen kruipruimte onder de woning), wat is de handigste manier om in beeld te krijgen waar de huidige kabel door de tuin gaat om de beste aanpak te bepalen? Als het goed aangelegd is zit hij minstens 50cm diep. Ik overweeg om gewoon te beginnen met graven in het schuurtje en terug te werken :9

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Struikrover Geen kabel vervangen, maar erbij. Bestaand voor je losse groepen...
Voor de gewone groepen alamats gebruiken, anders kom je te zijner tijd mogelijk met de solar invoeding in de knoei. (>40A)
De inductieplaat inderdaad op een 3fase perilex aansluiten. En dan bij installatie gewoon correct aansluiten.
Inductie ook op een gewone (3fase) alamat.
De solar en EV lader hebben mogelijk een speciale alamat nodig. Afhankelijk van de omvormer en laadpaal.
Wil je eventueel nog meters en/of domotica in de groepenkast?
HS + 3 3fase alamats = 16 units. Er zijn nu 1 unit brede 1fase alamats, maar reken even met 2units per alamat.
Ik zou of een kast met 18 units breed en minstens 2 rijen hoog nemen of 3 rijen hoog van minstens 12 units breed. (of 18). Heb je ruimte voor en beltrafo, meters, en om alles netjes te organiseren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Struikrover schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:13:
1. Wat is handiger voor het aansluiten van stroomvoorziening achter huis: meerdere groepen in de meterkast met een aparte kabel per groep (optie 1), of toch een onderverdeler in het schuurtje en een 20A C-kar krachtgroep in de meterkast (optie 2)?
Voor optie 2, wanneer ik met 11kW de auto aan het laden ben, houd je nog maar 4A * 230V = 920 watt speelruimte over op elke fase en dat is dan al maximale belasting dus kans dat de groep er dan uit vliegt als je wat gereedschap inplugt is groot. Volgens mij ben ik dan beter af met optie 1? Mits de extra kabel in de tuin geen issue is uiteraard.
Het mooiste lijkt mij 2 aardlekautomaten en 2 grondkabels: 3F voor het laden, 1F voor het schuurtje. Met onderverdelers krijg je al snel gedoe met selectiviteit (20 vs 16 A is niet selectief), moet je een plek verzinnen waar het ding komt te hangen en dat bereikbaar houden, en zit je met de aardlekbeveiliging totaan (en incl.) die subverdeler die ook weer niet makkelijk selectief te krijgen is waardoor het meestal dan maar weggelaten wordt.

Een 2e verdeler vind ik vooral zinnig als je een bestaande kabel wilt gebruiken, die al in de grond ligt. Maar als je toch gaat graven, is 2 kabels trekken denk ik gewoon simpeler.
2. Ik ben redelijk onbekend met 3-fasen stroom, kan iemand me vertellen hoe het zit met aardlekschakelaars op krachtgroepen? Normale 1F/16A groepen mogen er 4 achter 1 aardlek, hoe zit dit met krachtgroepen? Als ik straks 3 krachtgroepen in gebruik heb (zonnepanelen, EV, inductie), wat voor ALS situatie moet ik dan hebben?
Ook bij 3F mogen er 4 groepen achter een aardlekschakelaar. Het maakt daarbij niet uit of dat 1- of 3-fasengroepen zijn. Maar gezien het soort apparatuur dat je wilt aansluiten, denk ik dat je hier eens moet nadenken over het gebruik van aardlekautomaten zodat je nog warm zit en kunt koken bij aardlek in je PV-installatie, nog stroom kunt opwekken als je laadpaal foutstroom veroorzaakt, etcetera. Bij algemene groepen kun je in geval van een moeilijke storing nog wel even tijdelijk een verlengsnoer trekken om ergens toch een stopcontact te kunnen gebruiken, maar bij al deze dingen is dat toch wat lastiger. Kracht-aardlekautomaten zijn op zich best prijzig, maar op je gehele project is het maar een klein deel.

Hou er overigens bij de keuze van apparatuur op dat de fabrikant in de datasheet of handleiding belooft dat er maximaal 6 mA DC-lekstroom zal zijn, zodat je met normale type A aardlekschakelaars/aardlekautomaten kunt werken, in plaats van de zeer dure type B die je anders nodig hebt.
3. Kabels trekken wordt nog een dingetje (ook geen kruipruimte onder de woning), wat is de handigste manier om in beeld te krijgen waar de huidige kabel door de tuin gaat om de beste aanpak te bepalen?
Is het heel belangrijk waar die ligt? De bestaande kabel negeren is makkelijker, en de apparatuur om de huidige op te sporen is duur om te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
onetime schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:31:
@Struikrover Geen kabel vervangen, maar erbij. Bestaand voor je losse groepen...
Voor de gewone groepen alamats gebruiken, anders kom je te zijner tijd mogelijk met de solar invoeding in de knoei. (>40A)
De inductieplaat inderdaad op een 3fase perilex aansluiten. En dan bij installatie gewoon correct aansluiten.
De solar en EV lader hebben mogelijk een speciale alamat nodig. Afhankelijk van de omvormer en laadpaal.
HS + 3 3fase alamats = 16 units. Er zijn nu 1 unit brede 1fase alamats, maar reken even met 2units per alamat.
Ik zou of een kast met 18 units breed en minstens 2 rijen hoog nemen of 3 rijen hoog van minstens 12 units breed. (of 18). Heb je ruimte voor en beltrafo, meters, en om alles netjes te organiseren.
Dank voor de reply. Tweede grondkabel er bij zal het worden. Kan ik daarvoor hier nog tips krijgen als ik wat foto's plaats of is er een "grote kabel in je tuin" topic? :>
Kun je uitleggen wat je bedoelt met in de knoei komen op solar invoeding? Zou idd een goede reden kunnen zijn om voornamelijk alamats te plaatsen.

Meters mogelijk wel. Domotica heb ik nu vooral draadloos i.c.m. Zigbee, bevalt nog prima. Ik zat zelf aan een dubbele kast te denken, 48 slots dus. Beltrafo hoeft ook niet, is ook draadloos. Lijkt vooralsnog ruimte genoeg.
Juerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:48:
[...]

Het mooiste lijkt mij 2 aardlekautomaten en 2 grondkabels: 3F voor het laden, 1F voor het schuurtje. Met onderverdelers krijg je al snel gedoe met selectiviteit (20 vs 16 A is niet selectief), moet je een plek verzinnen waar het ding komt te hangen en dat bereikbaar houden, en zit je met de aardlekbeveiliging totaan (en incl.) die subverdeler die ook weer niet makkelijk selectief te krijgen is waardoor het meestal dan maar weggelaten wordt.

Een 2e verdeler vind ik vooral zinnig als je een bestaande kabel wilt gebruiken, die al in de grond ligt. Maar als je toch gaat graven, is 2 kabels trekken denk ik gewoon simpeler.
Eens, en dank voor het bevestigen!
[...]

Ook bij 3F mogen er 4 groepen achter een aardlekschakelaar. Het maakt daarbij niet uit of dat 1- of 3-fasengroepen zijn. Maar gezien het soort apparatuur dat je wilt aansluiten, denk ik dat je hier eens moet nadenken over het gebruik van aardlekautomaten zodat je nog warm zit en kunt koken bij aardlek in je PV-installatie, nog stroom kunt opwekken als je laadpaal foutstroom veroorzaakt, etcetera. Bij algemene groepen kun je in geval van een moeilijke storing nog wel even tijdelijk een verlengsnoer trekken om ergens toch een stopcontact te kunnen gebruiken, maar bij al deze dingen is dat toch wat lastiger. Kracht-aardlekautomaten zijn op zich best prijzig, maar op je gehele project is het maar een klein deel.
Begrepen, dank. Lijkt mij ook een goed idee om een aantal alamats te hebben in plaats van losse aardlek. Maar nog voor mijn eigen begrip: als er 2 krachtgroepen (EV en PV) achter 1 aardlek zouden zitten, en daar zit een storing/lek, dan zijn enkel die 2 groepen samen de pineut en werkt de rest van de groepen nog wel, klopt dat? Of is het genuanceerder dan dat.
[...]

Is het heel belangrijk waar die ligt? De bestaande kabel negeren is makkelijker, en de apparatuur om de huidige op te sporen is duur om te huren.
Niet mega belangrijk als ik hem toch niet hoef te vervangen. Maar de nieuwe kabel zal ook ergens de grond in moeten dus de tuin moet toch open. Voor toekomstig graafwerk zou het leuk zijn als ze op dezelfde plek liggen, dan heb je een mooie bunden met 3-aderig, 5-aderig, en UTP grondkabel. Er is ook altijd nog een kans dat de huidige kabel crap kwaliteit is. Als ik hem blootleg is er gelijk de kans om te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Struikrover schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:34:
[...] Dank voor de reply. Tweede grondkabel er bij zal het worden. Kan ik daarvoor hier nog tips krijgen als ik wat foto's plaats of is er een "grote kabel in je tuin" topic? :>
Het beste was je meteen een eigen topic begonnen...
Kun je uitleggen wat je bedoelt met in de knoei komen op solar invoeding? Zou idd een goede reden kunnen zijn om voornamelijk alamats te plaatsen.
Daar doelde ik op met >40A. Aardleks zijn standaard geschikt tot 40A. Als je buiten de 25A van het net meer dan 15A gaat invoeden op een fase kom je daar boven en zou je dat moeten oplossen; danwel door losse alamats, die begrenzen zelf al, of door een extra 25-40A rem-automaat, of de aardleks vervangen door 63A versies. Als je meteen alamats neemt, mijn voorkeur, zijn alle groepen meteen onafhankelijk qua storingen.
Meters mogelijk wel. Domotica heb ik nu vooral draadloos i.c.m. Zigbee, bevalt nog prima. Ik zat zelf aan een dubbele kast te denken, 48 slots dus. Beltrafo hoeft ook niet, is ook draadloos. Lijkt vooralsnog ruimte genoeg.

[...]

Begrepen, dank. Lijkt mij ook een goed idee om een aantal alamats te hebben in plaats van losse aardlek. Maar nog voor mijn eigen begrip: als er 2 krachtgroepen (EV en PV) achter 1 aardlek zouden zitten, en daar zit een storing/lek, dan zijn enkel die 2 groepen samen de pineut en werkt de rest van de groepen nog wel, klopt dat? Of is het genuanceerder dan dat.
Klopt. "Inductie ook op een gewone (3fase) alamat.
De solar en EV lader hebben mogelijk een speciale alamat nodig. Afhankelijk van de omvormer en laadpaal."
[...]
Niet mega belangrijk als ik hem toch niet hoef te vervangen. Maar de nieuwe kabel zal ook ergens de grond in moeten dus de tuin moet toch open. Voor toekomstig graafwerk zou het leuk zijn als ze op dezelfde plek liggen, dan heb je een mooie bunden met 3-aderig, 5-aderig, en UTP grondkabel. Er is ook altijd nog een kans dat de huidige kabel crap kwaliteit is. Als ik hem blootleg is er gelijk de kans om te vervangen.
Als je nog moet graven, leg die kabels in een 40mm? pvc pijp. De utp in een flex in die pijp.
Makkelijk voor later en extra bescherming.
onetime schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:31:
Doe de kook alamat in het midden en de PV en EV aan weerskanten. Warmte spreiding van de zwaarst belaste.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Struikrover
@onetime thanks, heb het topic even laten uitsplitsen. Met deze tips kom ik er wel uit met de elektricien. Zal morgen bij daglicht nog een paar foto’s plaatsen hoe de huidige grondkabel loopt, wellicht dat er nog iemand ideeën heeft hoe ik dat kan aanpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-05 16:12
@onetime
[...]

Daar doelde ik op met >40A. Aardleks zijn standaard geschikt tot 40A. Als je buiten de 25A van het net meer dan 15A gaat invoeden op een fase kom je daar boven en zou je dat moeten oplossen; danwel door losse alamats, die begrenzen zelf al, of door een extra 25-40A rem-automaat, of de aardleks vervangen door 63A versies. Als je meteen alamats neemt, mijn voorkeur, zijn alle groepen meteen onafhankelijk qua storingen.

[...]
Begrijp me niet verkeerd, bij het gebruik van zonnepanelen, buitenverlichting en andere apparatuur die aardlek gevoelig zijn zou ik zeker ook een allemat gebruiken, helemaal omdat het bij 3 fase simpelweg ook 4 modules aan ruimte scheelt.

Maar de optelling van de twee stromen die dan wellicht boven de nominale stroom van 40A komt klopt volgens mij niet helemaal. Simpelweg, omdat je 2 stromen in tegengestelde richting niet bij elkaar optelt maar juist van elkaar aftrekt (wet van Kirchhoff) en je dan op 25-15 = 10 Ampère uitkomt en niet op 40 en je dus niet in de knoei komt met de maximale stroom door de ALS.

Ik hoor graag hoe jij hier over denkt, het is ook maar gewoon een gedachte van mij, misschien zit het wel net wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@DanielvE Het zit inderdaad net even anders. Solar zit achter een eigen -alamat-, en is meteen na de hoofdschakelaar aangesloten. Dan kan je de som van de solar invoeding en het maximum dat je netaansluiting toelaat bij elkaar als totaal gebruiken. Dat komt bij meer dan 15A solar en 25A van het net dus boven de 40A...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-05 16:12
@onetime
onetime schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 01:53:
@DanielvE Het zit inderdaad net even anders. Solar zit achter een eigen -alamat-, en is meteen na de hoofdschakelaar aangesloten. Dan kan je de som van de solar invoeding en het maximum dat je netaansluiting toelaat bij elkaar als totaal gebruiken. Dat komt bij meer dan 15A solar en 25A van het net dus boven de 40A...
Ja als solar op een eigen alamat zit gaat dat inderdaad op, ik dacht dat je het er overhad dat als je een installatieautomaat van je PV en andere automaten achter een ALS zou zetten, dat dan de stroom door die ALS te hoog zou zijn. Je hebt helemaal gelijk, belangrijk om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Zoals gezegd nog een follow up vraag over het aanleggen van nieuwe grondkabel naar achter huis. Het is een 1998 woning zonder kruipruimte. Lijkt alsof de huidige kabel ofwel in de vloer gegoten zit (lijkt me sterk), ofwel in een sleuf ligt die in de vloer gefreesd is, ofwel direct de grond in gaat? Ik heb dit nog nooit eerder onderzocht dus verbeter me a.u.b. als iemand hier meer verstand van heeft en een suggestie heeft over hoe een nieuwe kabel aan te leggen valt.

Side note, er zijn plannen om de vloer te vervangen en vloerverwarming aan te leggen. Dat zou een moment zijn om de bekabeling te regelen als er geen andere opties zijn.

In de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6Fz3A_RKqItFk_-NVPT1QMkWxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZZj6SDUWgYsvpbHGV5SeuQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Ventilatierooster onder de betonvloer, geen kruipruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X72Vb9rMdK0t6hYgzmB7B5l7fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7edLsFMWNPRiIjUtXAdvxo0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Struikrover schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:25:
Zoals gezegd nog een follow up vraag over het aanleggen van nieuwe grondkabel naar achter huis. Het is een 1998 woning zonder kruipruimte. Lijkt alsof de huidige kabel ofwel in de vloer gegoten zit (lijkt me sterk), ofwel in een sleuf ligt die in de vloer gefreesd is, ofwel direct de grond in gaat? Ik heb dit nog nooit eerder onderzocht dus verbeter me a.u.b. als iemand hier meer verstand van heeft en een suggestie heeft over hoe een nieuwe kabel aan te leggen valt.

Side note, er zijn plannen om de vloer te vervangen en vloerverwarming aan te leggen. Dat zou een moment zijn om de bekabeling te regelen als er geen andere opties zijn.

In de meterkast:
[Afbeelding]

Ventilatierooster onder de betonvloer, geen kruipruimte:

[Afbeelding]
Heb je bouwtekeningen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Struikrover
Nope, helaas niet in ons bezit. Net opgezocht, je kunt ze nog wel opvragen, dus ik heb zojuist een mailtje gestuurd, benieuwd wat ik terug krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Struikrover Helaas zien we aan die foto's niet hoe de kabel loopt. Ook nog geen idee van de plaats van de meterkast, schuur en laadpaal op de plattegrond. Kan je daar vast iets voor plaatsen? Een nette schets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Struikrover
onetime schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:43:
@Struikrover Helaas zien we aan die foto's niet hoe de kabel loopt. Ook nog geen idee van de plaats van de meterkast, schuur en laadpaal op de plattegrond. Kan je daar vast iets voor plaatsen? Een nette schets?
Sure, ik heb de huidige situatie met maten en bij elkaar ge-copy-paste, dikke rode lijn is mijn gok waar de kabel zou kunnen zitten, maar kan ook anders lopen door de tuin. Hij komt op dat punt in elk geval in de berging naar boven, dus daar ergens zal de laadpaal aan de buitenkant van de muur van de berging komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGBM_LbC9Ne18IuJEe5jqLJYsPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YyeRkNbnMcsQEtjgVujC8kLM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Struikrover Kan je van je meterkast direct naar buiten en dan de kabel langs je huis? Zo nee, is het dan een optie om een koof / kabelgoot, kan klein, langs het plafond tot buiten te maken? En buiten naar beneden.
Of een pijp onder het huis schuiven en in de meterkast een luik(je) maken en de pijp daar oppikken?

[ Voor 60% gewijzigd door onetime op 18-01-2024 01:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Struikrover
onetime schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 01:15:
@Struikrover Kan je van je meterkast direct naar buiten en dan de kabel langs je huis? Zo nee, is het dan een optie om een koof / kabelgoot, kan klein, langs het plafond tot buiten te maken? En buiten naar beneden.
Of een pijp onder het huis schuiven en in de meterkast een luik(je) maken en de pijp daar oppikken?
Thanks, ik heb ook aan een pijp door de ventilatieruimte gedacht. Denk dat dit wel zou kunnen werken mits ik goed mik. Het is een tussenwoning dus geen optie om lang het huis te gaan, dan zou ik bovenlangs moeten. Langs het plafond binnendoor is een last resort, moeilijk weg te werken.

Goede opties! Denk dat ik moet wachten of de bouwtekening nog wat oplevert, en dan een afweging maken. Mogelijk als die elektricien langs komt kan hij het ter plekke nog adviseren ondanks dat ze niet aan kabels graven doen.

Wordt vervolgd, maar kan eventjes duren voor ik een update heb. Ik ga een dezer dagen ook verkennend graven voor de huidige kabel om die te lokaliseren

[ Voor 4% gewijzigd door Struikrover op 18-01-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Hi allen, na een tijdje een update over de werkzaamheden: de elektricien komt 20 februari langs om de meterkast te vervangen. Dubbele kast, ABB spul, aantal alamats, krachtgroepen en normale groepen. Bedankt voor het mee denken!

Wat betreft de grondkabel: deze heb ik gevonden waar hij het huis uit komt bij de achtergevel. Geen mantelbuis voor zover ik kan zien, direct "hups" de grondkabel vanuit de gevel de tuin in, en in de berging weer omhoog. Helaas lukte het niet om vanaf de meterkast een trekveer ernaast te leiden, dus blijkbaar zit 'ie ook onder huis gewoon in het zand of iets dergelijks. Ik zal binnenkort nog eens proberen of er beweging in de kabel zit, want dan is het nog wel een optie om hem er uit te trekken, trekveer er doorheen, en een dikkere kabel weer in de plaats te trekken. Wordt vervolgd weer :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpmgzK3yzq7PXAY61G_6kJBYHUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zq7j8Rwl2x6Mp4gEr182yB8I.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1